Jouw lijf
Tuinfluiter
01-08-2025 om 22:33
Ies schreef op 01-08-2025 om 22:29:
[..]
Ik heb ook wel eens over een onderzoek gelezen waaruit kwam dat mensen die méér bewegen (zo’n 15.000) blijer zijn. Nu zegt één onderzoek natuurlijk niet zoveel.
Maar dat bewegen goed voor je humeur is is natuurlijk al lang bekend.
Zelf heb ik dat gevoel ook wel bij mezelf.
Ik word ook blij van bewegen en zeker van wandelen in de natuur. Een enkele keer heb ik geen zin maar als ik eenmaal bezig ben vind ik het gewoon fijn.
FaithfulDuck87
01-08-2025 om 22:40
Tuinfluiter schreef op 01-08-2025 om 22:33:
[..]
Ik word ook blij van bewegen en zeker van wandelen in de natuur. Een enkele keer heb ik geen zin maar als ik eenmaal bezig ben vind ik het gewoon fijn.
ik mis het ook als ik bv 2 dagen niet gelopen heb. Goed teken!
Ysenda
02-08-2025 om 07:59
Dag 33, geen sport wel werk vandaag. Ik merk dat het nieuwe gebouw veel energie kost. Op vrijdag is het op. Kan deze week ook komen door de drukte van woensdag, te weinig rust.
Wel een menu gemaakt met chatgpt maar deze keer ben ik minder enthousiast. Het is minder gevarieerd dan deze week. Dus ik ga er toch weer aan sleutelen.
Omdat de lunch stevig maar erg lekker was, een volkoren wrap met hummus, avocado, rucola, komkommer en paprika, was er geen ruimte voor een bakje yoghurt 's avonds. Maar wel het ik-ben-moe-trek-in-iets-buik-hoofd-gevoel. Dat gecombineerd met moet zijn is lastig om niet aan toe te geven. Het is gedeeltelijk gelukt, 2 toastjes filet americain.
Maar wat ook niet lukt als ik zo moe ben is op tijd naar bed gaan. Want het is geen lichamelijke moeheid maar hoofd moe. En dan is het meer existeren op de bank dan echt actief iets doen.
Nu eerst weekend, vandaag wil ik naar de sportschool, en wat aan het huishouden doen. Want daar zie je de vermoeidheid ook, ik ruim niet meer op. En een rommelig huis helpt niet mee met hoofd-moeheid oplossen.
Schoondochter
02-08-2025 om 08:25
Ies schreef op 01-08-2025 om 22:29:
[..]
Ik heb ook wel eens over een onderzoek gelezen waaruit kwam dat mensen die méér bewegen (zo’n 15.000) blijer zijn. Nu zegt één onderzoek natuurlijk niet zoveel.
Maar dat bewegen goed voor je humeur is is natuurlijk al lang bekend.
Zelf heb ik dat gevoel ook wel bij mezelf.
Herkenbaar. Ik loop gemiddeld ongeveer die 15.000 stappen per dag. Fysiek zal het wellicht niet 'nodig' zijn maar ik vind het heerlijk om zoveel buiten te zijn en mis het echt als dat niet lukt.
Schoondochter
02-08-2025 om 08:27
Ysenda schreef op 02-08-2025 om 07:59:
Dag 33, geen sport wel werk vandaag. Ik merk dat het nieuwe gebouw veel energie kost. Op vrijdag is het op. Kan deze week ook komen door de drukte van woensdag, te weinig rust.
Wel een menu gemaakt met chatgpt maar deze keer ben ik minder enthousiast. Het is minder gevarieerd dan deze week. Dus ik ga er toch weer aan sleutelen.
Omdat de lunch stevig maar erg lekker was, een volkoren wrap met hummus, avocado, rucola, komkommer en paprika, was er geen ruimte voor een bakje yoghurt 's avonds. Maar wel het ik-ben-moe-trek-in-iets-buik-hoofd-gevoel. Dat gecombineerd met moet zijn is lastig om niet aan toe te geven. Het is gedeeltelijk gelukt, 2 toastjes filet americain.
Maar wat ook niet lukt als ik zo moe ben is op tijd naar bed gaan. Want het is geen lichamelijke moeheid maar hoofd moe. En dan is het meer existeren op de bank dan echt actief iets doen.
Nu eerst weekend, vandaag wil ik naar de sportschool, en wat aan het huishouden doen. Want daar zie je de vermoeidheid ook, ik ruim niet meer op. En een rommelig huis helpt niet mee met hoofd-moeheid oplossen.
Wat lastig dat dat nieuwe gebouw zoveel energie kost! Is dat blijvend, of is het (ook) wennen waardoor het energie vraagt?
Vermoeidheid maakt gezonde gewoontes aanleren en vasthouden echt veel lastiger, ingewikkeld. Sterkte!
ToetieToover
02-08-2025 om 08:42
Ysenda schreef op 02-08-2025 om 07:59:
Leuk dat je de dagen rapporteert, ik volg je verslag hier. En ik las dat je een PT hebt, kan die misschien een menu voor je maken?
Hoofd-moe herken ik zeker, daartegen helpt sporten heel goed. Er zijn ook andere opties, die ik heb onderzocht toen ik fysiek niet in staat was om te sporten een tijdlang wegens ziekte. Ademhalingsoefeningen werken het beste. En alles wat er op lijkt: zingen, didgeridoo spelen, yoga, mediteren. Handwerken, vooral haken, helpt mij ook goed omdat ik mijn aandacht erbij moet houden (tellen) en daardoor niet in de maalstroom van mijn gedachten kan meedrijven. Als ik teveel fouten ga maken, is het écht bedtijd.
Avond-moe levert mij ook trek op. Gisteren was het weer raak: popcorn gebakken, maar er toch geen zin in hebben eigenlijk en dan zoeken. Vriendlief heeft zich opgeofferd om de popcorn weg te werken
en ik bedacht hetzelfde als jij: als ik toch alleen maar in zombie modus aanwezig ben, moet ik gaan slapen. Lastig want vriendlief is een nachtuil en ik vind het dan net gezellig worden met hem.
Ysenda
02-08-2025 om 09:45
Schoondochter schreef op 02-08-2025 om 08:27:
[..]
Wat lastig dat dat nieuwe gebouw zoveel energie kost! Is dat blijvend, of is het (ook) wennen waardoor het energie vraagt?
Waarschijnlijk blijvend helaas. Het is een nieuwe manier van werken. Je hebt geen vaste plek meer. Ook niet voor 1 dag. Dus voor een afspraak ga je naar een brulhok, moet je je hele buro leegruimen, dus ook je toetsenbord en muis, om vervolgens weer een nieuwe plek te moeten zoeken. Weer opnieuw je tafel en stoel instellen.
Tel daar een zeer goed hoorbare airco bij op die ik dus steeds bewust moet negeren.
En dan is het nu nog rustig in het gebouw.
We hebben ook orders gekregen om tenminste 60% van onze tijd op kantoor te zijn. Dus na de vakantie begint de echte hel pas.
Ik heb gelukkig wel een manager die het probleem onderkent dus we gaan na de vakantie samen met HR en de bedrijfsarts in conclaaf over een oplossing voor mij en een collega want thuis werken is voor mij ook geen optie want dan kan ik mijn werk helemaal niet loslaten. Dat hebben we in coronatijd al geprobeerd.
Dit is wel een moment dat ik met mijn autisme/add een beperking ervaar. En dat heb ik niet vaak.
Ysenda
02-08-2025 om 10:06
ToetieToover schreef op 02-08-2025 om 08:42:
[..]
Leuk dat je de dagen rapporteert, ik volg je verslag hier. En ik las dat je een PT hebt, kan die misschien een menu voor je maken?
Ze is trainer, geen diëtist, daar heb ik er 1 in opleiding van thuis lopen haha.
Ze geeft wel aanwijzingen natuurlijk maar het chatgpt menu is juist een experiment van ons samen.
Ik weet heel goed wat ik wel en niet moet eten. Maar een weekmenu als zoon op vakantie is houd me wel op de rails. Zelfs 20 jaar na mijn scheiding heb ik er nog last van als zoon met zijn vader op vakantie gaat. Gaat hij met zijn vriendin heb ik dat veel minder.
Hoofd-moe herken ik zeker, daartegen helpt sporten heel goed. Er zijn ook andere opties, die ik heb onderzocht toen ik fysiek niet in staat was om te sporten een tijdlang wegens ziekte. Ademhalingsoefeningen werken het beste. En alles wat er op lijkt: zingen, didgeridoo spelen, yoga, mediteren. Handwerken, vooral haken, helpt mij ook goed omdat ik mijn aandacht erbij moet houden (tellen) en daardoor niet in de maalstroom van mijn gedachten kan meedrijven. Als ik teveel fouten ga maken, is het écht bedtijd.
Hoofdmoe maakt dat ik in een soort verlammingsstand raak, komt vaker voor bij autisme/add. Dan voor iets anders kiezen om te doen geeft juist meer overprikkeling. Dat existeren is dan echt nodig om de prikkels kwijt te raken.
Heb ik ook pas een paar jaar geleden geleerd maar die kennis helpt wel om mijn leven voor mijzelf nog beter in te richten.
Schoondochter
02-08-2025 om 10:19
Ysenda schreef op 02-08-2025 om 09:45:
[..]
Waarschijnlijk blijvend helaas. Het is een nieuwe manier van werken. Je hebt geen vaste plek meer. Ook niet voor 1 dag. Dus voor een afspraak ga je naar een brulhok, moet je je hele buro leegruimen, dus ook je toetsenbord en muis, om vervolgens weer een nieuwe plek te moeten zoeken. Weer opnieuw je tafel en stoel instellen.
Tel daar een zeer goed hoorbare airco bij op die ik dus steeds bewust moet negeren.
En dan is het nu nog rustig in het gebouw.
We hebben ook orders gekregen om tenminste 60% van onze tijd op kantoor te zijn. Dus na de vakantie begint de echte hel pas.
Ik heb gelukkig wel een manager die het probleem onderkent dus we gaan na de vakantie samen met HR en de bedrijfsarts in conclaaf over een oplossing voor mij en een collega want thuis werken is voor mij ook geen optie want dan kan ik mijn werk helemaal niet loslaten. Dat hebben we in coronatijd al geprobeerd.
Dit is wel een moment dat ik met mijn autisme/add een beperking ervaar. En dat heb ik niet vaak.
Ook al herkenbaar, ik werk ook met flexplekken. Bij ons zijn uitzonderingen gemaakt voor mensen die daar een goede reden voor hebben (zoals jij ook hebt). Die hebben een eigen plek, waar de stoel en het bureau op hun instellingen blijven staan. Papiertje erop met uitleg. Zou zoiets mogelijk zijn bij jullie? Dan hoef je alleen nog maar voor afspraken te verkassen maar kun je daarna weer terugkeren naar je eigen plek.
Ysenda
02-08-2025 om 10:38
Schoondochter schreef op 02-08-2025 om 10:19:
[..]
Ook al herkenbaar, ik werk ook met flexplekken. Bij ons zijn uitzonderingen gemaakt voor mensen die daar een goede reden voor hebben (zoals jij ook hebt). Die hebben een eigen plek, waar de stoel en het bureau op hun instellingen blijven staan. Papiertje erop met uitleg. Zou zoiets mogelijk zijn bij jullie? Dan hoef je alleen nog maar voor afspraken te verkassen maar kun je daarna weer terugkeren naar je eigen plek.
Ik hoop en verwacht ook wel dat dat gaat gebeuren. Dat mijn team een vaste ruimte gaat krijgen. Al hebben we maar een vaste ruimte per dag is het voor mij al vol te houden, dan claim ik het plekje in de hoek wel. Collega's houden daar nu al rekening mee.
Maar dat moeten we wel slim spelen. En via bedrijfsarts en hr sta je gewoon sterker.
MMcGonagall
02-08-2025 om 10:53
Wij hebben op kantoor ook een gang met hokjes voor collega’s die een eigen plek nodig hebben. Lijkt me ook heel normaal.
Gelukkig hoeven wij pas onze plek leeg te maken als je langer dan twee uur weg bent. De meesten doen dat niet trouwens, maar dan kan het zijn dat er alsnog iemand gaat zitten als er twee uur om zijn. We hebben ook wat populaire plekken. Ik weiger zelf te gaan zitten op plekken zonder daglicht of tussen notoire kletsers of mensen met veel aanloop.
Ysenda
02-08-2025 om 11:42
MMcGonagall schreef op 02-08-2025 om 10:53:
Wij hebben op kantoor ook een gang met hokjes voor collega’s die een eigen plek nodig hebben. Lijkt me ook heel normaal.
Gelukkig hoeven wij pas onze plek leeg te maken als je langer dan twee uur weg bent. De meesten doen dat niet trouwens, maar dan kan het zijn dat er alsnog iemand gaat zitten als er twee uur om zijn. We hebben ook wat populaire plekken. Ik weiger zelf te gaan zitten op plekken zonder daglicht of tussen notoire kletsers of mensen met veel aanloop.
Ik wil ook niet 4 dagen per week in een hokje van 1,10 x1m weg gestopt worden. Want, hoe graag mijn werkgever het ook wil, mijn werk is niet paperless.
En ik wil gewoon contact kunnen hebben met mijn collega’s.
MMcGonagall
02-08-2025 om 15:33
Ysenda schreef op 02-08-2025 om 11:42:
[..]
Ik wil ook niet 4 dagen per week in een hokje van 1,10 x1m weg gestopt worden. Want, hoe graag mijn werkgever het ook wil, mijn werk is niet paperless.
En ik wil gewoon contact kunnen hebben met mijn collega’s.
De ‘gang’ is via de route naar de printer en er zijn daar ook gewoon werkplekken in de buurt. De kamertjes zijn ook geen 1 vierkante meter gelukkig, 2,5 x 4 m denk ik, er staat ook een extra stoel in. Desondanks zit ik er nooit, omdat er geen direct daglicht in komt.
Trail
02-08-2025 om 21:53
Klinkt als een moeilijke werkplek zo’n flexkantoor. Als in: denk dat ik mij daar ook moeizaam zou kunnen voegen.
Hier vanochtend erg vermoeid uit mijn werk gekomen. Mijn werk ervaar ik gelukkig meestal wel als leuk. Ben met een vriend meegeweest om te klussen aan een boot. Ben erg verkouden. En voelde mij daarna niet stabiel. Huilerig. Hond gepakt en naar het park gegaan om even te bewegen en bij terugkomst wat gegeten. Die twee dingen zouden er echt ingeschoten zijn als ik niet even moeite erin stopte. Lekker mijn bedje in nu en morgen weer een nieuwe dag. Gaat vast beter dan.
Ninoea
02-08-2025 om 22:12
Juni
- Aantal stappen 9723
- Fietsafstand 122 km
- Wandelafstand 53 km
- Bootcamp uren 4
- Hardlopen uren 3
- Hardlopen afstand 18,6 km
- Aantal trappen 5
- Actieve kcal per dag 556
Juli
- Aantal stappen 12470
- Fietsafstand 196 km
- Wandelafstand 55 km
- Bootcamp uren 10
- Hardlopen uren 9,5
- Hardlopen afstand 69 km
- Aantal trappen 5
- Actieve kcal per dag 743
Recap van de afgelopen twee maanden. Het was lastiger door blessure en ziek zijn en verhuizing in juni. In juli ging het al beter maar ik heb ingeleverd qua conditie en ook qua moreel. Ik vind het lastig en zit minder goed in het ritme. Toch zie je in de getallen dat heel veel wél heel prima ging in juli, er is duidelijk progressie ten opzichte van juni zichtbaar.