Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

rionyriony schreef op 04-11-2025 om 12:15:

Ik heb me vreselijk uitgesloofd: ik heb mijn tapijt schoongemaakt. Poeder erin strooien, tegen de pool in vegen met borstel (handmatig), stofzuigen. En dat in zeven kamers.

Moet zeggen: alleen intensief waar er gelopen wordt. De rest met de Franse Slag. Problemen die ik tegenkwam: ik kon niet op de grond knielen en heel moeilijk opstaan vanwege mijn knie die nog niet helemaal de oude is. Die wou ik niet opnieuw uitdagen. Zucht op het laatst gooide ik een pot met hydrocultuurkorrels om. Uit vermoeidheid word je onnauwkeurig in je bewegingen.

Mijn frozen shoulder kwam ook weer dreigend om de hoek kijken dus voorlopig zit ik alleen naar het schone tapijt te kijken en zit met een warm aangelopen schouder verder niks te doen.

Ik verdien chocolademelk maar wacht daar toch even mee tot vanmiddag.

Kamer voor kamer was wellicht  een beter idee geweest. 

Hier probeer ik voor het eerst een echt rondje te lopen.  Net iets meer dan een kilometer.  Loop nog met stokken maar lijkt iets vlotter te gaan. Zit nu halverwege even uit te rusten op een bankje.

Ysenda

Ysenda

04-11-2025 om 12:44 Topicstarter

ik ben gister voor het eerst in een maand weer naar de sportschool geweest.
Wel getraind met PT in die weken, want wat ben ik blij dat ik haar als stok achter de deur heb anders had ik niets gedaan.

Ikben me voor de x-te keer aan het herpakken. Doelen zijn laag en dan ook nog in kleine stapjes.

bijna 5 maanden heb ik niets gedaan.  Nou ja niets,  ik ben onwijs druk geweest met mantelzorg. Hele dagen. Er zat o.a.een verhuizing in van een familielid die verstandelijke beperking en ASS heeft.  Degene woonde met kunst en vliegwerk in een eigen huis. Is nu verhuisd naar beschermd wonen.  Niemand wil graag omgaan met deze persoon.  Ik heb mijn handen en mijn hoofd er vol mee gehad.  De reistijd elke keer was ook heftig.  Huis moet nog verkocht worden maar eerst verder opruimen.  Daar krijg ik eind december hulp bij. De hoeveelheid mantelzorg voor familielid,  mijn moeder en schoonmoeder is nu ongeveer teruggebracht tot 3 à 4 uur per dag.  Dus heb ik weer tijd om te lopen.  Bijna 5 maanden niet lopen betekent dat ik nu echt weer moet opbouwen. Ik kan nu weer 12 km achterelkaar lopen maar ben dan ook echt moe.  Twee keer per week heb ik er een lichte bootcamp bij. Het doet me heel goed dat ik dit dus sinds 2 weken weer kan. 
Mijn gewicht is wel wat. Door alle stress en drukte en niet meer lopen ben ik een kilo of 8 lichter dan vorig jaar.  55 kilo nu. Dat verlies is voornamelijk spiermassa,  dat merk ik ook. Ik ben minder sterk. 
Verder kan ik nog 8 vingers gebruiken.  Dat maakt autorijden en fietsen uitdagend. Mijn  ene koetsiershand is nu zo heftig en geeft zoveel pijn en beperking dat ik deze maand daaraan geopereerd ga worden.  De andere hand kan hopelijk nog een jaartje of wat uitgesteld worden.  Maar eerst nog 10 dagen naar Zuid Limburg. 

Ies

Ies

04-11-2025 om 13:56

Wat een doorzetters hier! 
Sterkte voor iedereen met al de uitdagingen. 
Hier loopt mijn hoofd om van alle drukte. Ik weet vaak niet waar te beginnen. Het lukt me momenteel niet goed genoeg ruimte te vinden om wat te wandelen, terwijl me dat zo goed zou doen. 
Ik baal want mijn frozen shoulder speelt ook weer op en ik weet niet waarom, volgens mij niets anders gedaan dan afgelopen weken en het leek goed te gaan. 
Poeh, doseren maar en rustig aan, lastig voor mij. 
Ik richt mijn pijlen maar even op het nieuwe jaar, dan hoop ik wat meer ruimte te krijgen. En tot dan rustig aan en alles is meegenomen. 

Bailey26 schreef op 03-11-2025 om 13:45:

Ik probeer deze week mijn calorieën bij te houden in een app. Mijn uiteindelijke doel is nog steeds afvallen. Maar ik vind het toch iedere keer een gedoe. Vooral gerechten die uit meerdere ingrediënten bestaan. De lunch voor aankomende twee dagen staat er in ieder geval in.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit ga doen als ik weer volledig mijn uren werk.

Herkenbaar! Ik vind het ook lastig om consequent alles in te vullen. Begin iedere maandag braaf opnieuw maar in de avond hou ik het al weer voor gezien.😕 

@Dorestad wat ontzettend fijn om hier weer van je te lezen. Hopelijk heb je ruimte genoeg om dat weer meer te komen doen. Wat een heftige tijd heb je doorgemaakt qua zorgen en maak je eigenlijk nog steeds door. Je bent echt enorm afgevallen, vervelend dat dat spierverlies is. Je was natuurlijk op gezond gewicht. 12 km lopen en dan moe zijn is voor jou geen goede conditie( dat snap ik, maar als basis om weer uit te bouwen is het meer dan oké. Rot dat er ook zo’n operatie aankomt, maar het klinkt heel erg noodzakelijk. Ik wens je heel veel ontspanning en een heel fijne tijd toe in Limburg. Hopelijk even afstand van alle zorgen en lekker wandelen en taart eten en genieten!!!

Frozen shoulder lijkt me een heel nare blessure @les. Qua wandelen helpt het mij het beste om het in te plannen en ook functioneel in te zetten. Net heb ik bijv gewandeld naar de supermarkt met twee grote tassen vol glas voor de glascontainer.

@ysenda; als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. Je zet toch maar mooi door zo met de pt. Dat is dus enorm helpend! Goed hoor!

Ik heb vanochtend een korte hardlooptraining gedaan in mijn eentje. 5 x 60 m versnellen met 30 m wandelen en daarna 25 min in stabiel tempo lopen. In totaal incl warming up en cooling down 5,6 km gelopen. 

Ninoea,  dankjewel voor jouw reactie.  Ik hoop dat ik inderdaad weer meer hier ga schrijven. Lezen deed ik wel. Vanmiddag liep ik met man nog 8 km vanuit huis.  Helaas de foute keuze gemaakt door te kiezen voor de route door de weilanden.  Door de regenval van de laatste tijd in combinatie met het binnenhalen van de oogst,  dus de tractoren die door de modder gingen,  was het een geploeg van mij van jewelste.  In een te snel tempo.  Ik kreupel nu met mijn ene been (knieholte).
Het plan is inderdaad tijd voor ontspanning in Limburg.  Mijn familielid die dus nu beschermd woont mag tijdens die dagen niet appen (ik krijg gemiddeld per dag tussen de 20 en 50 berichten) met mij. Ze mag dan appen met een vriend van ons die zij ook kent. Dat vindt ze geweldig.  Hij is arts,  daar dweept ze mee.
Ik hoop dat ik volgend jaar weer kan piepen en miepen dat ik uit moet kijken wat ik eet omdat ik zo snel groei. En dat ik weer zin krijg en energie heb voor leuke dingen.  

lientje69 schreef op 04-11-2025 om 12:32:

[..]

Kamer voor kamer was wellicht een beter idee geweest.

Daar ben ik dan weer te enthousiast voor. Ik blijk er gelukkig niet zoveel last van te hebben gekregen als ik had gedacht. Zolang ik nu niet de boel extra ga belasten valt het mee.

Bij mijn aankoop aan xylitol zat er abusievelijk een pak erythritol tussen dat ik per ongeluk heb opengemaakt. Ik heb even nagezocht wat het was maar het blijkt een praktisch calorieloze suikersoort te zijn. Het is een polyol dus geen koolhydraat, maar het smaakt praktisch hetzelfde als suiker. Geschikt voor pannekoeken, over oliebollen en om toetjes te maken (gemalen in een koffiemolen kan je er poedersuiker van maken), over pap en yoghurt. Het beinvloedt de insulinespiegel niet.

Voor de mensen die moeten afvallen lijkt het ideaal. De smaak is zonder meer prima.

https://www.deeetlijn.nl/erythritol-een-gevaarlijke-stof-of-de-ideale-suikervervanger/

rionyriony schreef op 05-11-2025 om 20:47:

[..]

Daar ben ik dan weer te enthousiast voor. Ik blijk er gelukkig niet zoveel last van te hebben gekregen als ik had gedacht. Zolang ik nu niet de boel extra ga belasten valt het mee.

Bij mijn aankoop aan xylitol zat er abusievelijk een pak erythritol tussen dat ik per ongeluk heb opengemaakt. Ik heb even nagezocht wat het was maar het blijkt een praktisch calorieloze suikersoort te zijn. Het is een polyol dus geen koolhydraat, maar het smaakt praktisch hetzelfde als suiker. Geschikt voor pannekoeken, over oliebollen en om toetjes te maken (gemalen in een koffiemolen kan je er poedersuiker van maken), over pap en yoghurt. Het beinvloedt de insulinespiegel niet.

Voor de mensen die moeten afvallen lijkt het ideaal. De smaak is zonder meer prima.

https://www.deeetlijn.nl/erythritol-een-gevaarlijke-stof-of-de-ideale-suikervervanger/

Erythritol heeft wel een bittere nasmaak 

Ja, en geeft een soort 'koud' gevoel in je mond. In sommige gerechten/baksels prima, in andere toch wat minder geslaagd. 

Maandag nog even wat tijd voor mijzelf genomen, afspraken met anderen afgezegd. Overdag tuinieren en lekker met de hond wandelen. ‘s avonds naar ski training waar ik altijd van geniet. Ik vertrouw op mijn eigen pad.

Gister de dag gestart met een aquasportles.‘s middags met een vriendin meegeweest naar een belangrijk gesprek. En savonds de pilatesmat op. Gister voelde als een fijne middenweg tussen geven en goed voor mezelf zorgen

Vanochtend mijn eerste les reformer Pilates. Voelde nog vrij ingewikkeld. Wel fijn dat de groep klein was en er dus veel persoonlijke aandacht was. Daarna fit op de fiets richting werk. Kleine momenten van geluk.

Dorestad schreef op 05-11-2025 om 21:24:

[..]

Erythritol heeft wel een bittere nasmaak

Dat proef ik daar niet in. Ik vind het eigenlijk lekkerder dan suiker. Mensen zijn ook heel erg wantrouwig tegenover onbekende producten en zeker die suiker vervangen, terwijl suiker veeel meer directe schade aanricht. 

Je moet ook bedenken dat er een machtige lobby achter suiker zit die alles wil behalve minder rijk worden. 

Ik eet al meer dan 40 jaar geen suiker meer. Alleen voor de oliebollen maakte ik een uitzondering in de vorm van poedersuiker. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.