Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

E-reader of (simpele) tablet?

Wat is het voordeel van een E-reader ten opzichte van een simpele tablet?

Ik ben maar eens in de online bibliotheek gedoken, maar op m'n telefoon is het wel een beetje erg klein. 


ereader is veel rustiger voor je ogen. 

Een ereader werkt met elektronische inkt. De leeservaring is hetzelfde als met echt papier. Meestal zit er verlichting in zodat je in het donker kunt lezen. Dit is strooilicht, het komt niet uit het scherm. Mmm niet zo goed omschreven, hoop dat je het begrijpt. Je kan in de volle zon lezen en een batterij gaat enorm lang mee. Ik lees meerdere uren per dag en laad de ereader 1x per twee weken op. Als ik minder lees, laad ik hem ongeveer 1x per maand op.
Een tablet heeft backlight. Veel vermoeiender voor je ogen. Ook nog eens blauw licht dus slecht voor je melatonine-aanmaak. Slaap je slecht van. Niet leesbaar in de zon. Dagelijks opladen. Afleiding door alles wat een tablet kan. Toch even je mail checken, even forummen, even een spelletje, even iets opzoeken.
Ik zou niet zonder mijn ereader kunnen. Of willen 😉

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-07-2021 om 20:46

Waar wil je hem voor gebruiken?
Surfen op het internet - tablet
Boeken lezen - Ereader

_melon

_melon

14-07-2021 om 20:48 Topicstarter

Coreopsis schreef op 14-07-2021 om 20:46:

Waar wil je hem voor gebruiken?
Surfen op het internet - tablet
Boeken lezen - Ereader

Nouja ik heb dus de online bibliotheek ontdekt (ook door een reactie hier op het forum). Dus voor boeken lezen. Maar als je er ook nog iets anders op kan, is dat een +. Maar als je, zoals ik het begrijp, op een tablet niet lekker kan lezen, dan is dat uiteraard een grote - in dit geval.

Een e-reader is gemaakt om lang fijn te kunnen lezen, een tablet niet.

_melon

_melon

14-07-2021 om 20:49 Topicstarter

Bedankt Perzikboom.
En Fenyw bedankt voor de super uitgebreide reactie 

 

Fenyw schreef op 14-07-2021 om 20:43:
Een ereader werkt met elektronische inkt. De leeservaring is hetzelfde als met echt papier. Meestal zit er verlichting in zodat je in het donker kunt lezen. Dit is strooilicht, het komt niet uit het scherm. Mmm niet zo goed omschreven, hoop dat je het begrijpt. Je kan in de volle zon lezen en een batterij gaat enorm lang mee. Ik lees meerdere uren per dag en laad de ereader 1x per twee weken op. Als ik minder lees, laad ik hem ongeveer 1x per maand op.



Een tablet heeft backlight. Veel vermoeiender voor je ogen. Ook nog eens blauw licht dus slecht voor je melatonine-aanmaak. Slaap je slecht van. Niet leesbaar in de zon. Dagelijks opladen. Afleiding door alles wat een tablet kan. Toch even je mail checken, even forummen, even een spelletje, even iets opzoeken.
Ik zou niet zonder mijn ereader kunnen. Of willen 😉

Dit! En een e-reader is lekker licht. Fijn voor je handen maar ook makkelijk om mee te nemen in je tas.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 20:56

E-reader leest veel prettiger dan een tablet, je kunt er mee in bad (als je een waterdichte hebt) en je de batterij gaat heel lang mee. Ik kan niet zonder mijn e-reader. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 20:56



Ik heb de Kobo Aura H20. Mijn dochter heeft de Kobo Aura. Die van mijn dochter heeft een iets kleiner scherm en is iets lichter (en niet waterdicht). We zijn allebei heel erg tevreden, al leest mijn dochter ook nog steeds heel graag fysieke boeken. Ik niet meer. Ik vind fysieke boeken te zwaar, te lomp en als ik in slaap val tijdens het lezen dan valt hij dicht en weet ik niet meer waar ik ben.

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:03 Topicstarter

Idris schreef op 14-07-2021 om 20:56:

E-reader leest veel prettiger dan een tablet, je kunt er mee in bad (als je een waterdichte hebt) en je de batterij gaat heel lang mee. Ik kan niet zonder mijn e-reader.

If only i had a bath! 

Idris schreef op 14-07-2021 om 20:56:



Ik heb de Kobo Aura H20. Mijn dochter heeft de Kobo Aura. Die van mijn dochter heeft een iets kleiner scherm en is iets lichter (en niet waterdicht). We zijn allebei heel erg tevreden, al leest mijn dochter ook nog steeds heel graag fysieke boeken. Ik niet meer. Ik vind fysieke boeken te zwaar, te lomp en als ik in slaap val tijdens het lezen dan valt hij dicht en weet ik niet meer waar ik ben.

Ja, waterdicht is geweldig! Niet alleen voor in bad, maar ook dat je niet in de kramp hoeft te schieten als er water op valt, iemand een bommetje maakt in het zwembad, je handen nog nat zijn enz.

Ik heb een bijpassend hoesje, ereader gaat in sluimer als het hoesje dicht is. Door het hoesje houdt het vast als een boek.

Ik heb ook de Kobo H2O. Al járen, terwijl de levensduur officieel maar een jaar of drie is.

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:04 Topicstarter

Duidelijk, nu 'moet' ik een E-reader dus. 

_melon schreef op 14-07-2021 om 21:04:

Duidelijk, nu 'moet' ik een E-reader dus.

Doen! Ga je echt heel blij van worden.

_melon schreef op 14-07-2021 om 21:04:

Duidelijk, nu 'moet' ik een E-reader dus.

Straks wil je niet meer zonder 

Ik heb een Kobo Clara.  

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:06 Topicstarter

Ik wil ook lekker in bed lezen inderdaad. Nachtlampjes doen we niet aan, dus nu met een boek wordt dat gewoon niks. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.