Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Vanochtend bootcamp gedaan. Meteen om 9 uur het bos in. Veel verschillende oefeningen gedaan. Het was niet heel zwaar, maar wel lekker getraind. Daarna heb ik samen met mijn man bij het kroondomein gewandeld en aansluitend geluncht. Was prachtig. Vanmiddag koffie gedronken met onze jongste dochter (zij aan de cassis). We hadden kletskaarten mee en zulke leuke gesprekken. Echt genieten hoe ons meisje van 9 in het leven staat en over dingen nadenkt en die weet te verwoorden. Qua voeding prima keuzes gemaakt. Bij de lunch een omelet met zalm en komkommer en volkoren brood. En nu zit ik te kijken naar de (wedstrijd)zwemles van haar en zorgt onzs zoon van 11 voor het avondeten. Dat is zijn huidige interesse om te koken en ik moet zeggen dat hij het goed oppakt. 

Lieve mensen,  dank jullie wel voor het welkom heten plus voor jullie adviezen. Het is goed om hier weer te lezen. Van het vorige draadje weet ik de verhalen van de "oudgedienden" wel maar de verhalen van de mensen die vanaf januari meeschrijven kan ik momenteel nog niet onthouden.  

RoosOpJeHoed,  goed om jouw bericht te lezen.  Wanneer ik aan Limburg denk,  denk ik aan jou.  En aan vlaai. Wij hebben in augustus 2 weken Zuid Limburg in de planning staan.  Ik zou nu ook geen heuvels kunnen lopen.  Jij staat stil schrijf je.  Maar je bent toch ontzettend bezig met het bewegen en de pilates en yoga.  En met wat er verder speelt lijkt mij dat je het meer dan druk hebt. 
Ik volg nog steeds jouw adviezen vorig jaar over yoga thuis.  

Ninoea,  jou volg ik natuurlijk nu ook weer. Geweldig hoe jij steeds meer kun op kracht- en cardiogebied.

Friezinnetje,  goed bezig.  Zowel qua afvallen als qua sportieve prestaties. 

ToetieToover,  vervelend van je blessure maar gelukkig gaat het dus wel beter. 

Ysenda,  ik hoop dat jij straks weer vol energie de dingen kunt doen die je wilt doen. 

MissDalhousie,  uiteraard volg ik jou ook. 

Er was iemand die iets vroeg over basaalmetabolisme.  Ik heb indirecte calorimetrie meting gehad.  Elke 2 jaar heb ik sowieso een grote sportmedische keuring en dan worden ook voedingszaken besproken.  Mijn metabolisme opkrikken moet door voldoende eiwitten te consumeren maar ook door meer spiermassa te krijgen.  En dat valt dus tegen.  Vorig jaar was ik fanatiek bezig maar door de blessures is bijna alles stil komen te staan.  Ik ben een aantal kilo's afgevallen en dat is te merken aan kracht.  Ik heb grote problemen met de armen.  Ik kan voorzichtig weer wat doen met de allerlichtste gewichten.  
Qua lopen gaat aardig.  Vandaag hebben man en ik bijna 19 km gelopen door de sneeuw die hier echt nog een cm of 8 dik is (weilanden,  schouwpaden,  bos). Ik heb dan na afloop wel flink last van hamstrings maar het buiten zijn in de sneeuw en in de zon doet mentaal zo goed.  Gisteren was een mantelzorgdag,  toen was ik geestelijk na afloop erg moe. 

Dat is een flinke wandeling Dorestad, lekker.

Ik ben nog steeds ziekig. Heb vandaag wel in drie wandelingen bij elkaar 7 kilometer gelopen maar het gaat allemaal niet van harte. Zakdoekjes mee, en mijn energieniveau is laag. Morgen moet ik weer werken, dus dan zal lopen niet lukken ben ik bang.

Wel is het vandaag gelukt beter te eten. Van het weekend heb ik uit zelfmedelijden veel te veel gegeten. Vandaag heb ik ongeveer mijn onderhoudscalorieren gegeten en dat is voor nu prima. Afvallen komt wel weer als ik er weer bovenop ben.

Ik heb vandaag dus cardio gedaan, op en neer  naar de winkel via een omweg door het park, in  mijn pauze nog een ommetje en met werk zit ik nu ruim boven de 18:000 stappen.
Nadeel van avond werken is dat ik altijd barst van de honger. Net 2 linzenwafels met smeerkaas op maar zou wel een half brood met een halve kilo kaas opkunnen..

Gisterochtend 10 km hardgelopen, gaan werken ‘s middags en ‘s avonds.
Vandaag nog een strandritje te paard gemaakt. En nu een paar dagen weg. Zal even wennen zijn qua eten, maar wel gezond. Beweging wel wat weinig gok ik. Mentaal aan de slag.

Ninoea, leuk, zo'n uitje met dochter. En helemaal fijn dat je zoon zo'n handige hobby heeft!

Dorestad, zo fijn om je weer te lezen! Ik heb regelmatig aan je gedacht. Die sneeuwwandeling klinkt heerlijk.

Schoondochter, beterschap!

Dolfje, met zoveel stappen op een dag zou ik ook honger hebben! Heb je wel genoeg gegeten? Zo'n dag zou ik bespreken met mijn voedingsdeskundige. 

Trail, klinkt goed, zo'n strandtochtje. Ga je een soort retraite doen?

Gisteren mijn maandelijkse meting gehad. Ietsje later dan normaal ivm ziekte. De waardes gaan de goede kant uit. Ik moet nu een paar weken flink meer eten en trainen op spiergroei. 

Het zijn maar 3 dagen, maar ik zit weer in de goede flow. De snaaidrang neemt af en dat in de vakantie. Osteopaat was gisteren ook fijn. Mijn doorbloeding vanuit middenrif/heupen/benen is niet goed, daardoor krijg ik die vage klachten. 

Bizar wat zo'n behandeling kan doen. Aan het begin van de behandeling echt nog heel stijf en elke aanraking pijnlijk, aan het eind lukt het de osteopaat om 'dieper' te drukken en is er veel meer ruimte. Nu wel wat last, maar dat is normaal na een intensieve behandeling. Het floaten en de osteopaat zorgden voor bijna 2 uur diepe slaap vannacht. 

MissDalhousie schreef op 20-02-2025 om 07:27:

Dolfje, met zoveel stappen op een dag zou ik ook honger hebben! Heb je wel genoeg gegeten? Zo'n dag zou ik bespreken met mijn voedingsdeskundige.

Gisteren mijn maandelijkse meting gehad. Ietsje later dan normaal ivm ziekte. De waardes gaan de goede kant uit. Ik moet nu een paar weken flink meer eten en trainen op spiergroei.

ik had inderdaad wel te weinig gegeten, had een salade mee waarvan ik dacht dat er quinoa oid in zat maar het was bloemkoolrijst. Morgen heb ik weer een afspraak met de coach. Mijn valkuil is dat ik dan inderdaad te weinig eet en dan later ga over-eten ipv voeden.

Fijn dat je waardes de goede kant op gaan!

Vrouw92 fijn dat je je weer beter voelt en dat de osteopaat voor jou zo goed werkt. Ik vind het altijd een beetje eng klinken wat ze allemaal doen en dan ben ik weer blij dat ik sommige klachten die ik op het forum lees zelf niet heb. Ik denk weleens dat ik de enige 60 plusser ben die nog nooit bij een fysiotherapeut is geweest.

Zelf heb ik de afgelopen dagen lekker gewandeld en gegolfd. Ik vind wel dat ik iets beter op mijn eten moet letten weer iets gezondere keuzes moet maken. Maar afgelopen 9 dagen toch 4 ons afgevallen dus het viel gelukkig mee.

Dolfje schreef op 20-02-2025 om 08:49:

[..]

ik had inderdaad wel te weinig gegeten, had een salade mee waarvan ik dacht dat er quinoa oid in zat maar het was bloemkoolrijst. Morgen heb ik weer een afspraak met de coach. Mijn valkuil is dat ik dan inderdaad te weinig eet en dan later ga over-eten ipv voeden.

Fijn dat je waardes de goede kant op gaan!

Dat is ook lastig als je trek of honger hebt maak je vaak niet de juiste keuzes. Buitenshuis is dat ook vaak weer lastiger dan thuis.

Tuinfluiter schreef op 20-02-2025 om 09:25:

Vrouw92 fijn dat je je weer beter voelt en dat de osteopaat voor jou zo goed werkt. Ik vind het altijd een beetje eng klinken wat ze allemaal doen en dan ben ik weer blij dat ik sommige klachten die ik op het forum lees zelf niet heb. Ik denk weleens dat ik de enige 60 plusser ben die nog nooit bij een fysiotherapeut is geweest.

Zelf heb ik de afgelopen dagen lekker gewandeld en gegolfd. Ik vind wel dat ik iets beter op mijn eten moet letten weer iets gezondere keuzes moet maken. Maar afgelopen 9 dagen toch 4 ons afgevallen dus het viel gelukkig mee.

Snap ik wel hoor, dat was ik in eerste instantie ook. Toch begin ik steeds meer mijn weg buiten de reguliere zorg en GGZ te zoeken, omdat dat veel meer aansluit bij al mijn lichamelijke en mentale klachten. Natuurlijk wel met goede research.

vandaag een niet wandeldag.  Eerst de laatste 30 preien uit de tuin gehaald en schoongemaakt. Best een klusje.  Daarna overleg met onafhankelijke clientondersteuner voor mijn familielid met verstandelijke beperking.  We hopen bij het CIZ een WLZ indicatie te krijgen zodat zij richting een 24uurs setting kan.
Daarna wat lichte krachttraining voor armen om vervolgens mijn laden met T-shirt's uit te mesten.  Zeker 30 stuks naar kringloop gebracht.  
En wat minder leuk is: mijn horlogeband van smartwatch is te wijd.  Daar mag eega wat voor bedenken.  En mijn trouwring is van mijn vinger afgevallen ik heb hem gelukkig teruggevonden.  

Dorestad schreef op 20-02-2025 om 13:45:

vandaag een niet wandeldag. Eerst de laatste 30 preien uit de tuin gehaald en schoongemaakt. Best een klusje. Daarna overleg met onafhankelijke clientondersteuner voor mijn familielid met verstandelijke beperking. We hopen bij het CIZ een WLZ indicatie te krijgen zodat zij richting een 24uurs setting kan.
Daarna wat lichte krachttraining voor armen om vervolgens mijn laden met T-shirt's uit te mesten. Zeker 30 stuks naar kringloop gebracht.
En wat minder leuk is: mijn horlogeband van smartwatch is te wijd. Daar mag eega wat voor bedenken. En mijn trouwring is van mijn vinger afgevallen ik heb hem gelukkig teruggevonden.

Voor je ring weet ik wel een oplossing, ringverkleiner. Een soort kleine ouderwetse telefoondraadjes die je om je ring kan doen. Vond ik een mooie tussenoplossing zolang ik niet weet op welk gewicht ik uitkom en mijn ringen weer op maat kan maken. Ik kocht ze via bol in verschillende kleuren, en het valt helemaal niet op.

Schoondochter schreef op 20-02-2025 om 13:57:

[..]

Voor je ring weet ik wel een oplossing, ringverkleiner. Een soort kleine ouderwetse telefoondraadjes die je om je ring kan doen. Vond ik een mooie tussenoplossing zolang ik niet weet op welk gewicht ik uitkom en mijn ringen weer op maat kan maken. Ik kocht ze via bol in verschillende kleuren, en het valt helemaal niet op.

Dank je wel voor deze super tip!

Dorestad schreef op 20-02-2025 om 13:45:

vandaag een niet wandeldag. Eerst de laatste 30 preien uit de tuin gehaald en schoongemaakt. Best een klusje. Daarna overleg met onafhankelijke clientondersteuner voor mijn familielid met verstandelijke beperking. We hopen bij het CIZ een WLZ indicatie te krijgen zodat zij richting een 24uurs setting kan.
Daarna wat lichte krachttraining voor armen om vervolgens mijn laden met T-shirt's uit te mesten. Zeker 30 stuks naar kringloop gebracht.
En wat minder leuk is: mijn horlogeband van smartwatch is te wijd. Daar mag eega wat voor bedenken. En mijn trouwring is van mijn vinger afgevallen ik heb hem gelukkig teruggevonden.

Hopelijk lukt het met de WLZ indicatie, dat zal vast voor iedereen meer rust geven. Dat van de trouwringperikelen herken ik. Mijn trouwring zat op een dag ineens heel strak, waardoor mijn vinger blauw aanliep (combinatie van in korte tijd heel dik worden van medicatie, plus extreem vocht na eclampsie). Met dank aan een zeer vindingrijke arts en een visdraad is deze heel van mijn vinger gekomen, al was het zeer pijnlijk. Nu pas ik hem al jaren niet meer omdat 'ie veel te groot is. Maar bij man idem dito, dus we missen 'm niet echt. Ooit ga ik 'm laten verkleinen.

Gisteren had ik een sh*tdag vol stress. Vanmorgen wéér en toen wilde ik tijdens de boodschappen 5 kilo chocolade kopen (tijd van de maand ook nog eens). Maar ik kocht... bramen. Die gegeten met een schaaltje yoghurt en honing. Daarna al mijn frustratie eruit gegooid tijdens een hele pittige cardio-kickboxing-workout. Dat helpt. Maar nog steeds trek in chocolade Vanavond 'mag' ik weer mijn dagelijkse blokje Lindt 70% caramel seasalt. Straks een stukje roggebrood met fruitspread.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.