Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Klinkt als een associatie/gewoonte: bank, tv, chips. Gewoontes zijn krachtige hulpmiddelen, maar zijn soms ook lastig als je de gewoonte niet meer helpend vindt. De gewoonte vervangen is meestal het meest helpend.

https://www.flowmagazine.nl/mental-health/let-it-go-3x-wetenschappelijk-bewezen-manieren-om-een-gewoonte-te-doorbreken/

Met chips/chocolade in de avond ben ik inmiddels al jaren bezig de gewoonte te doorbreken. Het gaat vaak tijden lang ongemerkt goed en opeens popt het weer op. Ik heb als strategieën gehad die voor mij werkten: 

- eens per week mag het. En dan ook echt een afgepaste hoeveelheid in huis hebben. 
- ik zorg dat ik iets anders in huis heb waar ik echt van geniet en ik beter vind. In mijn geval gedroogde mango. Dat geeft mij hetzelfde beloningsgevoel, maar is gezonder dan chips. Ik heb het nu niet over calorieën en dat komt omdat mijn doel meer op gezondheid dan calorieën zit. 

jij kan natuurlijk ook net uit de yoga en had dus waarschijnlijk ook gewoon echt trek. 

Gisterenoxhyend ben ik direct gaan hardlopen. Ik had mijn schema nog niet ontvangen dus heb zelf maar besloten wat ik ging doen. Ik koos voor 6 km duurloop. De training is nu afgelopen. Nu moet ik het zelf gaan doen. Ik heb van de trainer inmiddels nog wel een schema voor vier weken ontvangen. Zondag loop ik namelijk acht mee met een wedstrijd, maar twee weken later doe ik alweer mee aan een nieuw evenement (waarvoor ik me in een vlaag van verstandsverbijstering heb ingeschreven) en die is 10 km. Zijn schema sluit daar precies op aan. Supertof!!! 
Gisteren was ik te warm gekleed en dat realiseerde ik me pas na afloop. Het viel me ook zwaar. Gisterenavond nog even met mijn man een rondje gewandeld na het eten. Hij was chagrijnig door gedoe op het werk en had het even nodig om van zich af te praten. Al wandelend was dat voor ons beiden helemaal prima. 

Ies schreef op 27-01-2025 om 14:04:

Hier volledig omver geblazen door griep/corona of welk virus dan ook.
Mijn eet en beweegschema staat nogal op z’n kop nu Gister bijv 200 stappen…
En alles met weinig vezels, veel vet/zout/suiker staat in mijn ‘ok-lijst’ nu.
En mijn hele mindset op de schop want het boeit me totaal niet. First things first, eerst maar weer een beetje levend gaan voelen.

Hier hetzelfde.  Gisteren wel gewerkt en flink stappen.  Maar sporten zit er vandaag niet in. Bankhangdagje.  Qua voeding heb ik weinig trek dus dat gaat wel goed. Helaas geeft de weegschaal  desalniettemin  toch een plus aan? 

Wegen doe ik nu even niet aan, ik hang al sinds vrijdagavond op de bank. Wel elke dag een klein rondje buiten maar veel meer niet. Had gehoopt vandaag weer te gaan werken maar helaas.

Van het weekend lekker ondergedompeld in een boek en ook zodra de zon doorbrak even gewandeld. Mijn max voor een wandeling zit wel ongeveer op 4000 stappen, daarna stort ik gewoon in. Maar goed, dat ben ik met al mijn aandoeningen. 
Straks fysio en de kpn-monteur komt langs. Daarvoor moest ik mijn boekenkast helemaal leeghalen (1 van de drie). Was ook een mooie workout 😂. Er staan hier nu twaalf bigshopers vol met boeken midden in de woonkamer. Op school gisteren ook tig keer trap op, trap af… Gek genoeg kost me dat ‘s ochtends vroeg altijd veel moeite maar gaat het later op de dag beter. Wij hebben zo’n split level schoolgebouw met heeel veel trappen 🙃. 

Vreselijk die schooltrappen Suzy.  Had ik ook zo'n moeite mee tijdens mijn opleiding.  Dan moest ik naar de bovenste verdieping.  6 trappen op. De eerste drie gingen wel maar bij nummer 5 voelde ik mijn benen verzuren en was ik buiten adem.

Ik haat traplopen. Op mijn werk hebben we er gelukkig maar 1 maar als ik in de ochtend meteen op de eerste verdieping moet zijn kost me dat ook moeite. De sportschool heeft 2 trappen. Om te sporten 1 en de kleedkamer is nog een. Als ik alleen ben ga ik vaak niet naar de kleedkamer   
Ik kan kilometers wandelen maar bij 1 trap hijg ik als een oud paard. Dacht vorig jaar of zo dat eens te gaan trainen op de stairmaster, 2 keer gedaan want was half dood 

Dolfje schreef op 28-01-2025 om 09:29:

Ik haat traplopen. Op mijn werk hebben we er gelukkig maar 1 maar als ik in de ochtend meteen op de eerste verdieping moet zijn kost me dat ook moeite. De sportschool heeft 2 trappen. Om te sporten 1 en de kleedkamer is nog een. Als ik alleen ben ga ik vaak niet naar de kleedkamer
Ik kan kilometers wandelen maar bij 1 trap hijg ik als een oud paard. Dacht vorig jaar of zo dat eens te gaan trainen op de stairmaster, 2 keer gedaan want was half dood

Op werk 2 trappen. Ik moet heel vaak omhoog en omlaag daar. Vooral in mijn nachtdiensten.  Soms 20 keer per dag of nacht. Weinig last mee gelukkig. Maar laatst moest ik naar de bovenste verdieping en dat zijn 6 trappen. Dan krijg ik het bij de laatste wel moeilijk hoor.

ik zit in een hutje op de hei de komende week. Hardloopschoenen wel meegenomen maar de weg is hier veel te druk, ze rijden er 90km/u en het pad hier naartoe is niet lang genoeg om fatsoenlijk heen en weer te rennen ( oké, 300 meter maar das heul vaak heen en weer 😂)
Qua eten ga ik goed en verwacht ik geen gekke dingen. Donderdagavond komt lief en dan zullen we heus een wijntje drinken, rest weekend vast wel lekkere broodjes in de ochtend maar de avond kook ik zelf Kha. 

Ies

Ies

28-01-2025 om 11:23

lientje69 schreef op 28-01-2025 om 08:51:

[..]

Hier hetzelfde. Gisteren wel gewerkt en flink stappen. Maar sporten zit er vandaag niet in. Bankhangdagje. Qua voeding heb ik weinig trek dus dat gaat wel goed. Helaas geeft de weegschaal desalniettemin toch een plus aan?

Ik ben wel echt super ziek. Lig vooral in bed. Beweging is van het eindeloos naar toilet lopen

Ies schreef op 28-01-2025 om 11:23:

[..]

Ik ben wel echt super ziek. Lig vooral in bed. Beweging is van het eindeloos naar toilet lopen

Beterschap!

Sjit, vanmorgen stond de weegschaal ineens weer op mijn nieuwe maximum, dus twee kilo zwaarder dan eerst. Dus vandaag maar een balansdagje ertussen. Even het ontbijt overgeslagen; ik had toch niet vreselijk veel honger, en de rest vandaag matig ik wat. Even geen Rocher en Maltesers en ook de halve stroopwafel wordt overgeslagen. Ik denk daar de weegschaal mee tevreden te stellen. Tanita heet die. Is al heel oud en erg meningvast.

Ies schreef op 28-01-2025 om 11:23:

[..]

Dat is dan waarschijnlijk een ander iets dan ik heb. Ik ben vooral heel erg verkouden/ licht grieperig.

Beterschap!

Beterschap voor de zieken!

Stokstaart, ik hoop dat je een fijne vakantie hebt op de hei, straks ook met je lief. 

Ik ben net weer naar de sportschool geweest en het ging echt lekker. Dat hardlopen doet veel met mijn conditie merk ik. Daarna twee gebakken eieren voor lunch gehad en ik zit verschrikkelijk vol nu. Hopen dat dat gevoel een tijdje blijft hangen.

Traplopen is ook mijn hobby niet, op werk ga ik vaak met de lift. Dat is onzin naar de tweede verdieping, eigenlijk, maarja... Ok. Ik ging het goedpraten maar neem me nu voor om de volgende keer 'gewoon' de trap te pakken. 

Schoondochter schreef op 28-01-2025 om 12:10:

Beterschap voor de zieken!

Stokstaart, ik hoop dat je een fijne vakantie hebt op de hei, straks ook met je lief.

Ik ben net weer naar de sportschool geweest en het ging echt lekker. Dat hardlopen doet veel met mijn conditie merk ik. Daarna twee gebakken eieren voor lunch gehad en ik zit verschrikkelijk vol nu. Hopen dat dat gevoel een tijdje blijft hangen.

Traplopen is ook mijn hobby niet, op werk ga ik vaak met de lift. Dat is onzin naar de tweede verdieping, eigenlijk, maarja... Ok. Ik ging het goedpraten maar neem me nu voor om de volgende keer 'gewoon' de trap te pakken.

Sinds ik ook af en toe de lift nodig heb als ik een slechte dag heb, neem ik de overige dagen de trap. De lift is ook vreselijk traag op school. Moet vaak leerlingen uit een les halen en dan is de trap ook weer handiger. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.