Jouw lijf
lientje69
10-01-2025 om 21:24
Jorni schreef op 10-01-2025 om 20:57:
[..]
Dat snap ik helemaal. Eten is ook echt lekker. Knap dat je dat soort dingen met mate kan eten en ik hoop dat je ervan hebt genoten.
Ja , ik lijk er nu ik er veel minder van en minder vaak deze dingen eet, wel veel meer van te genieten. Dus dat is ook een pluspunt.
Dolfje
10-01-2025 om 21:25
Ik weet niet meer wie maar iemand wilde meer peulvruchten eten en ik had een recept gezien. Dat was bij veggilaine op Instagram. Kan het helaas niet kopiëren naar hier. 10 minuten eiwitrijke salade heet de post
MMcGonagall
10-01-2025 om 23:53
Ik heb de voedingsmeter geïnstalleerd en ingevuld maar vond het weinig bemoedigend. Voor mijn gevoel had ik echt weinig gegeten, maar toch 1746 calorieën. Mijn BMR + gemiddeld actieve calorieën zit rond de 1720, dus afvallen wordt een uitdaging. Als ik naar de 1500 zou gaan, doe ik er 45 dagen over om een kilo af te vallen. En dan mag ik dus niets lekkers meer (Nutella op je cracker, 100 calorieën).
Wel weer gezwommen vandaag en mijn aantal baantjes opgeschroefd van 40 naar 50 (x 25 meter).
Trail
11-01-2025 om 00:02
Vanochtend rustig thuis gekomen na een nacht werken.
Vanmiddag wilde ik hardlopen, maar het begon hard te regenen en ik bleef thuis.
Opzich ben ik voorstander van niet buiten sporten met regen, want dat maakt mij echt ongelukkig. Maar ik merk dat mijn hardlopen skippen mij echt een naar gevoel geeft. Misschien toch voortaan niet meer laten tegen houden door het weer.
Vanavond wel nog een boek gelezen en wat klusjes opgepakt thuis. Dus opzich een prima dag. En een keertje sporten laten zitten na een werknacht is geen probleem. Maar toch rot dat ik uit mijn hardloopritme ben.
Schoondochter
11-01-2025 om 08:05
MMcGonagall schreef op 10-01-2025 om 23:53:
Ik heb de voedingsmeter geïnstalleerd en ingevuld maar vond het weinig bemoedigend. Voor mijn gevoel had ik echt weinig gegeten, maar toch 1746 calorieën. Mijn BMR + gemiddeld actieve calorieën zit rond de 1720, dus afvallen wordt een uitdaging. Als ik naar de 1500 zou gaan, doe ik er 45 dagen over om een kilo af te vallen. En dan mag ik dus niets lekkers meer (Nutella op je cracker, 100 calorieën).
Wel weer gezwommen vandaag en mijn aantal baantjes opgeschroefd van 40 naar 50 (x 25 meter).
Nee, dat inzicht krijgen is in het begin niet bemoedigend, maar wel waardevol en helpend. Op die manier kan het wel bemoedigend worden. Ik heb een aantal dingen gewijzigd omdat ik ze gewoon de kcal niet waard vond. Dat hoeft niet je nutella te zijn natuurlijk. Ik heb bijvoorbeels boter op brood geschrapt (meer dan 500 kcal per week bleek dat zijn te zijn...!) en tussendoortjes zoals haverrepen en liga enzo. Die voegen niets toe behalve een bom kcal.
En als je dat terug gaat zien in je eetapp is dat wel weer leuk.
Ysenda
11-01-2025 om 08:32
MMcGonagall schreef op 10-01-2025 om 23:53:
Maar weeg je het ook af?
Want 20g Nutella bv is echt veel. Dat smeer ik nog niet op 2 boterhammen. Dus 20g Nutella op 1 cracker: dan heb je hekjes nodig zou mijn oma zeggen.
Dus neem eens de helft: wel de smaak, niet de cal.
Ysenda
11-01-2025 om 08:36
ik heb gister een ontprikkel dagje in bed gehad.
Zoon heeft me wel aan het begin van de avond nog mee naar buiten gesleept voor een ommetje, dus ik had zowaar 2500 stappen.
Lopen is ook pijnlijk want spierpijn van training met PT. Ik voel aan mijn lichaam dat vandaag nog een bedrag nodig is maar die tijd is er weinig vandaag.
Dus ik ga nu eerst maar boodschappen doen, op de fiets. Dan wachten op een pakketje dat gister al zou komen en misschien vanmiddag toch naar de sportschool voor wat cardio. Ik wacht nog op mijn nieuwe schema.
MMcGonagall
11-01-2025 om 08:42
Ysenda schreef op 11-01-2025 om 08:32:
[..]
Maar weeg je het ook af?
Want 20g Nutella bv is echt veel. Dat smeer ik nog niet op 2 boterhammen. Dus 20g Nutella op 1 cracker: dan heb je hekjes nodig zou mijn oma zeggen.
Het leek mij ook veel. Ik heb van die kleine potjes (200 gram) en daar doe ik minstens een maand mee.
Ik was eerder, nou ja afgelopen week, al gestopt met bijna elke avond een glas witte wijn en bakje chips, bij elkaar ruim 300 calorieën. Hopelijk gaan die nog tellen, want ik zie eerlijk gezegd niet veel te schrappen. Of ik moet echt naar 20 plus kaas en zo (ik eet twee plakken kaas per dag, maar/want 0 zuivel).
GlitterGoud
11-01-2025 om 08:56
lientje69 schreef op 10-01-2025 om 20:07:
[..]
Vandaag?
Patat
![]()
Soms een beetje chips. Koekje. Of chocolade. Wel veel minder dan vroeger . Maar helemaal alles afzweren kan ik niet. Dan vind ik het leven ook niet zo leuk meer. Ben dol op lekker eten.
Als je helemaal niks meer ‘mag’ van jezelf is het ook niet vol te houden
Schoondochter
11-01-2025 om 08:58
Ysenda schreef op 11-01-2025 om 08:32:
[..]
Maar weeg je het ook af?
Oh ik kan rustig 30 of 40 gram nutella of pindakaas op een boterham smeren, heerlijk. Daarom heeft zo'n app mij ook enorm geholpen om inzicht te krijgen waarom dat niet handig is.
Ysenda
11-01-2025 om 09:06
MMcGonagall schreef op 11-01-2025 om 08:42:
[..]
Het leek mij ook veel. Ik heb van die kleine potjes (200 gram) en daar doe ik minstens een maand mee.
Dat zegt natuurlijk niet zo veel zonder context. Wij hebben ook zo'n kleine pot, zou zomaar kunnen dat de tht ergens begin 2024 lag. Maar die ene keer dat het gebruikt is was het wel een kwart van de pot.
Maar het zijn de kleine beetjes die vaak het verschil maken. Want een hoge calorie-dichtheid.
MMcGonagall
11-01-2025 om 09:12
Ysenda schreef op 11-01-2025 om 09:06:
[..]
Dat zegt natuurlijk niet zo veel zonder context. Wij hebben ook zo'n kleine pot, zou zomaar kunnen dat de tht ergens begin 2024 lag. Maar die ene keer dat het gebruikt is was het wel een kwart van de pot.
Maar het zijn de kleine beetjes die vaak het verschil maken. Want een hoge calorie-dichtheid.
Nutella is wel echt mijn zwakke punt. Ik geef hotels een lagere beoordeling als ze geen Nutella hebben bij het ontbijt
Tuinfluiter
11-01-2025 om 09:16
Ik ben ook een royale smeerder maar dan met smeerkaas. Ik neem daarom bewust de 20+ variant die vind ik ook gewoon lekker en dan kan er een likkie meer op, 10 gram op een boterham is te karig voor mij. Denk dat ik ongeveer het dubbele smeer.
Of ik vandaag aan wandelen toe kom weet ik niet, maar ik denk dat ik in de ikea en intatuin ook wel wat meters maak.
ToetieToover
11-01-2025 om 09:25
MMcGonagall schreef op 11-01-2025 om 09:12:
[..]
Nutella is wel echt mijn zwakke punt. Ik geef hotels een lagere beoordeling als ze geen Nutella hebben bij het ontbijt
![]()
Oooo Nutella, dat at ik vroeger uit de pot! Voordat ik wist dat ik allergisch was voor hazelnoten. Uiteindelijk bleven er daardoor geen kcal achter, dat lag immers zó weer in de wc, maar toch jammer dat ik dat niet kan eten. Ik heb wel een -voor mij eetbare- pistachepasta gevonden maar dat is toch anders.
Pindakaas gaat in mijn yoghurt/kwark, en dat weeg ik af want voor je het weet zit je aan de 40 gram daarmee. Die hoeveelheid blijft makkelijk aan mijn mes hangen na 1x roeren en dopen.
Ik lust echt geen 20+ kaas. Ik eet nog liever de helft aan 48+ kaas dan dat. Ik vul de Eetmeter voorafgaand in, dan kan ik zien waar het niet past. Ik heb zowaar daardoor nog elke dag mijn doel van eiwitten en vezels weten te behalen.
Hoera 🥳
Dolfje
11-01-2025 om 09:30
Schoondochter schreef op 11-01-2025 om 08:58:
[..]
Oh ik kan rustig 30 of 40 gram nutella of pindakaas op een boterham smeren, heerlijk. Daarom heeft zo'n app mij ook enorm geholpen om inzicht te krijgen waarom dat niet handig is.
Dat soort dingen is ook waar ik met die coach mee aan de gang ga en andere keuzes maken etc. Geen mayonaise maar friteslijn, wat natuurlijk veel minder lekker is maar ook een kwestie van wennen.
Gisteravond ging dat dus meteen fout en niet eens zo gek veel gesnaaid maar hup meteen een dik pond zwaarder. We gaan dus werken ook aan meer rust wat dat betreft en dat houdt denk ik ook in dat ik van te voren echt moet bedenken wat ik ga eten en hoeveel en me daar aan houden. En bijhouden en afwegen.
Nu ga ik op pad want we gaan op kraamvisite. Daarna sporten en boodschappen.