Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Afgelopen dagen van het mooie weer genoten tijdens golfen en wandelen. Vandaag klussen in huis en tuin.
Gewicht blijft momenteel stabiel en daar ben ik wel tevreden mee.

Ik ga dit weekeind kijken of ik de grootste kerstshow in de buurt te voet kan bereiken. Openbaar vervoer kan niet i.v.m. verhogingen en verlagingen om in en uit de bus te komen. Bovendien heb je nauwelijks voordeel daarvan qua aansluiting.

Als ik daar ben zullen twee andere problemen opduiken, want die kwamen voorheen ook al, maar dan kijk ik wel verder. 

Taxi kan ook maar dat is niet mijn plezier. 

Alvast veel plezier gewenst bij de kerstshow, @rionyriony. 
Gisteren heb ik samen met mijn man een praterige wandeling gemaakt bij kasteel Doorwerth en daarna daar geluncht. Was een heerlijke ochtend. 
Vanochtend met de loopgroep 10 km gelopen in rustig tempo. Was heel ontspannen.

Ninoea schreef op 06-11-2025 om 15:03:

Alvast veel plezier gewenst bij de kerstshow, @rionyriony.
Gisteren heb ik samen met mijn man een prachtige wandeling gemaakt bij kasteel Doorwerth en daarna daar geluncht. Was een heerlijke ochtend.
Vanochtend met de loopgroep 10 km gelopen in rustig tempo. Was heel ontspannen.

Dank je Ninoea! Ik kreeg ineens zin om te gaan dus ik ben meteen op pad gegaan. Ergens tussen de 5 en de 10 km (incl. de terugweg). Zoals bij jou ook het geval was, was het schitterend weer. Als iemand nog van de herfst wil genieten moet hij heel binnenkort op pad gaan, want nu liggen er nog mooie geel en rood verkleurde bladeren. Echt een droomherfst.

De show was mooi; het was niet vreselijk druk daar.

Eenmaal terug ben ik nogmaals op pad gegaan deze keer voor een paar boodschappen, maar kort nadat ik op pad ging kwam de Man met de Hamer en toen werd het echt afzien om nog die afstand af te leggen. Ik had beter terug kunnen gaan want waar ik voor ging lag er niet. 

Hier zowel vanmorgen als vanmiddag gewandeld . In totaal een kleine 1,5 km. Vanmorgen 25 minuten en vanmiddag weer. Het is inderdaad heerlijk weer ervoor. Het lopen gaat  hier elke dag wat beter lijkt het wel.  Ook ga ik maandag weer voor het eerst proberen te zwemmen, half uurtje medisch zwemmen.  Ik neem dochter mee, vind het nog wat eng de eerste keer weer.

Ysenda

Ysenda

06-11-2025 om 17:26 Topicstarter

Ik ben ook weer op de weg terug, sporten gaat beter, eten gaat beter. En ik ben op mijn werk helemaal beter gemeld. Samen met mijn manager bepaal ik wat ik ga doen en hoe ik dat verder ga opbouwen. 

Ik heb gisteren genoten van wandelen in de zon. Zo'n 8km voor mij erg weinig maar ja, de locaties lagen nu eenmaal niet verder uit elkaar. 

Zaterdag ga ik ook wandelen maar mijn wandelmaatje is wat beperkt, dus de 16km die ik voorstelde gaan het niet worden ben ik bang. Geeft niks andere keer weer beter. 

rionyriony schreef op 06-11-2025 om 05:48:

[..]

Dat proef ik daar niet in. Ik vind het eigenlijk lekkerder dan suiker. Mensen zijn ook heel erg wantrouwig tegenover onbekende producten en zeker die suiker vervangen, terwijl suiker veeel meer directe schade aanricht.

Je moet ook bedenken dat er een machtige lobby achter suiker zit die alles wil behalve minder rijk worden.

Ik eet al meer dan 40 jaar geen suiker meer. Alleen voor de oliebollen maakte ik een uitzondering in de vorm van poedersuiker.

Ik heb jaren erytritol gebruikt in mijn baksels.  Wij hebben hier thuis niets tegen erytritol,  het komt bijvoorbeeld voor in champignons.  Omdat het géén tandbederf geeft,  geen kcal heeft en géén invloed heeft op bloedsuikerspiegel gebruikte ik het graag maar echt,  we proeven het feilloos in baksels.  Bittere nasmaak.  Dus nee, weer mee gestopt. 

Dorestad schreef op 06-11-2025 om 21:19:

[..]

Ik heb jaren erytritol gebruikt in mijn baksels. Wij hebben hier thuis niets tegen erytritol, het komt bijvoorbeeld voor in champignons. Omdat het géén tandbederf geeft, geen kcal heeft en géén invloed heeft op bloedsuikerspiegel gebruikte ik het graag maar echt, we proeven het feilloos in baksels. Bittere nasmaak. Dus nee, weer mee gestopt.

Ik heb het even nagevraagd bij de AI-module maar die herkent het niet. Hij zegt: 

Sommige mensen hebben een hogere gevoeligheid voor de koele,
licht‑mentholachtige nasmaak van suikeralcoholen, waardoor ze het als
“bitter” interpreteren.

Ik gebruik het zelf niet; als ik het pak leeg heb dan koop ik het vermoedelijk niet meer; ik ben sucralose gewend die ik maal in een koffiemolen en dan strooi ik het. Dat doe ik al jarenlang. Ik ben blij dat ik al die jaren de calorieën van suiker niet hoefde te verwerken dus vreselijk kritisch ben ik niet op de smaak en eigenlijk dankbaar dat zoetstof bestaat.

Ik weet nieteens meer hoe suiker smaakt. Dus vergelijkmateriaal heb ik niet.

Ik gebruik in plaats van zout ook grotendeels dieetzout, wat geen tafelzout is maar kaliumzout, wat door veel mensen ook als vies wordt beschouwd, maar ik ben blij met dat soort dingen en taal maar zelden naar echt zout. Als dat mijn nieren spaart, mijn bloeddruk lager maakt, wie ben ik dan om er geringschattend over te praten? 

rionyriony schreef op 06-11-2025 om 22:55:

[..]

Ik heb het even nagevraagd bij de AI-module maar die herkent het niet. Hij zegt:

Sommige mensen hebben een hogere gevoeligheid voor de koele,
licht‑mentholachtige nasmaak van suikeralcoholen, waardoor ze het als
“bitter” interpreteren.

Ik gebruik het zelf niet; als ik het pak leeg heb dan koop ik het vermoedelijk niet meer; ik ben sucralose gewend die ik maal in een koffiemolen en dan strooi ik het. Dat doe ik al jarenlang. Ik ben blij dat ik al die jaren de calorieën van suiker niet hoefde te verwerken dus vreselijk kritisch ben ik niet op de smaak en eigenlijk dankbaar dat zoetstof bestaat.

Ik weet nieteens meer hoe suiker smaakt. Dus vergelijkmateriaal heb ik niet.

Ik gebruik in plaats van zout ook grotendeels dieetzout, wat geen tafelzout is maar kaliumzout, wat door veel mensen ook als vies wordt beschouwd, maar ik ben blij met dat soort dingen en taal maar zelden naar echt zout. Als dat mijn nieren spaart, mijn bloeddruk lager maakt, wie ben ik dan om er geringschattend over te praten?

Wij vonden de nasmaak absoluut en jammer genoeg niet prettig.  Ik heb kilo's gebruikt,  wel van 1 merk. Mijn baksels tegenwoordig zit suiker door maar veel minder dan in een recept staat of ik laat suiker achterwege.  Gebruik ook wel banaan als zoetstof.  Bak ook met kastanjemeel, ook wat zoetig.  En gebruik inuline,  een vezel met een wat zoete smaak.  Ik ben overigens niet heel erg bang voor calorieën en ik sta ook niet wekelijks op de weegschaal.  Ik vind een stabiele bloedsuikerspiegel en darmgezondheid veel meer belangrijk dan een onsje of kilo meer of minder wegen. 

Overigens gebruiken wij ook wel kaliumzout.  

Ysenda

Ysenda

07-11-2025 om 11:04 Topicstarter

dit weekend ga ik weg met een vriendin. Ik zit zo vol motivatie dat ik mijn snacks voor het weekend heb afgewogen en in porties per dag heb verdeeld.
De keukenweegschaal gaat ook mee. 

Ysenda schreef op 07-11-2025 om 11:04:

dit weekend ga ik weg met een vriendin. Ik zit zo vol motivatie dat ik mijn snacks voor het weekend heb afgewogen en in porties per dag heb verdeeld.
De keukenweegschaal gaat ook mee.

Wat leuk,  veel plezier. 
En fijn dat je weer volledig hersteld bent voor je werk. Succes de komende weken! 

Het weer was de afgelopen dagen prachtig. Perfect voor een wandeling. Vandaag is wat mistig hier.

Ik ga vanavond met een aantal anderen bij iemand eten, diegene kan fantastisch koken dus ik ga daar lekker van genieten.

Iedereen alvast een goed weekend! 

Gister ochtend lekker een beetje getuinierd en in de duinen gewandeld. Zonder jas! Even langs de paarden geweest voor een knuffel en wat voer. Wat klusjes thuis gedaan. En savonds naar een theatervoorstelling. Kreeg energie van mijn dag.

Vandaag gestart met klussen aan de boot. Was lekker om buiten te zijn vandaag. Op de boot nog niet helemaal een ontspannen gevoel, moeilijk in het moment te zijn en niet bezig met verleden/toekomst. ‘s avonds baantjes zwemmen. Het water droeg mijn gewicht. Ontspannen spieren. En het ritmisch bewegen werkt heerlijk kalmerend.

Gisteren verliep de dag wat anders dan gepland. Mijn man was naar zijn ouders ivm operatie van zijn vader. Die operatie kwam vrij plots, dag ervoor gehoord. Onze oudste zoon was er nogal van onder de indruk en trok het niet op school. Zijn mentor stuurde me een appje “[naam zoon] is heel emotioneel over opa. Hij is altijd op school, is altijd positief aanwezig en haalt megagoede cijfers, als het bij jullie ook uitkomt vind ik het prima dat hij een keer een vrijdagmiddag mist”. Daar was ik het 100% mee eens dus in de auto gestapt en hem opgehaald (zoon zijn been is gebroken dus kan niet zelf komen). Hij was de hele dag inderdaad wiebelig en emotioneel, dus het was een goed besluit. Heb het berichtje van zijn mentor ook aan hem voorgelezen dat raakte hem op positieve manier. Gisteren zat uiteindelijk vol met 100 klusjes en getaxi. ‘‘s avonds heb ik gebruik gemaakt van een aanbieding van de frietzaak in de buurt en een pakketje met snacks met friet gehaald. Even een avondje niet gezond en ook niet koken. 
Operatie is gisteren uiteindelijk niet doorgegaan en gaat waarschijnlijk vandaag plaatsvinden. Schoonvader moet in elk geval nuchter zijn tot 12 in afwachting daarvan. Als hij geopereerd wordt is de afspraak dat mijn man er weer naartoe gaat. Schoonouders wonen op iets meer dan 1 uur afstand; daar pikt hij zijn moeder dan op en daarna rijden ze door naar het ziekenhuis. Het is voor mij dus even de vraag hoe de dag eruit ziet, met of zonder hem. Ik ga in elk geval vanochtend hardlopen met de loopgroep. Als mijn man er dan nog is gaan we samen wandelschoenen voor hem kopen. Daarna zoon naar scouting taxiën en later naar logeerafspraak taxiën. Even kijken of ik of we iets leuks kunnen doen met onze jongste dochter. Jongste zoon gaat zelfstandig naar scouting. 

Ysenda

Ysenda

08-11-2025 om 07:10 Topicstarter

Pfff, dat valt allemaal niet mee qua organisatie. Beterschap voor je schoonvader.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.