Media en cultuur
Regendrup.
12-04-2022 om 13:52
Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2
Zie hier het vervolg van het boekentopic om te plaatsen wat je op dit moment leest of wat klaarligt om te gaan lezen!
Eventueel kun je erbij schrijven wat je er tot nu toe van vindt of waarom je ervoor gekozen hebt dit boek te gaan lezen.
Veel leesplezier!
Link naar het vorige deel:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/boekentopic-wat-lees-je-nu?page=64#1942
Miss_Moneypenny
23-07-2026 om 12:20
Regendrup. schreef op 23-07-2026 om 09:42:
Nog meer mensen bezig of klaar met Yesteryear?
Ik kom er echt niet doorheen. Vraag me af of ik moet doorlezen of niet.
Toevallig net in begonnen. Ik ben op blz 39, dus kan er nog niet veel over zeggen.
nlies
23-07-2026 om 12:44
Ik lees nu deel 2 van de Mergellandmoorden Begint zo ongeveer een dag na het einde van deel 1. Allemaal niet heel bloederig tot nu toe, en even wennen aan hoofdstukken die om en om heden en verleden zijn. Wel leuk (als je moorden leuk vindt
)
Beterlaat2021!
23-07-2026 om 17:07
Ik geloof dat ik nu eindelijk het verschil tussen een thriller en een detective begrijp.
Een thriller gaat (volgens mij dan) over het misdrijf
, een detective over het onderzoek naar het misdrijf en het opsporen van de dader.
Heb ik dit goed?
Mijn voorkeur gaat uit naar de detective.
Fiorah
23-07-2026 om 17:14
Beterlaat2021! schreef op 23-07-2026 om 17:07:
Ik geloof dat ik nu eindelijk het verschil tussen een thriller en een detective begrijp.
Een thriller gaat (volgens mij dan) over het misdrijf, een detective over het onderzoek naar het misdrijf en het opsporen van de dader.
![]()
Heb ik dit goed?
Mijn voorkeur gaat uit naar de detective.
Volgens mij klopt dit, en volgens mij is een eng boek al snel een thriller, daar hoeft dus niet perse een misdrijf in plaats te vinden (maar het is minder angstaanjagend dan horror) en detective gaat echt over een detective die probeert een misdrijf op te lossen en is dus vaak (niet altijd) minder gruwelijk.
Cala
24-07-2026 om 10:19
Ik zou zeggen dat het in een thriller om een spanningsveld gaat, wat een misdrijf kan zijn maar dat hoeft niet. Een psychologische thriller met veel mysterie, manipulatie en mis directie kan heel spannend zijn, zonder dat er perse een misdrijf of fysiek geweld plaats vindt.
MildredRatched
24-07-2026 om 19:10
Fiorah schreef op 18-07-2026 om 18:52:
[..]
Van TJ Kleine vond ik Under the whispering door erg mooi.
Goed om te horen over Dan Brown want die staat op mijn bieb-reserveerlijst.
Eens! wat een prachtig boek
Jeetjemina
24-07-2026 om 21:09
Sluipwesp van Annerieke de Vries
Over een gescheiden vrouw, die de voogdij van haar zoon betwist, die bij haar werk in het mortuarium geheimen ontdekt over een overledene.
Vlot leesbaar verhaal, ik ben enthousiast.
Maheiden
25-07-2026 om 16:50
Maheiden schreef op 22-07-2026 om 21:17:
Na ervaringen van hier maar eens een boek van Kristin Hannah gekozen de vier windstreken. Ik moest wel even wennen.... Een beetje zoetsappig. Meestal lees ik thrillers 😄
Maar het leest wel lekker, ik was in nog geen uurtje door de eerste 100 bladzijden heen. Dus ik blijf het toch maar volhouden. Ik vind het wel leuk dat het in de geschiedenis speelt (VS jaren 30).
Ik heb het uit, een prachtig verhaal. Alleen het nawoord viel me tegen. Ik las in het verhaal een strijd tegen het kapitalisme en waarom the American Dreams alleen voor de rijken is weggelegd ( nog steeds....) Kwam er in het nawoord een heel verhaal hoe Amerikanen hier krachtiger uit waren gekomen en daardoor strijdvaardig waren en.....Jammer van deze Amerikaanse ophemeling.
Nu lees ik de perfecte dochter van Hanneke Meier
Jeetjemina
25-07-2026 om 17:04
Jeetjemina schreef op 24-07-2026 om 21:09:
Sluipwesp van Annerieke de Vries
Over een gescheiden vrouw, die de voogdij van haar zoon betwist, die bij haar werk in het mortuarium geheimen ontdekt over een overledene.
Vlot leesbaar verhaal, ik ben enthousiast.
Deze uit, prima boek!
Maheiden
26-07-2026 om 12:54
Maheiden schreef op 25-07-2026 om 16:50:
[..]
Nu lees ik de perfecte dochter van Hanneke Meier
Geen aanrader. Ik dacht de clou van het verhaal na een paar hoofdstukken te begrijpen. Toch doorgelezen, hopend op een verrassing maar niet. Het zat precies zoals ik dacht.
Narcis
26-07-2026 om 14:08
ik ben net begonnen aan Narcis, van
Judith Fanto. Dit naar aanleiding van de enthousiaste post van Thomas Acda over het boek. Boeit al snel, ben benieuwd!
Miss_Moneypenny
26-07-2026 om 14:16
Narcis schreef op 26-07-2026 om 14:08:
ik ben net begonnen aan Narcis, van
Judith Fanto. Dit naar aanleiding van de enthousiaste post van Thomas Acda over het boek. Boeit al snel, ben benieuwd!
Die moest je ook wel lezen gezien jouw nickname. 
Ik vond het ook een heel mooi boek! Veel leesplezier.
Wasgij
26-07-2026 om 16:05
Ik heb zojuist:
Iemand weet het, van VI Keeland gelezen (beluisterd).
Spannend boek! Met toch een andere afloop dan ik dacht.
Jeetjemina
26-07-2026 om 16:22
Wasgij schreef op 26-07-2026 om 16:05:
Ik heb zojuist:
Iemand weet het, van VI Keeland gelezen (beluisterd).
Spannend boek! Met toch een andere afloop dan ik dacht.
Deze heb ik laatst ook gelezen, ik weet dat ik het ook spannend vond, maar weet nu al niet meer hoe het afliep. Op de een of andere manier vergeet ik de afloop van boeken altijd snel weer.