Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-08-2025 om 20:22

vanmorgen eerst naar de fysio geweest, nog steeds last van een spier die over mijn schouderblad naar ribben loopt. 
Vanmiddag een uur gelopen, gisteravond wat een korter rondje gedaan .
Dit weekend 2 dagen naar een festival, probeer voor de tijd wat warm te eten, zodat ik daar niet te veel aan de verkeerde dingen ga. En wat dansen (en mss wat sjansen) en maandag lekker vrij. 

Qua sporten gaat het ruk maar eten gaat goed! In een maand twee kilo kwijt dus rustig maar gestaagd de goede kant op. 

Fijn dat het eten wél goed gaat @Koetti. Ik ben gisteren thuisgekomen van de camping. Mijn man reed de caravan naar huis en ik fietste met onze jongste zoon een mooie knooppuntenroute naar huis. Fantastisch mooi en vooral gezellig. Ongeveer twintig km gefietst. We aten heel laat, eerst nog boodschappen gehaald, en deden een opwarmmaaltijd. Ik had een stoommaaltijd met kip en jetjap en broccoli.

Wat doen jullie het allemaal goed!

Hier nog maar hartstikke aan het begin van een nieuw begin maar ik ben gestimuleerd!
Om te beginnen de Strava app en de eetmeter app van het voedingscentrum op mijn telefoon gezet. Net 4.1 km gelopen in 50 minuten. Gisteren vergelijkbaar rondje en ik houd goed bij wat ik eet. Het maakt het voor mij wel inzichtelijk zo. Ook een weegschaal besteld, onze oude is al een aantal jaar kapot en toen ontstond mede ook destruisvogelpolitiek, want wat ik niet weet…

Naast mijn wandelingen , wandel ik ook met de hond maar dan sta je tussendoor vaker stil dan gaat mijn hartslag niet echt omhoog.

Ben benieuwd wanneer ik een beetje resultaat zie en merk, het hoeft niet hard te gaan, het moet een blijvende levensstijl worden. Daarnaast hoop ik op minder spanning en stress. De overgang heeft natuurlijk ook invloed op alles en heb ik niet altijd in de hand.

Hoe mooi zal het zijn als ik volgend jaar zomerkleding kan dragen die ik echt mooi vind en mij dan ook staat. Dat ik me fitter en energieker voel. Ik probeer dat doel goed voor ogen te houden en gelukkig met een beetje hulp van de POH.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

23-08-2025 om 14:11

Jij hebt de eerste stap ook gezet Mika! Dat is het eerste wat er moet gebeuren. Eetmeter is heel goed, ik vond alleen alles er in zetten wel altijd lastig. Maar als je dat doet, heb je een goed inzicht. Verder goed bewegen ook belangrijk. 
Veel succes

Klopt Friezinnetje invoeren is nog wel wat werk, ook al zag ik dat je wel hartjes in kan vullen als favoriet, mijn ontbijt is eigenlijk altijd hetzelfde dus die kan ik dan zo aanklikken bij het ontbijt. Ik verwacht ook niet dat ik het heel langdurig ga gebruiken maar het helpt me voorlopig wel om de beste keuzes te maken. 

Ik vind de eetmeter ook een fijn hulpmiddel. Op momenten dat het eten even niet goed gaat vul ik hem weer een tijdje in. Soms ga ik er ook teveel door focussen en krijg ik daardoor de neiging meer te gaan snacken. Dan stop ik dus weer met invullen en probeer wel wat met de inzichten te doen. 
Het is heerlijk om kleding te kunnen dragen die je goed staat en waar je je goed in voelt. Eigenlijk moet je dat sowieso doen natuurlijk, welke maat je ook hebt! Niet jezelf straffen door het jezelf alleen te gunnen bij een bepaald gewicht, maar of omvang. 

Ik draag veel wandelrokjes die @dorestad hier een terug een tipte van decatlon. Die zitten echt hemels. Ik heb deze vakantie vaak gewandeld en gefietst en dan zijn ze zo praktisch. Plus dat mijn benen mijn sterkte punt zijn, dus dan staat het wel tof.
Vandaag eten we een restje macaroni die manlief had gekookt met onze oudste. Het is niet zo veel. Dus we deden een groentesoepje met een walnotenbroodje als voorafje. De macaroni zit nu in de oven met een laagje geraspte kaas erover. En er komt ook nog een gebakken eitje bij.
Ik heb wel een lekker dagje. Ik heb mezelf weten te behoeden voor een valkuil waar ik vaak instap als ik terugkom van vakantie. De valkuil van alles in 1x netjes en opgeruimd maken en me dan over de kop te werken. Ik heb gisteren in bed een lijstje gemaakt met daarin expliciet tijd voor ontbijt, lunch, wandelen en een spelletje met de kinderen. En had toen al bedacht hoe het eten eenvoudig zonder teveel poespas kon.

Ik heb zelfs nog iets meer gedaan dan op het lijstje stond en heb tegelijkertijd het gevoel van “aah lekker relaxt dagje” Ik ga voor morgen weer zo’n lijstje maken. 

Ysenda

Ysenda

23-08-2025 om 18:57 Topicstarter

Dag 54, vandaag een relaxed dagje, kon niet op starten, eten is niet gezond maar ik heb vooral wel wat minder spanning in mijn lijf. Vanmiddag naar de film geweest: "Shaun het Schaap" en daarna even door de stad gelopen tot we bij een fijn fedtival podium heerlijk op een terras belandden. Warme, nou ja lauwe, chocomelk met slagroom, appelcider en bitterballen. En nu moet ik die chocomel bekopen met buikkrampen maar dat was het waard.

Morgen een korte wandeling en daarna er high tea.

Ik schrijf sinds januari alles op wat ik eet. Het exacte calorieën wat ik binnen krijg hoef ik niet te weten. Ik doe het omdat ik daardoor ongezonde tussendoortje meestal laat staan. Mijn normale maaltijden zijn meestal gewoon gezond. Ik neem nog weleens een speculaasje maar ik wil er dan echt maar één noteren en houd mij dan in.
Vandaag iest minder gezonde avondmaaltijd zoon en schoondochter kwamen onverwacht langs en bleven eten dus maaltijd uitgebreid met hapjes vooraf. Misschien niet het meest gezonde maar wel erg gezellig dus goed voor de mentale gezondheid. 

In de ochtend een rustige stadswandeling gemaakt morgenochtend staat weer een rondje golf op de planning. 
Wandelen doe ik in deze tijd van het jaar meestal in een korte broek. Golf speel ik in een skort en die zitten heel lekker. Wil er ook wel één om in te wandelen ga ik volgend jaar kopen in een neutrale kleur.

Hier op trainingsweekend met ski club.
Vanochtend goed mee kunnen komen.
Vanmiddag ietsjes eerder afgehaakt dan de rest. Te moe en koud.
Heb het naar mijn zin.
Geeft mij energie deze mensen merk ik.
En met de beweging zit het wel goed.

Vandaag weegdag maar we zijn gisteren spontaan uit eten geweest, dus dat was geen succesmeting. Afgelopen week was ik een paar keer lichter dan vandaag (ik noteer alleen de zondag).
We zouden eigenlijk bij mijn vader eten voor zijn verjaardag maar hij was ziek. De man heeft steeds allerlei bijzondere kwalen, je verzint het niet. Hopelijk komt hij er ook deze keer weer bovenop.

Laat naar bed gegaan en best veel wakker geweest. Ik had me aangemeld voor bootcamp vandaag om tien uur en daar ben ik braaf naartoe gegaan op de fiets. Wel met de nodige tegenzin en wat pijn in mijn rug en knie, desondanks doorgezet en achteraf erg blij dat ik gegaan ben.
Vanavond eten we krielaardappels met zigeunerschnitzel en bloemkool met een papje. Lievelingseten van onze jongste. Tussendoor staan de nodige huishoudelijke dingen op het programma. 

Veel in het huishouden gedaan. Verder bij de bootcamp bij hakken/billenoefening mijn knie wat verdraaid wat de hele dag al zeer doet. Dat kon ik er net niet bij hebben.
Vanavond nog wel even met mijn man gewandeld in het bos. Heel rustig gelopen ivm de knie, 4,5 km in een uur. Het huis begint weer op orde te komen. Spullen van het kamperen zijn opgeruimd, caravan staat weer in de stalling, was gewassen en opgeruimd. De robotzuiger is flink aan het werk geweest, etc.
Vandaag zo’n 15000 stappen gezet.

Hier de hele dag ski training.
Ochtend hele zere kuiten en kwam moeilijk op gang.
Middag vloog ik vooruit!
Met een grote lach op mijn gezicht naar huis.
Pizzaatje gegeten met buurvrouw en optijd naar bed.
Morgen starten met boodschappen want ik heb niks in huis.

Ochtend klusjes thuis gedaan.
Middag relaxed wezen toerzeilen. Er stond geen wind dus vooral gedobberd en gezwommen. Niet helemaal wat we hoopten. Maar wel van genoten opzich.
Vanavond zou ik naar tai chi, maar de docent en ik hadden elkaar verkeerd begrepen over het tijdstip, dus ik zit thuis.
Bij aankomst thuis bleek wel de buurvrouw te veel gekookt te hebben en kon ik zo een bordje halen. Was heerlijk en gezond! 
Beweging laat dus te wensen over vandaag nu tai chi uitgevallen is en ik bankhang.
Ontspanning was er wel. Dat was ook welkom want ik kan soms echt vast zitten in mijn hoofd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.