Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

@Schoondochter het kan ook zijn dat het hardlopen je triggert en je teveel op verbranding van koolhydraten loopt. Dat gebeurt als je te vlot loopt en je hartslag te hoog is. Dan kun je nogal een craving krijgen.
Devies daarvoor is langzamer lopen dan gaat je lijf over op vetverbranding. We zijn geen machines dus het is wat uitvogelen wat werkt. Vetverbranding start ook pas na een tijdje, rustig inlopen is daarom ook verstandig. 

Ysenda

Ysenda

21-07-2025 om 12:55 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 21-07-2025 om 08:30:

PT afgezegd voor vanavond. Heb na de kramp in mijn kuit nu daar een blauwe plek zitten, dus maar even rustig aan.

Maar juist een goede PT zou daar dan een aangepaste training op moeten kunnen geven.

Die van mij doet niet anders met mijn schouderprobleem. Ok, en mijn geklaag over van alles en nog wat. Pijntje hier, pijntje daar hihi.

Ysenda

Ysenda

21-07-2025 om 13:26 Topicstarter

Dag 21: Er werd slecht weer voorspeld, maar toen ik uit mijn bed kwam scheen de zon, dus niet afgewacht en gaan hardlopen. Dit was de voorlaatste training van mijn programma om 30 min aan een stuk te gaan lopen. Ik heb gelijk het vervolg gepland, dat is 45 minuten aan een stuk te kunnen lopen.

Daarna heel weinig meer gedaan, ik had een heerlijk boek en vond eindelijk de rust om dat te lezen. Nog wel een pakketje weggebracht en wat boodschappen gedaan toen ik enorme trek in chips begon te krijgen.

's Avonds naar de proms geluisterd, klassieke muziek past toch beter bij mijn smaak.

Week 4: 78,1 (-2,9) qua gewicht ben ik duidelijk op een plateau beland, maar 200g er af deze week. Wel heb ik het gevoel dat er cm af gaan.

Dit is een lastige week qua eten en motivatie, zoon is op vakantie met zijn vader, en dat blijft een heikelpunt, ook na 20 jaar. Verder nog een ziekenhuisafspraak met mijn vader, en verder gaat het eigenlijk gewoon zijn gangetje.

Ik heb wel mijn planning op mijn white board gezet, zowel training als voeding. Dat helpt al om on track te blijven. Planning is 3x krachttraining, 2x hardlopen.

Vandaag ben ik begonnen in de sportschool dus tot nog toe gaat het goed. Ook qua voeding. Zoon is vrijdag al vertrokken.

ik schrijf niet niet zo veel maar lees wel mee. 

bij mij is onlangs een vorm van slaapapneu vastgesteld. Nou, dat verklaard voor een groot deel van mijn enorme vermoeidheid en gebrek aan energie. Nu ben ik bezig om te wennen aan het apparaat om mee te slapen maar dat is een behoorlijke uitdaging. Door mijn ass ben ik heel prikkelgevoelig. Ik ben nog niet zover dat ik er ook daadwerkelijk een nacht mee kan slapen. Op termijn hoop ik dat het wel gaat lukken.
Morgen bel ik een dietistenpraktijk, overgewicht is een van de oorzaken bij mij . 
Verder hoop ik dat het met iedereen goed gaat en wens ik jullie een fijne dag! 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-07-2025 om 15:17

Ysenda schreef op 21-07-2025 om 12:55:

[..]

Maar juist een goede PT zou daar dan een aangepaste training op moeten kunnen geven.

Die van mij doet niet anders met mijn schouderprobleem. Ok, en mijn geklaag over van alles en nog wat. Pijntje hier, pijntje daar hihi.

Vind het voor deze keer wel even prima. 

Ninoea schreef op 21-07-2025 om 10:57:

@Schoondochter het kan ook zijn dat het hardlopen je triggert en je teveel op verbranding van koolhydraten loopt. Dat gebeurt als je te vlot loopt en je hartslag te hoog is. Dan kun je nogal een craving krijgen.
Devies daarvoor is langzamer lopen dan gaat je lijf over op vetverbranding. We zijn geen machines dus het is wat uitvogelen wat werkt. Vetverbranding start ook pas na een tijdje, rustig inlopen is daarom ook verstandig.

Ik denk dat dit deels inderdaad aan de hand is. Ik ben de laatste tijd langzamer aan het lopen en merk dat echt aan mijn hartslag en ademhaling. Ook heb ik minder fysieke trek daarna. Dat is al mooi. Maar het is ook een mentaal dingetje, ik vind dat ik meer eten verdien omdat ik hardloop. En dat is wel een beetje zo, maar geen zak chips zeg maar. Dus die balans is zoek bij mij.

Ysenda

Ysenda

21-07-2025 om 18:10 Topicstarter

ik ben inmiddels wel benieuwd waar alle mensen die in het begin mee schreven nu staan. 
Het is nog een klein groepje dat over is na het standaard enthousiaste begin van het jaar. 

Voor mij helpt dit draadje echt om door te gaan of steeds weer opnieuw de draad op te pakken.

Ysenda schreef op 21-07-2025 om 18:10:

ik ben inmiddels wel benieuwd waar alle mensen die in het begin mee schreven nu staan.
Het is nog een klein groepje dat over is na het standaard enthousiaste begin van het jaar.

Voor mij helpt dit draadje echt om door te gaan of steeds weer opnieuw de draad op te pakken.

Ik ben niet de enige die gestopt is omdat het ook demotiverend kan zijn. Ik sport drie keer per week, wandel dagelijks en eet ongeveer 1400-1600 kcal per dag onder begeleiding van dietiste. En ik weeg dus al een half jaar rond de 90. Ik werk zoveel harder dan veel slanke mensen, alleen maar om niet verder aan te komen. Ben de vooroordelen zo beu. Maar goed, ik deadlift, doe mijn hipthrusts en mijn intervaltrainingen veel intensiever dan veel slanke dennen. Die ik dus met weinig moeite zo op til. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-07-2025 om 19:19

Toch een rondje gelopen, stuk minder ver dan ik anders zou doen, maar nu een klein beetje last met het lopen, maar niet meer zoals gisteren. Rust doet wel even goed. 

Balen is dat Citroengraag, dat je zo goed bezig bent en je dan geen resultaat ziet. 

Ysenda schreef op 21-07-2025 om 18:10:

Mijn doel toen ik begon was 12 kg afvallen in één jaar en het er ook afhouden. Ik ben intussen die 12 kg kwijt en dat wil ik op 1 januari ook kunnen zeggen.

Door mee te lezen en te schrijven blijf ik bij de les. Ik vind het helpend om te lezen hoe anderen het doen en mij te realiseren dat ik niet de enige ben die daar wat voor moet doen en laten.

Voor mij geld ook dat door te lezen en schrijven ik de draad steeds weer op pak.

Ik hoop trouwens de komende tijd nog wat meer af te vallen dus ben weer goed aan het bijhouden wat ik eet.

Ik ben ergens medio januari begonnen met lijnen en het doel was om voor mijn vakantie in juni van 61 naar 52 kg te gaan (bij 1,59 m). Dat is niet gelukt, ik blijf een beetje hangen tussen 52,7 en 53,1. Ik had een beeld voor ogen van een strak gespierd lichaam, maar het blijkt dat het toch wat anders uitpakt als je veel gewicht verliest op je 52e. Mijn armen zijn op zich best gespierd, maar de huid hangt nu gerimpeld boven mijn elleboog. Idem voor mijn buik. Je ziet dat die wel wat kan, maar onder mijn navel hangt een zakje. Ach ja, het is wat het is. Die laatste kilo wil ik er nog wel af, maar na een half jaar is een heel streng eetregime nog maar moeilijk vol te houden. Ik zorg wel dat ik niet boven de 1600 calorieën kom (mijn dagelijkse behoefte), maar ver eronder is best een uitdaging. Sporten blijf ik wel doen, drie keer krachttraining en twee keer zwemmen per week. Het hoeft niet allemaal zo snel mogelijk te gebeuren. Er is al heel veel gewonnen in een half jaar.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-07-2025 om 20:00

Petje af, MMcGonagall. Hartstikke goed, je bent toch 8-9 kilo kwijt geraakt. En die laatste kilo zal ook vast lukken. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-07-2025 om 20:02

ik heb nu in een paar dagen, 2 bekenden gehad, die mij niet meer herkennen. Zie ze natuurlijk niet wekelijks of zo en ene mss wel 2 jaar niet. Moet er ook wel om lachen, want ik zie dat zelf natuurlijk niet, dat ik zo veranderd ben. Nou ja, dan maar weer opnieuw voorstellen  

Hier vanochtend naar de kapper geweest. Wordt ik altijd blij van met een fris hoofd naar huis. Hardgelopen met een vriendin. En nu op mijn werk. Na drie dagen hardlopen op een rij wel toe aan wat anders morgen. 

Ies

Ies

22-07-2025 om 00:10

Ik hoop vooral een levenswijze te vinden die ik kan vólhouden. Ben nu met mijn eigen challenge bezig en op dit moment bevalt het echt goed, wie weet houd ik deze wel (langer) vol. Ik mag iedere dag wel een kleine uitzondering van mezelf.  (vooral opdat het niet al te ingewikkeld is, houd ik niet van en komt me nu zeker niet uit) Bijv een 0,0 biertje oid. Verder probeer ik het gezond te houden. Dat houdt voor mij in; redelijk wat groente en fruit, zvm volkoren. Gezonde vetten en zo weinig mogelijk toegevoegde suikers. Geen transvetten, zo weinig mogelijk bewerkt spul. In dat laatste ben ik  niet 100% consequent omdat me dat te bewerkelijk is. Zo eet ik bijv wel volkoren mueslibolletjes oid. 
En 2 dagen per week mag ik daarvan afwijken. Dan mag wel in principe alles. Ook fijn voor feestjes ed. 
Vooralsnog heb ik behoorlijk wat van die uitzonderingsdagen opgespaard. En ga ik zo’n dag tot mijn verbazing niet eens los, maar drink wel bijv wat wijn of bier. 
Mijn streven was om van mijn te hoge buikomtrek af te komen. Die is zeker wel al verminderd. Is nog wat te hoog maar ik ga er vanuit dat die ‘vanzelf’ op gezond uit zal komen ooit als ik gezond blijf eten. Hoeft van mij absoluut niet snel te gaan. 
Hier dus geen restricties t.a.v. hoeveelheden of calorieën. Ik doe het allemaal wat op gevoel, probeer wat uitgebalanceerd te eten. (Vind ik soms wat lastig door tijdgebrek) En eet altijd als ik honger heb. Wel eet ik soms nog voorbij mijn honger en denk weleens ik had eerder kunnen stoppen, zit nu te vol. 
Beweging probeer ik uit te bouwen. Gaat wat lastig nu omdat ik weinig tijd heb. Maar lukt steeds beter over een langere tijd bekeken. Het lukt me steeds vaker om huishouden lekker te laten en in plaats daarvan  te gaan wandelen. 
Dit draadje houdt mijn motivatie goed vast! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.