Jouw lijf
MMcGonagall
19-04-2025 om 09:43
Auwereel schreef op 19-04-2025 om 09:41:
[..]
Misschien een ander type pasta proberen? Dit klinkt niet lekker, ook zonder dat je aan resistent zetmeel wil doen
Mijn pasta is prima, als je het kookt en eet, of laat afkoelen voor in de pastasalade. Je moet het alleen niet opwarmen.
Schoondochter
19-04-2025 om 10:23
Bedankt voor de tips over eten gisteren! Ik voeg mijn eigen eraan toe: hier toegeven dat het niet zo goed gaat, want dat heeft mij veel geholpen gisteren
. Zowel eten als bewegen is gisteren heel goed gegaan en tot nu toe vandaag ook. Ik zit in sportkleding klaar om naar de sportschool te vertrekken na een wandeling voor het ontbijt. De rest van de dag zit wat vol, dus probeer vanochtend lekker in beweging te blijven.
Ies
19-04-2025 om 11:38
MMcGonagall schreef op 19-04-2025 om 09:43:
[..]
Mijn pasta is prima, als je het kookt en eet, of laat afkoelen voor in de pastasalade. Je moet het alleen niet opwarmen.
Het zetmeel is al resistent door het koelen denk ik, dus als je pastasalade eet heb je hetzelfde effect.
Hier regelmatig pastasalade dus dat zit wel goed.
En soms pasta bewaren in de saus. Nu had ik ovenschotel pasta en dat maak ik dan voor zeker 2 dagen. Net als lasagne etc.
Ies
19-04-2025 om 11:39
Schoondochter schreef op 19-04-2025 om 10:23:
Bedankt voor de tips over eten gisteren! Ik voeg mijn eigen eraan toe: hier toegeven dat het niet zo goed gaat, want dat heeft mij veel geholpen gisteren
. Zowel eten als bewegen is gisteren heel goed gegaan en tot nu toe vandaag ook. Ik zit in sportkleding klaar om naar de sportschool te vertrekken na een wandeling voor het ontbijt. De rest van de dag zit wat vol, dus probeer vanochtend lekker in beweging te blijven.
Ja, mij helpt dit ook goed. Het helpt de focus te houden!
Auwereel
19-04-2025 om 11:43
Ies schreef op 19-04-2025 om 11:38:
[..]
Het zetmeel is al resistent door het koelen denk ik, dus als je pastasalade eet heb je hetzelfde effect.
Hier regelmatig pastasalade dus dat zit wel goed.
En soms pasta bewaren in de saus. Nu had ik ovenschotel pasta en dat maak ik dan voor zeker 2 dagen. Net als lasagne etc.
Hm, ik heb ergens over een onderzoek gelezen over dat de hoeveelheid resistent zetmeel nog meer toeneemt als je het weer opwarmt, maar kom nu ook wat tegen dat je het vooral niet weer moet opwarmen. Tijd voor verder onderzoek!
Jorni
19-04-2025 om 12:11
Wat is het voordeel als er sprake is van resistent zetmeel en wat houdt dat in? Kan iemand dat even uitleggen? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar.
Dorestad
19-04-2025 om 12:25
Jorni schreef op 19-04-2025 om 12:11:
Wat is het voordeel als er sprake is van resistent zetmeel en wat houdt dat in? Kan iemand dat even uitleggen? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar.
ToetieToover
19-04-2025 om 13:00
Laatst beluisterde ik een (wat oudere) podcast van ‘gezond gesprek’ en daar werd een personal trainer geïnterviewd. Die was ook opgeleid als arts en begon te praten over de verschillende soorten spiervezels, en hij noemde ook de soort darmspieren. Waarop de interviewster soort van gekscherend zei dat je die natuurlijk niet kunt trainen, zoals je skeletspieren. En het serieuze antwoord was: nou eigenlijk wel. Door vezels te eten!
Dat vond ik zo’n eye-opener. Je kunt gewoon je ‘darmspieren’ trainen. 💪🏻 natuurlijk worden die daar gezonder en fitter van, dacht ik, als ze een dagelijkse workout krijgen! Train je alles, vergeet je darmen dan niet te trainen ![]()
Dorestad
19-04-2025 om 14:47
ToetieToover schreef op 19-04-2025 om 13:00:
Laatst beluisterde ik een (wat oudere) podcast van ‘gezond gesprek’ en daar werd een personal trainer geïnterviewd. Die was ook opgeleid als arts en begon te praten over de verschillende soorten spiervezels, en hij noemde ook de soort darmspieren. Waarop de interviewster soort van gekscherend zei dat je die natuurlijk niet kunt trainen, zoals je skeletspieren. En het serieuze antwoord was: nou eigenlijk wel. Door vezels te eten!
Dat vond ik zo’n eye-opener. Je kunt gewoon je ‘darmspieren’ trainen. 💪🏻 natuurlijk worden die daar gezonder en fitter van, dacht ik, als ze een dagelijkse workout krijgen! Train je alles, vergeet je darmen dan niet te trainen
Vergeet niet je darmbacteriën te voeden inderdaad. In mijn kast heb ik diverse soorten vezel die ik toevoeg aan koekjes, cake, yoghurt. Bieten-, appel-, witlof, inuline-, psylliumvezels onder andere. Oplosbare en niet Oplosbare vezels. Je doet bepaalde darmbacteriën een groot plezier, zij kunnen er bijvoorbeeld butyraat (boterzuur)van maken.
Ik probeer elke week ongeveer 25 verschillende soorten groenten te eten. Klinkt veel maar in een salade of soep gaan minstens 10 verschillende soorten.
Ies
19-04-2025 om 16:40
Daar gaat ook mijn focus naar uit; veel verschillende soorten ( planten) en vezels. Dan kom je al snel op sowieso best voedzaam uit. (En hoef ik er verder niet zo op te letten en al helemaal niet te monitoren want dat lijkt me vreselijk)
Ik beweeg weer meer en heb het gevoel dat mijn spieren weer wat terug komen. Ben er een hoop verloren geloof ik afgelopen maanden.
FaithfulDuck87
19-04-2025 om 16:44
gisteren ong 35 km gefietst en vandaag ong 25 km. En lekker weertje hoor.
Vanavond mss nog even een rondje lopen
Jorni
19-04-2025 om 19:08
Gelukkig dat het weer de goede kant op gaat les. En Friezinnetje goed bezig. Ik heb vandaag helaas wat weinig bewogen. Al is zo een luie dag ook wel lekker rustig na al dat vele sporten. Vandaag dus een lui bankhangdagje. Eten wel gezond geweest vandaag.
Morgen gaan we lekker gourmetten. Ik eet dan wat vis met verschillende gegrilde groenten.
vrouw92
19-04-2025 om 19:35
Tijd voor een update: Het gaat heel goed!
Ik ben inmiddels bijna 4,5 kilo kwijt. Ook gestart met de 75 hard challenge. Ik was een paar jaar geleden begonnen, maar niet afgemaakt. Ik wil het nu graag volbrengen. Eigenlijk gaat het me heel makkelijk af. Ik gebruik alle regels, op 1tje na en sommige heb ik aangepast
1. Minimaal 3 liter water per dag (lukt makkelijk)
2. Een workout van 45 minuten buiten (lukt ook makkelijk, gemiddeld 15.000 stappen per dag).
3. Een dieet kiezen en geen snacks, cheats. Dat laatste doe ik niet, want dat hou ik niet vol. Dus ik hou het op 85/15% regel.
4. 5 minuten box breathing in de ochtend en avond. (lukt makkelijk.
5. 10 bladzijden lezen.
Regel 3 is eigenlijk de moeilijkste regel, hoewel het zoveel beter gaat dan de afgelopen maanden. Vandaag heb ik voor het eerst in maanden een halve zak chips op die er nog lang en witte bolletjes. Conclusie: Ik vond het niet eens lekker en het eigenlijk niet waard. Die zak chips lag er al weken. Ook de zak paaseitjes heb ik nog niet aangeraakt. Ik baal nu van die zak chips, omdat je het dus direct merkt in je lichaam.
Mijn zwakke punt zijn nu koekjes. Ik hou gelukkig redelijk mate.
Dit komt vooral omdat ik resultaat begin te zien. Mijn lijf is echt weer aan het veranderen in positieve zin. Mentaal voel ik me veel sterker. Bijna niet verdrietig geweest en ik overweeg zelfs om te stoppen bij de psycholoog na jaren. Dat is best een moeilijke stap, dus die neem ik niet zomaar. Ik ben nu in elk geval al 2 maanden niet geweest en ik heb het niet gemist. Ik slaap heel erg goed en alle waardes op mijn horloge zien er ook goed uit.
Echt trots op mezelf!
Hopelijk gaat het met jullie ook goed. Ik heb weinig tijd om mee te lezen en te reageren. Hoop dat in deze vakantie even te doen.
Jorni
19-04-2025 om 19:45
Wat een geweldige update vrouw92. Blij dat het nu zo goed met je gaat. Goed bezig!