Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2

Jeetjemina schreef op 18-07-2026 om 11:15:

[..]

Ff nieuwsgierig, wat maakt dar je het zou lezen, ook al lijkt het je een naar boek?

Omdat ik er wel benieuwd naar ben en het zo’n vreselijk onderwerp is. En ik mij afvraag hoe je hier als kinderen mee om gaat en hoe je verder kunt met je leven na zo.n drama.

Ik heb een trilogie uit de online bieb gehaald :

Dubbel geluk ( de zilveren vos 1) Karin Rozenhart. Lees ik nu. Ff iets luchtigs.

Klein beetje off-topic:
Hoe 'bewaren' jullie de interessant lijkende boeken die je ooit nog eens wilt lezen?
Ik heb in mijn Bol-account een verlanglijstje gemaakt (je kunt er diverse maken) waarin ik alle boeken zet die ik ergens getipt zie en interessant vind.
Dan kan ik daar ook de reviews lezen, kijken of ze bij kobo te lezen zijn (ik zet af en toe een paar maanden mijn kobo-account aan) en ik kijk van daaruit of ze bij de bieb te lenen zijn. 
Als ik ze dan gelezen heb, dan haal ik ze weer uit mijn lijstje.

O ik zet ze in mijn hebban Wil ik lezenlijst. Als ik ze gelezen heb gaan ze naar de "heb ik gelezen lijst". En soms ga ik door die lijst, die intussen best lang is, en haal de boeken eruit waarvan ik denk: Waarom zijn die op de lijst terecht gekomen

Wasgij schreef op 19-07-2026 om 12:03:

Klein beetje off-topic:
Hoe 'bewaren' jullie de interessant lijkende boeken die je ooit nog eens wilt lezen?
Ik heb in mijn Bol-account een verlanglijstje gemaakt (je kunt er diverse maken) waarin ik alle boeken zet die ik ergens getipt zie en interessant vind.
Dan kan ik daar ook de reviews lezen, kijken of ze bij kobo te lezen zijn (ik zet af en toe een paar maanden mijn kobo-account aan) en ik kijk van daaruit of ze bij de bieb te lenen zijn.

Dit doe ik precies hetzelfde.

Mijn verlanglijstjes zijn inmiddels wel heel uitgebreid, dus niet meer zo overzichtelijk 😅.

Toevoeging: ik heb Kobo Plus en check af en toe of ik boeken van mijn verlanglijstje “gratis” kan lezen. Als ik een boek heel graag meteen wil lezen, dan koop ik het ebook. Van speciale boeken koop ik liever de papieren versie.

Ik heb een verlanglijstje bij mijn bieb in mijn account en bij de online bieb.

Wat ik gelezen heb pin ik op pinterest en sla ik op in hebban omdat ik daar elk jaar de reading challenge doe. Ik zat van de week op pinterest want ik zocht een boel of ik dat gelezen had. Ik bladerde door mijn in  2017 gelezen boeken, kan me van  een enkele nog maar herinneren waar het over gaat of dat ik het überhaupt gelezen heb...

Klein beetje off-topic:

Zo doe ik het ook.   Soms koop ik boek van mn lijstje bij bol.com van een bol-bon.   En ook vaak contant of van een boekenbon in een boekwinkel.  

Volgende week op boekenstrooptocht in Deventer!

Klein beetje off-topic:

Ik maak print screens van boeken die ik nog wil lezen. Daarnaast heb ik een notitieboekje met namen van schrijvers die ik interessant vind. 

Voordat ik weer naar de bieb ga, kijk ik tussen de print screens en in m'n boekje wat ik wil gaan lenen, afhankelijk van wat beschikbaar is.

Klein beetje off-topic:

Thestorygraph. Hier houd ik bij wat ik nog wil lezen en wat ik al gelezen heb. (Waarschuwing: de suggestie optie niet te vaak gebruiken, op een gegeven moment had ik meer dan 200 boeken op mijn "wil ik lezen lijst" )

Tot 2 jaar geleden gebruikte ik Goodreads. Maar omdat die deel zijn van Amazon (en ik dat soort bedrijven niet aan nog meer geld/macht wil helpen), overgestapt. 

Jeetjemina schreef op 19-07-2026 om 13:28:

[..]

Ik maak print screens van boeken die ik nog wil lezen.

Dat deed ik eerst ook maar kreeg wel erg veel foto's. 

nlies schreef op 19-07-2026 om 12:10:

O ik zet ze in mijn hebban Wil ik lezenlijst. Als ik ze gelezen heb gaan ze naar de "heb ik gelezen lijst". En soms ga ik door die lijst, die intussen best lang is, en haal de boeken eruit waarvan ik denk: Waarom zijn die op de lijst terecht gekomen

Ja zo doe ik het ook. Vind Hebban een fijne app. 

Dolfje schreef op 19-07-2026 om 13:40:

[..]

Dat deed ik eerst ook maar kreeg wel erg veel foto's.

Haha klopt, en soms ook dubbele foto's. 

Grindelwald schreef op 19-07-2026 om 14:06:

[..]

Ja zo doe ik het ook. Vind Hebban een fijne app.

Ik gebruik Hebban ook. Of bij Storytel mijn boekenplank. 

Ik heb ook een favorietenlijstje bij bol. Maar ik heb in mijn Notitie app ook een lijst met schrijvers die ik erg goed vind. En soms vraag ik aan chat of daar al nieuwe boeken van zijn uitgekomen.

Ik ben nu trouwens bezig in de Vrouw zonder naam van Audrey Blake. Haar andere boeken (over een vrouwelijke chirurg vroeger) vond ik erg goed, hier moet ik nog een beetje inkomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.