Jouw lijf
Moyrrie
02-01-2025 om 16:48
Ook ik heb fijn in de zon
gewandeld en daarna op de fiets naar het dorp geweest.
Iemand noemde het boek: de hamster in je brein. Daar heb ik, tijdens het wandelen, een stukje van geluisterd. Interessant!
Ies
02-01-2025 om 16:55
Had onverwacht wat tijd over en ben gaan zitten voor mijn tussendoortje: een grapefruit en een volkorenbol met kaas. Flink tussendoortje dus! Van genoten. Probeer even extra lekkere dingen aan mezelf te geven om mijn hoofd af te leiden van chocolade, wijn etc.
ToetieToover
02-01-2025 om 17:00
Tip voor de Eetmeter: je kunt daar alles invoeren onder ‘instellingen dagboek’ - ‘gerechten’. Daarna kun je invullen dat je er X aantal porties van maakt. Zo doe ik dat bijvoorbeeld voor mijn zelfgemaakte granola, zadencrackers, noten/zadenmix maar ook voor het avondeten. Het blijft wat werk, maar ik houd de verpakking aan bijvoorbeeld 350 gram haricots verts enz. ik ga niet zelf wegen na het puntjes afhalen, dát gaat zelfs mij te ver.
Vervolgens kun je in je dagboek je gerecht weer opzoeken in de lijst en aanvinken. Eet je later restjes, dan kun je ook 0,5 portie invullen.
Sommige gerechten maak ik vaker en dan hoef ik alleen minimaal de ingrediënten aan te passen. Bijvoorbeeld als ik geen crème fraiche kon vinden en er roomkaas doorheen heb gedaan enz.
Damoontje
02-01-2025 om 17:01
Moyrrie schreef op 02-01-2025 om 16:48:
Ook ik heb fijn in de zon
gewandeld en daarna op de fiets naar het dorp geweest.
Iemand noemde het boek: de hamster in je brein. Daar heb ik, tijdens het wandelen, een stukje van geluisterd. Interessant!
Klinkt leuk! Ga eens kijken of die op Storytel staat.
JtM
02-01-2025 om 17:24
Voor iedereen nog de beste wensen! Dat 2025 maar een goed jaar mag worden vol beweging en wat kilo's minder!
Sterke Trial, wat een klote manier om het jaar te beginnen.
Sorry dat ik het zeg Bakblik, maar ik vind je reacties in dit topic vaak niet zo fijn lezen. Het komt op mij over alsof je vind dat iedereen het op jouw manier moet doen, dat het anders fout is. Zal vast niet je bedoeling zijn maar zo komen je reacties op mij over.
Gisteren hadden wij een katerdagje, al had ik amper een kater en was ik vooral moe. Maar hadden nog chips liggen en 's avonds iets besteld. Ook heel weinig bewogen. Deze ochtend begonnen met een wandeling van 4.09km (had ik al meer calorieën verbrand dan gisteren heel de dag). Mijn ontbijt en lunch samen gevoegd en vanmiddag nog een rondje gelopen. Vanavond eten we lekker boerenkoolstamppot. Weer terug naar het normale leven
de planning is om morgenochtend weer te gaan sporten.
Kizomba
02-01-2025 om 17:43
Ik maak van het weekend een A5 mapje waarin ik dingen noteer zoals; weegmoment, beweegmomenten, eetmomenten. Wat zou ik er nog meer in kunnen zetten?
Ik heb een voorkant gemaakt met de reminders waar ik aan wil werken. Ik leg het op mijn nachtkastje. Dan vergeet ik het ook niet in te vullen (hoop ik 🤭). Even op papier werken i.p.v. alleen maar alles digitaal.

Ysenda
02-01-2025 om 17:48
Kizomba schreef op 02-01-2025 om 17:43:
Ik maak van het weekend een A5 mapje waarin ik dingen noteer zoals; weegmoment, beweegmomenten, eetmomenten. Wat zou ik er nog meer in kunnen zetten?
Ik heb een voorkant gemaakt met de reminders waar ik aan wil werken. Ik leg het op mijn nachtkastje. Dan vergeet ik het ook niet in te vullen (hoop ik 🤭). Even op papier werken i.p.v. alleen maar alles digitaal.
Taille omvang, schouder omvang, bovenbenen, heupen, bovenarmen.
Dat is wat mijn PT naast het gewicht bij houd.
QuarterlyDinosaur18
02-01-2025 om 18:03
Ja, ik wil mee doen.
Mijn doel is zo fit mogelijk blijven, energie te hebben en mezelf gezonde gewoontes aanleren, zoals op tijd naar bed. Met die verandering is het makkelijker om sport in te plannen en minder snaaibehoefte te hebben.
Calorieën ga ik niet tellen, mijn bmi is groen (wel te hoog cholesterol, erfelijk) maar heel stabiel kom ik wel wat aan waardoor mijn kleding minder lekker zit. Geen ramp maar ik word ook stijver en minder fit. En dat is niet de bedoeling.
Afgelopen jaar voelde ik me passief, therapie was pittig, had overgangsklachten waardoor ik minder goed tegen hitte kan en moest stoppen met sport. Mijn lichaam wilde rust.
Inmiddels heb ik wat minder last van overgangsklachten. Ik weet dat ik geen koffie, alcohol of pittig moet eten, dat triggert opvliegers. Voor de rest sport rustig opbouwen en goed naar m’n lichaam luisteren.
Met 2 a 3 keer per week trainen met lichaamsgewicht (klas of YouTube), veel wandelen en de trap nemen ben ik tevreden. Ook qua eten weet ik dat ik winst haal als ik minder snaai. Het scheelt dat ik gezond eten (groente, fruit, visje, volkoren producten) lekker vind.
Wel heb ik bijna altijd trek, ik eet dan ook volle kwark ipv magere want anders heb ik nog meer trek en ben dan geneigd naar tussendoortjes te grijpen. Verschil in gewicht merk ik niet als ik minder ga eten, er gaat niks vanaf. Wel ga ik goed op veel vezels, eiwitten, groente en fruit.
Rondom de kerstdagen heb ik veel kaasjes gehad. Ook eet ik sinds maanden weer chips. Na vandaag zijn alle restjes weer op. Gelukkig want ik voel me eigenlijk niet lekker na veel chips (qua darmen) maar vind het wel erg lekker. Ik ben ook niet van een stukje chocolade, nee die hele reep gaat op dus ik haal het niet in huis.
Vandaag heb ik voor het eerst sinds een half jaar weer een klas Pilates gedaan. Pittig. Morgen heb ik vast spierpijn. En ik heb een paar uur gewandeld. Dat gaat nu makkelijk want ik ben vrij. Als ik werk vind ik het lastiger om te bewegen en sport in te plannen. ‘S avonds vind ik niet prettig want dan voel ik mijn buik (die kan dan nog weleens opzwellen). Liefst ‘s ochtends en dat betekent eerder naar bed. Ik ga mijn best doen.
Schoondochter
02-01-2025 om 18:27
Kizomba schreef op 02-01-2025 om 17:43:
Wat een leuk idee! Wellicht leuk er ook genietmomenten in te zetten? Ik probeer na het sporten heel erg stil te staan bij hoe goed het voelt om net te hebben gesport.
Vandaag ben ik naar de sportschool geweest en heb 10.000 stappen gezet. Niet helemaal wat ik wilde, maar met een drukke werkdag goed genoeg. Nu lekker met een boek op de bank, dat is ook gezond.
RoosOpJeHoed
02-01-2025 om 18:27
Bakblik schreef op 02-01-2025 om 15:33:
[..]
Als iedereen zelf zijn eigen ding probeert een moet voortgaan op wat zij zelf ervaart dat werkt dan is dit topic toch overbodig?
https://www.margriet.nl/gezondheid/redenen-waarom-gewicht-schommelt-desire~bb168416/
Hier wordt door een diëtist uitgelegd waarom iedere dag wegen niet zinvol is. Er zit gewoon variatie in je gewicht gedurende een periode. Van vaak wegen wordt je gewoon onrustig, gaat twijfelen of je wel goed bezig bent met je aanpak van gewichtsverlies.
Sorry hoor, maar ik vind dit echt een ongelooflijk onnodige en best onaardige post. Als jij dit topic overbodig vindt, dan laat je het links liggen. Iedereen deelt hier zijn/ haar ervaring en mag zelf besluiten wat voor hem/ haar werkt.
Ik ben inmiddels 40 kilo afgevallen door gezond te eten en te bewegen en weeg mezelf inmiddels iedere dag. Ik word daar juist niet onzeker van. En wie daar wel onzeker van wordt, die mag zich 1x per week, jaar, eeuw, nooit wegen.
Het boeit me echt vrij weinig wat een diëtist in de Margriet daarvan vindt.
Damoontje
02-01-2025 om 18:28
Wat leuk en creatief zo'n collage, Yvenda. Ik kan me voorstellen dat dat motiveert. Zoiets wil ik ook wel maken voor op de koelkast.
Sinds gisteren weer contact met mijn wandelvriendin. Er was niets gepasseerd maar zij was druk met verbouwing en ik met een sterfgeval in de familie en ze had ook een blessure en het wandelen lag een tijd stil voor beiden. We gaan het zeker weer oppakken. Ze is alleen geen slecht-weer-wandelaar. Waar ik soms denk: regenpak aan en het regent toch nooit de hele dag, slaat zij dan liever over. Toch altijd gezellig als we lopen.
Vriend en ik zijn nog op zoek naar een volleybalvereniging, maar dan liefst eentje die gemengde teams heeft zodat we op dezelfde tijd kunnen trainen. We hadden er een gevonden die volgens de website nieuwe leden zocht, maar ze bleken toch vol te zitten. Misschien kan het in een ander dorp, stukje reizen hebben we er wel voor over.
Ik heb koolhydraatarm gegeten vanavond. Was niet gepland maar tijdens het eten werden de boodschappen bezorgd en toen was vlees en groente klaar maar de rest nog niet... ik dacht: Zo kan het eigenlijk ook. Ik heb ooit heel streng keto gegeten maar dat werkte voor mij niet, ik voelde me er niet goed bij.
Ik had vandaag een oude werktrui aan en een sportlegging en vriend vond het heel mooi zo, haha. t Was eigenlijk mijn schoonmaakkloffie maar kennelijk stond het me goed.
Poezie
02-01-2025 om 18:43
Bailey26 schreef op 02-01-2025 om 16:33:
[..]
Ik heb ook de Eetmeter op mijn telefoon staan. Wat ik daar lastig (= teveel werk) aan vind is dat je alles los moet invullen. Als ik bijvoorbeeld taco's eet en ik heb een mengsel van gehakt en groente weet ik niet welke hoeveelheden ik moet invullen. Hoe doe jij dat? Of maak je een inschatting?
Ik gebruik de "fatsecret" app. Daar zou je zoiets in je kookboek als recept kunnen invullen en op die manier als portie in je eet dagboek.
RoosOpJeHoed
02-01-2025 om 18:57
Bailey26 schreef op 02-01-2025 om 16:33:
[..]
Ik heb ook de Eetmeter op mijn telefoon staan. Wat ik daar lastig (= teveel werk) aan vind is dat je alles los moet invullen. Als ik bijvoorbeeld taco's eet en ik heb een mengsel van gehakt en groente weet ik niet welke hoeveelheden ik moet invullen. Hoe doe jij dat? Of maak je een inschatting?
Ik vul de Eetmeter al een paar jaar in nu (soms maanden achter elkaar, dan weer weken niet), maar 'prutjes' die ik maak voor bijv. taco's heb ik al 'mijn gerecht' ingevoerd (dus dan vul ik in 300 gram gehakt, 1 el olie, 1 parika, 1 ui, als voorbeeld hè). Irritant daaraan is wel dat je die alleen maar per portie kunt invoeren, maar uiteindelijk krijg je daar wel handigheid in. Maar het is wel veel werk, daar moet je tijd, zin en motivatie voor hebben. Maar voor mij werkt de Eetmeter het beste. Heb er meerdere geprobeerd, maar die waren het ook niet (zou de ideale app hiervoor bestaan?)
RoosOpJeHoed
02-01-2025 om 18:59
Loezzie schreef op 02-01-2025 om 16:35:
[..]
Dat was is. Dankjewel ik heb nu via via boek 1 en 2 op de kop kunnen tikken. Ga ik gewoon proberen mij weet niet of ik die menu's wil gaan volgen, maar ideeën opdoen kan geen kwaad.
Overdag ik ik nu vaak rauwkost en fruit als ik op mijn werk ben.
Succes! En je weet maar nooit, misschien slaat het bij jou wel aan, goed dat je het voor jezelf probeert.