Jouw lijf
Dolfje
29-07-2025 om 19:01
Ik heb ontzettend slecht geslapen en de hele dag al hoofdpijn. Vandaar iets eerder van werk weg gegaan en ff op de bank zitten suffen. Daarna even naar de sportschool geweest voor wat rustige beweging. Ik hoopte dat het wat minder werd maar helaas. Wel 13.000 stappen gezet nu.
Qua eten hou ik het nu al 2 dagen bij in de app. Dat is vooruitgang 
Koettie
29-07-2025 om 19:24
Zoo, weer sportschool geweest. Ging beetje mwah, had niet zo'n puf maar wel geweest en vind steeds meer mijn draai. Ik doe nu oefeningen met zus mee zodat ik beetje leer wat ik wil trainen, hoe m'n houding moet en hoe het werkt. Vandaag squates op zo'n wiebelplank, dat vond ik leuk! Wel pittig.
Vind mijn dagen alleen zo lang met sporten na werk. En dan daarna nog eten maken en dan is het opeens half 8. Normaal eet ik om 18:00, lekker vroeg en dan voelt de avond chill want daarna is het 'klaar'. Echt jammer dat ik niet voor werk kan maar ze gaan 'pas' 07:00 open en ik begin om 8 uur. Maar goed, is ook nog wennen. Eten gaat goed laatste weken, heb ook wel het idee dat ik al wat resultaat heb. Dat motiveert wel weer.
Ies
29-07-2025 om 20:21
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 18:36:
[..]
Dankjewel voor je uitleg. Ik dacht, ten onrechte, dat je wilde afvallen. Vandaar mijn reactie. Het draadje van vorig jaar had ik ongeveer in het snotje wat de doelen van veel mensen waren. Dat heb ik nu helemaal niet. Alleen van de "oudgedienden" weet ik het nog enigszins
Oh, ik wil nog wel wat afvallen. (Want die 5 kg die zaten er weer aan) Maar wilde maar zeggen dat ik dus prima toen vrij veel ben afgevallen mét de vette yoghurt. Het gaat natuurlijk altijd om het totaalplaatje van wat je eet. En de ene calorie is de andere niet…. (jaja, vloeken in de kerk in dit draadje, ik weet het..) en het ene lijf is natuurlijk ook het andere niet.
Maar verder niet echt een idee hoor, tel en telde nooit kcal of suikers oid. Ik ben toen flink afgevallen door enorm te matigen met ongezond voedsel (en juist veel meer te eten van gezond spul) en dat lukt nu hoop ik weer.
Dorestad
29-07-2025 om 20:32
Ies schreef op 29-07-2025 om 20:21:
[..]
Oh, ik wil nog wel wat afvallen. (Want die 5 kg die zaten er weer aan) Maar wilde maar zeggen dat ik dus prima toen vrij veel ben afgevallen mét de vette yoghurt. Het gaat natuurlijk altijd om het totaalplaatje van wat je eet. En de ene calorie is de andere niet…. (jaja, vloeken in de kerk in dit draadje, ik weet het..) en het ene lijf is natuurlijk ook het andere niet.
Maar verder niet echt een idee hoor, tel en telde nooit kcal of suikers oid. Ik ben toen flink afgevallen door enorm te matigen met ongezond voedsel (en juist veel meer te eten van gezond spul) en dat lukt nu hoop ik weer.
Succes met die 5 kg. Het blijft gedoe. Ik ben absoluut niet bang voorvet, kh en eiwitten. En normaal gesproken moet ik véél doen (calorieën verbranden)en veel laten (chips en andere zaken Eten die ik eigenlijk graag lust) om niet weer te groeien naar de 100 kilo/maat 48-50 maar ergens tussen 61 en 65 kg te blijven. De ellende is dat ik nu 55 kg weeg. Dat is géén goed teken voor mij. Het is eve niet anders
Ies
29-07-2025 om 21:16
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 20:32:
[..]
Succes met die 5 kg. Het blijft gedoe. Ik ben absoluut niet bang voorvet, kh en eiwitten. En normaal gesproken moet ik véél doen (calorieën verbranden)en veel laten (chips en andere zaken Eten die ik eigenlijk graag lust) om niet weer te groeien naar de 100 kilo/maat 48-50 maar ergens tussen 61 en 65 kg te blijven. De ellende is dat ik nu 55 kg weeg. Dat is géén goed teken voor mij. Het is eve niet anders
Heftig Dorestad. Eet je nu ook niet/ veel minder?
Herkenbaar wel, uitersten hè… ik was nog geen 100 kg maar wel hard op weg daar naar toe. Had zomaar wel 100 kg kunnen wegen.
In tijden van (teveel) stress kan ik ook zomaar stoppen met eten.
Hoe gaat het nu met je?
Dorestad
29-07-2025 om 21:46
Ies schreef op 29-07-2025 om 21:16:
[..]
Heftig Dorestad. Eet je nu ook niet/ veel minder?
Herkenbaar wel, uitersten hè… ik was nog geen 100 kg maar wel hard op weg daar naar toe. Had zomaar wel 100 kg kunnen wegen.
In tijden van (teveel) stress kan ik ook zomaar stoppen met eten.
Hoe gaat het nu met je?
Ik eet en ik eet. Alleen ik val af. Mijn moeder precies hetzelfde. Ik val van het 1 in het ander. Dagelijks uren bezig met mantelzorg. Slaap er bagger van. De verhuizing en voorbereiding van die verhuizing van mijn familielid die verstandelijke beperking heeft frustreert en vermoeid me enorm. Ze gaat van heel groot wonen naar begeleid wonen in appartement (10%van de ruimte die ze nu heeft). 13 jaar doe ik de zorg, het breekt me volledig op. Er is altijd iets. Overleg met arts, met begeleiding, zorgen voor indicatie en 100 andere dingen. 24/7 bereikbaar terwijl het niet een kind, ouder of broer of zus van mij is.
Ysenda
29-07-2025 om 21:48
Ies schreef op 29-07-2025 om 20:21:
[..]
Die calorien zijn hetzelfde of ze nu uit chips of uit een appel komen.
Maar gezonde calorieën hebben vaak wel meer volume dan de ongezonde. En omdat je dat toch eerder vol zit krijg je er in totaal vaak minder binnen.
Ik vind het een heel gezonde manier van redeneren.
Ysenda
29-07-2025 om 21:51
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 21:46:
[..]
Ik eet en ik eet. Alleen ik val af. Mijn moeder precies hetzelfde. Ik val van het 1 in het ander. Dagelijks uren bezig met mantelzorg. Slaap er bagger van. De verhuizing en voorbereiding van die verhuizing van mijn familielid die verstandelijke beperking heeft frustreert en vermoeid me enorm. Ze gaat van heel groot wonen naar begeleid wonen in appartement (10%van de ruimte die ze nu heeft). 13 jaar doe ik de zorg, het breekt me volledig op. Er is altijd iets. Overleg met arts, met begeleiding, zorgen voor indicatie en 100 andere dingen. 24/7 bereikbaar terwijl het niet een kind, ouder of broer of zus van mij is.
Dat is heel vermoeiend. Je doet het met liefde maar het kan echt energie zuigen in die periode ervoor.
Maar zorg zo goed mogelijk voor jezelf want alleen dan houd je het vol.
Dorestad
29-07-2025 om 22:03
Ysenda schreef op 29-07-2025 om 21:51:
[..]
Dat is heel vermoeiend. Je doet het met liefde maar het kan echt energie zuigen in die periode ervoor.
Maar zorg zo goed mogelijk voor jezelf want alleen dan houd je het vol.
![]()
Lief. Dankjewel. Ik heb naar mensen om me heen korter lontje maar ze begrijpen het. Wij gaan zaterdag 2 weken weg en degene krijgt een verbod me te bellen of te appen. Vriend van ons, die haar goed kent, is back-up. Hij is huisarts en kan haar aardig sturen want ze dweept met dokters en dominee's. Ik wil tijd en aandacht voor man en kinderen die week langskomen. De rest van onze vakantie moeten we bezig met uitzoeken spullen. En dan in september verhuizen. En pas daarna huis verder opruimen/verkopen. Dit jaar hebben we, mede door overlijden van mijn vader en beroerte van mijn schoonmoeder, afgeschreven. Volgend jaar hopelijk beter.
Mijn hoofd stuiterde thuis. Mijn man adviseerde me stuk te wandelen in het groen. Hij zou later vertrekken en hardlopen en mij dan inhalen. Goed, naar buiten gegaan en zo idioot snel gewandeld. Snelste wandeltempo sinds 2 jaar. Hij haalde me de laatste 100 meter pas in......
Ysenda
29-07-2025 om 22:36
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 22:03:
[..]
Lief
Mijn hoofd stuiterde thuis. Mijn man adviseerde me stuk te wandelen in het groen. Hij zou later vertrekken en hardlopen en mij dan inhalen. Goed, naar buiten gegaan en zo idioot snel gewandeld. Snelste wandeltempo sinds 2 jaar. Hij haalde me de laatste 100 meter pas in......
Weet je zeker dat je wandelde en niet net als ik aan het slow runnen was? 😀
Dorestad
29-07-2025 om 22:55
Ysenda schreef op 29-07-2025 om 22:36:
[..]
Weet je zeker dat je wandelde en niet net als ik aan het slow runnen was? 😀
Haha nee, dan zou je mij er nog compleet uitlopen. Is toch iets van 8-9km per uur?
Dorestad
29-07-2025 om 23:07
Ies schreef op 29-07-2025 om 22:59:
Hoop dat het weggaan je goed doet Dorestad!
Dankjewel. Jullie reacties doen mij goed. Nu ga ik proberen te slapen. Ik schreeuw in mijn slaap man weer regelmatig wakker. Niet zo handig
Ysenda
29-07-2025 om 23:19
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 22:55:
[..]
Haha nee, dan zou je mij er nog compleet uitlopen. Is toch iets van 8-9km per uur?
Slow runnen bij mij is 7 Max 8km per uur.
Ysenda
30-07-2025 om 07:03
Dag 30, stond ik daar om half 7 in vol ornaat bij de sportschool: telefoon vergeten. Omkeren en weer naar huis.
Daar besloten om dan maar na mijn werk te trainen en op het werk want waarschijnlijk rustiger dan bij de sportschool rond etenstijd.
Ik merk dat traplopen naar de 3e etage begint te wennen. Ik ben er vaak net zo snel als collega's die de lift nemen.
Eten ging ook weer goed, ik blijf kleine dingen aanpassen en wat schuiven met de dagen in mijn chat menu. Maar ik eet veel beter dan andere jaren dat zoon op vakantie is.
Zo even een klein rondje hardlopen en dan de hele dag in de auto. 1 van mijn ouders is jarig en we gaan een mooie rondrit van de anwb doen. Lopen gaat minder makkelijk dus is dit leuk om te doen. Lunch, thee met taart en uiteten.
En morgen weer in het gareel.