Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2

Jeetjemina schreef op 31-07-2026 om 16:24:

Vandaag begonnen in Dochter van het moeras van Karen Dionne.
Een man ontvoert een meisje en houdt haar meer dan 14 jaar schuil in een onherbergzaam gebied in Amerika. Samen krijgen ze een dochter die haar vader adoreert, maar langzaam ontdekt wat zijn ware aard is.

Ik ben enthousiast, anders dan de boeken die ik eerder heb gelezen. Benieuwd naar de afloop.

Deze uitgelezen, vond het echt een goed boek. Er werd ook veel geschreven over het leven in de hut in het moeras, interessant!

Jeetjemina schreef op 02-08-2026 om 07:29:

[..]

Deze uitgelezen, vond het echt een goed boek. Er werd ook veel geschreven over het leven in de hut in het moeras, interessant!

Haar andere boek Geworteld in het kwaad is ook heel goed vond ik.

Dolfje schreef op 02-08-2026 om 09:51:

[..]

Haar andere boek Geworteld in het kwaad is ook heel goed vond ik.

Bedankt voor de tip! Die ga ik morgen lenen in de bieb

Een vlecht van heilig gras, Robin Wall Kimmerer. Mooi boek, nederlandse vertaling slecht. Misschien begin ik overnieuw in het Engels. 

Citroengraag schreef op 05-08-2026 om 22:33:

Een vlecht van heilig gras, Robin Wall Kimmerer. Mooi boek, nederlandse vertaling slecht. Misschien begin ik overnieuw in het Engels.

Oh, slechte vertalingen, zo irritant. Nog voor AI n vertaling gelezen die 'wait a minute' vertaalde naar 'wacht n minuut'... na 2 blz t boek weggelegd, TE erg!

Hier bezig in de Dorpswinkel. Maar zou voor mn leesclub Contrapunt moeten lezen. Vgm is groter contrast in schrijven/'niveau' nauwelijks denkbaar...

Een voor een van Freida  McFadden 

AI vertalingen, vreselijk. Ik kijk tegenwoordig wie de vertaler is. En als het Nuanxed is begin ik al niet eens aan het boek.
https://www.trouw.nl/verdieping/vertalers-pleiten-voor-label-pas-op-dit-boek-is-vertaald-door-een-robot~bf49fee5/

Ben ‘Opaal’ aan het lezen, van Eleanor Buchanan. Tot dusver erg mooi, spannend en elke bladzijde maakt me opnieuw nieuwsgierig! 

Miss_Moneypenny schreef op 26-07-2026 om 14:16:

[..]

Die moest je ook wel lezen gezien jouw nickname.

Ik vond het ook een heel mooi boek! Veel leesplezier.

Haha, ja helemaal niet bij stilgestaan! Maar extra leuk dat mijn nickname nu een extraatje heeft, want het boek was werkelijk prachtig! 

Ik heb 2 boeken gelezen afgelopen dagen: 

De moord in kamer 11 van Matthew Blake. Leuke setting ( hotel Lutetia in Parijs, in 1945 en nu) en toevallig want ik kwam net uit Parijs. Uiteindelijk wat langzaam, saai. Had er meer van verwacht.

Weekendje weg van Linda van Rijn. Normaal gesproken wel lekkere vakantieboeken naar ik vond hier weinig aan. Ook saai.

Even kijken wat ik nu ga lezen.

Vandaag begonnen in De oppas van Sophie Stava.
Een pathologische leugenaarster doet zich na een incident voor als verpleegkundige en wordt aangesteld als oppas voor een klein meisje. De moeder en aantrekkelijke vader lijken een perfect stel te vormen, maar al snel komt de oppas erachter dat ook zij gevaarlijke geheimen hebben.

Ik heb pas 1 hoofdstuk gelezen en ik denk dat dit een vlot leesbare thriller is .

Worden sommige TV programma's ook ondertiteld door A!?  Dat is soms ook zó slecht en raar fonetisch geschreven.   Voor een boekvertaling lijkt me dat helemaal storend...

Jeetjemina schreef op 06-08-2026 om 18:10:

Vandaag begonnen in De oppas van Sophie Stava.
Een pathologische leugenaarster doet zich na een incident voor als verpleegkundige en wordt aangesteld als oppas voor een klein meisje. De moeder en aantrekkelijke vader lijken een perfect stel te vormen, maar al snel komt de oppas erachter dat ook zij gevaarlijke geheimen hebben.

Ik heb pas 1 hoofdstuk gelezen en ik denk dat dit een vlot leesbare thriller is .

Klopt, dat is een lekker leesboek.

Ik ben gisteravond begonnen in de draagmoeder van Freida McFadden. En na een paar bladzijden in slaap gevallen 😄 Niet van het verhaal hoor.

Net uitgelezen:
"The Infinite Sadness of Small Appliances", geschreven door Glenn Dixon. 
Waarschijnlijk is dit boek nog niet uit in het Nederlands, maar ik vond het een prachig boek, zo mooi dat ik dit topic weer eens opgezocht heb om er reclame voor te maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.