Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Dorestad schreef op 23-05-2024 om 21:00:

@Lientje69: dat vind ik enorm veel centimeters!

25.000 stappen, 30 km fietsen, 10 trappen lopen: nog geen 1000 actieve kcal ermee verbruikt.

Stom is dat hè, dan beweeg je zo enorm loei veel!!! 

Waren de wandeling en de fietstocht fijn? 

Ninoea schreef op 23-05-2024 om 21:04:

[..]

Stom is dat hè, dan beweeg je zo enorm loei veel!!!

Waren de wandeling en de fietstocht fijn?

Het was heerlijk.  Zowel de 15 km door het water,  aan het strand  als het fietsen door de duinen.  We hebben een topdag

Friezinnetje schreef op 23-05-2024 om 20:59:

Wauw wat zijn jullie allemaal goed bezig! Moet zeggen dat het bewegen bij mij door de week eigenlijk niet lukt. Energie is meestal wel wat op aan het einde van de dag.

Volgende week gesprekken in het ziekenhuis voor screening. En dan hopelijk goedkeuring voor rest van het traject.

Het kan best zijn dat,  wanneer je bent afgevallen,  het makkelijker wordt om te bewegen.  En we zijn hier ook niet direct begonnen met zoveel bewegen hè.  


Dorestad schreef op 23-05-2024 om 21:33:

[..]

Het kan best zijn dat, wanneer je bent afgevallen, het makkelijker wordt om te bewegen. En we zijn hier ook niet direct begonnen met zoveel bewegen hè.


nee dat weet ik, maar ik zou wel wat kunnen doen. Geen 15 km lopen of zo hoor, was nog niet mijn planning. 

Rondje lopen kan prima. En in het weekend doe ik dat ook wel, maar door de week mag er ook wel wat gebeuren

Omdat het zo'n lekker weer was zijn we na het eten nog gaan wandelen, nu dik 17.000 stappen 

Friezinnetje schreef op 23-05-2024 om 21:49:

[..]

nee dat weet ik, maar ik zou wel wat kunnen doen. Geen 15 km lopen of zo hoor, was nog niet mijn planning.

Rondje lopen kan prima. En in het weekend doe ik dat ook wel, maar door de week mag er ook wel wat gebeuren

Dat snap ik.  En misschien kan dat ook wel maar het is na een dag werken en wanneer je dan eindelijk zit gewoon soms ontzettend moeilijk om in beweging te komen.  Die stap zetten lijkt soms onoverkomelijk.  Ik weet dat uit eigen ervaring.  Mijn eega heeft dat. En gelukkig kunnen we elkaar ook in dat opzicht figuurlijk bewegen om letterlijk in beweging te komen.  Afgelopen maanden,  zeg maar die hele lange herfst vanaf oktober,  werd ik rond 9 uur/half tien zeker 3 tot 4 ochtenden per week gebeld door een vriend die zijn hond ging uitlaten. Inwendig zuchtend en steunend deed ik mijn wandelschoenen dan ook aan en liep al bellend met hem mijn eerste rondje van de dag. Vaak toch wel een klein uurtje.  Dat hielp mij enorm om in beweging te komen. Heb jij niet iemand die in de avond een klein ommetje wil? 

Wat bij mij ook wel eens helpt, is om mij voor te nemen slechts 2 minuten te gaan wandelen. Of bijv. 100 stappen op mijn stappenteller.
Onder het motto 'beter iets dan niets'.

Waarom 2 minuten / 100 stappen? Het is zó weinig, dat je al snel denkt 'oke, die 2 minuten kan wel'. Je ziet er niet als een berg tegenop en gaat er ook niet diep van zuchten. Het zijn maar 2 minuten. Je schoenen aantrekken is bijna nog meer werk.. 
In het slechtste geval ben je tot halverwege je straat gekomen en weer teruggekeerd en heb je echt slechts 2 minuten gelopen. Dan heb je wél je beweegpatroon in stand gehouden, wat mentaal wat met je doet (je leert jezelf aan om een patroon aan te houden waarin je soms even op staat en fysiek bezig gaat zijn).
En in een gunstiger scenario denk je als je eenmaal buiten bent: hmm, ik kan best nog een klein rondje er aan vast plakken. En beweeg je meer dan je had verwacht.

Dus denk ook gerust klein.

Dat is wel een goede PhilD. Dat ga ik eens proberen. 
Tja en die bank hangt dan wel lekker en zo. 

Dat doe ik ook wel eens. Of dan zegt man ach dan ga je klein rondje. En dan als ik eenmaal loop wordt het verder.

Hier gisteravond niet gesport omdat ene overleg uitliep. Baalde er goed van want als ik het overleg had geskipt had ik mijn nieuwe fiets kunnen testen. Vandaag nieuwe poging

Zo ik ben de dag begonnen met 2 rondjes in de 7 minute app. Dadelijk wassen en aankleden en op de fiets zo'n 20 minuten. Het plan was te gaan wandelen maar de voorspellingen zijn niet zo goed dus we moeten even kijken.
Moet natuurlijk wel weer die 20 minuten terug fietsen nog.

lientje69 schreef op 23-05-2024 om 13:51:

Ik heb het zwaar de laatste tijd. Chronisch pijnpatiënt. Verbouwen. Nieuwe baan. Héél véél beweging. Netjes eten . En de afgelopen maand niks afgevallen. Gisteren uit pure frustratie een halve zak chips leeggegeten. Verder rugpijn erbij dus ga dan eten. Baal stevig

Vergelijkbare situatie gehad, ook een nieuwe baan en verbouwen tegelijk en daarnaast extra stress wegens andere dingen. Ik stond 6 weken compleet stil qua afvallen. Mijn theorie is dat stress (+ slecht slapen) invloed heeft op afvallen. Maar het komt echt weer, al gaat het dan langzamer dan je misschien gewend was. Ik kan trouwens beamen dat je wel in centimeters afvalt. Dat merkte ik omdat ik een nieuwe spijkerbroek nodig had en weer een maat kleiner kon pakken Terwijl ik dus op de weegschaal geen verschil zag.

Venusss schreef op 24-05-2024 om 08:55:

[..]

Mijn theorie is dat stress (+ slecht slapen) invloed heeft op afvallen. 

Ja dat is zo. Als ik slecht geslapen heb ( bijna altijd tegenwoordig) ben ik veel vatbaarder voor slechter eten en vreetbuien.

Het klein denken helpt mij enorm. Ik ga nu elke dag na de koffie iets doen. Dat kan een rondje fietsen zijn, wandelen, yoga, meedoen met Nederland in beweging of tuinieren.  
Ik kan inmiddels een half uur wandelen zonder daarna afgepeigerd te zijn! en fietsen lukt ook steeds beter. Zo'n 15 kilometer op mijn Lepus (elektrische driewielligfiets). Ik word er zo blij van.

En ik slaap wat beter. Want zoals anderen hier ook beschrijven, als ik slecht geslapen wil ik gaan snaaien.

Dubbel

alhambra

alhambra

24-05-2024 om 10:09 Topicstarter

Nu nog wat uurtjes werk inhalen. De meiden blijven vandaag niet over dus nog 3 extra ritjes naar school.  Als ik ze heb gebracht maak ik nog even een langer rondje op de fiets i.p.v. direct naar huis of ik ga bij thuiskomst direct wandelen. Eigenlijk wilde ik nog werken/studeren voor een examen van 13:30 - 14:30 maar bewegen moet ook dus daar kies ik vandaag voor.

Vanavond krijgen we eters en maken we zelf pizza. Geen tussendoortjes vandaag want ik vind het moeilijk om vanavond een klein stuk pizza te nemen. Daarna blijven ze om bordspellen te doen. Ik heb er zin in!

Nu weer snel aan de slag!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.