Jouw lijf
Trail
22-10-2025 om 23:23
Hier vanochtend een aquasportles en dat voelde zo fijn! Thuis boodschappen gedaan en wat klusjes. Boekje gelezen. Toen naar de avondhardlooptraining. Met tegenzin heen en super tevreden over mijn inspanningen naar huis. Mentaal voelde ik mij niet helemaal oké vandaag, maar rust pakken en tijd voor mijzelf helpt.
Koettie
23-10-2025 om 07:46
Ninoea schreef op 22-10-2025 om 08:07:
Ach wat suf met die sigaret, kan me zo goed voorstellen Koettie dat dat uit automatisme gebeurt. En door inderdaad, dat schrijf je treffend en terecht. Hij rookt af en toe in het weekend schrijf je? Hoe staat hij erin dat jij aan het stoppen bent? Kan er wat gedaan worden aan de beschikbaarheid van sigaretten voor jou? Het is net als met die lekkere snack, als je die niet in huis hebt is de kans ook een stuk kleiner dat je hem neemt.
Hier werkt het om bijv voor de kinderen snaaks te kopen die ik niet lust. Is dat met sigaretten voor jou ook zo en zit daar wellicht een aanpassing die ondersteunend kan zijn? Ik doel expres niet op dat hij ook zou moeten stoppen, omdat dat zijn besluit zou moeten zijn.
Het ligt nu in de kast, dus geen automatisme meer! Dag vier inmiddels. Het gaat en ik weet dat het minder wordt, ben eerder gestopt. Heb al meer lucht en probeer ook elke keer de trap te pakken. Elk trekmoment even een mantra en kop thee.
Gister ook veel gelopen maar ook eindelijk mn fiets opgehaald! Ga wel proberen hem af en toe te laten staan. Het wandelen beviel goed afgelopen week, alleen tijdtechnisch niet altijd handig.
Ninoea
23-10-2025 om 11:47
Ik was mezelf allerlei excuses aan het vertellen, toen ik vanochtend nog in bed lag, om maar niet te gaan hardlopen. Ondanks dat stemmetje ben ik toch gegaan. Ontspannen rustige loop gedaan van 8,5 km. Nu trek, even wachten tot de eieren lang genoeg zijn gekookt.
Nikki1973
23-10-2025 om 14:00
dag allen, ik lees nog wel mee maar post weinig. Het gaat hier niet zo heel lekker. Ben oververmoeid en heb last van duizeligheid. Kan wel wandelen en yoga dus daar ben ik mee bezig. Verder qua eten gaat het ook wel goed, maar de avonden blijven lastig. Hoewel ik tegenwoordig ook vraak vroeg in bed lig. Dus dan kan ik verder niet snoepen.
volgende week weer naar de diëtiste maar ik verwacht er niet veel van qua voortgang .
Leuk om jullie successen en acties te lezen!
rionyriony
23-10-2025 om 17:37
Gaat goed met de lijn (hetzelfde als anders; 52,2 kg) en met mijn knie ook. Kan mijn knie buigen in een hoek van 90 graden maar niet verder. Ik verwacht dat als de zwelling totaal weg is, ik ook mijn knie verder kan buigen (want die verhindert dat). Ik kan soms met losse handen gaan zitten maar niet elke keer.
Bijna 3,5 maand onderweg nu sinds die noodlottige valpartij. Dat gebeurde na een overbelasting diezelfde ochtend omdat ik een grote zware plantencontainer wou optillen.
Ik verwacht dat ik naar de kerstshow kan over een week. Dat had ik niet meer verwacht. Ik kan het combineren met een tocht door het bos waar ik overblijfselen van de storm hoop te vinden. 
lientje69
25-10-2025 om 07:58
rionyriony schreef op 23-10-2025 om 17:37:
Gaat goed met de lijn (hetzelfde als anders; 52,2 kg) en met mijn knie ook. Kan mijn knie buigen in een hoek van 90 graden maar niet verder. Ik verwacht dat als de zwelling totaal weg is, ik ook mijn knie verder kan buigen (want die verhindert dat). Ik kan soms met losse handen gaan zitten maar niet elke keer.
Bijna 3,5 maand onderweg nu sinds die noodlottige valpartij. Dat gebeurde na een overbelasting diezelfde ochtend omdat ik een grote zware plantencontainer wou optillen.
Ik verwacht dat ik naar de kerstshow kan over een week. Dat had ik niet meer verwacht. Ik kan het combineren met een tocht door het bos waar ik overblijfselen van de storm hoop te vinden.
Wat een goed nieuws dan riony!
lientje69
25-10-2025 om 08:03
Ik ben , na 2 hersenbloedingen, ook maar weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik gezonder moet gaan leven ( en afvallen )
Inmiddels 2 weken zonder koek/ chips/ snoep en chocolade en ook qua eten probeer ik zo gezond mogelijk en met minder calorieën te doen. Mijn erste week in het ziekenhuis ( waar ik overigens wel gewoon een broodje kroket en croissant en koekje bij de koffie nog kreeg ) ben ik 2 kilo afgevallen. Zonder er iets aan te den, lichaam was hard aan het wrk. Inmiddels een week thuis en thuis goed op alles gelet. Beweging is nu nog minimaal. Dat hoop ik de komende tijd op te kunnen pakken als ik me wat beter voel. Maar deze week ben ik weer een kilo kwijt. Hoop dat dit zo doorzet.
ToetieToover
25-10-2025 om 08:19
Lientje, wat een schrik! Interessant dat je bent afgevallen, nou ben ik benieuwd wat je anders deed. Meer geslapen? Minder stress kan ik me haast niet voorstellen. Minder snoepen? Wees vooral mild voor jezelf. Maar echt hè Lientje.
Ysenda
25-10-2025 om 09:53
Wat zal ik zeggen. Het gaat hier nog steeds niet zoals ik zou willen.
Heb mijn vakantie met een week verlengd maar heeft me niet gebracht wat ik hoopte. Althans veel minder, het gaat wel iets beter maar dat is het dan ook.
Volgende week weer een afspraak met de bedrijfsarts.
Ik zou een intake hebben maar helaas therapeut ziek. Nu weer afwachten wanneer het dan gaat worden.
Het maakt dat ik ongezond eet, weinig beweeg en dus aankom. Elke dag neem ik me voor gezonder te eten maar dat gaat dan mis.
Ik heb me wel verdiept in wat ik mogelijk heb en weet nu dat dit niet zo gek is. Dat geeft dan toch weer een soort mentale ruimte en dan lukt iets gezonder eten weer wel.
Maandag weer aan het werk. En daar zie ik best tegenop.
lientje69
25-10-2025 om 09:54
ToetieToover schreef op 25-10-2025 om 08:19:
Lientje, wat een schrik! Interessant dat je bent afgevallen, nou ben ik benieuwd wat je anders deed. Meer geslapen? Minder stress kan ik me haast niet voorstellen. Minder snoepen? Wees vooral mild voor jezelf. Maar echt hè Lientje.
Ik heb gewoon gegeten en alleen maar in bed gelegen in het ziekenhuis. Denk dat mijn lijf zo in de stress/ oplosstand ging dat ik spontaan afviel. Herstellen kost blijkbaar veel energie. Nu thuis ben ik wel echt serieus minder calorieën tot me aan het nemen. En heel weinig tot niks aan " slechte " dingen.
Oja en die eerste week sliep ik idd 15 à 16 uur per dag.Werd wel elk uur wakker gemaakt voor controles.
Ysenda
25-10-2025 om 09:59
lientje69 schreef op 25-10-2025 om 09:54:
[..]
Ik heb gewoon gegeten en alleen maar in bed gelegen in het ziekenhuis. Denk dat mijn lijf zo in de stress/ oplosstand ging dat ik spontaan afviel. Herstellen kost blijkbaar veel energie. Nu thuis ben ik wel echt serieus minder calorieën tot me aan het nemen. En heel weinig tot niks aan " slechte " dingen.
Herstellen kost heel veel energie. Ondervoeding is echt een item in ziekenhuizen. Ze letten er ook veel meer op. Aangepast dieet vooraf bij geplande opnames, betere maaltijden, bijvoeding met proteïne drankjes na operaties.
lientje69
25-10-2025 om 10:00
Sterkte Ysenda! Heb hier een tijdje niet meegelezen dus weet niet precies wat eraan scheelt. Maar duim voor je dat werken gaat lukken en je in een goede flow komt qua eten.
Ik weet ook niet of ik dit zo vol ga houden hoor. Maar ben momenteel super gemotiveerd omdat ik nogal erg geschrokken ben en snel weer aan het werk wil. Heb wel al restricties van arts en zelfs de manager zegt rustig aan ff.
Schoondochter
25-10-2025 om 10:34
Lientje, ik bedoel het goed, maar het kan onaardig overkomen. Toch wil ik het graag zeggen.
Je fixatie op weer willen werken en bezig willen blijven en vooral niet rustig aan willen doen komt op mij ongezond over. Volgens mij help je jezelf er alleen maar verder de shit mee in. Het kan je in de weg zitten om echt gezond te worden. Je lijkt je gezondheid niet serieus te nemen, maar gezond doen alleen als een soort doel maar 'weer normaal doen' te beschouwen. Volgens mij zou het je kunnen helpen als je uit die (over)actieve rol zou stappen en gewoon gezond zou willen zijn omdat je gezond wilt zijn. Niet als doel om weer gewoon te gaan doen wat je deed. Want dat gaat niet.
En je focus op alles bij het oude laten kan je omgeving ook tegenhouden in jou serieus nemen en je bij te staan in de uitdagingen waar je nu voor staat. Je neemt je eigen gezondheid niet echt serieus, dan is het lastig voor anderen om dat wel te doen.
Ies
25-10-2025 om 10:47
Ah Lientje, beterschap! Wat heftig!
Mag je nu afvallen van je arts? Afvallen is natuurlijk altijd goed maar ook wel een aanslag op je lijf dus niet op ieder moment goed. Maar gezonder eten is altijd beter natuurlijk, wat goed dat je dat doet nu! Ik heb me er altijd al over verbaasd dat het eten in een ziekenhuis niet gezonder is.
Ysenda en Nikki beterschap!
Hier gaat het door verschillende zaken ook niet geweldig. Maar wonder boven wonder lukt het me deze race wél het gezondere eten vast te houden. Dat wil ik ook echt niet meer los gaan laten want ik voel daar echt wel de effecten van. En het went wel maar blijft op sommige momenten lastig.
Er valt nog wel wat in te verbeteren (vooral op sommige dagen wat meer groente) maar ik probeer alles rustig aan te doen qua veranderingen.