Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Agressie in (buiten) een moshpit

Geen idee wat moshpit was, even opgezocht. Het lijkt me niks, maar ja ik ben ook niet zo van concerten en grote mensenmassa's ( en daar in staan).
Misschien was dit voor deze mevrouw een eerste concert van dit soort muziek, waar moshpits gebruikelijk zijn. En wist of kende ze dat fenomeen ook (nog) niet.

Deci schreef op 18-07-2026 om 22:28:

Geen idee wat moshpit was, even opgezocht. Het lijkt me niks, maar ja ik ben ook niet zo van concerten en grote mensenmassa's ( en daar in staan).
Misschien was dit voor deze mevrouw een eerste concert van dit soort muziek, waar moshpits gebruikelijk zijn. En wist of kende ze dat fenomeen ook (nog) niet.

ik heb t ook opgezocht ,kende t ook niet. Had wel een vermoeden. Ik zou dus echt schrikken als ik daar zou staan,whahah

Aviendha schreef op 18-07-2026 om 21:14:

Ik hou ook erg van muziek waar dat gebeurt en vroeger ging ik iedere week naar een bar/dancing waar gepit werd. Toen durfde ik ook mee te doen en voelde me heel veilig. Ben nog nooit gevallen o.i.d., werd altijd opgevangen. Tegenwoordig durf ik niet meer mee te doen op festivals, weet niet waar dat vandaan komt. Ben ook ouder en moeder geworden en instinctief iets voorzichtiger ofzo? Het publiek is ook anders merk ik. Dit jaar ben ik op een festival door iemand zo hard bij mijn arm gepakt dat ik de volgende dag een blauwe plek had, omdat ik "voorpiepte" om vooraan te komen bij een artiest, maar daar stond mijn man, ik was alleen maar even naar de wc gegaan en kwam weer terug. Ik was daar écht ontdaan van, zulke aggressie.
En een heel ander voorbeeld op datzelfde festival: ik stond helemaal achteraan in het publiek al bijna buiten de tent met een vriendin te praten, gewoon normaal bijklets-volume. Worden we aangesproken door een iemand van in de 20: dit is een stil liedje, kunnen jullie alsjeblieft ook stil zijn?

Beide ervaringen heb ik vijftien tot tien jaar geleden echt nooit meegemaakt. Ik denk dat de gemene deler hier onverdraagzaamheid is.

Bijklets-volume zal waarschijnlijk luider zijn dan je zelf denkt, want je zult boven de muziek moeten uitkomen. En als het een rustig liedje is, dan is het inderdaad fijn dat iedereen zich even stil houdt, ook als je achter in de tent staat. 

Ik kom niet bij concerten waar men een moshpit houdt, maar ik weet wel dat op feesten haar gedanst wordt, dat nogal vervelend kan zijn als mensen erg wild doen, en steeds tegen je aan komen, en steeds meer ruimte innemen. 

Dus zo'n moshpit zal niets voor mij zijn.

Ik hou niet zo van die ik-heb-net-zoveel-recht-als-jij confrontaties. Als iedereen zich daarnaar gaat gedragen op plekken waar honderden bezoekers samenkomen wordt het er niet gezelliger op.

Tenzij iemand gedrag vertoont dat écht not done is, doe ik wel een stapje opzij.

Vrijevlinder schreef op 19-07-2026 om 10:08:

[..]

Bijklets-volume zal waarschijnlijk luider zijn dan je zelf denkt, want je zult boven de muziek moeten uitkomen. En als het een rustig liedje is, dan is het inderdaad fijn dat iedereen zich even stil houdt, ook als je achter in de tent staat.

Ik kom niet bij concerten waar men een moshpit houdt, maar ik weet wel dat op feesten haar gedanst wordt, dat nogal vervelend kan zijn als mensen erg wild doen, en steeds tegen je aan komen, en steeds meer ruimte innemen.

Dus zo'n moshpit zal niets voor mij zijn.

Je kan niet andere mensen op een festival dwingen om dezelfde ervaring te hebben als jij. Zeker niet helemaal achterin om 13:45 als de mensen binnendruppelen en rondkijken. Een festival is heel wat anders dan een concert, waar je mag verwachten dat er fans komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.