Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Fijn dat je er weer bent Dorestad. En ook fijn om van jou weer te lezen roosopjehoed. 

Dat gepriegel van erop of eronder begrijp ik niet helemaal @RionyRiony.🌹 Je fluctueert toch altijd iets, continu bijstellen op 400 gr gewichtsverschil lijkt me wat ingewikkeld? Je hoeft maar één keer wat vocht vast te houden en je bent alweer aan het bijstellen. In welk opzicht is dit helpend voor jou? Het is een serieuze vraag van me. 

Veel wandelplezier vandaag en morgen jtm. 

Friezinnetje ik las ergens op dit forum over de enorme hoeveelheid gewicht die je kwijt bent. Wat een tof resultaat! 
Picunia is dat geen dure aangelegenheid je pt vergeten? Fijn dat het zo goed gaat qua gewicht. 
Goed dat je je grenzen zo goed kent tuinfluiter. Ik ken die met sporten nog niet altijd even goeden  Ik ben daarin bewust onbekwaam maar ga door de aandacht ervoor langzaam naar bewust bekwaam en dat voelt heel goed.
Wat vervelend dat je zo veel pijn hebt vrouw92. Waardoor komt dat? Sorry als je er al over hebt geschreven en ik het niet onthouden heb. Vervelend ook dat je het gevoel hebt dat het niet goed gaat qua eten. Is het fijn als we met je meedenken?
@noglangnietjarig wat jij schrijft over het ophogen van je basaalmetabolisme  vind ik interessant. Jij deed dit dus puur met voeding. Hield je dan ook rekening met wat je aan micro’s binnenkreeg of ging het echt om de macro’s? Deed je toen aan kracht- en/of cardiotraining? 
Trail vervelend van de pijn in je nek en de gemiste training, maar ik denk dat je kind idd even rust nodig heeft. Was het paardrijden fijn? 
Dolfje dat zijn aardig wat stappen en beweging, goed van je!!

Volgens mijn schema moest ik 60 a 70 min hardlopen. Dat heb ik gedaan. Ik ben naar de kroondomeinen gegaan en heb daar achtereenvolgend een route van 9km en een route van 2km gerend. Halverwege moest ik onwijs nodig naar het toilet. Gelukkig was die mogelijkheid bij deze specifieke route er. Ik heb de opname op de Watch dus even gepauzeerd en ben naderhand verder gegaan. Ik heb 10,3 km gerend en deed er dus 1 uur en 10 min over. Ongeveer drie minuten langzamer dan met de wedstrijd terwijl ik bij de wedstrijd heel veel moest klimmen. Maar de inzet was ook vooral gericht op rustig tempo en lopen vandaag en dat is goed gelukt. Hartslag zat in een veel lagere zone dan dat die tijdens de wedstrijd zat. Tof om die verschillen te zien! 

Verder heb ik me ingeschreven voor een aantal nieuwe hardloopwedstrijden. Veel zin in. Die plan ik vooral in omdat die me aanzetten om door te gaan met hardlopen, want soms vind ik de stap om ook echt te gaan hardlopen in mijn eentje best groot. 

@Ninoae, micro’s zijn vitamines en mineralen, die krijg ik naast voeding nog uit ‘potjes’, maar het gaat om de macro’s (voeding), dat moet ik om de 5 dgn verhogen in kcal en dat blijven doen totdat ik stabiel ben/blijf.
Ik zat rond de 1200 kcal hoor, zo erg was het ook weer niet 😇 

ik ben ook 5 cm gekrompen (leeftijd hè) dat had ik ook niet meegenomen in de bmr.

Ik doe aan cardio en egym.

inmiddels iets minder cardio dan de afgelopen tijd, ik wilde nl een conditie van een paard hebben tijdens de wintersport.

kom ik terug vd wintersport en ipv + 2 kg erbij waren er 2 kg af🧐🤣

Ninoea schreef op 18-02-2025 om 16:45:

Fijn dat je er weer bent Dorestad. En ook fijn om van jou weer te lezen roosopjehoed.

Dat gepriegel van erop of eronder begrijp ik niet helemaal @RionyRiony.🌹 Je fluctueert toch altijd iets, continu bijstellen op 400 gr gewichtsverschil lijkt me wat ingewikkeld? Je hoeft maar één keer wat vocht vast te houden en je bent alweer aan het bijstellen. In welk opzicht is dit helpend voor jou? Het is een serieuze vraag van me.

Inderdaad ben ik ook bloedserieus want dit werkt al vele decennia voor mij prima om een constant vooraf bepaald gewicht te handhaven, dus geen reden om iets aan de methode te veranderen. 

Je hebt gelijk dat zowel lichaamsvet, glycogeen als natrium je lichaamsgewicht laten schommelen maar  gemiddeld is dat een getal wat juist is en dus reuze handig om dit te volgen als richtlijn. Geeft mij ontzettend veel rust.

En dan pas je dus dagelijks op basis van je exacte gewicht toe dat je iets overslaat of juist iets toevoegt? 

Ninoea schreef op 18-02-2025 om 18:03:

En dan pas je dus dagelijks op basis van je exacte gewicht toe dat je iets overslaat of juist iets toevoegt?

Ik weeg me elke dag en als het maximale getal in rode verlichte cijfers verschijnt dan pas ik iets aan (ontbijt is het makkelijkste) totdat het getal lager wordt.

Het zal dus nooit voorkomen dat mijn gewicht erg stijgt. Dat is nog nooit gebeurd.

Welkom terug, Dorestad. Ik lees jullie allemaal en heb zelf niet veel bijzonders te melden. Mijn blessure speelt alleen nog op bij side raises tijdens krachttraining, daar lig ik niet wakker van. Morgenochtend ga ik weer trainen onder toeziend oog van een trainer, even kijken wat die zegt over mijn ontwikkeling sinds de laatste check-in. Ga ik altijd enórm mijn best van doen  als er iemand staat te kijken. 

@Dorestad, welkom terug. Fijn dat je er weer bent. Ik hoop dat je je weer kan herpakken zoals je wil. 

Hier nog steeds blégh....peesontsteking. Veel pijn van. Hierdoor ook moe. Pijn+moe=slecht eten. Bewegen alleen het hoognodige en water drinken is nu 0. Ik hoop dat de peesontsteking sneller over is dan de gemiddeld 6 weken die de huisarts aangaf. Ik heb zo'n behoefte aan weer goed bezig zijn, maar nu lukt het me gewoon écht niet. En ik hoop dat ik de volgende poging het zodanig lang mag volhouden (dus zonder pijntjes, kwaaltjes, stress etc.) dat het eigen wordt. Ik was goed bezig maar nog niet lang genoeg om het in mijn systeem te krijgen. 
Wel fijn dat er vandaag veel zon was, doet ook goed. Nu nog wat warmer 😊. 

Ies

Ies

18-02-2025 om 20:27

Fijn van je te horen Dorestad! Pas goed op jezelf.
Fijn ook om de anderen te lezen, reageren lukt me even niet. Ben nog steeds niet helemaal opgeknapt van de griep en heb erg weinig energie. 
Even terug bij af dus, qua gezonder leven. Of nuja, het heeft even een heel andere betekenis voor me. 
Wel uitdagend soms want het is nu zo nodig dat ik veel grenzen stel, en daar had ik nu juist nog wel een hoop in te leren 
Lastig soms want erg druk op werk etc. 
Mijn eten afgelopen weken ging volledig tegen mijn eigen regels in. Ben het stapje voor stapje weer om aan het zetten in gezonder. Smaakt me ook weer wat beter, ik vond alles goor behalve chips, Mac Donalds etc (beetje overdreven maar niet heel veel) 
Het enige pluspunt is dat ik geen alcohol meer gedronken heb.  Maar binnen het hele verhaal zal dat weinig zoden aan de dijk zetten. 
Ik wandel ook weer wat meer. Zit nu op 8000 stappen gemiddeld haha. (zat voor ik ziek werd op 15.000) 
Nuja, rustig aan maar weer verder. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

18-02-2025 om 20:59

Na vorige week gaat deze week beter. Ik beweeg weer meer en eet wat gematigder.
De afgelopen vier dagen heb ik genoeg stappen gezet (gemiddeld 18.000 per dag in weekend en doordeweeks rond de 10.000 per dag). 
Deze week zit ik op 3x sporten. Doel is in ieder geval om 2x per week te sporten en de 3e zie ik als bonus maar wil daar uiteindelijk een gewoonte van maken. Vanavond heb ik met een vriendin Zhemfit light gedaan, deze was minder heftig dan de niet light versie en goed te doen.
Het enige wat me tegenvalt, is dat ik na elke les van wat dan ook spierpijn heb, zelfs de les die ik via YouTube volg. Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder zo erg had. Hopelijk wordt het een keer minder want ik beweeg als een krakkemikkige mevrouw momenteel de helft van de tijd.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-02-2025 om 07:02

Ninoea, dank je wel. Heb eind oktober een mini gastric bypass gehad en in het traject daarvoor ook al wel wat afgevallen. Ben nu in een jaar 35 kilo kwijt. Voel me goed en geen last van de operatie. 
Gisteren jarig, dus wel een klein puntje taart gehad en paar hapjes. Maar verder niet te veel gegeten

@Friezinnetje...gefeliciteerd nog 🥳

Nog gefeliciteerd, Friezinnetje! 

Ik ga zo, als ik de kinderen op school gebracht heb, naar de tweede krachttraining van deze week. Het nieuwe programma is zwaar. Merk dat ik ook meer slaap nodig heb. Vannacht bijna 9 uur geslapen en dat is niet de eerste keer.

Bij mij gaat het goed, vanmorgen cardio gedaan en zit nu aan de koffie. Dadelijk douchen en terug naar de winkel want ben natuurlijk iets vergeten. Niet erg want extra stappen
Eind van de middag en vanavond werken. Als ik nu een beetje ok slaap ga ik morgen weer sporten voor het werk. 
Vrijdag weer afspraak bij de coach. Behalve gewicht gaan we ook op andere zaken in. En ze meet ook omtrek etc. Afgelopen zaterdag viel het iemand op dat ik wat ben afgevallen in mijn gezicht. Nu buik en benen nog...Maar kleine stapjes. Moet dit tenslotte vol zien te houden.

Gefeliciteerd nog, Friezinnetje! Hier gaat het al twee dagen best goed. Ik merk gelijk wat voor effect gezond/gewoon eten op mijn mentale gesteldheid heeft.

Vandaag ben ik na mijn 4km wandeling een uurtje gaan floaten. Vond het fijn, maar niet heel bijzonder. Dat blijft bij 1x denk ik. Ga toch liever een dag naar de sauna. 

Verder moet ik straks naar de osteopaat en hoop dat hij weer wonderen gaat doen en mijn lijf een flinke reset geeft. Iets minder pijn dan de afgelopen dagen gelukkig. Als ik nog puf heb, hoop ik na de osteopaat (vanavond) een pilates lesje online te doen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.