Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda schreef op 02-01-2025 om 11:31:

[..]

Dat het voordeel van plannen, je bezoldigd je niet aan de chocola en zoutjes, die staan gewoon in je plan.

Klopt dat doe ik weer vanaf maandag nu nog wat over blijfselen van de feestdagen aan het opeten terwijl mij  verdere menu wel weer gezond is.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-01-2025 om 12:11

ik lees veel die toch nog even de dingetjes die over zijn van de feestdagen opeten. Ik gooi het gewoon weg. Mijn mantra is: "Mijn lijf is geen GFT-bak" en ik ga niet alles opruimen via mijn lijf. Of ik geef het weg, of ik gooi het weg. Want er is altijd wel iets "over". 

Ies

Ies

02-01-2025 om 12:12

Bakblik schreef op 02-01-2025 om 11:50:

Ik lees nu al heel veel posts over plannen, afwegen en noteren wat je eet. Zo'n hyperfocus op eten werkt dat voor jullie?
Ik werk aan mijn kCal reductie door gewoon vreet de helft te doen. Niet van de warme maaltijd met veel groenten maar bijvoorbeeld wel minder saus/jus te nemen bij de de gerechten. In de avond maar 1 stukje choco bij de thee in plaats van 2 of 3.
Ik wil nog wel een beetje genieten van mijn eten.
Deze Engelsman brengt leuk in beeld op welke manier ik omga met gezond eten.
https://www.instagram.com/thefitnesschef_?igsh=MTdvcGltZzBxcXR6
Al die voedingsmiddelen die pretenderen gezond te zijn die laat ik links liggen. Ik kook from scratch vervang crème fraiche door magere yoghurt met wat maïzena voor de binding. Dan heb je wel het zuurtje maar niet de kCal.
Ik heb altijd het idee dat die hyperfocus niet hellend is om een gezonde relatie met voeding te krijgen EN te houden.

Nouja, wat werkt dat werkt. Het is toch een zoektocht naar wat het best bij jou past. 
Hier focus op gezond en voedzaam en geen restricties tav hoeveelheden, vet etc. Dus juist meer eten en volle zuivel etc. Heb het idee dat dat voor mij het beste zou kunnen werken. 

Ies

Ies

02-01-2025 om 12:14

Friezinnetje schreef op 02-01-2025 om 12:11:

ik lees veel die toch nog even de dingetjes die over zijn van de feestdagen opeten. Ik gooi het gewoon weg. Mijn mantra is: "Mijn lijf is geen GFT-bak" en ik ga niet alles opruimen via mijn lijf. Of ik geef het weg, of ik gooi het weg. Want er is altijd wel iets "over".

Mijn weerstand is erg laag dit jaar dus kan ook slecht overweg met al de restanten. Wil volgende keer echt proberen niet zoveel restanten meer te krijgen in huis überhaupt. 

Friezinnetje schreef op 02-01-2025 om 12:11:

Voordeel dat wij gewoon lekker met z’n 2en waren en weinig extra’s in huis hadden gehaald. Hoeft het ook niet op.

De laatste oliebol die over was gisteren weggegooid. 

Nou, ik heb gisteren trouwens gewogen. Ik dacht dat ik dicht tegen de 100 zou zitten. Valt me nog enigszins mee (ja het is veel te zwaar, maar 100 had nog zwaarder geweest 🤓). Mijn startgewicht is dus 91,7. Vanacht zeker 5 keer eruit gemoeten om te plassen, vanmorgen 90,3 kg. Ik ga elke dag wegen en pak het weekgemiddelde. Ik ga voor nu het doel nastreven om 15 kilo af te vallen. Klinkt ook behaptbaarder dan 25 kilo. 

Kizomba schreef op 02-01-2025 om 12:35:

Nou, ik heb gisteren trouwens gewogen. Ik dacht dat ik dicht tegen de 100 zou zitten. Valt me nog enigszins mee (ja het is veel te zwaar, maar 100 had nog zwaarder geweest 🤓). Mijn startgewicht is dus 91,7. Vanacht zeker 5 keer eruit gemoeten om te plassen, vanmorgen 90,3 kg. Ik ga elke dag wegen en pak het weekgemiddelde. Ik ga voor nu het doel nastreven om 15 kilo af te vallen. Klinkt ook behaptbaarder dan 25 kilo.

Dat is het advies wat ik wel vaker lees. Iedere dag wegen en dan het gemiddelde. Zit wel wat in denk ik. 

1 keer in de week wegen op hetzelfde tijdstip. Met dezelfde kleren aan.  Ik weeg iedere week tijdens mijn sportuur. Dat staat een weegschaal en op de sokken na heb ik van altijd dezelfde outfit aan. 
Iedere dag wegen is echt niet nodig. Het zegt niks. Je bent namelijk niet in 1 dag 200 gram afgevallen of aangekomen. 

Bakblik schreef op 02-01-2025 om 12:45:

1 keer in de week wegen op hetzelfde tijdstip. Met dezelfde kleren aan. Ik weeg iedere week tijdens mijn sportuur. Dat staat een weegschaal en op de sokken na heb ik van altijd dezelfde outfit aan.
Iedere dag wegen is echt niet nodig. Het zegt niks. Je bent namelijk niet in 1 dag 200 gram afgevallen of aangekomen.

Dat is voor iedereen anders. Ik weeg me wel elke dag en heb dat heel lang bijgehouden in een bestand waar een grafiek in gemaakt werd. Zo zag ik mooi mijn progressie over de tijd.

Wat hier al gezegd wordt: wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Laat iedereen gewoon zijn/haar eigen ding proberen en voortgaan op datgene wat werkt voor die persoon.

Grappig om te lezen hoe anderen ook op vaste momenten trek hadden. Ik heb mij wel afgevraagd waarom ik zo vaak moe was in t weekend. Maar idd... bij vriend ontbijten we laat, meestal weinig.... dan geen lunch.... avondeten op zijn manier (vooral vlees maar soms weinig erbij).
Als ik mijn eigen ritme volg met eten ben ik veel minder moe.

Hij heeft een totaal ander systeem wat dat betreft. Kent ook niet dat gevoel van bijna om te vallen en slaat rustig maaltijden over of eet helemaal niks als het op zijn werk druk is.

Wegen doe ik niet zo heel vaak. Meestal ben ik voor de menstruatie wat zwaarder. En mijn stoelgang is onregelmatig dus je weet het nooit op de 100 gram precies en daar let ik ook niet op. Ben de laatste maanden gemiddeld genomen wel zwaarder geworden. Denk dat ik in de winter gewoon meer eet.

Ies

Ies

02-01-2025 om 13:27

RoosOpJeHoed schreef op 02-01-2025 om 12:52:

[..]

Dat is voor iedereen anders. Ik weeg me wel elke dag en heb dat heel lang bijgehouden in een bestand waar een grafiek in gemaakt werd. Zo zag ik mooi mijn progressie over de tijd.

Wat hier al gezegd wordt: wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Laat iedereen gewoon zijn/haar eigen ding proberen en voortgaan op datgene wat werkt voor die persoon.

Eens. Ik heb me tijdens een afval-periode een hele poos iedere dag gewogen en mij hielp dat goed te focussen. 
Nu weeg ik me nog maar zelden (maar voel nu ook beter aan mijn lijf hoe het zit) en omdat ik vooral ook meer/ beter wil gaan bewegen wil ik me gaan beperken tot middelomtrek meten. 

Ik ben de dag goed begonnen: ontbijt met yoghurt, muesli en zomerfruit. Lunch een volkoren bol met rundvlees+rauwkost (geen saus). 

Ik ga me wel elke dag wegen, dat stimuleert mij om het te gaan volhouden. En ik ga wat ik eet in de Eetmeter zetten, om zo een beeld te krijgen of ik wel goed bezig ben.

Mijn doel is de grote hoeveelheid kleding in mijn kast weer passen. Ongeveer 10 kg eraf zou daarvoor genoeg moeten zijn. Dat is best een haalbaar doel 💪

Ies

Ies

02-01-2025 om 14:05

Natuurlijk is dat haalbaar Strijkstok! 
Hier dag ook goed begonnen. Ontbijten doe ik bijna nooit. Lunch een gekookt eitje, een hapje gerookte makreel, beker kefir, een wortel en 2 puntpaprika. Het enige waar ik niet tevreden over ben is het hoe: ik ben er niet rustig voor gaan zitten. (Wordt aan gewerkt!) 
En  nu wandelen. 

Bakblik schreef op 02-01-2025 om 11:50:

Ik lees nu al heel veel posts over plannen, afwegen en noteren wat je eet. Zo'n hyperfocus op eten werkt dat voor jullie?
Ik werk aan mijn kCal reductie door gewoon vreet de helft te doen. Niet van de warme maaltijd met veel groenten maar bijvoorbeeld wel minder saus/jus te nemen bij de de gerechten. In de avond maar 1 stukje choco bij de thee in plaats van 2 of 3.
Ik wil nog wel een beetje genieten van mijn eten.
Deze Engelsman brengt leuk in beeld op welke manier ik omga met gezond eten.
https://www.instagram.com/thefitnesschef_?igsh=MTdvcGltZzBxcXR6
Al die voedingsmiddelen die pretenderen gezond te zijn die laat ik links liggen. Ik kook from scratch vervang crème fraiche door magere yoghurt met wat maïzena voor de binding. Dan heb je wel het zuurtje maar niet de kCal.
Ik heb altijd het idee dat die hyperfocus niet hellend is om een gezonde relatie met voeding te krijgen EN te houden.

Voor mij werkt dit goed. Als ik het op schrijf denk ik bewuster na wat ik eet en laat ik dat koekje net iets makkelijker staan. Plus als je met een bepaalde eetwijze niet afvalt kun je bekijken wat je kunt veranderen.

Bij mij moeten er echt kilo's af om gezondheidsproblemen te voorkomen waren het alleen een paar esthetische kilootjes zou mijn werkwijze waarschijnlijk ook anders zijn.

Wat verdrietig Trail!
Gisteren de restjes opgemaakt en behalve de kaas is het geen gekke dag geweest qua eten.

Vandaag gaat het heel goed tot nu toe!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.