Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

10-11-2025 om 08:19 Topicstarter

vandaag weer een beweegarme dag voor de boeg.
Wel met gevoelige spieren van gisteren.
Vertrek vanaf mijn vakantiehuisje naar mijn werklocatie en dan om 5 uur 1,5 uur rijden naar mijn vader en van daar nog 1,5 uur naar huis.

Misschien nog een lunchwandeling maar het weer nodigt er niet toe uit nu.

Eten zal wel beter gaan dan dit weekend al heb ik minder gesnaaid dan anders.

Gister heerlijk uit eten geweest. Restaurant was gesloten, ging open voor een groep en belde of wij alsnog wilden komen. Zeker! 4gangen verrassingsmenu en er van genoten. Nu weer in het gareel.

Dank je Bailey!😘 Ik ben slecht in mezelf afremmen, maar heb wel mensen om me heen die nu voor mij op de rem trappen.

Ysenda, wat lekker uit eten! Kan ik ook altijd zo van genieten. Zit er helaas vanwege de vele prikkels voorlopig even niet in. Hopelijk over een maand of 2 weer eens. Man heeft dan een dagje weg gepland met me ( als het gaat, makkelijk verplaatsbaar indien niet )

Vandaag de eetmeter weer invullen en maar weer serieus. Afvallen lukt gewoon niet. Met 1500 calorieën blijf ik stabiel. Weekend meer gegeten dus ik ben weer zwaarder. Ga nu toch maar proberen weer richting de 1300 te gaan. Hoef niet te werken dus theoretisch zou dat moeten lukken. Maar ik vind de verhoudingen dan zo lastig worden, heb dan standaard tekort eiwit en vezels en teveel vet. Bovendien  ben ik herstellende van een heftig iets en dan is juist meer eiwit enzo nodig. Lastig dit hoor. Eigenlijk zou ik weer richting diëtist moeten. Maar ik heb voorlopig even genoeg met alle andere peuten waar ik heen moet,  kost al genoeg energie. 

Zo mijn rondje wandelen, het weer lokt niet echt , maar goed. Vanmiddag dan zwemmen.  Samen  met wat lichte huishoudelijke dingen weer meer dan genoeg voor vandaag.  Wil ook nog een taart bakken, morgen is onze trouwdag. Dat is dan weer niet zo goed voor de calorieën. 

Bewegen gaat hier wel goed en doordeweeks eet ik ook gezond maar de weekenden gaan hier niet echt goed. Te veel gezellige afspraken waarbij eten een rol speelt. Ik probeer momenteel vooral op gewicht te blijven.

Lientje als je aan het herstellen bent lijkt het me helemaal geen goed idee om in te zetten op afvallen. Geef je jezelf (ruim) die eiwitten. Dit topic gaat over gezond leven. Voor velen van ons is afvallen of behoud van gewicht daar een belangrijk onderdeel van, maar het zou denk ik nooit je hoofddoel moeten zijn. Herstel en rustige opbouw zou het doel moeten zijn en daar hoort goede ondersteunende voeding bij en juist niet streng zijn omdat je nu geen gewicht verliest. 

Ik ben zelf teruggefloten door mijn knieblessure dit jaar. Ik ben er nu eindelijk door en vind het lastig om dan niet meteen in de oude valkuil van meer doen te stappen. Die balans is lastig. 
Ik voel me de laatste tijd heel dik en dat heeft te maken met mijn jeans die niet zo mooi meer zitten. Die spannen wat om mijn buik terwijl ik aan de andere kant heel veel ruimte in taille en bij de overgang van buik overheb. Ik denk dus juist. dat ik een maat kleiner moet hebben en dat mijn  verhoudingen weer wat veranderd zijn. Ik heb dus via Vinted een maatje kleiner besteld om te kijken of dat lukt. Wel met veel aarzeling want het is een laag getal. 

Hebben jullie dat ook dat je zo raar afvalt. Ik ben nu al heel lang niet meer met afvallen bezig maar met gewoon proberen continu gezonde keuzes te maken qua bewegen, eten en slapen/onrspannong, maar lijk dus toch nog weer wat kwijt te raken. Ik ben dan regelmatig een tijdje niet zo symmetrisch en echt dat het er in rake vlakjes afgaat. 

Ysenda

Ysenda

10-11-2025 om 11:07 Topicstarter

Ninoea schreef op 10-11-2025 om 10:50:

Lientje als je aan het herstellen bent lijkt het me helemaal geen goed idee om in te zetten op afvallen. Geef je jezelf (ruim) die eiwitten. Dit topic gaat over gezond leven. Voor velen van ons is afvallen of behoud van gewicht daar een belangrijk onderdeel van, maar het zou denk ik nooit je hoofddoel moeten zijn. Herstel en rustige opbouw zou het doel moeten zijn en daar hoort goede ondersteunende voeding bij en juist niet streng zijn omdat je nu geen gewicht verliest.

Hier sluit ik me bij aan, gezond leven, is ook kiezen voor herstel, zelfs als dat dan op dit moment betekend dat je gewicht wat om hoog gaat.

Je lichaam is met andere dingen bezig.

Ninoea schreef op 10-11-2025 om 10:50:

Ik ben zelf teruggefloten door mijn knieblessure dit jaar. Ik ben er nu eindelijk door en vind het lastig om dan niet meteen in de oude valkuil van meer doen te stappen. Die balans is lastig.
Ik voel me de laatste tijd heel dik en dat heeft te maken met mijn jeans die niet zo mooi meer zitten. Die spannen wat om mijn buik terwijl ik aan de andere kant heel veel ruimte in taille en bij de overgang van buik overheb. Ik denk dus juist. dat ik een maat kleiner moet hebben en dat mijn verhoudingen weer wat veranderd zijn. Ik heb dus via Vinted een maatje kleiner besteld om te kijken of dat lukt. Wel met veel aarzeling want het is een laag getal.

Hebben jullie dat ook dat je zo raar afvalt. Ik ben nu al heel lang niet meer met afvallen bezig maar met gewoon proberen continu gezonde keuzes te maken qua bewegen, eten en slapen/onrspannong, maar lijk dus toch nog weer wat kwijt te raken. Ik ben dan regelmatig een tijdje niet zo symmetrisch en echt dat het er in rake vlakjes afgaat.

Ben het wel met je eens Ninoea. Het frustrerende vond ik dat ik in 4 dagen ziekenhuis  ruim 2 kg ben afgevallen.  Dus ik dacht dat ga ik thuis mooi doorzetten.  Maar  er zit nu gewoon weer ruim een kilo aan. Terwijl  ik sinds mijn opname dus echt van de chips koek drop enz afgeblazen ben. Ik dacht nl dat dat wel de oorzaak  was van het gewichtsverlies in het ziekenhuis  , geen kans op snaaien. ( al kreeg  ik wel een klein koekje bij de koffie en zelfs een broodje kroket als lunch ) Maar blijkbaar  kwam het daar toch niet door anders was ik inmiddels wel weer gewicht kwijtgeweest ipv erbij. Dacht ook nog aan spierverlies omdat ik alleen maar lag maar dat schijnt niet zo snel te gaan.

Ik kom hier wel even heel blij melden dat mijn rondje wandelen wat vergroot is en dat het erg goed ging! Zelfs stukken zonder stokken gelopen. Ruime kilometer  in 22 minuten met maar 2 keer uit balans en één misstapje ( been weigerde even ). Ik heb nu echt goede hoop dat ik hier weer helemaal bovenop ga komen.  Hopelijk  gaat het zwemmen vanmiddag ook zo goed.

maandag dus weer opnieuw begonnen 🤣
Straks een wandeling. De slowcooker staat al aan voor het eten van vanavond.

lientje69 schreef op 10-11-2025 om 11:30:

Ik kom hier wel even heel blij melden dat mijn rondje wandelen wat vergroot is en dat het erg goed ging! Zelfs stukken zonder stokken gelopen. Ruime kilometer in 22 minuten met maar 2 keer uit balans en één misstapje ( been weigerde even ). Ik heb nu echt goede hoop dat ik hier weer helemaal bovenop ga komen. Hopelijk gaat het zwemmen vanmiddag ook zo goed.

Ik denk dat je goed bezig bent met actief zijn. En ik denk dat je focus/denkwijze niet helemaal goed ligt of beter kan.  Ik lees alleen maar hoeveel beter je gepresteerd hebt en niet hoeveel fitter of vermoeider je was tov de vorige keer. Kostte het meer hersteltijd of juist niet? Daar gaat het namelijk om. Niet alleen maar meer (over je grens) kunnen, maar je grens voelen voor je hem bereikt zodat datgene wat je doet in balans is. 

En nu even genoeg ongevraagde feedback hoor @lientje69. Het komt uit een goed hart en is lief van me bedoeld, maar ik moet je niet overspoelen en je moet je vrij en prettig (blijven) voelen te reageren en delen.  Het lijkt me heel lastig om in herstel te zitten, ik vond die kleine overbelasting al lastig; dus laat staan dit!  

Ninoea schreef op 10-11-2025 om 21:27:

[..]

Ik denk dat je goed bezig bent met actief zijn. En ik denk dat je focus/denkwijze niet helemaal goed ligt of beter kan. Ik lees alleen maar hoeveel beter je gepresteerd hebt en niet hoeveel fitter of vermoeider je was tov de vorige keer. Kostte het meer hersteltijd of juist niet? Daar gaat het namelijk om. Niet alleen maar meer (over je grens) kunnen, maar je grens voelen voor je hem bereikt zodat datgene wat je doet in balans is.

Minder hersteltijd. En voel me iets fitter. Het wordt echt beter.

Gisteren wel met zwemmen dus over mijn grens gegaan. Ik ben er met een kwartier uit gegaan, dit had ik al na 10 minuten moeten doen. Had verwacht dat dat lichter zou zijn voor mijn lijf dan lopen, maar dat viel dus tegen. Daar leer ik dan weer van. Net als dat ik gisteren nog zo lekker zat te lezen en dat moest bekopen met hoofdpijn vannacht.  Ik wil nog steeds te veel maar probeer er wel van te leren als mijn lijf me terugfluit.

Ninoea schreef op 10-11-2025 om 21:30:

En nu even genoeg ongevraagde feedback hoor @lientje69. Het komt uit een goed hart en is lief van me bedoeld, maar ik moet je niet overspoelen en je moet je vrij en prettig (blijven) voelen te reageren en delen. Het lijkt me heel lastig om in herstel te zitten, ik vond die kleine overbelasting al lastig; dus laat staan dit!

Ik probeer het me niet  zo erg aan te trekken allemaal maar is lastig idd. Voel me soms wat te  snel aangevallen. Ik probeer zo veel mogelijk naar mijn gevoel te luisteren maar  het is moeilijk idd allemaal.  Mijn hoofd wil veel meer dan mijn lijf. Ik heb het " geluk " dat ik dit al eerder heb meegemaakt en  dat ik chronisch pijnpatiënt ben , dus ik weet wel iets van balans/ grenzen enz. Het voelen hoe ver je kunt gaan is echter heel moeilijk  in het stadium waarin ik nu zit. De eerste weken zijn cruciaal voor herstel, vooral het stukje beweging.  Maar bij te veel doen werk je het juist tegen. Ik lig dus ook nog heel veel tussendoor op de bank om te rusten. Maar dat evenwicht is echt balanceren op een dun koordje.Waarbij je dus tóch, hoe je dat ook probeert te voorkomen, jezelf af en toe weer tegenkomt. Daar leer je van.

Ik ben daar  gisteren 2 keer mee de fout in gegaan. Eerst met zwemmen. Toen ik na 10 minuten zei: die geplande 20 minuten ga ik niet redden , ik stop bij 15. Dat voelde ik al. Ik had er toen gelijk uit moeten gaan. En in de avond met lezen. Ik kan eindelijk  weer wat langer lezen, dat is mijn hobby en ontspanning.  Dus ik zat zo heerlijk in mijn boek gisteravond.  Maar voelde dat ik eigenlijk  mijn bed in moest. Mijn lijf strafte dat vannacht gelijk flink af. Dom. Beter luisteren naar mezelf.  Tot het zwemmen had ik eigenlijk een prima dag. Voor het eerst in weken voelde ik me vrij aardig en leek wel wat fitter dus.

Het lijkt me inderdaad heel erg lastig. Je voelde het eigenlijk wel goed dus bij het zwemmen, maar je hoofd vertelde je ‘zet nou even door en doe die 5 min”. Lastig … je doorzettingsvermogen heeft je vast ook heel ver gebracht en je moet ook doorzetten omdat het zo belangrijk is. Ik zou zeggen blijf beiden hier schrijven want dan kun je later ook teruglezen hoe het ook alweer ging zowel qua wat en hoeveel je deed als wat het met je deed. Lezen is inderdaad heel inspannend merkte ik toen ik eens een hersenschudding had. 

Ik deed een kort rondje in de buurt. 20 min hardlopen en 10 min wu en cd. Wil mijn weekomvang wat uitbreiden, maar niet te snel. Daar ging het de vorige keer tenslotte op mis. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.