Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

MMcGonagall schreef op 25-10-2025 om 16:46:

[..]

Die smaakjes vond ik fantastisch, net snoepjes en ik kan me voorstellen dat die kinderen er de hele dag aan liepen te lurken. Wat dat betreft natuurlijk goed dat ze verboden zijn. Mijn collega koopt ze bij een webshop (navulbaar), semi legaal denk ik. Ik kijk het nog even aan en als ik dan toch wil, kan het altijd nog. Op zich zie ik wel de voordelen van het niet roken. We zijn nu een paar dagen weg, het is rotweer en er is hier nergens een overdekt stukje waar je zou kunnen gaan roken. Sta je daar onder je paraplu…. Nou ja, ik dus niet

Haha ik vond het juist irritant dat ik rook als een klein kind met een zak vol snoep 

lientje69 schreef op 25-10-2025 om 14:58:

[..]

Ik slaap al jaren heel slecht. Ben daar meermaals voor bij de huisarts geweest maar die deed er weinig mee. Sowieso ben ik chronisch pijnpatiënt wat maakt dat ik veel wakker ben in de nacht. Heb nu van de neuroloog wat sterkers gekregen om te proberen. Meestal voel ik mijn grenzen wel. Maar soms ( en in mijn geval was dat de laatste tijd regelmatig) moet je er wel overheen. Ontkom je er niet aan door omstandigheden. Het altijd maar doorgaan en negeren wat je voelt ( zowel lichamelijk als psychisch) heb ik van huis uit meegekregen. Veel meegemaakt en het motto thuis was: doorgaan , hard werken, dan gaat het vanzelf voorbij. Dat stukje ga ik nu dus ook hulp bij zoeken/ krijgen.

Dat wordt nog hard werken Lientje, deze keer aan jezelf.  Ik heb eigenlijk spijt van mijn eerdere, wat dwingende reactie, ik zou je wel door elkaar willen schudden maar dat is helemaal niet nodig, want je hebt je wake-up call allang gehad. Ik stuur je hierbij wat liefde voor jezelf 

MMcGonagall schreef op 25-10-2025 om 16:12:

Lientje, sterkte. Dat is ook mijn grootste angst, aangezien mijn moeder meerdere herseninfarcten heeft gehad. Uiteindelijk is dat niet waardoor ze veel te jong is overleden, maar het heeft haar wel ernstig beperkt. Ik ben nu 53 dus hopelijk nog jong genoeg om verdere schade te beperken.

Ik heb 35 jaar terug op erg jonge leeftijd  een herseninfarct gehad. En nu opeens 2 bloedingen.   Ik ben een zeer lastige casus voor de neuroloog.  Echter, ik heb nooit gerookt en drink ook geen alcohol.  Ik heb wel overgewicht   en hou van lekker eten.  Dat wel.

ToetieToover schreef op 25-10-2025 om 17:01:

[..]

Dat wordt nog hard werken Lientje, deze keer aan jezelf. Ik heb eigenlijk spijt van mijn eerdere, wat dwingende reactie, ik zou je wel door elkaar willen schudden maar dat is helemaal niet nodig, want je hebt je wake-up call allang gehad. Ik stuur je hierbij wat liefde voor jezelf

Geeft niks tootietoover de reactie. Ik ken mijn valkuilen  ( helaas ) Nu nog eraan werken en oude patronen kwijtraken. Dank je verder!

Ooooh net heerlijk uit eten geweest, te lekker,te veel maaaar… wat was het gezellig! Ik was deze week ondanks mijn verjaardag toch  0,6 kg afgevallen naar 107,2. 10,5 kg eraf. Morgenochtend maar niet wegen😅

Lientje goed dat je bezig gaat met je gezondheid! Ik ben 51 ook nooit gerookt, geen alcohol maar vooral voor en na mijn burn- out veel gegroeid. Nu radicaal de knop om, ik wil de risico’s op ziekte en kwalen zo verkleinen want dat werd toch wel mijn angst want was gewoon echt niet goed bezig.

Het wandelen wordt inmiddels echt een gewoonte. Als ik niet wandel voel ik me niet fijn. Iedere dag 10.000 stappen en het brengt me zoveel. Minder stress, betere conditie en ik val er van af en de hond kan zijn geluk niet op!

Wat onwijs goed Mkka!
10000 stappen haal ik helaas meestal niet. Wel als ik werk.  Dat is zo'n  3  à 5 dagen per week. Maar als ik vrij ben zit ik meestal zo rond de 6 of 7000. Ook zwem ik een keer per week. Meer is  niet haalbaar  met mijn chronische pijn.  Dan ook ga ik teveel over mijn grenzen en slaap ik 's nachts niet meer. Momenteel haal ik de 1500 stappen per dag niet eens. Hoop dat in de komende tijd weer opnte kunnen  gaan bouwen.

lientje69 schreef op 25-10-2025 om 07:58:

[..]

Wat een goed nieuws dan riony!

Dank je! Het ziet er nog steeds goed uit.

ik heb gisteren met hardlopen wat teveel van mezelf gevraagd. Ik was de rest van de dag niet vooruit te branden en had echt fysieke rust nodig. Vandaag staat een huishouddagje op het programma: mount washmore moet veroverd worden. Ook ga ik nog even koffie drinken met een vriendin van me. 

Ninoea je nieuwe sportplan klinkt goed.
Ik heb vandaag een 19 km wedstrijd gerend met veel hoogtemeters. Toen ik die liep dacht ik ook even: wat vraag ik nou weer van mezelf… Vanavond heel relaxt een film thuis gekeken. En best tevreden mijn dag afgesloten.

Eten heel raar. Tijdens het evenement gooi ik vanalles naar binnen wat hoog in energie zit om de motor draaiende te houden. En overal kleine hapjes van. Na het evenement mijn lijf zo uitgeput dat ik niks meer eet. Op zo’n dag van een intensieve inspanning eet ik minder dan op een normale dag.
Klein ontbijtje, losse hapjes van hardloopsnacks, vol gevoel en een paar hapjes avondeten. Morgen weer normaal. 

Wow Trail, 19 km! Ik ben al blij als ik de 7 km wandelen red. In normale " gezonde " omstandigheden. En momenteel helemaal. Gisteren voor het eerst weer een stukje gelopen. Nog nét geen halve kilometer.  Met kleine pasjes en in een langzaam tempo maar het lukte in elk geval. Als beloning voor mijn inspanning werd ik bedankt gisteravond en vannacht met heftige pijn. Tsja . Misschien wil ik teveel en te snel. Het is vandaag precies 2 weken terug dat ik het ziekenhuis inraakte vanwege 2 hersenbloedingen maar ik wil het toch proberen.  Vandaag ga ik, als de storm hier wat is afgenomen, het stukje nog een keer lopen. En misschien  zelfs nog wel een 100 of 200 meter verder. Ik wil zo proberen elke dag mijn " range " en conditie en kracht. wat uit te breiden. Woensdag komt de ergo hier langs. Dan even overleggen of ik niet te snel ga.

Net een hele  3 minuten meegedaan met Nederland in beweging.  Niet veel maar het is weer iets.  Eten gaat tot nu toe wel goed gelukkig.

Ies

Ies

27-10-2025 om 11:06

Lientje waar komt je heftige pijn vandaan? Kun je niet met een goede fysio aan de slag om op te bouwen?
Lastige puzzel is het soms, hier ook veel chronische pijn. Sinds ik flink meer beweeg heb ik het veel meer onder controle. Maarja, integreer de juiste beweging maar net in een druk leven. Ik beweeg ook flink op een manier die juist niet helpend is. 
Ik hoop dat je deze periode de ruimte kunt vinden en houden om wat meer afgestemd op je lijf te kunnen raken. 

Ies schreef op 27-10-2025 om 11:06:

Lientje waar komt je heftige pijn vandaan? Kun je niet met een goede fysio aan de slag om op te bouwen?
Lastige puzzel is het soms, hier ook veel chronische pijn. Sinds ik flink meer beweeg heb ik het veel meer onder controle. Maarja, integreer de juiste beweging maar net in een druk leven. Ik beweeg ook flink op een manier die juist niet helpend is.
Ik hoop dat je deze periode de ruimte kunt vinden en houden om wat meer afgestemd op je lijf te kunnen raken.

Ik heb  sowieso chronische pijn overgehouden aan mijn infarct 35 jaar terug. Nu 2 bloedingen in ongeveer hetzelfde gebied en op slechte weersomstandigheden reageer ik ook altijd met extra pijn. Neem daarnaast dat ik ( waarschijnlijk, nou ja , vrij zeker ) weer te snel te veel wil en dan is dat het resultaat. 

Ik ben vanochtend, door de regen gefietst, naar Bootcamp. Het begon steeds harder te regenen. Ik was wat aan de vroege kant en stond samen met de trainer onder een boom te schuilen. Er kwamen al snel nog 7 anderen om te trainen dus wr waren gelukkig meer zo idioot om in de stromende regen te sporten. We zijn naar een overkapping bij het bos gerend en hebben daar het merendeel van de oefeningen gedaan. Het ging lekker. Afgelopen weken voelde het echt alsof het uit mijn tenen moest komen, maar nu ging ik echt lekker. Conditie en energie begint terug te komen.

Ik kom ook weer meeschrijven.

Deze week start ik weer met werken en sporten. En hopelijk komt daarmee ook weer wat structuur in de week.
Ik heb mijzelf als doel gesteld om in november elke dag minimaal 10000 stappen te zetten. Voor mij een flinke uitdaging. En hopelijk komt er ook weer wat ruimte om wat meer maaltijden te plannen (en minder voor gemak te kiezen).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.