Media en cultuur
madee
16-06-2026 om 17:49
De Slimste Mens België op NPO3
Sinds gisteren is de Vlaamse versie in Nederland op tv. Een echte aanrader als je de tijd hebt en zin om te lachen. Wie kijkt er mee? En wat vind je er van?
amarna
18-06-2026 om 08:56
Alleen aflevering 2 gezien. Niet mijn smaak. Alleen geklets en gelach. Ik hoopte op een goede quiz, maar de quizvragen waren bijzaak.
letterkoekje
18-06-2026 om 10:26
amarna schreef op 18-06-2026 om 08:56:
Alleen aflevering 2 gezien. Niet mijn smaak. Alleen geklets en gelach. Ik hoopte op een goede quiz, maar de quizvragen waren bijzaak.
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat de Nederlanders die belgische kwis niet zouden kunnen smaken. Maar ik blijf erbij: doe hetzelfde met het merendeel Nederlanders en dat wordt een kijkcijferkanon. Want zeg nu zelf, Nederlanders kunnen toch ook leuke (amusante) programma's maken. Ik blijf denken dat het allemaal komt omdat het voor jullie onbekende mensen zijn. Omgedraaid zou dat ook zijn!
amarna
18-06-2026 om 10:44
letterkoekje schreef op 18-06-2026 om 10:26:
[..]
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat de Nederlanders die belgische kwis niet zouden kunnen smaken. Maar ik blijf erbij: doe hetzelfde met het merendeel Nederlanders en dat wordt een kijkcijferkanon. Want zeg nu zelf, Nederlanders kunnen toch ook leuke (amusante) programma's maken. Ik blijf denken dat het allemaal komt omdat het voor jullie onbekende mensen zijn. Omgedraaid zou dat ook zijn!
Ik kijk naar een goede quiz om mijn eigen algemene ontwikkeling te testen en iets te leren. Niet om vermaakt te worden. Daar zijn andere programma's voor. Overigens kan ik Belgische humor zeker waarderen. Ben naar diverse theatershows van Wim Helsen en Philip Geubbels geweest. Voor een goede quiz kijk ik liever naar de Nederlandse versie van De Slimste, 2 voor 12, Met het Mes op Tafel of Per Seconde Wijzer.
Er was een paar jaar geleden een goede Belgische quiz. Weet niet meer hoe dat programma heette. De kandidaten moesten steeds van plaats wisselen bij een goed of slecht antwoord?
madee
18-06-2026 om 11:32
amarna schreef op 18-06-2026 om 10:44:
[..]
Ik kijk naar een goede quiz om mijn eigen algemene ontwikkeling te testen en iets te leren. Niet om vermaakt te worden. Daar zijn andere programma's voor. Overigens kan ik Belgische humor zeker waarderen. Ben naar diverse theatershows van Wim Helsen en Philip Geubbels geweest. Voor een goede quiz kijk ik liever naar de Nederlandse versie van De Slimste, 2 voor 12, Met het Mes op Tafel of Per Seconde Wijzer.
Er was een paar jaar geleden een goede Belgische quiz. Weet niet meer hoe dat programma heette. De kandidaten moesten steeds van plaats wisselen bij een goed of slecht antwoord?
Bedoel je “1 jaar gratis”? Start met 16 kandidaten, elke week valt er eentje af, n.a.v. je puntenaantal kom je al dan niet achter een rode, gele of blauwe desk te staan en de rest kan zich dan bij je voegen om ook een deel van de honderd punten mee te pikken als jij het antwoord goed hebt. Vind ik (ook) een leuke quiz. Thomas vanderveeke presenteert dat, maar ik geloof dat het niet per se ieder jaar is?
amarna
18-06-2026 om 12:09
madee schreef op 18-06-2026 om 11:32:
[..]
Bedoel je “1 jaar gratis”? Start met 16 kandidaten, elke week valt er eentje af, n.a.v. je puntenaantal kom je al dan niet achter een rode, gele of blauwe desk te staan en de rest kan zich dan bij je voegen om ook een deel van de honderd punten mee te pikken als jij het antwoord goed hebt. Vind ik (ook) een leuke quiz. Thomas vanderveeke presenteert dat, maar ik geloof dat het niet per se ieder jaar is?
Nee. Ik heb gevonden dat die quiz die ik bedoelde "Switch" heette.
Die bekeken we als we in Griekenland waren. Via kabelkanaal VPN dat een selectie van Nederlandse en Vlaamse programma's uitzond.
Beterlaat2021!
18-06-2026 om 12:15
amarna schreef op 18-06-2026 om 08:56:
Ja, dat vind ik ook. Te traag en langdradig. Ik heb na 15 minuten afgehaakt.
Loeki72
18-06-2026 om 16:48
Ik heb 2 afleveringen gezien en vind de Nederlandse versie veel leuker. Het is niet de humor die ik leuk vind.
letterkoekje
18-06-2026 om 17:54
Switch dat vond ik maar lala, 1 jaar gratis daarentegen dat was dan weer helemaal mijn goesting! Nu is pas weer een spelprogramma geëindigd: Homo Universalis, ook keileuk. Maar dat is niet met kwisvragen maar allerlei soorten doe-proeven voor gewone mensen (gewoon als in onbekenden). Elke aflevering viel er één persoon af (soms 2). Dat was maar een uitzending van een klein half uur en de winnaar kreeg 20.000 €. Heeft iemand hier misschien die uitzendingen gezien?
madee
18-06-2026 om 18:04
Homo Universalis heb ik niet gezien, was dat wel op VRT? Want VTM kunnen we in Nederland niet ontvangen helaas. Daarom mis ik veel van Koen Wauters…
Van Switch heb ik wel eens wat gezien, de presentatrice had alleen vaak van die heel aparte kleding aan die me dan stoorde 🤭 Op zich ook wel een leuke quiz.
Qua Slimste is de verhouding vragen vs humor wat anders tussen B en N. Ik vind Erik de vragen en antwoorden wel wat afraffelen, maar toch vind ik het wel leuk vermaak in komkommertijd. Ben geen voetbal- of wielrenfan dus ik moet het hiervan hebben (en van crimi’s) 😉
Strijkijzer
18-06-2026 om 18:58
Ik ben oprecht fan van de Vlaamse Slimste Mens. De eerste aflevering was hilarisch. Twee en drie net iets minder grappig, maar ik ben een beetje verliefd op Erik van Looy en als die vraagt of een buttlift iets voor hem zou zijn er hij krijgt het advies om eerst een traplift te nemen, dan kun je mij wegdragen.
letterkoekje
18-06-2026 om 19:04
Zeker weten dat Homo Universalis op VRT was. Elke dag na het nieuws van 7 uur en weerbericht. Echte aanrader, maar geen kwis en ook niet gedaan voor de humor, alhoewel dat je met sommige poses van de deelnemers wel kan lachen!
nlies
18-06-2026 om 22:13
letterkoekje schreef op 18-06-2026 om 19:04:
Zeker weten dat Homo Universalis op VRT was. Elke dag na het nieuws van 7 uur en weerbericht. Echte aanrader, maar geen kwis en ook niet gedaan voor de humor, alhoewel dat je met sommige poses van de deelnemers wel kan lachen!
Ja dat is hier ook uitgezonden op 1 van de commerciële zenders, RTL nog wat. Heette De Alleskunner. Maar dan vind ik 1 jaar gratis, of de De slimste mens toch leuker. Hoewel Homo Universalis beter te doen was dan de Alleskunner. Zal wel aan de presentatot gelegen hebben.
Op Nederlandse tv vind ik De Connectie ook heel leuk
amarna
19-06-2026 om 06:06
nlies schreef op 18-06-2026 om 22:13:
[..]
Ja dat is hier ook uitgezonden op 1 van de commerciële zenders, RTL nog wat. Heette De Alleskunner. Maar dan vind ik 1 jaar gratis, of de De slimste mens toch leuker. Hoewel Homo Universalis beter te doen was dan de Alleskunner. Zal wel aan de presentatot gelegen hebben.
O ja! De Connectie vind ik geweldig !
Herfstappeltaart
19-06-2026 om 08:20
nlies schreef op 18-06-2026 om 22:13:
[..]
Ja die vind ik ook heel leuk. Het is echt meedenken i.p.v. alleen parate kennis.
Wasgij
19-06-2026 om 09:53
Strijkijzer schreef op 18-06-2026 om 18:58:
Ik ben oprecht fan van de Vlaamse Slimste Mens. De eerste aflevering was hilarisch. Twee en drie net iets minder grappig, maar ik ben een beetje verliefd op Erik van Looy en als die vraagt of een buttlift iets voor hem zou zijn er hij krijgt het advies om eerst een traplift te nemen, dan kun je mij wegdragen.
Ik kijk regelmatig op Youtube WTTAA (podcast van ALex Agnew) en daar is Erik ook regelmatig te gast. Dat zijn altijd erg leuke afleveringen.
Hij is trouwens ook vaak te gast bij de podcast van Xander de Rycke, dat is ook heel grappig altijd.