Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

De Slimste Mens België op NPO3

Sinds gisteren is de Vlaamse versie in Nederland op tv. Een echte aanrader als je de tijd hebt en zin om te lachen. Wie kijkt er mee? En wat vind je er van?

nlies schreef op 20-06-2026 om 12:17:

[..]

Ja en als Blokken dat zegt, is het zo Ongelooflijk dat Ben Crabbé dat al zo lang volhoudt. Vanaf 1994 zag ik. En hij blijft maar door wauwelen, ook tijdens de finaleronde waarbij de kandidaat binnen een bepaalde tijd een woord moet raden, blijft hij maar kletsen over van alles tegen die kandidaat

Astrid Joosten doet dat in 2 voor 12. Dan zijn die mensen met dat woord bezig en dan gaat de tijd dringen en dan begint te roepen. Koop letters, kopen, kopen.

Natuurlijk heeft ze gelijk maar die mensen zijn al gestrest en raken dan helemaal van de kook.

Thora schreef op 22-06-2026 om 12:37:

[..]

Astrid Joosten doet dat in 2 voor 12. Dan zijn die mensen met dat woord bezig en dan gaat de tijd dringen en dan begint te roepen. Koop letters, kopen, kopen.

Natuurlijk heeft ze gelijk maar die mensen zijn al gestrest en raken dan helemaal van de kook.

ja oke, maar bij Astrid heeft t nog een doel: attenderen op bijna tijd op. Als bij Blokken het antwoord  Parijs is, komt ben met een heel verhaal dat hij daar ooit geweest is, of vraagt de kandidaat of hij daar ooit geweest is, of dat hij zeker daarheen moet als hij wint. En je moet sterk in je schoenen staan als kandidaat om je aandacht dan bij het te raden woord te houden

madee

madee

22-06-2026 om 18:06 Topicstarter

nlies schreef op 22-06-2026 om 13:37:

[..]

ja oke, maar bij Astrid heeft t nog een doel: attenderen op bijna tijd op. Als bij Blokken het antwoord Parijs is, komt ben met een heel verhaal dat hij daar ooit geweest is, of vraagt de kandidaat of hij daar ooit geweest is, of dat hij zeker daarheen moet als hij wint. En je moet sterk in je schoenen staan als kandidaat om je aandacht dan bij het te raden woord te houden

Dat doet hij (in ieder geval tegenwoordig) niet zo hoor. Wel eens in de voorrondes terwijl de kandidaat de blokken plaatst maar in de finale niet op de manier zoals jij omschrijft. Soms daar een keer een snelle opmerking tussendoor, maar die kost hooguit een seconde terwijl hij dan ook het kaartje van de vorige vraag wegschuift.

amarna schreef op 20-06-2026 om 14:48:

Kennen jullie "Richard Osman' House of Games op BBC2? Ma. t/m vr. 19.00 - 19.30 u. Man en ik zijn er aan verslaafd !

De vragen zijn zo knap verzonnen.

Zijn boeken zijn trouwens ook leuk

madee schreef op 22-06-2026 om 18:06:

[..]

Dat doet hij (in ieder geval tegenwoordig) niet zo hoor. Wel eens in de voorrondes terwijl de kandidaat de blokken plaatst maar in de finale niet op de manier zoals jij omschrijft. Soms daar een keer een snelle opmerking tussendoor, maar die kost hooguit een seconde terwijl hij dan ook het kaartje van de vorige vraag wegschuift.

100% waar, madee, ik was het ook niet eens met nlies, dat is pertinent niet waar.

letterkoekje schreef op 22-06-2026 om 19:20:

[..]

100% waar, madee, ik was het ook niet eens met nlies, dat is pertinent niet waar.

Misschien heb ik ietwat overdreven  Heb t al een tijd niet gezien, dus kan mijn herinnering het groter gemaakt hebben

Ik lees nu dat Ben er mee gaat stoppen vanaf september, zal best lastig zijn voor degene die hem opvolgt. Blokken was Ben (of omgekeerd )

madee

madee

24-06-2026 om 16:30 Topicstarter

nlies schreef op 24-06-2026 om 10:05:

Ik lees nu dat Ben er mee gaat stoppen vanaf september, zal best lastig zijn voor degene die hem opvolgt. Blokken was Ben (of omgekeerd )

😱

Dan kunnen ze misschien beter het hele programma stoppen en een andere quiz maken?

Edit: volgend seizoen is zijn laatste, dus het afscheid is pas in juni 2027 (het was anders wel heel erg schokkend geweest…)

Ik ben al de ganse dag in de rouw! Ben ... laat ons niet alleen!

madee

madee

24-06-2026 om 23:27 Topicstarter

letterkoekje schreef op 24-06-2026 om 22:38:

Ik ben al de ganse dag in de rouw! Ben ... laat ons niet alleen!

Het komt zo onverwacht…klinkt alsof ie is overleden maar het voelt wel een beetje als een verlies 🤭 

Maar goed, hij is nu 63 (had ik em nog niet gegeven hoor, oogt jonger) en doet dit nu 32 jaar…dat is meer dan de helft van zijn leven! 

Als Belg snap ik het ook niet.
Maak nog één leuk seizoen met Ben, geef die kerel een oorkonde en een groot feest, eindig feestelijk en zet er een punt achter.
En verzin voor het jaar erop tijdens dat tijdsblok wat anders.

Ben Crabbé was Blokken en Blokken is Ben Crabbé. Dat gaat nooit even goed werken met een ander.

En ja, hij wordt in het najaar van 2027 65, dus die kerel gaat na 30+ jaar Blokken gewoon met pensioen. (Waarbij in 't midden van een seizoen stoppen met zo'n quiz ook 3 maal niets is.)

madee

madee

24-06-2026 om 23:40 Topicstarter

Marty1984 schreef op 24-06-2026 om 23:32:

Als Belg snap ik het ook niet.
Maak nog één leuk seizoen met Ben, geef die kerel een oorkonde en een groot feest, eindig feestelijk en zet er een punt achter.
En verzin voor het jaar erop tijdens dat tijdsblok wat anders.

Ben Crabbé was Blokken en Blokken is Ben Crabbé. Dat gaat nooit even goed werken met een ander.

En ja, hij wordt in het najaar van 2027 65, dus die kerel gaat na 30+ jaar Blokken gewoon met pensioen. (Waarbij in 't midden van een seizoen stoppen ook 3 maal niets is.)

Helemaal mee eens, zelfs als Nederlandse 😉. Ze zouden een mooie terugblik op al die jaren moeten maken: hoe het spel en Ben in de loop der tijd zijn veranderd qua uiterlijk en zo, met mooie/leuke/grappige/bijzondere fragmenten uit de afleveringen. En dan ook even de jury en publieksbegeleider Max naar voren halen. Max doet dat namelijk al net zo lang als Ben. We zijn vorige jaar bij een opnamedag geweest, vandaar dat ik dat weet. Nog net op tijd dus gedaan, ik wilde dat altijd al eens maar het kwam er eerder niet van…Ben is in het echt ook heel leuk, en bescheiden. En Ben, de jury en Max hebben ook veel lol tussen de opnames door. Een heel leuk team!

Weer even over De slimse mens. Hoe vinden jullie Felix? Wat een bijzonder manneke is dat zeg. En superslim.

Ik heb het weer herpact en vind het wisselend leuk. Ligt echt aan de deelnemers. 

Felix ja, fijn dat ze podium bieden aan diversiteit. Vind hem ook een leuke deelnemer. Maar bij hem voel ik plaatsvervangende stress tijdens zo'n finale bijv. En ik heb het idee dat veel van zijn grappen te lang over is nagedacht en dat kan ik niet goed hebben. 

Thora schreef op 26-06-2026 om 23:49:

Weer even over De slimse mens. Hoe vinden jullie Felix? Wat een bijzonder manneke is dat zeg. En superslim.

Leuke jongen, maar ik word enorm zenuwachtig van dat bewegen de hele tijd. Ik denk dat het stimmen is en ik weet dat dat bij autisme hoort, maar ik vind het bijzonder dat iemand die prikkelgevoelig is, zelf zoveel prikkels veroorzaakt.

Verder vind ik het leuk dat hij gewoon hetzelfde behandeld wordt als de rest: hij maakt grapjes en er worden grapjes over hem (en zijn autisme) gemaakt. Hij is pas 18 en ik vind het knap dat hij zich zo goed staande houdt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.