Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Nee

Nee

29-10-2021 om 16:06

100 dagen in je hoofd

Hoe is het om ziek in je hoofd te zijn? Tim den Besten en Nicolaas Veul verkennen als bijzonder stagiair in een psychiatrische kliniek wat er omgaat in mensen die kampen met ernstige geestelijke problemen.

Kijken er nog meer mensen? En wat vinden jullie er van? 


Hej Miss-Pippi, zo had ik het nog niet bekeken, dat ze idd natuurlijk ook wdb geen rationale beslissing kunnen nemen.
Goed daar je daar op wijst, dat is idd niet oké denk ik.

Friezinnetje schreef op 29-10-2021 om 19:45:

ik heb net de eerste aflevering gezien. Ik werk zelf in de psychiatrie, dus wel herkenning. Ik vind het op zich prima in beeld gebracht, het is zoals het is.

Ik snap je over de privacy, maar de andere kant is, dat deze patiënten daar zelf geen 'last' van hebben/krijgen. Degene die in behandeling zijn, kunnen heel goed zelf een beslissing daar over nemen.

Ik zag toch echt herkenbaar meerdere mensen in beeld die daar heel erg duidelijk echt niet toe in staat waren. 

ButterCup schreef op 29-10-2021 om 19:45:

Hej Miss-Pippi, zo had ik het nog niet bekeken, dat ze idd natuurlijk ook wdb geen rationale beslissing kunnen nemen.
Goed daar je daar op wijst, dat is idd niet oké denk ik.

Ja, ik schrik er eigenlijk heel erg van.

Ik denk dat de intentie echt niet slecht was, maar ik vind het wel schokkend dat geen van de betrokkenen (vanuit de instelling(en) vooral) hier bij na heeft gedacht.

Miss-Pippi schreef op 29-10-2021 om 19:49:

[..]

Ik zag toch echt herkenbaar meerdere mensen in beeld die daar heel erg duidelijk echt niet toe in staat waren.

je hebt cliënten in behandeling en je hebt cliënten die er wonen. Degene die er wonen kunnen soms die beslissing niet nemen. 

Friezinnetje schreef op 29-10-2021 om 19:52:

[..]

je hebt cliënten in behandeling en je hebt cliënten die er wonen. Degene die er wonen kunnen soms die beslissing niet nemen.

Oké.

In je vorige bericht gaf je aan: “Ik snap je over de privacy, maar de andere kant is, dat deze patiënten daar zelf geen 'last' van hebben/krijgen.”

Maar maakt het dat dan ethisch gezien oké? Het blijven (kwetsbare) mensen die juist in zo’n instelling toch zouden mogen verwachten dat ze beschermd worden en veilig zijn en dat hun privacy gegarandeerd is? 

Miss-Pippi schreef op 29-10-2021 om 20:07:

[..]

Oké.

In je vorige bericht gaf je aan: “Ik snap je over de privacy, maar de andere kant is, dat deze patiënten daar zelf geen 'last' van hebben/krijgen.”

Maar maakt het dat dan ethisch gezien oké? Het blijven (kwetsbare) mensen die juist in zo’n instelling toch zouden mogen verwachten dat ze beschermd worden en veilig zijn en dat hun privacy gegarandeerd is?

Maar het is niet zo, dat al deze cliënten niet zelf na kunnen denken of beslissingen kunnen nemen. Ik heb ook cliënten die al jaren bij ons wonen, maar die hele goede momenten afwisselen met hele slechte. Dus het kan prima met hen overlegt zijn (en wat ik ook verwacht, want wij moeten ook voor alles, wat evt gefilmd/foto's gemaakt wordt, toestemming vragen. Wij mogen echt niets zonder toestemming doen, of anders 'blurren"

Nee

Nee

29-10-2021 om 20:14 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 29-10-2021 om 20:10:

[..]

Maar het is niet zo, dat al deze cliënten niet zelf na kunnen denken of beslissingen kunnen nemen. Ik heb ook cliënten die al jaren bij ons wonen, maar die hele goede momenten afwisselen met hele slechte. Dus het kan prima met hen overlegt zijn (en wat ik ook verwacht, want wij moeten ook voor alles, wat evt gefilmd/foto's gemaakt wordt, toestemming vragen. Wij mogen echt niets zonder toestemming doen, of anders 'blurren"

Ik volg je niet helemaal denk ik. Er worden mensen gefilmd die psychotisch zijn, hoe kunnen die deze beslissing nemen? 

Nee

Nee

29-10-2021 om 20:15 Topicstarter

En in welke zin krijgen ze er geen last van als dit op tv komt? 

Ik heb alleen de eerste aflevering gezien en was ook wel wat verbaasd over de mensen die in beeld kwamen. Daarbij had ik wel mijn vraagtekens in hoeverre die in kunnen schatten dat ze dus met hun hoofd (en alles wat er soms even moeilijk is in hun hoofd) op tv komen. Aan de andere kant; ik werk zelf in de psychiatrie. Als ik zie hoe ontzettend streng de regels zijn over privacy dan kan het niet anders dan dat het heel goed afgetikt is. Eventueel met een curator bijvoorbeeld als de persoon zelf niet in staat is te beslissen. Blijft het de vraag natuurlijk hoe ethisch dat is. Ik vind het dubbel; heel goed dat er een reëel beeld komt want je zou willen dat het net zo normaal gevonden wordt als een brandwondencentrum. Maar die privacy… das toch wel een ding.

Ik heb net de eerste 2 afleveringen gezien. Ik vind het juist wel integer gebracht. Tim is inderdaad stuitertim, maar hij doet wel wat met de kritiek én hij kan juist makkelijk laagdrempelig met mensen in gesprek. Ik vind het wel prettig om te zien dat er ‘normaal’ wordt omgegaan met mensen. Deze mensen hebben een aandoening waar ze mee moeten leren leven, bij de een lukt dat beter dan bij de ander. Zij hoeven zich daar toch niet voor te schamen? Het is wat het is en het is best goed denk ik om te laten zien. 
Het kan juist vooroordelen wegnemen en laat goed zien dat een persoon meer is dan zijn/haar ziekte. 

Aflevering 1 deels gezien. Ik vind het veel te ver gaan dat we ons lekker kunnen vergapen aan kwetsbare mensen. Een man wiens kamer blijkbaar onder de poep zit, iemand die overal eten neerzet voor z’n baby’s etc. En dan die oetlul die op z’n 1e dag een vrouw aan een soort kruisverhoor onderwerpt aan het ontbijt. Bah. Krijg er een nare smaak van. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

29-10-2021 om 22:23

Ik vind het heel interessant om te zien hoe verschillend Nicolaas en Tim zo'n zelfde nieuwe stage aanpakken en wat een verschil in resultaten dat oplevert (ook al bij dat vorige programma), maar deze setting gaat mij desondanks ook te ver merk ik. Wat Tim doet kan echt schadelijk zijn en het is nogal wat om in zo'n kwetsbare situatie zo op tv te komen. Ik kan mij niet voorstellen dat alle mensen die gefilmd zijn dat volledig kunnen overzien. (Zou ik zelf in ieder geval niet kunnen denk ik.)

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

30-10-2021 om 15:35

Ik vind Tim best irritant, het is net een groot kind. Hij wordt steeds aangesproken over waar hij liever niet naar moet vragen bij cliënten, en doet het dan toch steeds weer. 

Heel interessant om te zien vond ik. Herken er ook veel in van mijn eigen werk. Eens dat het wel ver gaat mensen herkenbaar in beeld te laten komen. 

Nera schreef op 30-10-2021 om 15:35:

Ik vind Tim best irritant, het is net een groot kind. Hij wordt steeds aangesproken over waar hij liever niet naar moet vragen bij cliënten, en doet het dan toch steeds weer.

Ik irriteer me mateloos aan zijn houding. Het is echt een klein kind waar de wereld om hem moet draaien. 

Nicolaas daarentegen vind ik dan weer positief verrassend. Heel open en respectvol is hij in zijn benadering en houding ten opzichte van de cliënten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.