Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ninoea: Bij ons is het een verwarmd bad, met max 12 deelnemers (reserveren vooraf). Hele ontspannen muziek. En een actieve maar relaxte juf. Ik ben zelf erg gevoelig voor overprikkeling en ga vrijwel nooit naar sportscholen/klasjes waar 30 man komen ofzo.

Hier gister overprikkeld wakker geworden, voelde veel. Maag in opstand, gespannen spieren, erg moe. Rust nodig om te helen. Werkafspraken afgezegd. Voelt moeilijk om nee te zeggen en mijzelf de rust te gunnen. Kort bezoekje aan een familie lid gebracht, veel thuis geweest, en de dag afgesloten rustig in de sauna.

Vanochtend rustig opgestart thuis. En verder nu weer te werk. Lekker op de fiets heen gegaan .

Beweging komt weer.

Dat klinkt veel relaxter dan bij ons @trail. Ik ga ook niet goed op die herrie en drukte.

Ik ben een weekend weg. Vanochtend alleen gelopen. Ik had ChatGPT een training laten maken voor vandaag. Dat ging lekker!

Ies

Ies

01-11-2025 om 00:37

Dat klinkt idd fijn Trail. 
Ik zwem wekelijks baantjes maar bleeh wat een drukte en herrie bij het bad waar ik kom. 

Ik word langzaamaan toch wat fitter en actiever. In oktober zelfs 16.000 stappen gezet gemiddeld…mijn streven was 15.000 zoals de afgelopen maanden. (Ik tel dus wel echt ál mijn beweging, ook zwemmen en fietsen enz)
Nog niet zo lang geleden kwam ik nog niet aan 10.000, dus best leuk dit. Het mooiste vind ik dat ik wel overal pijn heb maar zeker niet méér pijn dan voorheen. Geeft me wat meer vertrouwen weer in mijn lijf. (Is wel anders geweest) 
Gezonder eten loopt ook best goed. Valt nog wel wat te verbeteren, (groente) maar gaat beter dan ooit, denk ik. Deze maand 1x écht gesnoept (chocolade, wel tot misselijk aan toe….) verder best netjes, een x een pizza in restaurant, een borrel etc maar voor mijn doen zeer gematigd. 
Ik ben er op dit moment niet zo mee bezig, te druk maar ook even niet zo gemotiveerd, komt wel weer. Maar het gezondere eten is nu wel bijna een gewoonte geworden, dus dat gaat meestal vanzelf. (Dus ook al het afslaan van de eindeloze stroom verleidingen) 
Ook met beweging op intensiever niveau even niet zo de focus meer, komt ook wel weer. Al met al op deze vlakken niet ontevreden. 
Voor november wil ik proberen nu echt eens de focus gaan leggen op ontspanning, in oktober niet zo gelukt. Eerst maar eens in korte momenten want een drukke planning. 

Mijn gewicht viel vanmorgen - in mijn opinie - tegen dus een balansdagje vandaag. Ik weet de oorzaak niet en daar ga ik ook niet naar zoeken (zoet, zout of echt lichaamsvet), maar wil dat direct de kop indrukken dan kan het alleen maar meevallen. 

rionyriony schreef op 02-11-2025 om 10:01:

Mijn gewicht viel vanmorgen - in mijn opinie - tegen dus een balansdagje vandaag. Ik weet de oorzaak niet en daar ga ik ook niet naar zoeken (zoet, zout of echt lichaamsvet), maar wil dat direct de kop indrukken dan kan het alleen maar meevallen.

Klinkt als een goed plan. Dat werkt voor jou al tijden heel goed. 

Ninoea schreef op 02-11-2025 om 11:41:

[..]

Klinkt als een goed plan. Dat werkt voor jou al tijden heel goed.

Het minimaliseert stress bij mij.

Kom net tot de ontdekking dat er meer calorieën zitten in zelfgemaakte chocolademelk dan in een pak gekochte chocolademelk. 53 ongeveer tegen zelfgemaakte 75 kcal.

Ik zal die gekochte ook eens een keer testen. Er zullen wel veel hulpstoffen in zitten anders kan dat niet. 

Ligt er denk ik aan wat voor vloeistof je hebt toegevoegd. Volle, halfvolle of magere melk of water. 
Kennen jullie de app “ikkiesgezond” daarmee kun je producten opzoeken en vergelijken. Zo heb ik laatst bij kant en klare chocolademelk gezocht naar een variant die past binnen de richtlijnen. Ik wil namelijk een pakje drinken na het hardlopen omdat het lekker is, en ook eiwitten bevat. 

Ik was een weekend weg met veel vrienden. Er werd behoorlijk gesnaaid, ook door mij. Ik heb ook lekker gesport. Twee keer hardgelopen: 9,3 km en 11,5 km. Morgen een rustdag en dan wil ik dinsdag weer lopen. 

Vrijdag mijn werkverplichtingen afgezegd. Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd? Met een vriend op pad om wat kleine dingen voor de boot te regelen gaf mij stress. Lekker aan de wandel met mijn hond door de donkere straten savonds laat was fijn.

Zaterdag. Mijn november doelen zijn: Elke dag een korte meditatie, minimaal een kwartiertje lezen, gefocust luisteren (podcast of telefoongesprek met een vriend), 30 min voor bedtijd geen schermpjes, elke dag 1 taak met volledige focus (zonder onderbrekingen en scrollen), 75 minuten bewegen. Ik start de dag met een uurtje Pilates. Breng de middag thuis door. Eet bij familie. Kijk een film met de buren. Voldoe aan al mijn doelen. Voel wat angst en probeer los te laten.

Vandaag een zeilwedstrijdje en ik ben er niet klaar voor. Knoop in mijn maag, pijn op mijn borst. Wat wil mijn hart mij nu zeggen? Na lang dubben, thuisblijven of doorzetten, toch maar heen gegaan en met veel weerstand gevaren. En ‘s avonds heerlijk relaxt een film gekeken met een buurvrouw vanavond. Ik lijk wat sterker aan de nieuwe week te gaan beginnen. Kijk ernaar uit.

Trail schreef op 02-11-2025 om 22:28:

Vrijdag mijn werkverplichtingen afgezegd. Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd? Met een vriend op pad om wat kleine dingen voor de boot te regelen gaf mij stress. Lekker aan de wandel met mijn hond door de donkere straten savonds laat was fijn.

Zaterdag. Mijn november doelen zijn: Elke dag een korte meditatie, minimaal een kwartiertje lezen, gefocust luisteren (podcast of telefoongesprek met een vriend), 30 min voor bedtijd geen schermpjes, elke dag 1 taak met volledige focus (zonder onderbrekingen en scrollen), 75 minuten bewegen. Ik start de dag met een uurtje Pilates. Breng de middag thuis door. Eet bij familie. Kijk een film met de buren. Voldoe aan al mijn doelen. Voel wat angst en probeer los te laten.

Vandaag een zeilwedstrijdje en ik ben er niet klaar voor. Knoop in mijn maag, pijn op mijn borst. Wat wil mijn hart mij nu zeggen? Na lang dubben, thuisblijven of doorzetten, toch maar heen gegaan en met veel weerstand gevaren. En ‘s avonds heerlijk relaxt een film gekeken met een buurvrouw vanavond. Ik lijk wat sterker aan de nieuwe week te gaan beginnen. Kijk ernaar uit.

Wat mij opvalt is dat je meer rust wil, maar juist heel veel ‘moetjes’ plant. Je moet elke dag 15 min lezen, elke dag met aandacht naar iets of iemand luisteren, elke dag pilates, elke dag 75 min bewegen. Ook ging je gisteren over je eigen grens heen. Knoop in je maag en pijn op de borst zijn behoorlijk expliciete tekenen dat iets over je grens is. Daar twijfel je dan heel erg over wat veel energie kost, je gaat dan over je grens en voelt vervolgens heel logisch want je gaat over je grens heel veel weerstand. 

Ninoea schreef op 03-11-2025 om 09:03:

[..]

Wat mij opvalt is dat je meer rust wil, maar juist heel veel ‘moetjes’ plant. Je moet elke dag 15 min lezen, elke dag met aandacht naar iets of iemand luisteren, elke dag pilates, elke dag 75 min bewegen. Ook ging je gisteren over je eigen grens heen. Knoop in je maag en pijn op de borst zijn behoorlijk expliciete tekenen dat iets over je grens is. Daar twijfel je dan heel erg over wat veel energie kost, je gaat dan over je grens en voelt vervolgens heel logisch want je gaat over je grens heel veel weerstand.

Dit herken ik van mezelf ook. Trail, neem maar gas terug. Ninoea heeft gelijk .

Hier had ik gisteren lichamelijk en geestelijk echt een rotdag. Dus even geen calorieën geteld. Gelijk een kilo erbij oo de weegschaal  maar dat zal wel vocht zijn . Vandaag weer met goede moed ertegenaan.  Wat betreft lopen, dat gaat nog niet heel best na mijn ziekenhuis opname. In plaats van elke dag een stuk verder , ga ik me nu maar eens  focussen op de tot nu toe behaalde afstand  ( 1 km )  sneller en met minder restklachten af te leggen. Want wat valt mijn herstel me tegen zeg... 

Ninoea bedankt voor de tip van de ikkiesgezond app. Ik ga hem eens bekijken.

Ik ben het eens met Ninoea Trail.
Je hebt voor jezelf wel een heleboel doelen gesteld voor aankomende maand.Gaat dat je daadwerkelijk helpen? Wat gebeurt er als je alle doelen laat varen, of 1 of 2 uitkiest? Wat levert je het dan op en wat kost het je?

Ik probeer deze week mijn calorieën bij te houden in een app. Mijn uiteindelijke doel is nog steeds afvallen. Maar ik vind het toch iedere keer een gedoe. Vooral gerechten die uit meerdere ingrediënten bestaan. De lunch voor aankomende twee dagen staat er in ieder geval in.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit ga doen als ik weer volledig mijn uren werk.

Ik heb vandaag honderdeneenklusjes in huis gedaan, maar niet voldoende bewogen. Prima. Morgenochtend staat een korte loop op het programma en wellicht nog wat Kettlebell oefeningen. 

Ik heb me vreselijk uitgesloofd: ik heb mijn tapijt schoongemaakt. Poeder erin strooien, tegen de pool in vegen met borstel (handmatig), stofzuigen. En dat in zeven kamers. 

Moet zeggen: alleen intensief waar er gelopen wordt. De rest met de Franse Slag. Problemen die ik tegenkwam: ik kon niet op de grond knielen en heel moeilijk opstaan vanwege mijn knie die nog niet helemaal de oude is. Die wou ik niet opnieuw uitdagen. Zucht op het laatst gooide ik een pot met hydrocultuurkorrels om. Uit vermoeidheid word je onnauwkeurig in je bewegingen.

Mijn frozen shoulder kwam ook weer dreigend om de hoek kijken dus voorlopig zit ik alleen naar het schone tapijt te kijken en zit met een warm aangelopen schouder verder niks te doen. 

Ik verdien chocolademelk maar wacht daar toch even mee tot vanmiddag.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.