Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Begonnen in het boek De hamster in je brein. Heel interessant en duidelijk. De schrijvers benadrukken dat het heel belangrijk is om je hypothalamus rustig te houden bij het afvallen, om jojoën te voorkomen. Hoe je dat precies moet doen, moet ik nog lezen.

In ieder geval belangrijk voor mij: het uitzoeken, kopen en vooral het bereiden van voedsel dragen bij aan het gevoel van verzadiging. Ik kook nooit, maar misschien kan ik het weer een of twee keer per week gaan doen.

Ik ben de dag begonnen met kwark, blauwe bessen en meloen. De rest van de dag ook gezonde keuzes gemaakt. Bij het avondeten veel groenten ik had een heerlijke salade van gegrilde groentes wel het restje champagne en wijn opgemaakt. Vandaag niet gesport of gewandeld ik was te druk met andere dingen.
Ik ben ook gestart met alles wat ik eet op te schrijven.

Tuinfluiter schreef op 31-12-2024 om 07:50:

[..]

Ik zie dit verschil heel goed tussen mijn man en mij. Bij ongeveer hetzelfde voedingsspatroon alleen hij grotere porties heb ik wat overgewicht en hij moet oppassen op ondergewicht. Hij eet daarom ook opmerkelijk meer tussendoortjes en komt niet aan. Zijn spijsvertering is gewoon anders 2 of zelf 3 keer per dag poepen is voor hem normaal terwijl ik wel eens een dagje oversla.

Ik zie de waardes van het voedingscentrum meer als leidraad waar ieder zijn persoonlijke weg in moet vinden.

Zo'n slanke man is gewoon lastig als je af wilt vallen. Hij weet dat ik dan bv ook heel goed let hoeveel olie ik bij het eten bereiden gebruik en uit voorzorg schaft hij dan al extra meestal niet de gezondste tussendoortjes voor zichzelf aan. Leuk hoor zo'n op Japanse zoutjes of chips knoersende man naast je.

Oh ja dit is dus zo herkenbaar en frustrerend. Man kwam mij vanochtend trots roepen dat hij gisteren nog wel zoveel gesnoept had, maar zelfs 300 gram lichter was dan gisteren. Nou ik hoef maar naar dat schaaltje chips van hem te kijken of ik kom al aan  

Mijn vriend sport er in een training ruim 2000 calorieën vanaf. Dat is meer dan wat ik op een dag mag eten. Hij snoept niet maar eet wel heel veel.

Oh ja dat maakt dan inderdaad wel veel verschil. Maar mijn man beweegt dus nog minder dan ik... 

Wat eet je dan als je nooit kookt @missdalhousie? 
Mijn man snoept ook meer dan ik, beweegt minder en blijft makkelijker op gewicht dan ik. Als ik het er echt lastig mee heb als hij aan het snaaien is dan zorgt hij dat hij dat minder in mijn face doet.
Vandaag had ik een productief dagje met het hardlopen, het fietsen naar de nieuwjaarsborrel en het ommetje in de avond met mijn man. Dat laatste hoort overigens wel bij de goede voornemens van mijn man, om te proberen dagelijks een ommetje te wandelen met mij.

Bij de borrel heb ik alleen gezonde dingen gegeten (komkommer, tomaat, paprika, plakje worst, stukje kaas) en heb ik de oliebollen en appelbeignets en dergelijke allemaal geweigerd. Verder koffie, thee en water gedronken dus ook daar is niks op aan te merken. 
Ik heb in totaal vandaag ruim 15.500 stappen gezet, 4,6 km gefietst, 6 km hardgelopen en 23 ‘trappen’ gelopen. 

Ook mijn man houdt van lekker eten maar weet op tijd te stoppen en wordt er dus niet dik van. Wel houdt hij goed rekening met mij. Hij eet graag in de avond een kaasje. Is prima want dat lust ik zo toch niet. Chips en snoep is nu wel een no go en we hebben dat soort dingen nu ook gewoon niet in huis. Is voor het hele gezin gezonder om niet te snoepen.

Happyapple schreef op 01-01-2025 om 21:04:

Oh ja dat maakt dan inderdaad wel veel verschil. Maar mijn man beweegt dus nog minder dan ik...

Wij gaan vaak samen golfen of wandelen we bewegen ongeveer even veel.

1 januari . Mijn pony is overleden door het vuurwerk. Ik huil veel. Ben daarbovenop ongesteld en heb migraine klachten. Het stormt en regent buiten. Een rustdag voelt fijn.Ik doe wat klusjes in huis en drink een kopje thee met wat buren. Gelukkig heb ik vakantie. Mijn eten gaat ondanks alles nog redelijk. Morgen weer in beweging. Afvallen hoef ik niet, maar gezonde gewoontes helpen mij mentaal.

Ninoea schreef op 01-01-2025 om 21:40:

Wat eet je dan als je nooit kookt @missdalhousie?

Man kookt altijd. Lekker, gezond, gevarieerd - ik heb niets te klagen. Maar in De hamster in je brein las ik dat juist het hele proces vóór het eten ook belangrijk is voor verzadiging. Dus het kiezen van ingrediënten en het klaarmaken. En dat doe ik dus nooit. Ik schuif aan en eet wat me wordt voorgezet. Volgens het boek eet je dan makkelijk teveel en krijg je sneller honger. 

@Trail, wat verdrietig, je pony zo verliezen. Veel sterkte!

Wat verdrietig, Trail. Sterkte!

Trail schreef op 01-01-2025 om 22:48:

1 januari . Mijn pony is overleden door het vuurwerk. Ik huil veel. Ben daarbovenop ongesteld en heb migraine klachten. Het stormt en regent buiten. Een rustdag voelt fijn.Ik doe wat klusjes in huis en drink een kopje thee met wat buren. Gelukkig heb ik vakantie. Mijn eten gaat ondanks alles nog redelijk. Morgen weer in beweging. Afvallen hoef ik niet, maar gezonde gewoontes helpen mij mentaal.

Wat vreselijk! Hoe is dat gebeurd? Veel sterkte!

trail wat vreselijk! Heel veel sterkte! Hoe is het gekomen?

Hier een goede start gemaakt. 12000 stappen gister en gezond gegeten. 

Ysenda

Ysenda

02-01-2025 om 08:33 Topicstarter

oliebollen zijn op, dus vandaag ga ik gezonde keuzes maken.
Ik ben nog wel op vakantie, dat maakt het lastiger, we gaan vandaag een dagje weg. Maar ik begin in elk geval met kwark. 

Wat erg Trail!!

Ik stond net ook weer eens op de weegschaal 
Tijd om weer gezond te gaan doen dus.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.