Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Wat een rotbegin van je jaar trail, heel verdrietig. Veel sterkte! 

Wat naar om zo je pony te verliezen Trail, sterkte.

Trail schreef op 01-01-2025 om 22:48:

1 januari . Mijn pony is overleden door het vuurwerk. Ik huil veel. Ben daarbovenop ongesteld en heb migraine klachten. Het stormt en regent buiten. Een rustdag voelt fijn.Ik doe wat klusjes in huis en drink een kopje thee met wat buren. Gelukkig heb ik vakantie. Mijn eten gaat ondanks alles nog redelijk. Morgen weer in beweging. Afvallen hoef ik niet, maar gezonde gewoontes helpen mij mentaal.

Ach wat vreselijk  trail. Is hij in paniek  geraakt of hebben ze naar hem gegooid? Ik leef met je mee. Wees nu maar even  lief voor jezelf . ( wij hebben ook een paard en ik weet hoe  een band je daarmee  wil hebben  )

Gisteren mocht  ik nog  even " los " . Vandaag  serieus aan de gang.  Gestart met een korte wandeling van ff ruim een kilometer naar de apotheek en bakker. Dat laatste voor gebak voor  de visite en man en dochter. Ik zit braaf aan een maiswafel en een koffie nu.
Vanmiddag  nog maar  een wandeling  maken. Het is eindelijk  eens redelijk  weer. Gisteren  was het hier noodweer dus ik zag het niet zitten.

Goed om te lezen dat iedereen weer vol aan de slag gaat en leuk dat je "Hamster in je brein" bent gaan lezen, MissDalhousie! Ik heb alweer een nieuwe op mijn lijstje staan: "Dit slik ik niet meer!" van huisarts Staf Henderickx. Gaat over de verslavende werking van ultra bewerkt voedsel en wat voor invloed het heeft op onze gezondheid. Ik lees graag boeken over deze onderwerpen, heeft al zoveel inzichten gegeven.

Maar eerst weer met de neus in de studieboeken. Zó geen zin in. Maar mijn doel is dit studiejaar toch echt mijn premaster af te gaan ronden om in september aan de master te kunnen beginnen.

Na 1,5 week verkouden en bijholteontstekingen begint de boel weer een beetje recht te trekken en kan ik weer wat lichte dingen doen als yoga. Niet dat ik dat al heb gedaan... Zoon gaat straks bij een vriendje spelen en ik wil dan eigenlijk een stuk gaan wandelen. Zoveel behoefte aan frisse lucht. Ben ook nog intens moe van het slechte slapen de afgelopen week, dus wandelen is dan wel een fijne optie. En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier zie ik zowaar blauwe lucht!

Door Kerst en Oud&Nieuw stond de weegschaal iets te hoog vanmorgen. Ik heb niet vreselijk veel gegeten, maar wel veel slechter in verhouding dan wat ik normaal doe. Veel zout, vet en calorierijk. Nu een beetje afbouwen. De hoofdmaaltijden weer helemaal gezond, maar ook ruimte voor iets lekkers bij de koffie en het opmaken van de nootjes die over zijn. Ik moet echt afkicken van het eten. Irritant hoe snel je lichaam weer went aan die suikers en vetten en daar extra hard om gaat jengelen.

Als de kerstvakantie voorbij is en er weer wat structuur komt, ga ik mijn eten weer opschrijven en alles netjes afwegen. Dat werkt toch echt het beste voor mij.

Net heerlijk begonnen met havermout. Vanavond ga ik uit eten. Ik ga verder vandaag voor een lichte lunch met een stuk fruit. Nog wat wandelen en een Pilates workout. 

Er was hier iemand die vroeg wie er ervaring heeft met Project Gezond. Ik heb dit jaren geleden eens gevolgd. Heb zowel hun eerste twee boeken gevolgd (of eerlijk gezegd een poging gedaan tot) en heb een proefabonnement gehad op hun app.
Op zich hebben ze best leuke recepten, waarvan er al veel openbaar op hun website staan. Die recepten zijn alleen wel onderdeel van een hele dag, dus vaak wat weinig groente, omdat je dat bijvoorbeeld bij de lunch al hebt gehad. Maar dat kun je dus aanvullen. Ik maak best regelmatig recepten die ik heb overgehouden aan mijn PG-poging.
Ik vond zelf de boeken niet fijn om te volgen. Dit omdat ik eigenwijs ben en graag zelf bepaal wat ik wanneer eet en ik eet bijvoorbeeld in de ochtend niet graag crackers of brood. Een voedingsschema volgen werkt voor mij averechts, ik word er opstandig van, maar voor veel mensen is het juist een fijn handvat. En wat fijn is dat de schema's opgedeeld zijn in diverse caloriebehoeften, dus je hoeft het niet apart te volgen naast een eventueel gezin.
Omdat je schreef niet zo'n keukentype te zijn, zou ik het je niet aanraden. PG heeft in iedere weekplanning wel iets van een tussendoortje zitten dat je moet bakken, bijvoorbeeld een bananenbrood. Ik vond dat heel irritant, want soms heb je geen zin of tijd om zo'n ding te bakken, maar wil je wel die week volgen en moet je zelf weer gaan kunstelen.
Aan het begin van het jaar hebben ze vast een actie voor een gratis proeflidmaatschap ofzo en hun boeken zijn in de bieb ook te leen. Ik zou daarmee beginnen als je erover twijfelt. Je zult er sowieso ideeën uit kunnen halen.

@Nikki1973
Hoe bevalt WeightWatchers jou? Ik ben een paar jaren terug een aantal keren lid geweest, maar ze veranderen steeds van 'manieren'. En toch neig ik om weer lid te worden nu mij die aanbieding van€10,00p/m weer voorbij komt. 
Iemand anders ervaring mee?

Oudjaarsdag normaal gedaan met eten. De appelflappen waren de caloriebommen van de dag. Hoort erbij. Ik had gisteren restjesdag. Maar het wel weten te beperken. Normaal zou ik véél meer naar binnen stouwen. Zat wel over mijn calorieën heen, maar goed, ik heb nog 364 dagen 😅. 

Ies

Ies

02-01-2025 om 11:00

Trail, sterkte!
Hier ziek dus niet de meest motiverende start. Maar ben wel vastbesloten, daarmee moet het vast ook wel kunnen gaan lukken.
Weer gewogen en blijk 2 kg te zijn bijgekomen in de laatste 2 weken van december
Idioot maar ik wist en voelde het natuurlijk wel. Erger vind ik dat al dat ongezonde gedoe weer zo enorm in mijn hoofd en hart zit Het is dat ik ‘weet’ dat dat weer gaat stoppen want anders was het lastig. Ik probeer maar te varen op mijn ervaringen van afgelopen jaar. Dus gisteren  gestopt met alle ongezonds, er waren wel veel ongezonde verleidingen. Nu maar even volhouden. 

Ik had al heel lang geleden voor het laatst op de weegschaal gestaan. Vanmorgen hem toch te voorschijn gehaald en dat viel een beetje tegen. Ik had ingeschat dat er 10 kilo afmoet maar dat zijn er dus 13.
Ben gisteren wel begonnen met op te schrijven wat ik eet en heb mij zeker voornieuwjaars dag goed ingehouden. Heb mij eigenlijk alleen bezondigd aan Japanse zoutjes en twee blokjes chocolade. 

Ysenda

Ysenda

02-01-2025 om 11:31 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 02-01-2025 om 11:27:

Ik had al heel lang geleden voor het laatst op de weegschaal gestaan. Vanmorgen hem toch te voorschijn gehaald en dat viel een beetje tegen. Ik had ingeschat dat er 10 kilo afmoet maar dat zijn er dus 13.
Ben gisteren wel begonnen met op te schrijven wat ik eet en heb mij zeker voornieuwjaars dag goed ingehouden. Heb mij eigenlijk alleen bezondigd aan Japanse zoutjes en twee blokjes chocolade.

Dat het voordeel van plannen, je bezoldigd je niet aan de chocola en zoutjes,  die staan gewoon in je plan.

Trail schreef op 01-01-2025 om 22:48:

1 januari . Mijn pony is overleden door het vuurwerk. Ik huil veel. Ben daarbovenop ongesteld en heb migraine klachten. Het stormt en regent buiten. Een rustdag voelt fijn.Ik doe wat klusjes in huis en drink een kopje thee met wat buren. Gelukkig heb ik vakantie. Mijn eten gaat ondanks alles nog redelijk. Morgen weer in beweging. Afvallen hoef ik niet, maar gezonde gewoontes helpen mij mentaal.

Oh wat vreselijk. Veel sterkte.

Kizomba schreef op 02-01-2025 om 10:50:

@Nikki1973
Hoe bevalt WeightWatchers jou? Ik ben een paar jaren terug een aantal keren lid geweest, maar ze veranderen steeds van 'manieren'. En toch neig ik om weer lid te worden nu mij die aanbieding van€10,00p/m weer voorbij komt.
Iemand anders ervaring mee?

Oudjaarsdag normaal gedaan met eten. De appelflappen waren de caloriebommen van de dag. Hoort erbij. Ik had gisteren restjesdag. Maar het wel weten te beperken. Normaal zou ik véél meer naar binnen stouwen. Zat wel over mijn calorieën heen, maar goed, ik heb nog 364 dagen 😅.

Ja dat is wel waar wat je zegt. Het programma is al een paar keer verandert. Ooit 12 kilo mee afgevallen, maar dat is echt jaren gelden. Het huidige programma vind ik lastig, maar 23 punten per dag. Een volkoren boterham is al 2.

Maar goed, ik had een jaar abonnement waar ik niks mee deed en die is nog een paar maanden geldig dus de draad maar weer op pakken.

10e per maand is wel goedkoop hoor. Je kunt na deze periode gewoon opzeggen. Kun je zelfs al eerder doen en dan stopt het ook echt.

Ik lees nu al heel veel posts over plannen, afwegen en noteren wat je eet.  Zo'n hyperfocus op eten werkt dat voor jullie? 
Ik werk aan mijn kCal reductie door gewoon vreet de helft te doen. Niet van de warme maaltijd met veel groenten maar bijvoorbeeld wel minder saus/jus te nemen bij de de gerechten. In de avond maar 1 stukje choco bij de thee in plaats van 2 of 3.
Ik wil nog wel een beetje genieten van mijn eten.
Deze Engelsman brengt leuk in beeld op welke manier ik omga met gezond eten. 
https://www.instagram.com/thefitnesschef_?igsh=MTdvcGltZzBxcXR6
Al die voedingsmiddelen die pretenderen gezond te zijn die laat ik links liggen. Ik kook from scratch vervang crème fraiche door magere yoghurt met wat maïzena voor de binding.  Dan heb je wel het zuurtje maar niet de kCal.
Ik heb altijd het idee dat die hyperfocus niet hellend is om een gezonde relatie met voeding te krijgen EN te houden. 

Tja, ik heb de kast nog vol liggen met lekkere kerstdingetjes. Die ga ik nog wel gewoon opeten. Ik ben gisteren wel naar de sportschool geweest en heb net mijn trainingsschema opgesteld. Vanaf maandag weer werken, dan wordt het snoepen vanzelf minder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.