Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Wat een goede berichten, leuk! Die zon heeft veel mensen geholpen geloof ik. 
Happyapple, ik hoop dat je hoofdpijn wegblijft vandaag en jij ook van het betere weer mag gaan genieten.

Ik heb zo eerst een werkafspraak die duurt tot 11:00. Dan zit mijn werkdag er voor de helft op en ga ik even een stukje hardlopen. De afstanden die ik hier voorbij zie komen haal ik nog lang niet (met inmiddels vijf minuten achter elkaar joggen ben ik al gelukkig, haha!), als een ervaren renner nog tips heeft voor deze beginner dan hoor ik dat graag. Ik heb al goede schoenen, en ben braaf met Evy volgen in haar aanwijzingen. De laatste keer merkte ik wel dat ik een erg hoge hartslag kreeg. Is dat erg, als je het wel prima vol kunt houden? Of kan ik dan beter een stapje terug doen in het programma?

Hier schijnt nu de zon en ik ben net voor een klein ommetje naar buiten geweest. Meer wordt het niet vandaag want heb me ziek gemeld.

Mijn weekend was relaxt en ik heb weinig bewogen. Was ook wel met opzet want door de week had ik juist iets teveel gedaan en daardoor was ik best moe. Al werkt het ook tegen als ik fysiek minder doe want dan slaap ik meteen ook minder goed (Lees: ik word midden in de nacht wakker en blijf dan 1 a 2 uur wakker). Daar moet ik dus nog een betere modus in zien te vinden. 
Zaterdagochtend heb ik nog wel even rustig gewandeld met mijn man in het bos. Het miezerde wat dus het was rustig. Daarna hebben we nog even langs de kant bij de rugbywedsttijd van onze zoon gestaan. Zondag was een dag vol afspraken voor de kinderen. Mijn man was een veredelde taxichauffeur. Ik had afgesproken met drie vriendinnen. We hebben samen patronen getekend en kleding genaaid en vooral heel veel bijgekletst en gelachen.  Was gezellig! 
Vanochtend heb ik een rondje hardgelopen. 6 km. Het viel me zwaar. Nog steeds moeie benen. Maar ik heb het wel gedaan. 

Dolfje schreef op 27-01-2025 om 10:26:

Hier schijnt nu de zon en ik ben net voor een klein ommetje naar buiten geweest. Meer wordt het niet vandaag want heb me ziek gemeld.

Wat goed dat je dan juist ook even voor een ommetje gaat! Beterschap. 

Hier heb ik er ruim een uur sportschool op zitten. Lekker begin van de week. 

PhilDunphy schreef op 27-01-2025 om 10:57:

[..]

Wat goed dat je dan juist ook even voor een ommetje gaat! Beterschap.

Hier heb ik er ruim een uur sportschool op zitten. Lekker begin van de week.

Ja ik zit voor mijn gevoel al dagen binnen te hangen en voel me daar ook niet beter van worden.

Maandagochtend sporten vind ik ook fijn, normaal moet ik om 11 uur beginnen met werken maar ook regelmatig om 9 uur al. Ik ben niet zo iemand die om 7 uur in de sportschool te vinden is. Behalve op vakantie dan gek genoeg het liefste wel. Helaas is bij onze komende vakantie de gym daar pas vanaf 8 uur geopend. Wil vragen of we  misschien eerder terecht kunnen. Vorige keer niet gevraagd en na het ontbijt is het er veel te druk. Het is een mega hotel met een te kleine sportruimte en iedereen wil dat natuurlijk meteen aan het begin van de dag doen.

JtM

JtM

27-01-2025 om 13:18

Wat fijn alle mensen die de week goed zijn begonnen met sporten! Voor mij werkt 's ochtends sporten (ook) het beste. Als ik 's avonds na het werk op de bank ga zitten en dan daarna nog moet sporten komt er maar weinig van terecht.

Beterschap Dolfje!

Hier een niet al te best weekend gehad qua eten en bewegen. De weegschaal gaf vanochtend dan ook +900 gram aan. Voornamelijk zout/vocht, dus zal na vandaag/morgen al wel weer een stuk lager zijn. Vriend en ik hadden gisteren ook weer zo'n zin in chips. Hadden gelukkig niks meer in huis en zijn er ook niet voor naar de winkel gegaan. Dat is dan wel weer een (kleine) overwinning voor ons. Eerder was een van ons dan nog even snel naar de supermarkt gereden. 
Deze week gaan we er weer tegenaan Ik ben alleen bang dat het qua tijd niet gaan lukken om nog naar de sportschool te gaan, maar hoop toch iedere dag mijn stappen en actief verbrande kcal te kunnen behalen - of in de buurt te kunnen komen - door te wandelen naast het werk. 
We hebben onze eetplanning voor deze week in ieder geval gemaakt en de meeste boodschappen daarvoor ook al in huis. Dat scheelt weer. 

Schoondochter schreef op 27-01-2025 om 09:22:

Wat een goede berichten, leuk! Die zon heeft veel mensen geholpen geloof ik.
Happyapple, ik hoop dat je hoofdpijn wegblijft vandaag en jij ook van het betere weer mag gaan genieten.

Ik heb zo eerst een werkafspraak die duurt tot 11:00. Dan zit mijn werkdag er voor de helft op en ga ik even een stukje hardlopen. De afstanden die ik hier voorbij zie komen haal ik nog lang niet (met inmiddels vijf minuten achter elkaar joggen ben ik al gelukkig, haha!), als een ervaren renner nog tips heeft voor deze beginner dan hoor ik dat graag. Ik heb al goede schoenen, en ben braaf met Evy volgen in haar aanwijzingen. De laatste keer merkte ik wel dat ik een erg hoge hartslag kreeg. Is dat erg, als je het wel prima vol kunt houden? Of kan ik dan beter een stapje terug doen in het programma?

Ik vind het wat ver gaan om mezelf een ervaren hardloper te noemen. Ik heb toen ik begin en eind twintig was een tijdje hardgelopen, ben op mijn 40e opnieuw begonnen en raakte geblesseerd en nu ben ik sinds een aantal maanden wederom opnieuw begonnen. Ik ben nu net 46 geworden. 

De eerste twee keer heb ik het opgebouwd met een schema a la Evy. Zonder iemand die meekijk of meedacht. Gewoon zelf. De derde keer bij een atletiekvereniging maar dat was nogal massaal. De begeleiding viel tegen, werd te hard gepusht en raakte geblesseerd. Dit keer weer met begeleiding. Maar nu geregeld via de bootcamp waar ik goede ervaringen mee heb. Ik heb nagevraagd of er echt aandacht zou zijn voor techniek en mijn heupen waar ik snel pijn in kan hebben. Dat is me toegezegd en inmiddels zit ik nu op zo’n 8 km lopen. 

Ik heb heel veel gelezen en me verdiept. Maar dat maakt me niet een expert denk ik. 

Voor mezelf maak ik een onderscheid tussen ademhaling, hartslag en wat mijn benen/knieën aankunnen. Ze moeten alle drie in orde zijn. Veelal wordt ademhaling met hartslag samengevoegd.

Een beginsituatie is ook niet echt te vergelijken met een gevorderde qua hartslag. Heb je een horloge die alles bijhoudt?

Hoe is je hartslag in rust en hoe is je hartslag als je gewoon wandelt? En hoe is die als je een heuveltje opgaat? Zit je dan in zone 1 of zit je hoger. Kun jij makkelijk een gesprek voeren als je een heuveltje oploopt of hijg je dan? 

Als je met wandelen al hoger zit, is het logisch dat je dat met hardlopen ook zit. Het is met die kleine stukjes niet perse erg of onlogisch dat je in een hogere zone dan 2 zit. 

Als je benen het trekken, als je niet benauwd of overdreven hijgend/gierend door zo’n kort stukje lopen komt dan gaat dat goed. Ben je op apengapen dan ging je te hard of ademde je verkeerd. 

Goed ademen kun je leren. In het begin telde ik in gedachten om te ontdekken wat een fijne cadans was qua ademhaling. Adem in bij de eerste stap, adem uit bij ongeveer de 3e of 4e. Dat is bij mij zo ongeveer fijn. Dat moet je zelf ontdekken wat fijn is. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd maar soms doe ik dat nog. Doordat je dat jezelf oplegt houd je je ademhaling beter in controle en raak je minder over de flos. Het zorgt ook dat je minder snel gaat racen omdat het te snel rennen ook impact heeft op je ritme van ademen. 

Zit jouw ademhaling gewoon goed en voel je dat je gewoon nog kunt. Doe dan netjes die wandelpauze en daarna het vervolg van de training zoals je al deed. Ook al zit je in een hogere zone.

Zo’n korte periode in zo’n hogere zone geeft je hart een boost  er een volgende keer efficiënter mee om te gaan. Die korte stukjes trainen je hart daarmee om uiteindelijk beter uit te komen en je spieren en gewrichten ook.  

Ben je wel helemaal over de flos aan het hijgen en ligt het niet aan je manier van ademhalen maar simpel omdat het als teveel voelt.  Dan ben je waarschijnlijk te hart aan het lopen. Dan kun je beter je tempo wat terugschroeven. 

Ies

Ies

27-01-2025 om 14:04

Hier volledig omver geblazen door griep/corona of welk virus dan ook.
Mijn eet en beweegschema staat nogal op z’n kop nu  Gister bijv 200 stappen…
En alles met weinig vezels, veel vet/zout/suiker staat in mijn ‘ok-lijst’ nu.
En mijn hele mindset op de schop want het boeit me totaal niet. First things first, eerst maar weer een beetje levend gaan voelen. 

Ninoea schreef op 27-01-2025 om 13:30:

[..]

Ik vind het wat ver gaan om mezelf een ervaren hardloper te noemen. Ik heb toen ik begin en eind twintig was een tijdje hardgelopen, ben op mijn 40e opnieuw begonnen en raakte geblesseerd en nu ben ik sinds een aantal maanden wederom opnieuw begonnen. Ik ben nu net 46 geworden.

De eerste twee keer heb ik het opgebouwd met een schema a la Evy. Zonder iemand die meekijk of meedacht. Gewoon zelf. De derde keer bij een atletiekvereniging maar dat was nogal massaal. De begeleiding viel tegen, werd te hard gepusht en raakte geblesseerd. Dit keer weer met begeleiding. Maar nu geregeld via de bootcamp waar ik goede ervaringen mee heb. Ik heb nagevraagd of er echt aandacht zou zijn voor techniek en mijn heupen waar ik snel pijn in kan hebben. Dat is me toegezegd en inmiddels zit ik nu op zo’n 8 km lopen.

Ik heb heel veel gelezen en me verdiept. Maar dat maakt me niet een expert denk ik.

Voor mezelf maak ik een onderscheid tussen ademhaling, hartslag en wat mijn benen/knieën aankunnen. Ze moeten alle drie in orde zijn. Veelal wordt ademhaling met hartslag samengevoegd.

Een beginsituatie is ook niet echt te vergelijken met een gevorderde qua hartslag. Heb je een horloge die alles bijhoudt?

Hoe is je hartslag in rust en hoe is je hartslag als je gewoon wandelt? En hoe is die als je een heuveltje opgaat? Zit je dan in zone 1 of zit je hoger. Kun jij makkelijk een gesprek voeren als je een heuveltje oploopt of hijg je dan?

Als je met wandelen al hoger zit, is het logisch dat je dat met hardlopen ook zit. Het is met die kleine stukjes niet perse erg of onlogisch dat je in een hogere zone dan 2 zit.

Als je benen het trekken, als je niet benauwd of overdreven hijgend/gierend door zo’n kort stukje lopen komt dan gaat dat goed. Ben je op apengapen dan ging je te hard of ademde je verkeerd.

Goed ademen kun je leren. In het begin telde ik in gedachten om te ontdekken wat een fijne cadans was qua ademhaling. Adem in bij de eerste stap, adem uit bij ongeveer de 3e of 4e. Dat is bij mij zo ongeveer fijn. Dat moet je zelf ontdekken wat fijn is. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd maar soms doe ik dat nog. Doordat je dat jezelf oplegt houd je je ademhaling beter in controle en raak je minder over de flos. Het zorgt ook dat je minder snel gaat racen omdat het te snel rennen ook impact heeft op je ritme van ademen.

Zit jouw ademhaling gewoon goed en voel je dat je gewoon nog kunt. Doe dan netjes die wandelpauze en daarna het vervolg van de training zoals je al deed. Ook al zit je in een hogere zone.

Zo’n korte periode in zo’n hogere zone geeft je hart een boost er een volgende keer efficiënter mee om te gaan. Die korte stukjes trainen je hart daarmee om uiteindelijk beter uit te komen en je spieren en gewrichten ook.

Ben je wel helemaal over de flos aan het hijgen en ligt het niet aan je manier van ademhalen maar simpel omdat het als teveel voelt. Dan ben je waarschijnlijk te hart aan het lopen. Dan kun je beter je tempo wat terugschroeven.

Dankjewel! Fijn om even wat te horen van iemand die er in ieder geval meer ervaring mee heeft dan ik met mijn vier weken Evy .

Wat goed, dat onderscheid tussen ademhaling en hartslag. Dat helpt. Ik ben snel wat aan het hijgen, maar niet perse buiten adem. Dat is nu iets erger omdat ik verkouden ben. Ik ben dan niet benauwd, dus hou het prima vol. Kennelijk is dat iets van mij wat niet direct wijst op een verschrikkelijk slechte conditie. 

Vandaag ging het ook alweer een stuk makkelijker dan de vorige keer. Ik heb inderdaad een horloge sinds kort, dat is waar de vraag vandaan kwam. Ik kon de hoge hartslag niet direct linken aan hoe ik me voel. Deze keer zat ik alweer een stuk lager, hoewel ik nu weer het idee had dat het horloge niet strak genoeg zat om alles goed te meten. Ofwel: het is gewoon wennen dat hardlopen en dat horloge. Een beetje relativeren is dan ook goed, daar helpt je bericht bij. Ik weet ook van mezelf dat ik een hoge hartslag heb, heb daar wel eens onderzoeken voor gehad en het is iets dat bij mij hoort en niet een teken dat er iets mis is. Wel is de hoop dat een betere conditie wel gaat helpen.

Ik lees ook op verschillende plekken dat je conditie sneller vooruit gaat dan je spieren, dat is dus ook iets om de gaten te houden. Kan er zoiets bij jou aan de hand geweest zijn bij die atletiekvereniging? Wel stom dat je juist als je begeleiding hebt geblesseerd raakt! Stoer je daarna nog een keer bent begonnen en al op 8 km zit, dat is echt best een eind. 

Die blessure was een combinatie van factoren. Weinig tot geen krachttraining en daardoor blessuregevoelig. Geen goede focus op de techniek en wel pushen op tempo en dan van een berg mul zand af. Als je dan misstapt dan kan je vrij snel richting blessure gaan omdat het al wat te snel ging.

De hele uitgangspositie was nu voor mij beter. Ik deed al drie keer per week bootcamp en heb inmiddels sterkere spieren en core. 

Beterschap, Ies en Dolfje!

Vanochtend mijn sportbeha vergeten. Dat voelde wel genant, al hupsend voor de spiegel. Maar goed, ik heb mijn eerste kracht + hittraining van deze week er weer opzitten!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-01-2025 om 19:10

zo, net nog even lekker bezig geweest bij PT. Ging erg goed. 
Vanmorgen op de weegschaal gestaan en nog 0,7 kilo en dan zit ik onder de 100.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

27-01-2025 om 19:33

Nieuwe school uitgeprobeerd omdat ik gratis credits heb van Classpass. Dichtbij, laagdrempelig en gezellige sfeer, de impact van deze Pilates les was vele tandjes lager. Ik ben bootcamp niveau in de hitte gewend. Dit was iets te weinig uitdaging en wat saai. Het meest intense was nog de plank maar het werd nergens echt zwaar. Soms hangt het ook van de docent af of soort les (classic versus power Pilates) dus ik probeer deze maand van alles uit.
Voordeel is een keertje niet bezweet en uitgeput uit de les komen. 
Omdat ik de les licht vond, doe ik woensdagavond een YouTube lesje tussendoor.

Super leuk dat claspass! Ik woon helaas niet in de buurt van een stad.

Ik kwam vanochtend uit mijn werk nadat ik er een nacht had opzitten en ben gaan wandelen met een vriend en de hond. Lekker in de zon.

‘s middags lekker naar zee gereden. Ik ben niet meer voor een eigen nieuwe pony gegaan maar verzorg nu. 

Vanavond pilates bij een nieuwe sportschool. Net even wat fijner in de portemonnee.  Maar het instructie niveau voelde niet hoogwaardig. Wel intensief bewogen dus ik vond het wel even prima zo. Ik heb er een proef abonnement voor twee maanden en die ga ik mooi doen.

Eten net te weinig vandaag. Gebeurt niet vaak. En heb de energie echt nodig. Dus morgen beter op letten.

Nu nog even mijn boek aan het uitlezen 

Gisteravond kreeg ik opeens de kolder in mijn kop. Ik kwam uit de yogales en normaal ga ik daarna in bed nog even lezen en dan slapen. Maar nu besloot ik om op de bank 'De slimste mens' terug te kijken. En toen ging er bijna een hele zak chips naar binnen. Geen idee waarom, er was niet echt een reden. En terwijl ik zat te kauwen, dacht ik ook echt een paar keer 'waarom doe ik dit?' Vandaag een afspraak met mijn therapeut, dus we hebben meteen iets om over te praten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.