Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Vandaag een korte wandeling (40 min) gemaakt het was hier koud, guur en nat. Ik probeer elke dag te bewegen en meestal lukt dat wel. Ik tel geen stappen maar probeer een wandeling van 1,5 uur te maken en op de dagen dat ik golf (bij voorkeur 3 keer per week) loop ik zo'n 2 uur.

oh jongens ik ging zo goed en ineens heb ik een hele zak lil' bits van Tony Chocolonely opgegeten. 

Morgen maar weer naar de sportschool 

Schoondochter schreef op 03-01-2025 om 19:16:

oh jongens ik ging zo goed en ineens heb ik een hele zak lil' bits van Tony Chocolonely opgegeten.

Ik zit hier aan de chocolade pepernoten. ze zijn té lekker. Vond nog een zak in de kast.

Probeer er maximaal een paar te nemen. Maar men, moeilijk.  Zoals ik al schreef de avonden zijn mijn valkuil. Is het een 10 waard dit? Mwah. Toch wel zeker een 9 works for me. Komende dagen werken, dan weinig kans om te snaaien en héél véél bewegen.  Maak ik het wel weer goed dan.  Avond plus kou plus pijn  = snaaien bij mij. Dus troost je, je bent niet de enige.

Lange reisdag, veel zitten en daardoor blijven hangen op 5.000 stappen. Blij dat ik zo mijn bed in kan. Ik voel me stijf en ben wat verkouden - die stomme vliegtuigen ook altijd! Voor morgenochtend maar een yogales geboekt, daar ga ik me vast beter door voelen. 
En voor de snaaimonsters: volgens mij heb ik vandaag niet eens vitamines gezien... Het kan dus altijd erger!

Redelijk goede dag, net onder m’n budget gebleven! Gewandeld, gesport (11.000 stappen) en genoeg water! 

Trail wat heftig zeg, wat jij hebt meegemaakt met je pony!
Alhambra valkuilen en triggers, goede vraag! Ik ga er de komende tijd achter komen. Ik denk dat ik de laatste tijd wat te weinig bewust ben geweest van zomaar even extra snaaien, snoepen, iets te uitgebreid eten/lunchen…. Als ik eenmaal zo begin dan blijf ik daar soms in hangen. Dan merk ik dat ik steeds meer ga snoepen en bijna nergens meer nee tegen zeg. Maar ik weet ook van mezelf als ik me alleen maar focus op eten, sporten, van alles verbieden en te vaak ga wegen of meten, dat voor mij averechts werkt. 

JtM

JtM

03-01-2025 om 20:32

Wat wordt er veel gekletst! Leuk!

Hier wel een goede dag, ben vanochtend wezen sporten. Vanmiddag nog een wandeling gemaakt en vanavond naar de Light Safari in de Beekse Bergen geweest. Zit nu op ruim 17.000 stappen. Prima dagje wel!

Alhambra, zou je man/vriend (sorry, weet even niet meer wat je schreef) ook niet kunnen snaaien als jij er bij bent? Als hij merkt dat jij er moeite mee hebt om niet mee te snaaien terwijl hij lekkere dingen aan het eten is zou hij uit coulance er ook voor kunnen kiezen om niet te eten. 

Auwereel schreef op 03-01-2025 om 13:14:

Een heel interessant artikel in de NRC, over epigenetische veranderingen in vetcellen, die ontstaan hij obesitas:
"De cellen van muizen die waren afgevallen bleken meer voeding op te nemen dan cellen van muizen die slank waren gebleven. Net als bij de mensen zagen ze dat ontstekingsgenen bij de afgeslankte muizen hoog bleven en genen die met verbranding te maken hebben laag."

Nu ben ik zo benieuwd hoe het komt dat ik van obese puber ern persoon (58 jaar) ben geworden die niet slank is, maar wel een gezonde BMI heeft. Hebben mijn vetcellen die verandering ongedaan gemaakt en hoe dan?

Mijn biologieleraar vertelde dit 25jr terug al. Ik was wel een bolle baby maar totdat ik ziek werd 7jr terug altijd erg slank. 

Schoondochter schreef op 03-01-2025 om 19:16:

Niet te teleurgesteld zijn in jezelf hoor! Morgen let je gewoon weer netjes op. Deze momenten gaan steeds minder vaak voorkomen

Vandaag hebben we in Dld boodschappen gedaan en daarna stiefdochter naar schoonzusje gebracht voor een logeerpartij. Ik kon goed verleidingen weerstaan om allerlei rotzooi te kopen. Ik ging vooral ook voor de MyMuesli, die was nu goed geprijsd. 
Schoonzus en zwager namen ons mee naar de Snackbar voor avondeten. Ik heb het netjes gehouden maar ik kreeg me toch een enorm bord vol. Heb nog niet de helft opgegeten. Vriend en neefje hebben de rest van mijn bord leegegeten 😂.

SuzyQFive schreef op 03-01-2025 om 20:55:

[..]

Mijn biologieleraar vertelde dit 25jr terug al. Ik was wel een bolle baby maar totdat ik ziek werd 7jr terug altijd erg slank.

Dat er iets verandert in je energiehuishouding is al langer bekend, maar dna sequencing waardoor er precies gekeken kan worden wat er in het dna gewijzigd is, is een nieuwere techniek, dat kon 25 jaar geleden nog niet.

✅️Op tijd opgestaan

✅️Ontbeten 👍/tv gekeken
🍽Omelet met kastanjechampignons,             puntpaprika, lente ui en mozzarellA
✅️Supplementen/Medicijnen ingenomen ✅️Actief geweest in huis - Kerstspullen         opgeruimd.

✅️Geluncht 👍/tv gekeken 

🍽Melkunie protein pudding chocolade +      een RedBull zero (maandelijkse; erge behoefte aan zoet.
✅️Actief geweest in huis - Kerstspullen         opgeruimd.
✅️Tussendoortje👎/tv gekeken

🍽20gram Pringles

✅️Avondeten 👍/tv gekeken

🍽Erwtensoep + 5 gyoza's chicken
✅️Te laat naar bed, maar morgen toch     vrij.

(Nou, deze manier van noteren  is niet zoals gedacht 🙄.)

Tussendoor ook een paar wassen en drogers gedraaid. Had ik gisteren niet gedacht. Voel me vandaag evengoed nog grieperig. Maar mijn heup doet met zitten zo'n zeer, en met liggen mijn heup én rug dat ik maar besloot om de kerstspullen op te gaan ruimen. Bewegen (lopen/staan) gaat redelijk. Bukken stuk minder. Maar ik heb er de hele dag over gedaan. Niet zo'n wervelwind als normaal. Even iets doen (kookwekker) eventjes zitten en dan weer verder. Vriend mag wel alles naar boven slepen. En poetsen en decoren doe ik zondag wel. Weer even bijtanken. Aangezien ik veel binnen heb bewogen niet een rondje gaan lopen. Dan vraag ik toch te veel van mijn lijf. Ik zal blij zijn als ik maandag naar de fysiotherapie mag. Ik hoop dat ze er iets aan kan doen.

Qua Yazio zat ik vandaag heel laag in calorieën. Zo laag of ik me afvraag of het wel klopt. En bij WeightWatchers precies de punten opgegeten. Ik ben wel voldaan. De komende dagen maar verder puzzelen wat het eten betreft.

Sorry voor het lange verhaal. De eerste periode wil ik wat meer schrijven. Ook om terug te lezen ter motivatie.

Vanochtend mijn hond uitgelaten.
Plan was een lekkere lange ronde door de wijk. Mijn vader opgeroepen ter motivatie, want het was nat grijs koud. Samen naar buiten gegaan. Maar al met al toch weer vrij snel thuis.

Vanmiddag met de auto naar de kringloop geweest om kleding te kopen en het deed mij wel goed, wat “nieuws” kopen voor mijzelf.

Daarna op de fiets een to good to go box gehaald en weet niet of dat nou echt wat voor mij is, maar het was fijn om nog even licht in beweging te zijn. En ik kreeg spontaan zin om te koken.

Vervolgens nog even langs mijn vaste supermarkt gelopen om wat extra boodschapjes in huis te halen.

Dag voorbij en weinig beweging. Morgen gaat anders zijn.

Ik heb altijd bij een hardloopgroep gelopen, maar deze is in oktober gestopt. Sindsdien loop ik zelf en dat geeft veel vrijheid. Maar ik denk wel na over evt aansluiten bij een nieuwe groep. Ergens trekt het mij wel.

Tegen het einde van mijn studententijd woog ik evenveel als nu maar toen had ik vooral een bollere kop en was mijn lijf een soort appel met naast die kop alleen een dikkere buik

Nu ben ik smaller qua hoofd is mijn buik gelijk gebleven maar kom ik aan op heupen en billen.

Alsof mijn lijf het vet dus anders opslaat 20 jaar later.

Op foto's lijk ik nu dus slanker dan toen.

Bah, ik had een echt slechte dag qua eten. Niet ontbeten en tegen lunchtijd naar Ikea met dochter.  Dat was uiteraard gezellig, maar ook daar niks gegeten. Ze hingen met de benen buiten in het restaurant en daar hadden we geen zin in. 

Dus weer naar huis na het shoppen, spullen thuis binnen gezet en naar de supermarkt voor boodschappen. En daar kochten we een frikandelbroodje. Het was toen ondertussen 15.00 vanmiddag. 
En vanavond een bord pasta gegeten en verder niks vandaag 🫣  Nou ja, morgen ga ik het stukken beter aanpakken,  met normaal gezond eten. 

Door al het winkelen heb ik wel best veel gewandeld, dat is dan tenminste nog iets. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.