Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2

Fiorah schreef op 18-07-2026 om 18:52:

[..]

Van TJ Kleine vond ik Under the whispering door erg mooi.

Goed om te horen over Dan Brown want die staat op mijn bieb-reserveerlijst.

Dank voor de aanrader! Ik skim sommige pagina's van de Dan Brown wel ipv het helemaal te lezen, want er is wel weer veel uitleg over allerlei sciences dingen. Soort van nodig, maar niet mijn ding.

Over het opslaan van nog te lezen boeken heb ik een bookmark mapje op mijn laptop en telefoon en ik heb ook in bol.com een lijstje. Maar ik download echt interessante titels eigenlijk meteen en heb nu ook weer 60 titels op mijn kindle staan. Dat is eigenlijk te veel, want soms weet ik dan niet meer waar een boek over gaat of wat me er leek aan leuk, maar ja.

Ik realiseer me nu dat ik eigenlijk vooral bijhoud wat ik wil lezen doordat ik Heel vaak in een boekwinkel ben (ik denk elke week wel een keer of vaker). En vaak ook een boek koop en dat in mijn kast zet als fysieke To Be Read. Of het in de bieb reserveer, en dan verschijnt het vanzelf.

Ted68 schreef op 18-07-2026 om 16:18:

Ik heb een Phase waarom ik me slecht kan consentreren. Lees nu Alleen „makkelijke „ boeken: Karen Swan ; drie zomers….

Dan lukken de zomerthrillers van Suzanne Vermeer ook nog wel denk ik.

Hij is waarschijnlijk al voorbijgekomen maar ik ben bezig met Het meisje met de halve ster. Een ontzettend mooi en triest boek. Er zijn twee verhaallijnen. Die van Debra een Joods meisje dat in Rotterdam woont met haar familie. En de jonge wolf Chaver (Hebreeuws voor vriend). De wolf is na een bombardement op de dierentuin ontsnapt en dwaalt door de stad. Uiteindelijk wordt hij zwaargewond door een oude veearts gevonden en meegenomen. Deze lapt het dier op en er ontstaat een hechte vriendschap. 

Het mooie is dat er vanuit de gedachtengang van de wolf wordt verteld. Ook geeft het verhaal een goed beeld van hoe de mensen destijds omgingen met de steeds strengere regels tegen Joden. En hoe ze maar blijven denken dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. 

Ik vind het tot nog toe erg boeiend en kan het boek maar moeilijk wegleggen.

Dat klinkt mooi, Thora. Ik vind het altijd zo moeilijk om de goede boeken te ontdekken tussen al die boeken die over die tijd geschreven zijn.

Ik heb Zonderhond gelezen van Bert Natter, mooi. En ik lees nu Muizenleven van Eva Meijer, dat vind ik ook écht de moeite waard. Leuk en leerzaam!

Ik heb me voorgenomen om me voorlopig door mijn lijst 'oude boeken' heen te werken, dus boeken die ik al een tijd in huis heb en die ik nog steeds niet heb gelezen. En als er dan een boek tussen zit waar ik écht geen zin in heb, doe ik het weg.

.webp

Een 'niemandalletje' tussendoor, uiteraard uit een straabiebje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.