Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ies

Ies

20-08-2025 om 13:30

Hier gaat het ook niet super. Veel spanning en stress. Ik slaap de laatste nachten weer ontzettend slecht. Ben zo moe dat het me niet eens zo opvalt dat ik zo weinig beweeg….
Maar eten gaat nog best redelijk en ik blijf al een hele poos praktisch helemaal van al het ongezonde spul af. Laatst nog eens taart gehad maar dat was wederom in een sociale situatie waarvan ik het belangrijk vond om mee te doen, was ook weer zelfgemaakt. Maar momenteel heb ik dat soort situaties niet meer vaak. 
Door al het sobere en vrij gezonde eten wordt mijn overgewicht (niet veel meer maar nog net te grote buikomtrek) heel langsaam ook minder. Weer bijna op gewicht van einde vorig jaar. Toen ben ik in januari flink ziek geworden en ben helemaal los gegaan met eten, hup zo’n + 5 kg. 
Nu weer uit die cirkel met bewegen zien  te geraken. Door (vermoedelijk) slecht slapen zijn al mijn klachten weer flink verergerd en dat stimuleert niet met bewegen. Enz.
Veel te doen vandaag maar ga hard mijn best doen toch even te kunnen wandelen. 
Mijn schouder doet nog steeds pijn dus zwemmen durf ik weer helemaal niet meer even, daar baal ik flink van. (Voor mijn andere klachten is zwemmen weer ideaal) 

Ysenda

Ysenda

20-08-2025 om 14:39 Topicstarter

Ies schreef op 20-08-2025 om 13:30:

Hier gaat het ook niet super. Veel span
Mijn schouder doet nog steeds pijn dus zwemmen durf ik weer helemaal niet meer even, daar baal ik flink van. (Voor mijn andere klachten is zwemmen weer ideaal)

Frozen ahoulder? Zo, ja, ga er van uit dat je heel lang niet kunt zwemmen. Ik kon het pas heel laat in het genezingsproces weer oppakken. Na, bijna 2 jaar pas weer.

Ies

Ies

20-08-2025 om 15:14

Ysenda schreef op 20-08-2025 om 14:39:

[..]

Frozen ahoulder? Zo, ja, ga er van uit dat je heel lang niet kunt zwemmen. Ik kon het pas heel laat in het genezingsproces weer oppakken. Na, bijna 2 jaar pas weer.

Ja ik ben ook al een hele poos onderweg😂 Ging eindelijk heel goed en zwemmen ging ook weer redelijk. Fysio afgesloten en volgens fysio was zwemmen nu juist goed. En na maanden super vooruitgang nu plots achteruitgang.

Nuja het is niet anders maar ik baal wel flink was juist zo blij dat het goed ging. 
Nu wel even heerlijk aan de wandel in bos, genieten! 

Vanochtend de dag rustig gestart met een boekje lezen in bed. Tussen de middag even langs de paarden geweest. Was fijn ontspannen. Kwam daarna niet echt meer tot iets. In mijn bed neergeploft. Rond etenstijd naar hardlooptraining. Boos op mijzelf want ik ging met de auto, terwijl het om de hoek is. Ik fiets dat altijd. Iedereen doet dat. Had makkelijk gekund. Maar het is mij op die manier in ieder geval gelukt om te gaan. En nu ben ik mijn dag aan het afsluiten met nog even snel wat klusjes thuis. Eten gaat goed weer thuis en bijgekomen.

Ysenda

Ysenda

21-08-2025 om 10:07 Topicstarter

dag 52: rommelen: even naar de bieb, wat boodschappen doen, waskommen. Uitvogelen waarom mijn droger zijn werk niet goed doet. Beetje lezen, bellen met een vriendin en veel zinloos filmpjes kijken.

Na een slechte nacht vandaag veel in de auto voor een uitvaart. Gelukkig kan ik tussen a en b wel elke keer een goede pauze inlassen. 

@ysenda, sterkte met de uitvaart. 
@trail soms is met de auto gaan net dat zetje dat je nodig hebt om toch te kunnen gaan. Je klinkt best streng voor jezelf, omdat je schreef dat je boos was op jezelf. 
Ik ben nog steeds op de camping. Gisteren weinig gesnoept en wel lekker bewogen. Vandaag ook weer gekozen om te gaan wandelen over de prachtige beide en door de bossen. Net wel gesnoept van een bittergarnituur tijdens het bowlen plus ik ga uit eten, dus dat worden wel weer wat meer calorieën. 
Ik geniet wel echt enorm van de vakantie en de rust met de twee jongsten. Zij zijn niet zorgintensief en dat is als ouder zo ontzettend veel makkelijker en relaxter. Dat scheelt een vracht aan energie. 

Sterkte @ Ysenda bij jou komt wel alles tegelijk. Hoop dat de situatie op je werk vlot wordt opgelost. 
Als ik lees over de lichamelijke en mentale problemen van sommigen van julie besef ik te meer dat ik bof dat ik nu in een rustige en fijne fase van mijn leven zit. Voor ieder die dat nodig heeft  

Nu het minder warm is ben ik weer veel buiten te vinden. Deze week al een paar keer gegolfd en vandaag een mooie wandeling over de heide en door de onzalige bossen op de posbank gemaakt. Morgen speel ik weer een wedstrijdje. 
Eten gaat prima, de maaltijd zijn gezond en gevarieerd alleen zijn we door het mooie weer in een vakantie stemming en nemen iets te vaak een glas wijn.

Ies

Ies

21-08-2025 om 17:34

Sterkte Ysenda!
Klinkt goed Ninoea en Tuinfluiter! 
Lief voor jezelf zijn trail! 
Ik ben wel lief voor mezelf geweest en ben gaan lopen en lopen en nog meer frustratie eruit lopen Niet goed voor mijn huishouden en voor (sommige van) mijn lichamelijke klachten maar zooo goed voor mijn hoofd en hart, echt opgeknapt. 

Mag ik met jullie meeschrijven?

Ik ben vandaag bij de POH geweest voor een propje in mijn oor die er uit moest.
Wij krijgen hier als je 50 jaar bent geworden een uitnodiging om bloeddruk, bloedsuiker, gewicht te controleren. Ik had die uitnodiging niet gehad en vroeg er naar. 
Ze had wat tijd over dus mocht gelijk. Alles oke maar ik ben te zwaar dat weet ik en gaf ik al aan. 118 kg bij 1,74, het valt alleen bij mij niet zo heel erg op dat het zoveel is omdat het overal verdeeld zit. Ze vroeg of ik er problemen mee had. Nou eigenlijk zou ik wel graag lichter willen zijn. 
Nu ga ik vaker naar haar toe als stok achter de deur om te wegen. Ik weet waar ik veel winst kan behalen en dat is de warme maaltijd. Ik schep te vertellen op en soms nog wel een beetje. 
Ik ben ook een stress eter en in de overgang.
Vandaag met de POH als doel gesteld om onder de 110 kg te komen. Ik voel me gemotiveerd!

Welkom Mika! Goed dat je ze gemotiveerd bent.

Ik heb spierpijn van de egym gisteren, had weer kracht test en dus weer een nieuw programma. Negative, daar heb ik altijd een beetje een hekel aan de eerste paar keer. Morgen weer 

Vandaag qua eten ok, had alleen voor avondeten teveel gemaakt. Te weinig om te bewaren dacht ik  maar eigenlijk teveel om op te eten en  had dus achteraf gezien er wel een portie    voor in de diepvries voor moeten maken. Net nog even een rondje gaan wandelen  en nu bijna aan de 10.000 stappen. Als ik zo naar de badkamer loop heb ik ze 

Zet je iedere dag 10.000 stappen Dolfje? Ik blijf steken op 8000 maar ga nu de wandelingen met de hond nog wat groter maken en dan kom ik wel aan 10.000.
Ik ben ook gemotiveerd omdat ik graag weer kleding wil dragen wat ik echt mooi vind en niet wat bij mijn figuur past. Ik heb nu maat 48.

Ja  zo goed als wel. Een enkele keer op zondag niet als we het zaterdagavond laat hebben gemaakt  Gemiddeld zit ik nu op 12.000 ongeveer per dag maar dat komt omdat we er in de vakantie in juni dik boven zaten. Toen liepen we elke dag meerdere keren naar de supermarkt strand  en de boulevard op en neer en kwamen we boven de 20.000 uit.

Gister ochtend optijd opgestaan om te wandelen met mijn vader en mijn hond. Ik wist dat er anders niks qua beweging zou komen. Na het wandelen in mijn bed belandt. Alle klusjes thuis laten liggen. En uiteindelijk mijzelf eruit gesleept om in de namiddag naar mijn werk te gaan. Goed mijn eten verzorgd. En ik hoop ergens de komende dagen weer wat meer energie te krijgen 

Vanochtend uit mijn werk gekomen.
Lange reisdag voor de boeg. Besloten eerst nog even een wandelingetje te maken met de vriend waar ik ruzie mee had. De boosheid is gezakt, maar ik voel wel nog wat afstand tot elkaar, heeft tijd nodig. Fijn om wat stappen binnen te hebben. En best relaxed de auto ingegaan voor mijn rit.  

Ysenda

Ysenda

22-08-2025 om 19:18 Topicstarter

Dag 53 en 54: De uitvaart was een mooie dienst, de jeugd van mijn familielid kwam nog even voorbij, en mijn vader en ik keken elkaar aan, want in mijn en zeker de beleving van mijn vader was hun jeugd toch echt heel anders. 

Toen ik eindelijk weer thuis was mijn bed opgezocht en als een blok in slaap gevallen.

Vandaag weer naar kantoor. Ik heb maar weinig gedaan, vooral over gedragen voor mijn afwezigheid. Daarna een goed gesprek met mijn manager en we hebben besloten dat ik komende week ziek ben. Bedrijfsarts een mail gestuurd en die vind dit ook een goede oplossing. Dus weet ik dat ik komende week ook niet gebeld ga worden voor een gesprek. Dat het niet goed gaat blijkt ook wel, ik was mijn fysio afspraak niet vergeten maar wel op de verkeerde tijd in mijn hoofd.

Daarna naar een film die het tempo had van het kleine huis op de prairie maar dan zonder verhaal. Ik snap dan ook niet waarom dit een re-release moet zijn, zo bijzonder was het niet. En een gemiste kans om te vertellen hoe het met de hoofdpersonen nu is. Het was een documentaire. 

Vanavond lekker rommelen en vroeg mijn bed in. Morgen weer naar de film, toch handig zo'n abbo, dat wordt de 5e in een week, want hij is afgelopen voor het tijdstip dat de film van vorige zaterdag begon.  We gaan, zonder excuus-koters, naar Shaun het Schaap. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.