Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2

Fiorah schreef op 28-01-2023 om 12:00:

Wisten jullie (niet e-book lezers) dat je overal in Nederland boeken kunt lenen in de bibliotheek en die bij je eigen bieb weer terug kunt brengen? Dus je kunt bij wijze van bij de bieb in de stad waar je een dagje op familiebezoek bent een boek lenen, dat mee naar huis nemen en thuis weer inleveren. Maar op vakantie werkt het dus ook!

Nee dat is dus niet zo. Je kan wel overal lid worden als je een geldig abonnement hebt.

Bij sommige bibliotheken kan dat maar bij die waar ik werk nemen we dus geen boeken van andere bibliotheken aan.

Regendrup.

Regendrup.

28-01-2023 om 13:15 Topicstarter

Fiorah schreef op 28-01-2023 om 12:00:

Wisten jullie (niet e-book lezers) dat je overal in Nederland boeken kunt lenen in de bibliotheek en die bij je eigen bieb weer terug kunt brengen? Dus je kunt bij wijze van bij de bieb in de stad waar je een dagje op familiebezoek bent een boek lenen, dat mee naar huis nemen en thuis weer inleveren. Maar op vakantie werkt het dus ook!

Dat lijkt me sterk? Nog nooit van gehoord in ieder geval. 

Dolfje schreef op 28-01-2023 om 13:05:

[..]

Nee dat is dus niet zo. Je kan wel overal lid worden als je een geldig abonnement hebt.

Bij sommige bibliotheken kan dat maar bij die waar ik werk nemen we dus geen boeken van andere bibliotheken aan.

wat dolf zegt. 

de bibliotheek bij mij in de buurt verderop neemt idd boeken aan maar je moet er wel extra voor betalen 

Vreemd, ik wilde kijken of ik op Terschelling ook boeken zou kunnen lenen en daar staat dat je in het hele land boeken kunt lenen met je pas d.m.v. gastlenen. Toen heb ik het gegoogled en daar stond dat voorbeeld bij van in de ene plaats lenen in de andere inleveren (en dat was totaal niet in dezelfde regio). Maar ik heb het even opgezocht bij mijn lokale bieb en daar kun je alleen binnen dezelfde regio op verschillende plekken lenen en inleveren.

Ja dat is hier ok, boeken van dezelfde streek kun je op iedere vestiging inleveren en halen. Of je laat ze halen als je ze reserveert. Kwam ik tijd geleden achter dat van sommige series de boeken verdeeld zijn over verschillende vestigingen. Dus ik me maar afvragen waarom deel 3 wel aanwezig was, en ik deel 1 nooit kon vinden. Dus soms moet je wel reserveren als je zelf niet 20 km verderop je boek wil halen

Ja, nationale bibliotheekpas. Geldt dus niet overal maar in 90% van de bibliotheken is je pas automatisch een nationale pas en mag je overal lenen en inleveren, als die bieb ook maar meedoet aan die nationale bibliotheekpas. Dat staat tenminste op internet als je zoekt naar nationale bibliotheekpas.

Die nacht verdween ze van Lisa Jewell uit.

Spannend boek over een jong stelletje dat spoorloos verdwijnt in een dorpje. Tot een jaar later een ander stelletje in het dorp komt te wonen en een bordje met “Graaf hier” vindt.

Fiorah schreef op 28-01-2023 om 16:22:

Ja, nationale bibliotheekpas. Geldt dus niet overal maar in 90% van de bibliotheken is je pas automatisch een nationale pas en mag je overal lenen en inleveren, als die bieb ook maar meedoet aan die nationale bibliotheekpas. Dat staat tenminste op internet als je zoekt naar nationale bibliotheekpas.

Het ligt aan het systeem wat de Bibliotheek gebruikt. Bij ons werken we met een ander systeem dan andere bibliotheken in de regio dus kunnen de bestaande pas van sommige bibliotheken niet koppelen.

Ik heb Bunny van Mona Awad net uit en kan niet echt woorden vinden om te omschrijven wat ik er van vind. Het was in ieder geval niet wat ik er van verwacht had, maar of het slechter of beter was dan mijn verwachting weet ik niet. Ik denk dat deze emoji het goed samenvat: 
Nu ga ik maar een boek lezen waarvan de verhaallijn van te voren heel duidelijk is, even geen vage zooi; The masked city, tweede deel van de fantasyserie van Genevieve Cogman.

Jij Alleen van Ninni Schulman is uit.
Een spannend boek waarbij ik door de opbouw erg benieuwd was hoe het zou eindigen...
Is er een abrupt en voor mij onbevredigend eind aan het verhaal 

Ik volg @kapow (volgens mij lezen wij regelmatig dezelfde boeken  ) en ga beginnen in Die nacht verdween ze van Lisa Jewell.

Ik wil even melden dat na een wat stroef begin The Magician (Toibin) me toch echt te pakken heeft gekregen. Voordat mijn vorige post er iemand van weerhoudt eraan te beginnen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

30-01-2023 om 21:41

Ik ga vanavond beginnen in deel 3 van Kingsbridge (Ken Follet). Deel 1 en 2 heb ik 2 jaar geleden gelezen. Enorm van genoten. Dikke pillen, 700+ paginas, maar een prachtig pakkend historisch verhaal. Ben benieuwd of deel 3 en 4 ook zo heerlijk weglezen.

Oh tjonge Coreopsis, daar moet ik me ook ooit nog ns aan gaan wagen. Aan de Ken Follet in elk geval. Heb er hier 1 van liggen, zou wel ns Kingsbridge kunnen zijn..

Oja Ken Follett jaren geleden die serie gelezen. Volgens mij was het die serie waarbij ik op den duur dacht: nu weet ik het wel, volgens mij kwam de zoon in dezelfde ellende terecht als de vader en dat ging maar door (of was dat een andere serie?)

Tover-Feetje schreef op 30-01-2023 om 20:50:

Jij Alleen van Ninni Schulman is uit.
Een spannend boek waarbij ik door de opbouw erg benieuwd was hoe het zou eindigen...
Is er een abrupt en voor mij onbevredigend eind aan het verhaal

Ik volg @kapow (volgens mij lezen wij regelmatig dezelfde boeken ) en ga beginnen in Die nacht verdween ze van Lisa Jewell.

Wat leuk!

Ik ben benieuwd wat je van het boek vindt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.