Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Even mijn succesje delen. 
Yess! Ik zit onder de 70kg! 
Zo blij mee!! 

10 jaar geleden woog ik ongeveer 62kg. Toen kreeg ik twee kinderen, maar vooral bleef ik ontzettend veel snoepen. Op een gegeven moment woog ik 78kg en realiseerde ik dat mijn BMI zelfs te hoog was (waar hij vroeger ook wel eens te laag is geweest). 'Mezelf volproppen met eten tot ik een ongezond gewicht heb ik gewoon echt niet nodig', dacht ik toen. Nu ik gestopt ben met dat snaaien gaan de kilo's er best hard af (dat zegt wel iets over hoe erg het was). 65 is streefgewicht, en daarna dus behoud... 
Yeah! 

Ysenda

Ysenda

15-05-2025 om 22:45 Topicstarter

Nikki1973 schreef op 15-05-2025 om 15:56:

Jee, friezinnetje wat ben jij veel afgevallen zeg.
hoe voelt dat?

mooi om te lezen dat ieder op zijn eigen manier bezig is,

Ik ben zelf ook wat afgevallen, 3 kilo. Nog niet veel maar was er wel blij mee.
volgende week naar de huisarts omdat ik zo waanzinnig moe ben. Ik slaap wel maar word niet uitgerust wakker. Kamp ik altijd al mee maar de laatste maanden is het niet te doen. Hopelijk kan ze me verder helpen.
Morgenochtend yoga.

Bij mij was het een heel laag vit D gehalte, nu ik dat met 6000 units / 150micro gram per dag probeer op te hogen sinds 5 weken of zo voel ik me langzaam beter worden, minder moe, minder behoefte aan eten.

JtM

JtM

16-05-2025 om 07:16

Toetie, bedankt voor je tips! Ik ben niet de meest makkelijke eter, dus 8 van de 10 dingen die je op noemt gaan er hier niet in  
Die banaan-ei pannenkoekjes maakte ik vroeger regelmatig, die kan ik wel weer eens gaan maken!

De weegschaal was toch weer lief vanochtend! Heb gisteren ook op 6 gram na mijn eiwit doel gehaald en ben dus blij!

Ysenda

Ysenda

16-05-2025 om 08:28 Topicstarter

Vf_Watervrouw schreef op 15-05-2025 om 18:10:

Ik lees mee maar ben wat stilletjes. Zou binnenkort een weegmoment bij diëtist hebben ( via mijn werk) maar heb het geannuleerd. Komt nog wel weer een keer een kans om te kijken of mijn analoge personenweegschaal beetje accuraat is. Nu eerst paar dagen ontstressen en dan op vakantie.

Ergens op mijn wensenlijst staan langeafstands wandelroutes (o.a, Friese Elfsteden), dus komend jaar of daarna staan trainingsschema 's op de to do (bijvoorbeeld via de site van de Nijmeegse Vierdaagse).

Die LAW's kun je ook prima als training gebruiken. Tenzij je ze in 1x in hele grote afstanden wil lopen of juist heel snel. Ik loop vaak een stukje van een km of 15. Daar heb je met een gewone basis conditie geen training voor nodig als je uit gaat van 5km per uur.

Inmiddels heb ik het kustpad gelopen van Zeeland tot Den Oever. De Afsluitdijk sla ik over maar van Zürich naar Nieuwe Schans wil ik nog lopen.

Friezinnetje schreef op 15-05-2025 om 17:35:

[..]

ja voelt erg goed, erg blij mee.

Suoergoed gedaan! 

Het is bij ons zwaar. Eén van onze pleegkinderen is lvb en heeft een terugval door een ingewikkelde sociaal emotionele situatie op school. Alle emotie en stress komt er thuis uit en dat is heel intensief. Er wordt al veel gebruik gemaakt van een logeervoorziening, maar de kogel is door de kerk dat dit een woonvoorziening gaat worden. Wij blijven intensief betrokken, hebben ook de voogdij, maar wel structureel meer rust zodat de andere kinderen in ons gezin en wij zelf ook, ademruimte houden.

Verder druk met interne verhuizingen. Kamerwissel van de oudste en jongste. Kamer van onze tweede helemaal druk aan het renoveren en vernieuwen. Het wordt prachtig. Buitenboel aan het verven. Zolder aan het opruimen. Gaat echt lekker. 

Met sporten gaat het ook goed. Het is gewoon een heel fijne mix. Het doet echt goed dat ik nu weer strak 3x per week bootcamptraining doe ipv 2. Ook het hardlopen gaat lekker al ben ik nog wat zoekende hoe ik daar verder in kan uitbouwen in combinatie met de trainingen die ik volg. Die hebben een vrij strak regime en zijn minder gericht op uitbouw. Daar wil ik dus naar kijken. Ik zit nu op 15 km hardlopen ongeveer en wil in feb mee doen aan een loop van 25 km met vrij wisselend parcours qua hoogte. 

Hier gister heerlijk te paard in het bos gereden. Fijne beweging. En ‘s avonds training aan zeilers gegeven wat ook weer positieve energie gaf. Maar verder een gevoel van stress. Wbt werk lukte het me even niet. Wat woorden met familie. Binnen het zeilteam plots wat verrassingen naar voren gekomen. En veel aan mijn telefoon geplakt ook. Vandaag steek ik beter in op mijn mentale gezondheid. 

Ik ben tevreden dat het bewegen/sporten wel echt onderdeel van mijn leven is geworden. Dat het echt iets is dat prioriteit heeft en krijgt en echt zijn plek heeft gekregen. Inmiddels 1 jaar en 2 maanden na start. 

Ik was weer wat aan het puzzelen met mijn sportieve doelen en hoe die te bereiken met de training die ik volg. Ik vind de trainingen namelijk super (bootcamp en hardlopen) maar het is geen training specifiek op mijn doelen gericht. En ook dat krijgt nu weer meer zijn plek. Ik wil in feb 2026 meedoen aan een hardloopwedstrijd van 25 km. Ik doe nu met de loopgroep een wekelijkse duurloop van 16 km. Er zijn wel andere niveaugroepen, maar die lopen ongeveer dezelfde max afstand en lopen enkel wat sneller en daarin ligt voor nu mijn ambitie niet. Ik wil mijn km’s rustig uitbouwen. Ik heb dat bespreekbaar gemaakt en er blijken meer in onze groep dat te willen en de trainer gaat kijken hoe ze hier vorm aan kan geven. Waarschijnlijk gaan wij onze duurloop steeds wat uitbouwen en plakken we er steeds wat meer aan vast. De trainer is aan het kijken of iemand anders dan de cooling down kan geven aan degenen die het bij het huidig kilometrage willen houden. Wij doen dan de aansluitende trainingskilometers. Ik vind het echt zo tof! 
Verder zoeken ze mensen die de opleiding tot trainer willen volgen en bij de club evt ook training willen gaan geven. Ik vind dat leuk en ze zien dat wel zitten dus ik word op de lijst gezet. 

wauw wat super zeg! Ook mijn droom om gezamenlijk km’s uit te breiden. Tot nu toe doe ik dat alleen. Maar niet makkelijk te vinden, mensen die dat ook willen. Wat goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt op de club.

Hier gister ochtend weer heerlijk het bos in geweest te paard. En ‘s middags bos met hond. ‘s avonds al snel als een blok in slaap gevallen! Was erg moe, maar voldaan.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-05-2025 om 20:48

net nog een rondje van 5 km gelopen. Lekker weer, de wind is gaan liggen.

Gisterenavond ben ik als een blok in slaap gevallen. 15 km hardgelopen en 30 gefietst. Dat waren ritjes naar de scouting de winkel, dat soort dingen.  Vandaag wat rustiger aan.

Ik dit weekend zeilwedstrijd gehad.
Gister een kleine schade gevaren (materiaalmoeheid) en daardoor vandaag ook niet goed mee kunnen komen. Wel genoten van het mooie weer. En vanavond lekker rustig een film kijken met mijn buren. Ben altijd bekaf na zo’n weekend. Vroeg opstaan, laat slapen en de hele dag intensief in de weer in de buitenlucht. 

Ies

Ies

19-05-2025 om 13:24

Sterkte voor iedereen die het gebruiken kan.

Heerlijk om met jullie een beetje mee te leven. Met jouw sportieve ontwikkeling Ninoea, dat wil ik ook 
En jouw activiteitenlijst ook Trail, jaloers 

Hier niet zo geweldig. Vandaag wederom nieuwe start 75 challenge, mezelf wel beloofd dat dit de laatste herstart is. Ging met eten niet echt slecht maar heb (door veel stress) wel weer gerookt en daar kan geen gezond eten tegenop natuurlijk. 
Partner wil wel weer mee doen deze x dus wie weet is het niet voor niets. 
Al mijn pogingen tot dusverre hebben wel opgeleverd dat ik weer een cm kwijt ben dus ben niet ontevreden op dit vlak. Bijna een gezonde middelomtrek! En nog leuker: begin me weer wat fitter en sterker te voelen. 

Heb je een linkje naar wat die 75 dagen challenge ookalweer inhoudt ?

Elke dag die je lukt is mooi meegenomen, zet hem op

Ies

Ies

19-05-2025 om 13:53

Trail schreef op 19-05-2025 om 13:28:

Heb je een linkje naar wat die 75 dagen challenge ookalweer inhoudt ?

Elke dag die je lukt is mooi meegenomen, zet hem op

Dank!

Sorry, snap nog steeds niet zo goed hoe een link te plaatsen. 🫣 

Maar je vindt ‘m snel als je zoekt, het was een hele hype. 
De 75 hard challenge vind ik eigenlijk natuurlijk nogal bespottelijk. En de hoeveelheid water lijkt me gevaarlijk. 
Maar wat extra discipline/ structuur  lijkt me niet verkeerd voor mij even Dus heb de challenge helemaal verbouwd, er is niet veel meer van over en schurkt nu dicht tegen mijn eigen plannen aan die ik toch al had. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.