Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Schoondochter: zo zit ik nu eenmaal in elkaar.  En het lijkt me op zich juist heel gezond als je weer op je oude niveau probeert te komen. Wel realiseer ik me zeker dat ik te veel en te vaak over mijn grenzen ben gegaan.  Daar ga ik nu hulp bij krijgen van een ergotherapeut en psycholoog/ maatschappelijk werk. 

Ies: geen idee. Ik wil zelf afvallen.  Tot nu toe lukte dat me nooit.Mijn verbranding is altijd heel traag / laag geweest.  Blijkbaar  wil mijn lichaam  ( waarschijnlijk omdat herstel veel energie kost ) nu even meewerken  dus maak ik er gebruik van. Elke kilo eraf is er weer een.

Ies

Ies

25-10-2025 om 11:25

Lientje, ik hoop dat je wel rustig aan doet!
Gezonder eten kan natuurlijk ook al tot afvallen leiden, zeker als je dat voorheen onvoldoende deed.
Je kunt nu gezond eten heel hard gebruiken. Maar zeker ook niet te weinig nu van gezonde bouwstoffen!

Voorzichtig hoor Lientje, wat een achtbaan is het geweest, en nog steeds! 

Nu vijf dagen gestopt met roken. Heb het echt moeilijk maaaaar het enige wat ik hoef te doen om niet te roken is niet roken hou ik mezelf maar voor. Wel 1,40 kilo lichter op de weegschaal sinds vorige week. 

Deze week een challange om heel weinig boodschappen te doen. Eet alleen deze week en mn vriezer zit vol met (gezonde) maaltijden en genoeg diepvriesgroente en vlees om makkelijk een week avondeten te maken. Zelfs wel twee weken denk ik. Misschien dat ik wat lunch dingen haal maar denk dat ik zelfs daar best ver mee kom. Scheelt risico op snacks, het is pepernoten seizoen en daar hou ik zo van! Bewegen deze week zit er niet in. Ongesteld en alles is moe en doet zeer. Vannacht bijna 11 uur geslapen.

Straks een eitje bakken met wat spinazie als ontbijt. 

Eergisteren rustig thuis opgestart en wat klusjes gedaan. ‘s middags een paar uur gewerkt. En savonds een Pilates lesje. Dat was prima in balans.

Gister naar het museum en ‘s avonds nog een wandeling met een vriendin erachteraan. Tezamen meer dan genoeg stappen! De kunst van gister was troostend en gaf energie.

Vandaag een mindere dag. Opgestaan met veel mentale ballast waardoor het mij niet lukte naar Pilates te gaan voor werktijd. Daar zijn doet mij juist heel goed. Nu zonder beweging naar mijn werk vertrokken. Ik voel mij erg vermoeid. Mijn voornemen is vanavond bij thuiskomst een leuke film te gaan kijken.

Ies

Ies

25-10-2025 om 12:50

Elf uur Koettie??  Jaloers 😃

ik ben een fervente stopper-met -roken. 
Bah wat een hardnekkig iets is dat toch. Succes ermee! 

Rustig aan iedereen, de overgang naar dit weer kost ook genoeg. 

Ies schreef op 25-10-2025 om 12:50:

Elf uur Koettie?? Jaloers 😃

ik ben een fervente stopper-met -roken.
Bah wat een hardnekkig iets is dat toch. Succes ermee!

Rustig aan iedereen, de overgang naar dit weer kost ook genoeg.

Ja, word altijd zoo moe van ongesteld zijn. Echt uitgeput en down dus slapen is dan het beste medicijn. Al iets beter dan gister gelukkig. Nu thuis even wat random klusjes aan het doen die ik niet vaak doe.

Ik heb vanochtend hardgelopen met de loopgroep. 15 km met best wat geklim. Ben nu wat verkleumd. 

Ysenda

Ysenda

25-10-2025 om 13:00 Topicstarter

lientje69 schreef op 25-10-2025 om 11:15:

Schoondochter: zo zit ik nu eenmaal in elkaar. En het lijkt me op zich juist heel gezond als je weer op je oude niveau probeert te komen. Wel realiseer ik me zeker dat ik te veel en te vaak over mijn grenzen ben gegaan. Daar ga ik nu hulp bij krijgen van een ergotherapeut en psycholoog/ maatschappelijk werk.

Ies: geen idee. Ik wil zelf afvallen. Tot nu toe lukte dat me nooit.Mijn verbranding is altijd heel traag / laag geweest. Blijkbaar wil mijn lichaam ( waarschijnlijk omdat herstel veel energie kost ) nu even meewerken dus maak ik er gebruik van. Elke kilo eraf is er weer een.

Als je doet wat je deed krijg je wat je had, misschien was dat oude niveau al niet goed als je daarvoor al over je grenzen moet gaan.

En dat gaat dan natuurlijk niet over een hersenbloeding want ik denk dat je dat maar een heel klein deel zelf kan beïnvloeden en gewoon botte pech is.

lientje69 schreef op 25-10-2025 om 11:15:

Schoondochter: zo zit ik nu eenmaal in elkaar. En het lijkt me op zich juist heel gezond als je weer op je oude niveau probeert te komen. Wel realiseer ik me zeker dat ik te veel en te vaak over mijn grenzen ben gegaan. Daar ga ik nu hulp bij krijgen van een ergotherapeut en psycholoog/ maatschappelijk werk.

Ies: geen idee. Ik wil zelf afvallen. Tot nu toe lukte dat me nooit.Mijn verbranding is altijd heel traag / laag geweest. Blijkbaar wil mijn lichaam ( waarschijnlijk omdat herstel veel energie kost ) nu even meewerken dus maak ik er gebruik van. Elke kilo eraf is er weer een.

Voldoende slapen kan helpen bij afvallen, het is doorgaans een onderschatte factor. Dat zou ik zeker proberen vol te houden: voldoende slaap, voldoende rust. Zo te lezen is rust nemen een probleem voor jou. Het roept bij mij de vraag op waarom je alsmaar rondrent. Wat ga je zien en voelen als je stilstaat? Voel je je grenzen wel, of pas als je die ver, heel ver hebt overschreden?

Wat schrikken Lientje. Sterkte bij het herstel en het zoeken naar een nieuw evenwicht. Fijn hier weer regelmatig van je te gaan lezen, gezellig. Hopelijk kunnen we elkaar helpen met onze doelen.

ik ben best moe van de training. 15 km met best wat heuvels. Ik denk ook dat 3x Bootcamp en 2x hardlopen niet zo goed bij mijn doelstelling past. Het is te blessuregevoelig en te weinig rust. Ik wil, heel rustig, een extra hardlooptraining inlassen die gericht is op herstel. Ik wil die op de dinsdagochtend doen en dan de training op vrijdag niet meer doen. Dan heb ik een betere verdeling qua inspanning en herstel. 

ToetieToover schreef op 25-10-2025 om 14:36:

[..]

Voldoende slapen kan helpen bij afvallen, het is doorgaans een onderschatte factor. Dat zou ik zeker proberen vol te houden: voldoende slaap, voldoende rust. Zo te lezen is rust nemen een probleem voor jou. Het roept bij mij de vraag op waarom je alsmaar rondrent. Wat ga je zien en voelen als je stilstaat? Voel je je grenzen wel, of pas als je die ver, heel ver hebt overschreden?

Ik slaap al jaren heel slecht. Ben daar meermaals voor bij de huisarts geweest maar die deed er weinig mee. Sowieso ben ik chronisch pijnpatiënt wat maakt dat ik veel wakker ben in de nacht. Heb nu van de neuroloog wat sterkers gekregen om te proberen. Meestal voel ik mijn grenzen wel. Maar soms ( en in mijn geval was dat de laatste tijd regelmatig) moet je er wel overheen. Ontkom je er niet aan door omstandigheden.  Het altijd maar doorgaan en negeren wat je voelt ( zowel lichamelijk als psychisch) heb ik van huis uit meegekregen. Veel meegemaakt en het motto thuis was: doorgaan , hard werken, dan gaat het vanzelf voorbij. Dat stukje ga ik nu dus ook hulp bij zoeken/ krijgen.

Lientje, sterkte. Dat is ook mijn grootste angst, aangezien mijn moeder meerdere herseninfarcten heeft gehad. Uiteindelijk is dat niet waardoor ze veel te jong is overleden, maar het heeft haar wel ernstig beperkt. Ik ben nu 53 dus hopelijk nog jong genoeg om verdere schade te beperken.
Inmiddels ook 3 maanden gestopt met het roken van sigaretten. Daarna heb ik nog wel een maandje smaakjesvapes gehad, nog van de vakantie. Toen die op waren, kocht ik een vape met tabakssmaak en dat was wel zo smerig, dat gun je je ergste vijand niet. Het is een mooie stok achter ve deur, want ik wil nooit meer sigaretten roken, maar het alternatief is dus zo’n smerige vape, maar dat is zo’n treurigheid dat het me te ver gaat.
Goede tip misschien voor de medestoppers. Veroordeel jezelf tot de tabaksvape

Ik vond die tabakvapes juist lekker. Ben met oog op stoppen juist overgestapt naar sigaretten om alle nadelen. Het buitenstaan en stinken. Vapen kon ook binnen, was te makkelijk. Juist de smaakjes vond ik vies, zooo zoet allemaal. Blegh. 

Koettie schreef op 25-10-2025 om 16:30:

Ik vond die tabakvapes juist lekker. Ben met oog op stoppen juist overgestapt naar sigaretten om alle nadelen. Het buitenstaan en stinken. Vapen kon ook binnen, was te makkelijk. Juist de smaakjes vond ik vies, zooo zoet allemaal. Blegh.

Die smaakjes vond ik fantastisch, net snoepjes en ik kan me voorstellen dat die kinderen er de hele dag aan liepen te lurken. Wat dat betreft natuurlijk goed dat ze verboden zijn. Mijn collega koopt ze bij een webshop (navulbaar), semi legaal denk ik. Ik kijk het nog even aan en als ik dan toch wil, kan het altijd nog. Op zich zie ik wel de voordelen van het niet roken. We zijn nu een paar dagen weg, het is rotweer en er is hier nergens een overdekt stukje waar je zou kunnen gaan roken. Sta je daar onder je paraplu…. Nou ja, ik dus niet

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.