Jouw lijf
Tuinfluiter
19-04-2025 om 19:51
Wat fijn dat het nu zo goed met je gaat vrouw92.
Ik heb wel eens het gevoel dat ik een van de weinigen ben die geen chips lust patat trouwens ook niet, ik heb natuur wel andere zwaktes.
Vandaag naar de markt geweest en dat gecombineerd met een stadswandeling en vanmiddag naar de golfbaan. Ik vond het een heerlijke dag om buiten te zijn.
Vanavond een lekkere maaltijd asperges uit de stoomoven en zalm uit de oven. Oké de mooie wijn is minder gezond maar de zonde (mijn zwakke punt) waard.
Citroengraag
19-04-2025 om 20:09
Heb hier al eerder verteld dat ik ondanks veel sporten en min-max 1600-1700 cal per dag niet afval. Mijn laatste spiermassa was 55 kilo (bij 90 kilo), dus dat is ook de reden niet. Ik moest daarom bloedprikken: mijn nuchtere glucose was 4.1 en mijn cholesterolwaardes meer dan uitstekend. Het was dus wel een opsteker, want dan doen weinig mensen met een bmi van boven de 30 me na. Zo doorgaan heeft dus toch zin, al zie ik het niet op die vervloekte weegschaal.
Ergernis: er moet dus veel kritischer naar medicatie gekeken worden. Voor risperidon was ik slank, en nu al twee jaar gestopt, maar mijn hele metabolisme is kapot.
Ies
19-04-2025 om 22:50
Citroengraag, ik weet niet zo veel van spiermassa, maar dat is toch best heel veel bij jou? Ben je dan niet gewoon zwaar door je spieren? En waarom wil je dan toch minder wegen?
Ies
19-04-2025 om 23:03
Wat een leuke challenge vrouw92!
Daar ga ik me ook eens over bezinnen
al wil ik vaak veel teveel en moet ik daarin vooral mezelf temperen. (Want ik doe het toch niet enz)
Meer water kan ik zeker drinken, drink nu teveel koffie.3 liter, dat is wel veel? Ademhalingsoefeningen zou ik echt vaker willen doen. Workout buiten, wat houdt dat precies in? Ik wandel nu wel (steeds wat meer) maar meer doe ik niet. Lezen neem ik me ook al zolang voor, lukt me de laatste jaren niet meer. Vroeger zo graag gedaan.
Geen of bijna geen snacks (ongezonde, bedoel je dan? ) dat is me vorig jaar heel goed bevallen, toen een poosje gedaan. Voelde me echt veel beter. Kan toeval zijn. Ga het binnenkort weer uittesten
Vandaag gaan uiteten en bleeh toch weer veel teveel gehad. Voelde echt niet fijn, enorm opgeblazen. Niet meer doen!
Citroengraag
20-04-2025 om 07:39
Ies schreef op 19-04-2025 om 22:50:
Citroengraag, ik weet niet zo veel van spiermassa, maar dat is toch best heel veel bij jou? Ben je dan niet gewoon zwaar door je spieren? En waarom wil je dan toch minder wegen?
Omdat ik een dikke cortisolbuik heb. Mijn armen en benen zijn er gewoon gespierd uit ja. Maar ik lijk 8 maanden zwanger. Ik heb een dietiste hoor, alles gaat verantwoord.
vrouw92
20-04-2025 om 09:23
Ies schreef op 19-04-2025 om 23:03:
Wat een leuke challenge vrouw92!
Daar ga ik me ook eens over bezinnenal wil ik vaak veel teveel en moet ik daarin vooral mezelf temperen. (Want ik doe het toch niet enz)
Meer water kan ik zeker drinken, drink nu teveel koffie.3 liter, dat is wel veel? Ademhalingsoefeningen zou ik echt vaker willen doen. Workout buiten, wat houdt dat precies in? Ik wandel nu wel (steeds wat meer) maar meer doe ik niet. Lezen neem ik me ook al zolang voor, lukt me de laatste jaren niet meer. Vroeger zo graag gedaan.
Geen of bijna geen snacks (ongezonde, bedoel je dan? ) dat is me vorig jaar heel goed bevallen, toen een poosje gedaan. Voelde me echt veel beter. Kan toeval zijn. Ga het binnenkort weer uittesten![]()
Vandaag gaan uiteten en bleeh toch weer veel teveel gehad. Voelde echt niet fijn, enorm opgeblazen. Niet meer doen!
Het is echt een leuke challenge!
3 liter water is echt niet heel moeilijk en zeker niet teveel. Wordt ook aangeraden als je veel sport zoals ik. Met 2 liter krijg ik hoofdpijn. Workout buiten is voor mij wandelen, maar kan ook fietsen of hardlopen zijn. Mag je echt zelf invullen.
Ik probeer echt zo gezond mogelijk te eten, maar wil mezelf niets verbieden. Dus vandaar de 85/15 regeling in plaats van 80/20. En inderdaad geen of bijna geen ongezonde snacks.
Tuinfluiter
20-04-2025 om 09:34
vrouw92 schreef op 20-04-2025 om 09:23:
[..]
Het is echt een leuke challenge!
3 liter water is echt niet heel moeilijk en zeker niet teveel. Wordt ook aangeraden als je veel sport zoals ik. Met 2 liter krijg ik hoofdpijn. Workout buiten is voor mij wandelen, maar kan ook fietsen of hardlopen zijn. Mag je echt zelf invullen.
Ik probeer echt zo gezond mogelijk te eten, maar wil mezelf niets verbieden. Dus vandaar de 85/15 regeling in plaats van 80/20. En inderdaad geen of bijna geen ongezonde snacks.
Moet het alleen water zijn of mag thee ook.
Nu ik haast geen ongezonde snacks meer eet heb ik dit jaar nog geen één keer last van maagzuur gehad. Alleen dat al is voor mij een goede reden om voor gezond te gaan.
Jorni
20-04-2025 om 09:45
Wat mij ook heel bevalt is water met een schijfje limoen of citroen erin. Zo heb je ook wat extra smaak en drink je gemakkelijker meer water. Of warm water met verse munt en verse gember (dus gember muntthee).
vrouw92
20-04-2025 om 10:59
Ja, thee telt ook.
En hoewel het een leuke challenge is moet je wel oppassen dat je jezelf niet overtraind en teveel ontzegt. Dit zijn namelijk de officiele regels:
1. 3,7 liter water
2. Een dieet kiezen zonder cheatmeals en zo onbewerkt mogelijk
3. Elke dag een progressie foto/filmpje
De rest is hetzelfde. Deze regels hou ik niet vol, dus ik heb het aangepast naar wat voor mij werkt.
Het is vooral goed plannen. Zeker met je workouts, zodat je ook genoeg tijd hebt om te herstellen. Dat lukt mij nu veel beter dan de vorige poging. Inmiddels zit ik op dag 20.
Ies
20-04-2025 om 12:40
Citroengraag schreef op 20-04-2025 om 07:39:
[..]
Omdat ik een dikke cortisolbuik heb. Mijn armen en benen zijn er gewoon gespierd uit ja. Maar ik lijk 8 maanden zwanger. Ik heb een dietiste hoor, alles gaat verantwoord.
Oh, ok. Bagger ja, de effecten van dat soort medicatie. Ik zie het helaas veel.
Ies
20-04-2025 om 15:10
vrouw92 schreef op 20-04-2025 om 10:59:
Ja, thee telt ook.
En hoewel het een leuke challenge is moet je wel oppassen dat je jezelf niet overtraind en teveel ontzegt. Dit zijn namelijk de officiele regels:
1. 3,7 liter water
2. Een dieet kiezen zonder cheatmeals en zo onbewerkt mogelijk
3. Elke dag een progressie foto/filmpje
De rest is hetzelfde. Deze regels hou ik niet vol, dus ik heb het aangepast naar wat voor mij werkt.
Het is vooral goed plannen. Zeker met je workouts, zodat je ook genoeg tijd hebt om te herstellen. Dat lukt mij nu veel beter dan de vorige poging. Inmiddels zit ik op dag 20.
Ik kende ‘m niet, heb er nu wat over gelezen. Over de ademhalingsoefening lees ik niet, heb je die er zelf tussen gezet?
Ik ga me toch eens bezinnen erover want wel behoefte aan een frisse start. En dan kijken hoe ik ‘ m aan kan passen aan mezelf
Die foto’s wil ik niet en lezen over persoonlijke groei ook niet.
vrouw92
20-04-2025 om 20:27
Ies schreef op 20-04-2025 om 15:10:
[..]
Ik kende ‘m niet, heb er nu wat over gelezen. Over de ademhalingsoefening lees ik niet, heb je die er zelf tussen gezet?
Ik ga me toch eens bezinnen erover want wel behoefte aan een frisse start. En dan kijken hoe ik ‘ m aan kan passen aan mezelfDie foto’s wil ik niet en lezen over persoonlijke groei ook niet.
Ja, ademhalingsoefeningen heb ik zelf toegevoegd. Non-fictie/persoonlijke groei wissel ik af met wat ik leuk vind. Daar zit ook jeugdliteratuur bij bijvoorbeeld en romans. Lezen = lezen.
Ies
20-04-2025 om 20:39
vrouw92 schreef op 20-04-2025 om 20:27:
[..]
Ja, ademhalingsoefeningen heb ik zelf toegevoegd. Non-fictie/persoonlijke groei wissel ik af met wat ik leuk vind. Daar zit ook jeugdliteratuur bij bijvoorbeeld en romans. Lezen = lezen.
Ik vind het wel een leuke en wil die er ook wel in
Als ik het ook ga doen. Geeft misschien net wat meer druk/ structuur. Want het scheelt niet veel met de plannen die ik toch al had, die zijn alleen wat vager. Als wandelen ook mag als workout dan zit ik de meeste dagen sowieso al wel goed. (Hond)
Ik ga er eens een strak plan van maken en kijk of ik partner hier nog in mee kan krijgen. (Hoeft niet maar maakt het wel makkelijker. Zeker omdat we een vakantie met 2 aan het plannen zijn.)
FaithfulDuck87
20-04-2025 om 20:44
vanmiddag ook een rondje gelopen, en druk in de tuin bezig geweest. Daarbij steeds veel door de knieën geweest, dus veel squads gedaan
Schoondochter
20-04-2025 om 21:16
Interessant, die challenge!
Ik heb vorig jaar een habittracker-app op mijn telefoon gehad en als doel gehad elke dag drie dingen af te strepen. Een goed ding voor mijn hoofd, een voor mijn hart en een voor het huis. Dus elke dag beweging, iets in huis doen en wat uitdaging of juist ontspanning voor mijn brein. Bijvoorbeeld lezen. Dat werkte voor mij erg goed, inmiddels gaat dat zo vanzelf dat ik de app weer verwijderd heb. Als de gewoontes wegzakken is die app zo weer opnieuw gedownload.