Jouw lijf
ToetieToover
31-07-2025 om 22:29
Hallo allemaal, ik ben met een blessure van vakantie teruggekomen.
Hoeveel ik ook sport, ik ben kennelijk niet gewend om bergje op, bergje af te lopen en nu heb ik een overbelastingsblessure vlak onder mijn knie. Ik word een dagje ouder, grrrr. Mijn sportschema moet wat worden aangepast en het scheelt dat veel sportlessen nog niet gestart zijn wegens de zomervakantie. Dat gaat wel lukken: iets meer yoga iets minder van de rest.
Eten was fantastisch, in Scandinavische landen hebben ze ontzettend veel meer glutenvrije producten. Ik heb er veel uitgeprobeerd en daardoor heel anders gegeten, meer koolhydraten. Gewicht was twee kilo lichter, wat vermoedelijk komt door het volkomen ontbreken van krachttraining. En mijn yoga heb ik ook vaak overgeslagen en in plaats daarvan de sauna en een koud meer als toetje ter ontspanning. Elk zomerhuisje of camping had daar een sauna!
Ysenda
01-08-2025 om 07:18
Dag 32: dat later gaan slapen dan mijn nieuwe normaal merk ik wel. Op de weegschaal zie ik het ook, bijna een kilo meer dan de dag ervoor.
Dat mijn lichaam bezig is het extra vocht af te voeren merk ik gedurende de hele dag want ik moet vaker naar het toilet als anders.
Het was fijn druk op het werk. En daarna zoals altijd op donderdag trainen met PT. Overal weer een paar kilo of reps erbij dat motiveert toch ook weer.
Na het avondeten kreeg ik bij het kijken van Brittish Bake Off wel heel erg trek in iets lekkers. Of dat zoet of zout was maakte niet uit. Maar ik heb er niet aan toegegeven.
Vandaag een lange dag op het werk. Vanavond wil ik weer een nieuw menu maken voor volgende week met chatGPT want dit menu beviel wel.
En natuurlijk weer naar de proms luisteren.
Tuinfluiter
01-08-2025 om 09:10
Dinsdag golf uitje naar een baan op de Veluwe. Baan had veel hoogte verschillen ik heb in de raarste houdingen gestaan om te slaan. Daarna heerlijk gegeten in het clubhuis en dat was wel wat te calorie rijk.
Woensdag met lichte spierpijn een rondje gespeeld op mijn homecourse.
Donderdag op rustig tempo klusjes gedaan.
Komende dagen staan een wandeling en een rondjegolf gepland.
Eten ging verder de afgelopen dagen goed en voor de komende dagen heb ik ook een lekker gezond menu bedacht.
Ies
01-08-2025 om 11:40
Balen Toetie. Wat klinkt je vakantie fijn. Ben ook kort in Scandinavië geweest en was behoorlijk onder de indruk.
Ben tevreden over juli wb beweging en eten. 15.000 stappen en helemaal niet gesnoept oid. Enkel een verdwaalde bitterbal en glaasje wijn, wat cocktails.
Wil vanalles voor augustus maar wordt een drukke maand dus ik denk dat ik vooral dit patroon vast wil proberen te houden.
rionyriony
01-08-2025 om 18:08
Ik hoorde dat het wetenschappelijk is onderzocht dat 7000 stappen per dag genoeg is. Dat is nóg meer dan een uur hoor, mocht je de rest van de dag op je krent zitten.
De twee dingen die ik vooral doe thuis is zitten en staan, maar stappen doen zit er maar weinig in. Als ik heel snel loop thuis, dat heb ik weleens uitgerekend, dan gaat dat met een snelheid van 3 km per uur.
De lijn gaat goed: minimum 52, maximum 22,8. Vandaag zat ik hoog in de 51+ dus iets te weinig, en dat heb ik goed gemaakt met een stuk gerookte makreel. Pepermakreel. Lang niet meer gehad.
Gisteren kon ik relatief goed lopen; ik voelde even een verrekt spiertje onder mijn voetzool maar dat ging snel voorbij. Gisteravond ging het niet zo en vanmorgen weer wel.
Veel is gammel aan mij maar de triceps-dip kon ik gisteren kennelijk nog! Fijn want nu kon ik zittende op de grond mijn stoel voorzien van een soort rem op de pootjes waardoor hij niet telkens een milimeter naar achter zou schuiven telkens als ik ga zitten. Anders had ik niet op de grond kunnen gaan zitten vanwege mijn pijnlijke knie.
Triceps-dip:
:max_bytes(150000):strip_icc()/About-2A15-TricepDips-939-5714508f5f9b588cc271b609.jpg)
En terug andersom.
FaithfulDuck87
01-08-2025 om 19:20
Vanmiddag mijn rondje weer gelopen. Natuurlijk nog een klein buitje gehad, maar was niet doorweekt geworden gelukkig.
Qua voeding de boel weer wat opgepakt, heb wat lastige dagen acchter de rug, door feestje en paar borrels en gisteren al vroeg op en daarna hele dag weg geweest. Had er wel wat last van, maar niet ernstig. Wel een kilo erbij, maar dat zal vast niet blijvend zijn. Het weekend maar weer op de weegschaal. Wat goed gaat, is dat ik de goeie dingen meteen weer oppak, dat was anders niet zo.
Met boodschappen vandaag wel de neiging om nog wat lekkere maar verkeerde dingen mee te nemen, maar niet gedaan!
Rozi
01-08-2025 om 19:43
Ik twijfel of ik morgen weer ga sporten. Ik voel me verder prima maar ik ben ongesteld. Ik verlies vrij veel bloed de eerste paar dagen dat ik het zo voel lopen
.
Ik zou dan een groepsles doen, tussendoor dan weggaan is ook een beetje raar.
Ysenda
01-08-2025 om 20:07
Friezinnetje schreef op 01-08-2025 om 19:20:
Vanmiddag mijn rondje weer gelopen. Natuurlijk nog een klein buitje gehad, maar was niet doorweekt geworden gelukkig.
Qua voeding de boel weer wat opgepakt, heb wat lastige dagen acchter de rug, door feestje en paar borrels en gisteren al vroeg op en daarna hele dag weg geweest. Had er wel wat last van, maar niet ernstig. Wel een kilo erbij, maar dat zal vast niet blijvend zijn. Het weekend maar weer op de weegschaal. Wat goed gaat, is dat ik de goeie dingen meteen weer oppak, dat was anders niet zo.Met boodschappen vandaag wel de neiging om nog wat lekkere maar verkeerde dingen mee te nemen, maar niet gedaan!
Klinkt heel goed. Gewoon weer het goede oppakken en niet gaan compenseren door dan extreem goed of nog beter te willen doen.
FaithfulDuck87
01-08-2025 om 20:11
Ysenda schreef op 01-08-2025 om 20:07:
[..]
Klinkt heel goed. Gewoon weer het goede oppakken en niet gaan compenseren door dan extreem goed of nog beter te willen doen.
nee of juist door te gaan met het slechte, want ik heb het al weer verknalt
Ysenda
01-08-2025 om 20:17
Friezinnetje schreef op 01-08-2025 om 20:11:
[..]
nee of juist door te gaan met het slechte, want ik heb het al weer verknalt
Dat ook
Ies
01-08-2025 om 21:21
rionyriony schreef op 01-08-2025 om 18:08:
Ik hoorde dat het wetenschappelijk is onderzocht dat 7000 stappen per dag genoeg is. Dat is nóg meer dan een uur hoor, mocht je de rest van de dag op je krent zitten.
De twee dingen die ik vooral doe thuis is zitten en staan, maar stappen doen zit er maar weinig in. Als ik heel snel loop thuis, dat heb ik weleens uitgerekend, dan gaat dat met een snelheid van 3 km per uur.
Ja, 7000 stappen kan genoeg zijn. Ook arbitrair natuurlijk want voor sommige mensen is 7000 ook gewoon teveel.
Voor mijn gammele lijf werkt uiteindelijk gewoon méér bewegen beter. Sommige klachten worden er soms erger door, dat wel. Maar anderen (rug) gaan er doorgaans juist goed op.
Onder de 7000 kom ik alleen als ik ziek ben. Maarja, hond dus stappen maak je sowieso wel.
Schoondochter
01-08-2025 om 21:24
dat onderzoek gaat over de gezondheidseffect van meer gaan lopen. De effecten van verhogen van 2000 naar 7000 stappen per dag zijn veel groter dan het effect van een stijging van 7000 naar 10.000. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het bijvoorbeeld voor mensen die willen afvallen nog steeds veel kan helpen om meer te lopen: dan verbrandt je meer.
Trail
01-08-2025 om 21:54
Augustus doelen:
-elke dag 45 min bewegen
-focus op gezond eten
-gehydrateerd blijven
-elke dag lezen
Vandaag een dubbele dienst gedraaid op mijn werk waardoor het bewegen niet gelukt is. Tussen de twee diensten in voor een massage geweest. Te weinig energie gehad om nog meer te gaan doen. Is wel een grote uitzondering gelukkig. Zo’n dienst heb ik eigenlijk nooit. En is dan vooral een kwestie van energie goed verdelen. Dus vanaf morgen maar weer aan de beweging. Had op mijn werk nog een rondje willen lopen en precies in een stortbui belandt. Dus het is goed zo. De rest van mijn doelen zijn wel gelukt.
Ies
01-08-2025 om 22:29
Schoondochter schreef op 01-08-2025 om 21:24:
dat onderzoek gaat over de gezondheidseffect van meer gaan lopen. De effecten van verhogen van 2000 naar 7000 stappen per dag zijn veel groter dan het effect van een stijging van 7000 naar 10.000. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het bijvoorbeeld voor mensen die willen afvallen nog steeds veel kan helpen om meer te lopen: dan verbrandt je meer.
Ik heb ook wel eens over een onderzoek gelezen waaruit kwam dat mensen die méér bewegen (zo’n 15.000) blijer zijn. Nu zegt één onderzoek natuurlijk niet zoveel.
Maar dat bewegen goed voor je humeur is is natuurlijk al lang bekend.
Zelf heb ik dat gevoel ook wel bij mezelf.