Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Poezie schreef op 04-01-2025 om 14:51:

Het voelt voor mij alsof dit topic nu wat gekaapt wordt door mensen die allang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven.
Voor mij haal ik daar geen tips uit omdat ik nog een 'beginneling' ben.
Herkennen anderen, zoals ik, dat ook? Anders kan ik wel een nieuw draadje starten met als titel "afvallen en gezond leven XL"?

Oh nee echt niet. Ik ben 163 en véél te zwaar

Was 98. Ben afgelopen jaar naar 87 gegaan.  En weer terug naar 92.  Voor een goed bmi moet ik naar 67.  Heb dus nog wel ff te gaan.... 

Ben hier vorig jaar ook afgehaakt omdat ik me een loser voelde tussen al die goede resultaten.  Maar besloten toch weer aan te haken  en me vooral op mezelf te focussen. Zorgen dat ik niet te gemakzuchtig word in beweging en eten.

Vandaag weer rustig begonnen (gisteren thuisgekomen van vakantie). Veel huishoudelijk bezig geweest: koffers uitgepakt, veel gewassen en opgeruimd, voorraden aangevuld. Vanochtend nog naar een heerlijke yogales geweest. Ik zit nu boven de 12.000 stappen en kan dus heerlijk op de bank tv kijken zo. 

Morgen ga ik zitten om een goede eetplanning te maken voor de komende paar dagen.

Chips eet ik trouwens wel als ik daar zin in heb en het binnen mijn calorieëndoel past. Ik koop een zak en verdeel die in porties van 30 gram, in aparte afsluitbare bakjes. Dat werkt voor mij prima, ik geniet van mijn bakje en heb eigenlijk nooit de behoefte om een tweede bakje uit de kast te halen.

Vandaag wel goed gegeten en ook ruim in de beweging op mijn werk ( zorg) Verder ben ik nu kapot na een zware werkdag ( ben ook nog chronisch pijnpatiënt) dus ik hang de rest vsn de avond op de bank. Nu nog even zorgen dat ik van de lekkere dingen afblijf vanavond.  Heb een stevige maaltijd ( zuurkoolschotel met gehakt) en tot nu toe weinig honger/ trek. Dit in tegenstelling tot gisteren waar ik uiteraard de fout in ben gegaan.  Hopelijk  gaat het vanavond  wel goed.

Da's het probleem met verschil in doel en waar je bent in het proces. Bij de bewustwording "nu moet nodig wat gebeuren aan mijn bewegingspatroon" en dan kom je posten tegen over bootcamp en 13000 stappen terwijl je trots wilde vermelden dat je doel van 5000 stappen hebt gehaald, dat je denkt, wat doe ik hier! 
Maar iemand die dagelijks 10000 stappen wil doen, baalt bij het blijven steken op 7000 ook, net zoals 2000 stappen terwijl je er 5000 wilde zetten.

vrouw92 schreef op 04-01-2025 om 16:52:

[..]

Elk stapje is een stapje. We doen geen wedstrijd, het is geen sprint, maar een marathon. Laat je niet gek maken en doe vooral waar je je goed bij voelt. Kleine successen zijn top!

Het is ook geen competitie.

En misschien is het wel jaloezie van mij dat ik zo graag wil... Maar ik mijn lat keer op keer moet bij stellen. 

rooiekater schreef op 04-01-2025 om 19:06:

[..]

En misschien is het wel jaloezie van mij dat ik zo graag wil... Maar ik mijn lat keer op keer moet bij stellen.

Het hoeft geen jaloezie te zijn. Voor mij geldt dat ik met 10 km hardlopen, daarna nog naar de sportschool gaan en 2 kg af moeten vallen (nog?) geen connectie voel. Het is fijner om met gelijkgestemden over dit onderwerp te praten. Dat ervaar ik niet met bovengenoemde. Ik vind de vergelijking met de "dan"  in judo dan ook niet prettig omdat dat suggereert dat je met een spel bezig bent waarin je "levels" moet zien te halen. 

rooiekater schreef op 04-01-2025 om 19:06:

[..]

Heel herkenbaar rooiekater. 

Nou poezie, er moet bij mij nog 25 kilo af. Het gaat bij mij super moeizaam met max een kilo per maand. En soms sta ik 3 maanden stil of kom ik weer aan.  Meet je maar met mij dan. Kan alleen maar goed voelen voor je.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

04-01-2025 om 19:22

Als ik zie wat sommigen hier doen aan sportieve activiteiten heb ik ook zoiets van ‘wow’. Leuk dat anderen dat doen, mij zal dat niet lukken en dat hoeft ook niet van mezelf. Het moet bij me passen anders lukt het sowieso niet. 
Voor vandaag ben ik al meer dan tevreden dat ik heb gewandeld, ook al is dat ‘maar’ 7000 stappen. En ik heb net gebakken en gekookt. Vooral bakken heb ik jarenlang niet gedaan en het resultaat is aardig.
Mijn doelen hou ik laag. Als ik morgen 15-30 minuten Pilates voor beginners doe via YouTube dan is dat goed genoeg. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-01-2025 om 19:34

vandaag niet zo veel gedaan, maar moet mijn voet wat rust geven. Verder veel opgeruimd, bij vriendin geweest en het eten gaat op zich goed vandaag. Warme maaltijd viel even verkeerd, maar ws te snel gegeten. Daar nu geen last meer van. Straks nog een bakje kwark met wat fruit, en mss nog wat ongezouten nootjes. 

Ik ben sinds de operatie dik 14 kilo afgevallen, en sinds het traject dik 28 kilo. Gaat mooi rustig aan, as donderdag eerste bijeenkomst, na de operatie

Anfisa schreef op 04-01-2025 om 19:22:

Als ik zie wat sommigen hier doen aan sportieve activiteiten heb ik ook zoiets van ‘wow’. Leuk dat anderen dat doen, mij zal dat niet lukken en dat hoeft ook niet van mezelf. Het moet bij me passen anders lukt het sowieso niet.
Voor vandaag ben ik al meer dan tevreden dat ik heb gewandeld, ook al is dat ‘maar’ 7000 stappen. En ik heb net gebakken en gekookt. Vooral bakken heb ik jarenlang niet gedaan en het resultaat is aardig.
Mijn doelen hou ik laag. Als ik morgen 15-30 minuten Pilates voor beginners doe via YouTube dan is dat goed genoeg.

Dat is voor mij precies hetzelfde en ik vind het juist fijn om te lezen als er anderen zijn die het wel kunnen/doen en weer andere doelen hebben dan ik op het vlak van bewegen die ze nastreven. Voor mij werkt het zelfs heel motiverend om dat te lezen. 

Het ging hier gelukkig een stuk beter dan de 'zak lil' bits'-avond gisteren. Netjes gegeten, sportschool en een wandeling die per ongeluk langer werd omdat de vriendin met wie ik wandelde en ik zo aan de kwek waren dat we verkeerd liepen. 17.000 stappen in totaal. Ik ben blij. Morgen wil ik weer gaan hardlopen, maar eerst even zien hoe het weer gaat worden want ik wil niet glibberen en glijden over de stoep.

Morgen ga ik ook een online yoga of beginners-Pilates les doen, maar of ik naar buiten ga? Ik kijk eerst het weer aan, want ben echt niet te motiveren als het met bakken uit de lucht komt vallen.
Ik kan ook het huis gaan poetsen, ben ik ook in beweging en is mijn huis schoon als het werken weer begint!

Ik denk dat je op gebied van bewegen vooral je eigen plan moet trekken en het rustig moet opbouwen. Beter elke dag een korte wandeling die je volhoudt en waar je geen blessures van krijgt dan te hard van stapel lopen en uitvallen.
Ik wandel graag maar heb echt geen idee hoeveel stappen ik zet. Ik ga graag naar het bos en geniet dan vooral van de natuur daar word ik blij van en dat is goed voor mijn geestelijke gezondheid.
Ik loop ook niet altijd even lang laatste keer was het echt glibberen dus kort rondje gemaakt. Als de grond droger is loop ik vaak verder maar ik forceer als het even kan niet.
Ik ben 61 en ik heb de laatste jaren gemerkt dat als ik een blessure oploop het veel langzamer geneest dan pakweg 20 jaar geleden.
Kortom lekker bewegen op een manier die jij lekker vindt en vooral niet vergelijken met anderen.

Iemand aanrader voor beginner pilates workouts? Ik wil dit jaar naast een gezond bmi bereiken ook soepeler worden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.