Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ies

Ies

02-01-2025 om 14:52

Enorm genoten van wat zonnestraaltjes. En ik had water mee bij het wandelen, dat doe ik normaal alleen hoogzomer. Wil meer gaan drinken. Dol op thee maar zit niet (meer) in mijn systeem. (Alleen sloten koffie) Ga ik proberen er weer in te krijgen.

Het liefst wil ik 1 keer in de maand wegen. Maar niet vaker als 1 keer per week. Ik zie wel hoe het uitkomt.

Heb mijn boodschappen voor volgende week besteld. Om aan mijn 30 planten te komen moet ik echt fruit gaan eten. En de lunch en eventuele tussendoortje moet ook uit groente en/of fruit bestaan.

Eigenlijk moet ik ook gaan wegen en opschrijven wat ik eet. Om weer wat meer inzicht te krijgen. Ik kan allemaal redenen geven waarom ik dat nu niet doe maar de eindconclusie is dat ik daar te lui voor ben of vergeet.

RoosOpJeHoed schreef op 02-01-2025 om 12:52:

[..]

Dat is voor iedereen anders. Ik weeg me wel elke dag en heb dat heel lang bijgehouden in een bestand waar een grafiek in gemaakt werd. Zo zag ik mooi mijn progressie over de tijd.

Wat hier al gezegd wordt: wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Laat iedereen gewoon zijn/haar eigen ding proberen en voortgaan op datgene wat werkt voor die persoon.

Als iedereen zelf zijn eigen ding probeert een moet voortgaan op wat zij zelf ervaart dat werkt dan is dit topic toch overbodig?

https://www.margriet.nl/gezondheid/redenen-waarom-gewicht-schommelt-desire~bb168416/ 

Hier wordt door een diëtist uitgelegd waarom iedere dag wegen niet zinvol is.  Er zit gewoon variatie in je gewicht gedurende een periode.  Van vaak wegen wordt je gewoon onrustig, gaat twijfelen of je wel goed bezig bent met je aanpak van gewichtsverlies. 

Ysenda

Ysenda

02-01-2025 om 15:39 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-01-2025 om 15:33:

[..]

Als iedereen zelf zijn eigen ding probeert een moet voortgaan op wat zij zelf ervaart dat werkt dan is dit topic toch overbodig?

https://www.margriet.nl/gezondheid/redenen-waarom-gewicht-schommelt-desire~bb168416/

Hier wordt door een diëtist uitgelegd waarom iedere dag wegen niet zinvol is. Er zit gewoon variatie in je gewicht gedurende een periode. Van vaak wegen wordt je gewoon onrustig, gaat twijfelen of je wel goed bezig bent met je aanpak van gewichtsverlies.

Dat kan, maar door elke dag te wegen en over een periode een gemiddelde te nemen zie je juist die schommelingen wel en leer je dat dat natuurlijk is. 

Soms zie je dan ook een patroon door je menstruatie cyclus of de seizoenen.

Het is psychologie en wat voor de een werkt werkt voor een ander niet.

En daarom werkt dit draadje motiverend omdat het andere mogelijkheden laat zien. En dan kun je uit die hele collectie nemen wat jou past. 

Voeding en diëtetiek zijn geen harde wetenschappen als natuur- en scheikunde.

Ik heb al tien jaar niet meer gewogen en ben er nog steeds. Vermoedelijk ligt mijn gewicht ergens tussen de 55 en 62 en de reden dat ik niet weeg, is dat ik bang ben dat het hoger is. Dat is dan wel weer stom, want er verandert helemaal niets als je je gewicht weet.
Dagelijks wegen lijkt me zo onrustig en als er dan ineens 500 gram bij zit, zou je daardoor van slag kunnen raken. Over een periode van één of twee weken zie je als het goed is een dalende lijn.

Wandeling gemaakt. Eerste van dit jaar. Wil proberen  op mijn vrije dagen te zwemmen óf wandelen.  Op mijn werkdagen loop ik wel genoeg. Werk in de zorg dus intensief. Dan heb ik geen energie  meer over.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-01-2025 om 15:57

vanmiddag ook een wandeling gemaakt, het zonnetje scheen en zo nu en dan een beetje hagel. Maar prima te doen! 

Ik zet alles wat ik eet in de Eetmeter. Vooral om te kijken of ik genoeg eiwitten binnenkrijg (100 gram, iom voedingsdeskundige, voor spieropbouw), maar ook om te checken dat ik niet veel teveel calorieën eet. Er zit iedere dag wel een onzekerheid in, omdat die app bepaalde producten niet herkent/ik niet weet welke ingrediënten erin zitten, maar dat compenseer ik wel met mijn beweegpatroon. 
Wegen doe ik 1x per maand bij de voedingsdeskundige, want die meet ook gelijk spiermassa, buikomtrek etc. Tussendoor weeg ik me gewoon als ik daar behoefte aan heb.

Complimenten voor iedereen die vandaag al een goede beslissing heeft genomen op eet/sportgebied!

Ik ben vanmiddag ook wezen wandelen het was hier mooi zonnig weer het was heerlijk in het bos.

Woehoe woehoe! 

Voor het eerst sinds 14 dagen weer een half uur gewandeld en het voelt goed. Ik was mijn ritme kwijt en ik had steeds excuses de laatste dagen.

MissDalhousie schreef op 02-01-2025 om 16:00:

Ik zet alles wat ik eet in de Eetmeter. Vooral om te kijken of ik genoeg eiwitten binnenkrijg (100 gram, iom voedingsdeskundige, voor spieropbouw), maar ook om te checken dat ik niet veel teveel calorieën eet. Er zit iedere dag wel een onzekerheid in, omdat die app bepaalde producten niet herkent/ik niet weet welke ingrediënten erin zitten, maar dat compenseer ik wel met mijn beweegpatroon.

Ik heb ook de Eetmeter op mijn telefoon staan. Wat ik daar lastig (= teveel werk) aan vind is dat je alles los moet invullen. Als ik bijvoorbeeld taco's eet en ik heb een mengsel van gehakt en groente weet ik niet welke hoeveelheden ik moet invullen. Hoe doe jij dat? Of maak je een inschatting?

RoosOpJeHoed schreef op 02-01-2025 om 10:42:

Er was hier iemand die vroeg wie er ervaring heeft met Project Gezond. Ik heb dit jaren geleden eens gevolgd. Heb zowel hun eerste twee boeken gevolgd (of eerlijk gezegd een poging gedaan tot) en heb een proefabonnement gehad op hun app.
Op zich hebben ze best leuke recepten, waarvan er al veel openbaar op hun website staan. Die recepten zijn alleen wel onderdeel van een hele dag, dus vaak wat weinig groente, omdat je dat bijvoorbeeld bij de lunch al hebt gehad. Maar dat kun je dus aanvullen. Ik maak best regelmatig recepten die ik heb overgehouden aan mijn PG-poging.
Ik vond zelf de boeken niet fijn om te volgen. Dit omdat ik eigenwijs ben en graag zelf bepaal wat ik wanneer eet en ik eet bijvoorbeeld in de ochtend niet graag crackers of brood. Een voedingsschema volgen werkt voor mij averechts, ik word er opstandig van, maar voor veel mensen is het juist een fijn handvat. En wat fijn is dat de schema's opgedeeld zijn in diverse caloriebehoeften, dus je hoeft het niet apart te volgen naast een eventueel gezin.
Omdat je schreef niet zo'n keukentype te zijn, zou ik het je niet aanraden. PG heeft in iedere weekplanning wel iets van een tussendoortje zitten dat je mo

t bakken, bijvoorbeeld een bananenbrood. Ik vond dat heel irritant, want soms heb je geen zin of tijd om zo'n ding te bakken, maar wil je wel die week volgen en moet je zelf weer gaan kunstelen.
Aan het begin van het jaar hebben ze vast een actie voor een gratis proeflidmaatschap ofzo en hun boeken zijn in de bieb ook te leen. Ik zou daarmee beginnen als je erover twijfelt. Je zult er sowieso ideeën uit kunnen halen.

Dat was is. Dankjewel ik heb nu via via boek 1 en 2 op de kop kunnen tikken. Ga ik gewoon proberen mij weet niet of ik die menu's wil gaan volgen, maar ideeën opdoen kan geen kwaad.

Overdag ik ik nu vaak rauwkost en fruit als ik op mijn werk ben.  

Loezzie schreef op 02-01-2025 om 16:35:

[..]

Dat was is. Dankjewel ik heb nu via via boek 1 en 2 op de kop kunnen tikken. Ga ik gewoon proberen mij weet niet of ik die menu's wil gaan volgen, maar ideeën opdoen kan geen kwaad.

Overdag ik ik nu vaak rauwkost en fruit als ik op mijn werk ben.

Op de site staan ook veel gerechten. Je kan daar ook eens tussen neuzen om te kijken of er wat voor je bij zit. En voorheen was het abonnement altijd maandelijks opzegbaar. Dus mocht je willen kan je altijd voor 1 of 2 maand kijken of dat is wat bij je past.

Voordeel is dat je dan zelf je menu's kan samenstellen (uit een lijst ideeën). Als je dan niet wil bakken kies je iets uit waarbij dat niet hoeft.

Maar misschien eerst maar eens ervaren of het überhaupt bij je past.

Bailey26 schreef op 02-01-2025 om 16:33:

[..]

Ik heb ook de Eetmeter op mijn telefoon staan. Wat ik daar lastig (= teveel werk) aan vind is dat je alles los moet invullen. Als ik bijvoorbeeld taco's eet en ik heb een mengsel van gehakt en groente weet ik niet welke hoeveelheden ik moet invullen. Hoe doe jij dat? Of maak je een inschatting?

Ja, dat zijn inderdaad van die onzekerheden die ik bedoel. Ik kijk naar wat ik op mijn bord heb en gok dan (dus als er 300 gram gehakt in het hele gerecht zit en ik heb ongeveer een kwart van wat er in de pan zat, dan voer ik 75 gram in). 

Of ik wissel vergelijkbare dingen in. Als er wortel, paprika, champignons, ui etc in zit, dan voer ik alles samen in op 'wortel' (en een andere dag op 'paprika'). 

Het liefst zou ik het helemaal nauwkeurig doen, want ik hou van cijfertjes, maar dat is niet haalbaar. Het gaat om het grotere plaatje van die negatieve energiebalans en dat klopt bij mij wel.

Ik ga kijken of ze in de kringloop wat nuttige boeken hebben. Vaak helpt het bij mij om de suikers te beperken en meer eiwitten en vetten te eten.

Ik zou gaan wandelen maar liep vervolgens de deur uit zonder mijn huissleutels... dus toen zag de middag er iets anders uit. Bij mijn ouders de reservesleutels opgehaald en daar kreeg ik een gevulde koek, haha. Dat schoot niet op. Ben vandaag druk in huis bezig dus beweeg wel maar mijn telefoon ligt stil dus de stappenteller telt het niet. Ook veel trappenlopen vandaag, van zolder naar berging en terug. Vuilnis weggebracht, dat soort dingen.

Op oudejaarsdag kwam ik er achter dat de meeste broeken niet meer passen. Ik had nog een grotere broek liggen... vriend vond hem niet mooi maarja. Ik moest toch iets aan. Het is wel een teken dat er echt een knop om moet. Heb eigenlijk geen zin om nieuwe broeken te kopen omdat ik zwaarder ben geworden. Liever een paar kilo er af in januari zodat alles weer past.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.