Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Nee

Nee

29-10-2021 om 16:06

100 dagen in je hoofd

Hoe is het om ziek in je hoofd te zijn? Tim den Besten en Nicolaas Veul verkennen als bijzonder stagiair in een psychiatrische kliniek wat er omgaat in mensen die kampen met ernstige geestelijke problemen.

Kijken er nog meer mensen? En wat vinden jullie er van? 


Nee

Nee

29-10-2021 om 16:09 Topicstarter

Net aflevering twee gekeken. Op zich vind ik dit wel altijd een interessant onderwerp, en ik blijf het zeker volgen. Maar ik vind één van de presentatoren wel echt storend… Ik vraag me dan echt af of dit hele gebeuren wel in het belang is van de cliënten. Ik hoop dat Tim een positieve ontwikkeling gaat doormaken wat betreft empathie en minder met zichzelf bezig zijn.

AcidicShark11

AcidicShark11

29-10-2021 om 16:21

Ik heb een paar jaar op een psychiatrische afdeling gewerkt, ben zelf eveneens psychiatrisch patiënt sinds mijn tienerjaren. Ik denk niet dat deze serie me nieuwe inzichten gaat geven eigenlijk, als ik dan lees dat 1 van de presentatoren irritant is dan ben ik al klaar.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

29-10-2021 om 17:04

AeonofWinter schreef op 29-10-2021 om 16:21:

Ik heb een paar jaar op een psychiatrische afdeling gewerkt, ben zelf eveneens psychiatrisch patiënt sinds mijn tienerjaren. Ik denk niet dat deze serie me nieuwe inzichten gaat geven eigenlijk, als ik dan lees dat 1 van de presentatoren irritant is dan ben ik al klaar.

Ik kan me daar, vanuit jouw perspectief best in vinden. 

Ik werk zelf in de zorg(niet in de psychiatrie overigens). Ik denk wel dat je één van die presentatoren ook echt als stagiaire moet zien. Totaal geen ervaring en worden opeens 8 uur per dag bloot gesteld aan hele ingewikkelde dynamieken.  Mág hij, als stagiaire ook ervaren wat wel of niet werk, of wat wel of niet passend is in deze nieuwe wereld? Zijn we niet allemaal gegroeid door soms ook dingen gewoon niet handig aan te pakken?

Ik wel, in elk geval...

AeonofWinter schreef op 29-10-2021 om 16:21:

Ik heb een paar jaar op een psychiatrische afdeling gewerkt, ben zelf eveneens psychiatrisch patiënt sinds mijn tienerjaren. Ik denk niet dat deze serie me nieuwe inzichten gaat geven eigenlijk, als ik dan lees dat 1 van de presentatoren irritant is dan ben ik al klaar.

Wat hebben mensen met psychiatrische problematiek het meest nodig, denk jij? Of is dat te algemeen gesteld?

Ik vind het juist goed om te zien dat de presentatoren ook van alles bij zichzelf ontdekken en tot meer zelfinzicht komen. En ik vind het leuk om te zien dat ze er head first induiken. En dat ze zo verschillend zijn en hoe daarop wordt gereageerd. Ik vind het een goed concept, heb ook met veel plezier naar de vorige serie gekeken, maar vind dit thema wel een stuk heftiger. 

Nee

Nee

29-10-2021 om 17:23 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 29-10-2021 om 17:04:

[..]

Ik kan me daar, vanuit jouw perspectief best in vinden.

Ik werk zelf in de zorg(niet in de psychiatrie overigens). Ik denk wel dat je één van die presentatoren ook echt als stagiaire moet zien. Totaal geen ervaring en worden opeens 8 uur per dag bloot gesteld aan hele ingewikkelde dynamieken. Mág hij, als stagiaire ook ervaren wat wel of niet werk, of wat wel of niet passend is in deze nieuwe wereld? Zijn we niet allemaal gegroeid door soms ook dingen gewoon niet handig aan te pakken?

Ik wel, in elk geval...

Denk het. Maar hij heeft wel een heel andere basis dan de meeste mensen denk ik. Een beetje grappen en geinen, en het lijkt alsof hij de cliënten niet als mens ziet, maar als iets waar hij vroeger grappen over maakte met z’n vrienden. Maar vervolgens is hij wel weer erg geraakt door de mevrouw onder de douche. Daar heb ik gemengde gevoelens bij. Ten eerste, waarom raak je zo snel overstuur..? (Maar aan de andere kant, hij lijkt het moeilijk te hebben met het werk in het algemeen. Hij vindt kritiek lastig en blijft er lang mee zitten. Ik denk dat vooral de opstapeling van voor hem moeilijke dingen hem aan het huilen maakte, en niet per se die vrouw). Maar het lijkt ook alsof hij gewoon niks gewend is. Hij doet me echt enorm denken aan iemand die ik ken met ADHD. Precies die hele manier van doen. Beetje een flapuit maar gevoelig voor kritiek, hij wil het graag goed doen maar zegt steeds de verkeerde dingen hardop. Waarom zou je jezelf op tv “een sensatiezoeker” noemen. Normale mensen denken het misschien over zichzelf, maar hij zegt het daadwerkelijk hardop en zet zichzelf zo niet echt in een goed daglicht haha. Hij heeft vast ook veel goede dingen te zeggen, hij worstelt met zichzelf dat zie je gewoon, dus iets in z’n hersenen is aan het kraken. Nu nog de juiste woorden vinden en die grappen achterwege laten.

Nicolaas had ook vrijwel meteen echt contact met de cliënten, hij neemt zichzelf veel minder mee dan Tim, lijkt het.

Nee

Nee

29-10-2021 om 17:35 Topicstarter

Vialiva schreef op 29-10-2021 om 17:26:

Nicolaas had ook vrijwel meteen echt contact met de cliënten, hij neemt zichzelf veel minder mee dan Tim, lijkt het.

Ja, ik vind dat hij het goed doet. Toen hij bijvoorbeeld die man ging helpen met het douchen, bleef hij gewoon praten tegen die man als een gelijke. Sommige mensen zouden niet tegen die meneer praten “omdat hij het toch niet begrijpt”, en niet even waarschuwen als ze de deur open maken bij het douchen. Als je snapt wat ik bedoel. Gewoon de mens met respect blijven behandelen is belangrijk. Zelfs als de kamer onder de ontlasting zit. 

Ik kijk dit ook; ik vond '100 dagen voor de klas' echt geweldig!
Over deze serie heb ik nog geen mening, alleen nog afl. 1 gezien.
Ik denk dat Tim zelf best een complex karakter heeft en dat dat lastig is in deze setting. 

ButterCup schreef op 29-10-2021 om 17:46:

Ik kijk dit ook; ik vond '100 dagen voor de klas' echt geweldig!
Over deze serie heb ik nog geen mening, alleen nog afl. 1 gezien.
Ik denk dat Tim zelf best een complex karakter heeft en dat dat lastig is in deze setting.

Dat laatste denk ik ook ja. 

Ik heb alleen aflevering 1 gezien, en weet nog niet of ik het verder ga kijken.

Ik vind het eerlijk gezegd niet oké, zo’n programma. Natuurlijk: het onderwerp is interessant en belangrijk en meer begrip en openheid over dit onderwerp ook.
Maar ik heb net even door de afleveringen heen gebladerd en er worden herkenbaar hele kwetsbare mensen gefilmd. Vanwege privacyoverwegingen vind ik dat in geen geval oké. Ik zie mensen die echt niet voor zichzelf de consequenties kunnen overzien en weloverwogen en doordacht de beslissing kunnen nemen of ze met hun hoofd en hele hebben en houden op tv willen komen. En de beelden blijven voor eeuwig op internet.
Ik vind dat gewoon in geen geval oké of uit te leggen en merk dat ik er eigenlijk heel boos van word.
De bedoeling van de programmamakers zal niet slecht zijn geweest. Maar ik vind het niet integer en ethisch verantwoord. Die instelling(en) had(den) daar nooit aan mee moeten werken.
Hetzelfde geldt overigens voor programma’s in een jeugdinrichting, waar mensen gefilmd worden die nog niet volwassen zijn. 
Gewoon niet. Nooit. 

nou ja, ik vind het juist wél goed. Je hebt ook best veel 'reguliere' ziekenhuirogramma's, of een special uit het brandwondencemtrum (ik noem maar iets) en dat is allemaal 'normaal'. En aangezien dit ook eindelijk eens gezien moet gaan worden als 'normale' ziektes vind ik het eigenlijk best oké.

ButterCup schreef op 29-10-2021 om 19:23:

nou ja, ik vind het juist wél goed. Je hebt ook best veel 'reguliere' ziekenhuirogramma's, of een special uit het brandwondencemtrum (ik noem maar iets) en dat is allemaal 'normaal'. En aangezien dit ook eindelijk eens gezien moet gaan worden als 'normale' ziektes vind ik het eigenlijk best oké.

Dàt is ook wel oké.
Maar het grote en allesbepalende verschil is dat er hier herkenbaar mensen gefilmd worden die in sommige gevallen duidelijk die keuze om daar toestemming voor te geven duidelijk niet zelf en weloverwogen kunnen maken. 
Ik schrik er echt van. Super kwetsbare mensen die helemaal in de war zijn. Die kun je om privacyredenen niet herkenbaar in beeld brengen. Je mag verwachten dat je privacy te allen tijde beschermd wordt, juist als je er zo aan toe bent en dit soort beslissingen helemaal niet meer voor jezelf kunt maken.
Als je been gebroken is kun je beslissen of je op tv wilt. Als er iets met je brein niet in orde is in veel gevallen niet. Dat is nu precies het verschil.
Meer openheid en meer begrip moet ook op een andere manier te realiseren zijn. 

Het raakt me echt, merk ik.

ik heb net de eerste aflevering gezien. Ik werk zelf in de psychiatrie, dus wel herkenning. Ik vind het op zich prima in beeld gebracht, het is zoals het is. 

Ik snap je over de privacy, maar de andere kant is, dat deze patiënten daar zelf geen 'last'  van hebben/krijgen. Degene die in behandeling zijn, kunnen heel goed zelf een beslissing daar over nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.