Jouw lijf
Ysenda
19-05-2025 om 14:11
Ies schreef op 19-05-2025 om 13:53:
[..]
Dank!
Sorry, snap nog steeds niet zo goed hoe een link te plaatsen. 🫣
Maar je vindt ‘m snel als je zoekt, het was een hele hype.
De 75 hard challenge vind ik eigenlijk natuurlijk nogal bespottelijk. En de hoeveelheid water lijkt me gevaarlijk.
Maar wat extra discipline/ structuur lijkt me niet verkeerd voor mij evenDus heb de challenge helemaal verbouwd, er is niet veel meer van over en schurkt nu dicht tegen mijn eigen plannen aan die ik toch al had.
4.5 liter water is idd wel veel. Mijn PT houdt 35 ml per kg aan. Ik houd van ronde getallen dus ik drink nu 3 l water per dag. Was even wennen maar met een liter fles drink je toch makkelijker een liter weg dan met een halve liter fles.
En een link naar een pdf en uitleg over de 75 hard, je hebt ook de soft, die link zit hier ook in.
Bailey26
19-05-2025 om 17:19
Bedankt voor het delen van de link Ysenda.
Die 75 (hard) challenge is niks voor mij zo te lezen.
Hier gaat het oke, het is weer even zoeken naar een nieuw ritme met alles. 1 keer sporten lukt sowieso maar ik wil wel weer terug naar 2 keer in de week sporten.
Vrijdag ga ik nog een keer wegen en dan start ik weer met de hormonen. Ga dan ook even ook niet meer op de weegschaal staan.
Tuinfluiter
19-05-2025 om 19:48
Ik heb de afgelopen dagen flink bewogen en in combinatie met twee avonden laat naar bed zorgde dat er voor dat ik vandaag even wat rustiger aan heb gedaan. Mijn spieren moesten echt even bij komen. Morgen heb ik wel een rondje golf ingepland en waarschijnlijk gaat dat wel weer lukken.
De laatste weken veel etentjes gehad ben niet aangekomen maar ik wil nog wel wat gewicht kwijt voordat ik over 40 dagen op vakantie ga. Dus ik ga de komende weken weer wat beter opletten wat ik eet en nog iets meer bewegen.
Vf_Watervrouw
19-05-2025 om 20:29
Ysenda schreef op 16-05-2025 om 08:28:
[..]
Die LAW's kun je ook prima als training gebruiken. Tenzij je ze in 1x in hele grote afstanden wil lopen of juist heel snel. Ik loop vaak een stukje van een km of 15. Daar heb je met een gewone basis conditie geen training voor nodig als je uit gaat van 5km per uur.
Inmiddels heb ik het kustpad gelopen van Zeeland tot Den Oever. De Afsluitdijk sla ik over maar van Zürich naar Nieuwe Schans wil ik nog lopen.
Kustpad klinkt leuk. Behalve LAW Friese Elfsteden (Pad?) is er ook een georganiseerde variant in vijf dagen. Vier keer circa 50km en 1x 25 ofzo. Voorlopig neem ik die in overweging.
Stap 1: eindelijk nieuwe schoenen gekocht. Sale plus vvv-bon. Morgen binnenshuis inlopen en beslissen of ze mee op vakantie gaan.
Ysenda
19-05-2025 om 21:02
Vf_Watervrouw schreef op 19-05-2025 om 20:29:
[..]
Kustpad klinkt leuk. Behalve LAW Friese Elfsteden (Pad?) is er ook een georganiseerde variant in vijf dagen. Vier keer circa 50km en 1x 25 ofzo. Voorlopig neem ik die in overweging.
Stap 1: eindelijk nieuwe schoenen gekocht. Sale plus vvv-bon. Morgen binnenshuis inlopen en beslissen of ze mee op vakantie gaan.
Jij bedoelt de strand 6 daagse. Daar loop je echt alleen over het strand, dat is met de law niet het geval.
Ysenda
19-05-2025 om 21:46
omdat ik woensdag niet kan zwemmen heb ik dat tijdens mijn lunchpauze gedaan. 1750m.
Gister was een drama op elk gebied, en ik had het kunnen weten natuurlijk want naar de kapper, een verjaardag en een Songfestival feestje is natuurlijk veel te veel prikkels voor 1 dag.
Gister dus de hele dag in bed gehangen.
Morgenochtend wil ik naar de sportschool en woensdag hardlopen.
Trail
19-05-2025 om 21:51
Hier vandaag hardgelopen met pony voor werktijd. Ik dacht twee vliegen in 1 klap. Maar ons tempo verschilde natuurlijk.
Boek gelezen , schrijver die aanstipt dat juist allerlei preventieve zorg je soms zieker kan maken ipv dat het gezond zou zijn. Interessant om haar gedachten hierover te lezen.
Ies
19-05-2025 om 22:10
Ysenda schreef op 19-05-2025 om 14:11:
[..]
4.5 liter water is idd wel veel. Mijn PT houdt 35 ml per kg aan. Ik houd van ronde getallen dus ik drink nu 3 l water per dag. Was even wennen maar met een liter fles drink je toch makkelijker een liter weg dan met een halve liter fles.
En een link naar een pdf en uitleg over de 75 hard, je hebt ook de soft, die link zit hier ook in.
3 liter water lijkt me ook al veel en niet in alle situaties gezond, afhankelijk van een hoop factoren natuurlijk. Ga jij er goed op?
Ik drink het bij lange na niet en zit nu al zo vreselijk vaak op toilet.
Ies
19-05-2025 om 22:11
Trail schreef op 19-05-2025 om 21:51:
Hier vandaag hardgelopen met pony voor werktijd. Ik dacht twee vliegen in 1 klap. Maar ons tempo verschilde natuurlijk.
Boek gelezen , schrijver die aanstipt dat juist allerlei preventieve zorg je soms zieker kan maken ipv dat het gezond zou zijn. Interessant om haar gedachten hierover te lezen.
Heb je een voorbeeld Trail van die preventieve zorg die ongezond kan zijn?
Citroengraag
19-05-2025 om 22:32
1,5 tot 2 liter water is nog steeds de richtlijn. Met veel meer, verlies je echt veel belangrijke mineralen. Ik heb 15 jaar lang op de hartbewaking magnesiumspiegels geprikt. Met normale orgaanfuncties kom je dat niet te kort. Maar als je vier liter water of meer gaat drinken ga je belangrijke mineralen als magnesium en kalium wel teveel uitplassen.
Nb: dan heb ik het dus over gezonde mensen.
Edit: vooral magnesium is een hype. Stop gewoon met die bidon lurken en vijf liter water drinken op een dag. Kun je ook met je suppletie stoppen. En kalium is gelukkig in wellnes rechts geen item, maar dat daalt nog sneller met drinken als een kameel.
Ysenda
20-05-2025 om 08:05
Ies schreef op 19-05-2025 om 22:10:
[..]
3 liter water lijkt me ook al veel en niet in alle situaties gezond, afhankelijk van een hoop factoren natuurlijk. Ga jij er goed op?
Ja, het is nu een routine geworden, 1l in de ochtend, 1,5 in de middag en de laatste 's avonds.
Ik heb mezelf wel aangeleerd niet steeds kleine slokjes te doen maar echt een groot glas in 1x te tanken.
En ik ging juist weinig naar het toilet, doe dat nu vaker, maar ook dat is te trainen zowel meer als minder. Aldus mijn huisarts.
Ninoea
20-05-2025 om 08:24
Gisterenochtend tijdens de bootcamp merkte ik dat het opdrukken eindelijk beter gaat. Met vrij wijde armen kom ik nu echt met mijn gezicht richting vlakbij de grond en netjes weer naar boven. Nu uitbouwen naar vaker kunnen en ook naar armen dichter bij elkaar.
ToetieToover
20-05-2025 om 08:39
Ies schreef op 19-05-2025 om 22:10:
[..]
Veel drinken, als in meer dan 1,5 tot 2 liter, vind ik een vreemd advies. Als je voedsel eet dat veel vocht van zichzelf bevat, krijg je op die manier aardig wat binnen. En vezels helpen om het vocht langer in je lichaam te houden. Dus, eet een wortel zou ik eerder adviseren en let meer op je ‘output’ dan je inname. Aan de geur en kleur van je urine kun je aflezen of je te weinig hebt gedronken.
Extreem zweten doe ik niet dagelijks en nooit langer dan een uurtje ofzo, dat is met een extra halve liter (kom soep en glas water) wel weer aangevuld hoor. Ik zie het nog niet zo, die liters en liters drinken. Misschien als ik door de woestijn ga wandelen.
Ninoea
20-05-2025 om 11:04
Ik drink ook niet zulke grote hoeveelheden en zie het nut er ook niet van in.
Ik liep vanochtend een rondje in de buurt. Training van 40 min hardlopen en aansluitend 5 x 1 min versnellen met 1 min pauze ertussen. 9,3 km gelopen in totaal. Was een goede training.
Ysenda
20-05-2025 om 14:39
Citroengraag schreef op 19-05-2025 om 22:32:
1,5 tot 2 liter water is nog steeds de richtlijn. Met veel meer, verlies je echt veel belangrijke mineralen. Ik heb 15 jaar lang op de hartbewaking magnesiumspiegels geprikt. Met normale orgaanfuncties kom je dat niet te kort. Maar als je vier liter water of meer gaat drinken ga je belangrijke mineralen als magnesium en kalium wel teveel uitplassen.
Nb: dan heb ik het dus over gezonde mensen.Edit: vooral magnesium is een hype. Stop gewoon met die bidon lurken en vijf liter water drinken op een dag. Kun je ook met je suppletie stoppen. En kalium is gelukkig in wellnes rechts geen item, maar dat daalt nog sneller met drinken als een kameel.
wetenschappelijk is inmiddels de lijn 30-35ml per kg lichaamsgewicht voor iemand van 70 kg komt dat dan 2,1 l bij 30 ml per kg.
Wel is ook aangetoond dat meer water drinken, dus die 35ml/kg lichaamsgewicht, helpt bij afvallen.
Wat er bij het voedingscentrum niet bij staat is dat alle adviezen gelden voor een volwassen persoon van ongeveer 70kg, tenzij anders vermeld. Of dat staat heel klein in de voetnoten waardoor mensen daar ook geen rekening mee houden.
Dus heb de challenge helemaal verbouwd, er is niet veel meer van over en schurkt nu dicht tegen mijn eigen plannen aan die ik toch al had.