Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dorestad
26-04-2024 om 20:09
Auwereel schreef op 26-04-2024 om 19:49:
Hoe weet jullie zo precies hoe hoog je kCal verbruik is? De meeste apps zijn vrij dom, bij fietsen moet je je snelheid invoeren, maar je kan nergens invullen of je wind mee of wind tegen had. Met wandelen niet of je over asfalt of door blubber gaat. En een app weet helemaal niets over hoe je lijf werkt, hoe effectief de voedselopname of de verbranding is, dus wat voor slim systeem hebben jullie om dat te meten, op de 10 kCal nauwkeurig?
Nadat ik 40 kg was afgevallen merkte ik hoe weinig ik nog kon eten zonder te groeien. Ik heb toen een indirecte calorimetrie gehad, daar kwam een hele sneue BMR uit.
En qua beweging en verbruiken: een smartwatch, mijn Strava en nog een programma van de PT waarbij ik de krachttraining echt stuk voor stuk moet invoeren helpen mij om ongeveer na te gaan wat ik heb verbruikt. Daarnaast een programma waarbij ik alles wat ik eet plus mijn activiteiten registreer. Dat doe ik niet dagelijks.
Bailey26
26-04-2024 om 20:13
Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie zo nauwkeurig de kcal verbruik meten.
Maandag een nieuw schema gekregen met wat meer krachtoefeningen. Woensdag niet kunnen sporten want ik heb de (buik)griep te pakken.
Maar van de positieve kant bekijken, er gaat meer uit als in 😂.
Hopelijk zondag voldoende opgeknapt om kinds verjaardag te vieren.
PhilDunphy
26-04-2024 om 20:24
Auwereel schreef op 26-04-2024 om 19:49:
Hoe weet jullie zo precies hoe hoog je kCal verbruik is? De meeste apps zijn vrij dom, bij fietsen moet je je snelheid invoeren, maar je kan nergens invullen of je wind mee of wind tegen had. Met wandelen niet of je over asfalt of door blubber gaat. En een app weet helemaal niets over hoe je lijf werkt, hoe effectief de voedselopname of de verbranding is, dus wat voor slim systeem hebben jullie om dat te meten, op de 10 kCal nauwkeurig?
Ik lees gewoon mijn smartwatch af. Dus post ik dat en lijkt het op de 10kcal nauwkeurig. Dat is het vast niet, maar die 10/20/30 of desnoods 100kcal verschil gaan ook niet heel veel uitmaken. Soms is het in je voordeel en soms in je nadeel, dus dat middelt wel uit.
En zo niet, in het ergste geval, dan val ik 100kcal minder af per week. Dan is mijn dagelijks kcal tekort geen 500 maar 400. Dat is 700kcal per week, oftewel 100gram minder afvallen dan ik had gedacht. Dat lijkt me te overzien.
Auwereel
26-04-2024 om 21:21
PhilDunphy schreef op 26-04-2024 om 20:24:
[..]
Ik lees gewoon mijn smartwatch af. Dus post ik dat en lijkt het op de 10kcal nauwkeurig. Dat is het vast niet, maar die 10/20/30 of desnoods 100kcal verschil gaan ook niet heel veel uitmaken. Soms is het in je voordeel en soms in je nadeel, dus dat middelt wel uit.
En zo niet, in het ergste geval, dan val ik 100kcal minder af per week. Dan is mijn dagelijks kcal tekort geen 500 maar 400. Dat is 700kcal per week, oftewel 100gram minder afvallen dan ik had gedacht. Dat lijkt me te overzien.
Krijg je ook wel het idee dat het enigszins klopt, zoveel kCal deficiëntie, zoveel gram afgevallen? Ook 100 gram meer of minder lijkt me een uitdaging voor je weegschaal om dat zo nauwkeurig te meten. Soms geeft mijn weegschaal weken achtereen praktisch hetzelfde gewicht aan, terwijl ik vanwege logistieke redenen na mijn ontbijt weeg, en ik drink echt niet elke ochtend dezelfde hoeveelheid kopjes thee. Volgens mij denkt mijn weegschaal, heb je haar weer, dat was 61,2 dus dat moet worden aangegeven.
Auwereel
26-04-2024 om 21:27
Dorestad schreef op 26-04-2024 om 20:09:
[..]
Nadat ik 40 kg was afgevallen merkte ik hoe weinig ik nog kon eten zonder te groeien. Ik heb toen een indirecte calorimetrie gehad, daar kwam een hele sneue BMR uit.
En qua beweging en verbruiken: een smartwatch, mijn Strava en nog een programma van de PT waarbij ik de krachttraining echt stuk voor stuk moet invoeren helpen mij om ongeveer na te gaan wat ik heb verbruikt. Daarnaast een programma waarbij ik alles wat ik eet plus mijn activiteiten registreer. Dat doe ik niet dagelijks.
Dan heb je een aardig idee van je startpunt zonder beweging idd.
Jammer dat de mens niet zo effectief kan aankomen en afvallen zonder schade en zulke bijeffecten als verstoorde energiehuishouding als dieren die in winterslaap gaan.
https://podtail.com/en/podcast/onbehaarde-apen/waarom-hebben-mensen-geen-winterslaap/
PhilDunphy
26-04-2024 om 22:56
Auwereel schreef op 26-04-2024 om 21:21:
[..]
Krijg je ook wel het idee dat het enigszins klopt, zoveel kCal deficiëntie, zoveel gram afgevallen? Ook 100 gram meer of minder lijkt me een uitdaging voor je weegschaal om dat zo nauwkeurig te meten. Soms geeft mijn weegschaal weken achtereen praktisch hetzelfde gewicht aan, terwijl ik vanwege logistieke redenen na mijn ontbijt weeg, en ik drink echt niet elke ochtend dezelfde hoeveelheid kopjes thee. Volgens mij denkt mijn weegschaal, heb je haar weer, dat was 61,2 dus dat moet worden aangegeven.
Ik ben pas twee weken bezig weer, dus moeilijk te zeggen. Maar in het verleden viel ik wel af met calorieën tellen. Dus ik zal vast iets goeds hebben gedaan toen. Maar exact "zoveel kcal tekort, dus zoveel gram eraf" was het nooit. Zo nauwkeurig zit ik er ook niet bovenop.
Het gaat mij om een indicatie, een grove schatting. Dan geloof ik in het idee dat ik kan afvallen en hou ik het beter vol.
In de sportschool kan ik mijn horloge trouwens verbinden met de cardio apparaten. Dan weet ik dus wel de exacte weerstand, het tempo, etc. En mijn horloge meet de hartslag. Dus ik denk dat die metingen redelijk secuur zijn.
alhambra
27-04-2024 om 09:57
We zijn onder de paraplu naar de bakker gegaan. Hij was open vanaf 07:30 maar door de regen hadden ze nog niet veel klanten gehad. Ik heb gesmuld van de tompouce. Verder vandaag geen extra's meer voor mij.
RoosOpJeHoed
27-04-2024 om 09:59
Dorestad schreef op 26-04-2024 om 19:09:
[..]
Heb jij dat nooit RoosOpJeHoed, dat je het soms toch overweegt? Ik vind het soms verschrikkelijk moeilijk om het vol te houden. Ik heb gisteren 20 km geploeterd door onwijs veel spratsj. Heuvels. Mijn totale verbranding voor die dag is, ondanks de kilometers, 1950 kcal. Ik moet zo ontzettend veel doen en laten om niet te groeien. Af en toe vraag ik me af hoe lang me dat zonder hulp nog blijft lukken.
Op dit moment overweeg ik dat niet. Puur omdat mijn gewicht nog naar beneden gaat (al is het tergend langzaam) en ik merk dat ik me door het sporten nog steeds fitter ga voelen. Maar dat is echt een 'op dit moment' want ik weet ook niet hoe het in de toekomst gaat. Want ja, het is intens zwaar en frustrerend. Hoe meer je afvalt, hoe erger het wordt ook. Je hele metabolisme naar de maan (ook al doe ik echt heel rustig aan) en wetende dat je dit de rest van je leven zo moet blijven doen, want aankomen is veel makkelijker dan afvallen. Soms baal ik dat ik nooit echt heb genoten van eten. Altijd dik geweest en dus steeds dat schuldgevoel. Nu heb ik dat gelukkig niet meer, omdat ik bewuste keuzes maak, maar ik heb op een andere manier moeten leren eten en die is niet altijd even fijn. En dan zal ik eens niet beginnen over het hangende vel...
Maar als je helemaal vastloopt, is het zeker een overweging waard hoor Dorestad. Soms werkt je lichaam gewoon niet mee en dan is het fijn dat deze hulpmiddelen bestaan. Ik zou de injecties eerder overwegen dan bijv. een maagverkleining (die optie noemde de huisarts ook, vond ik best bizar, want ik heb nog 'maar' 25 kilo overgewicht t.o.v. de 60 die ik ooit had). Ik vind de keuze van Suzy ook erg dapper, het is echt een zwaar besluit.
voor jou (en voor de andere bikkelaars hier), zoals ik hier lees doe je erg je best en ben je heel bewust bezig en dan is het zo frustrerend...
RoosOpJeHoed
27-04-2024 om 10:03
Ysenda schreef op 26-04-2024 om 19:57:
[..]
smartwatch.
Voor mij een Garmin Venu sq
Ik heb eens naar deze gekeken, maar is deze niet zwaar aan je arm? Tijdje terug een Samsung Smart Watch geprobeerd en die deed pijn aan mijn pols (de enige plek op mijn lijf waar ik geen vet heb
) vanwege de zware kast. Ik had altijd een FitBit, maar zoek eigenlijk iets anders.
RoosOpJeHoed
27-04-2024 om 10:10
Bailey, beterschap!
Dolfje, geniet van je tompouce!
Alhambra, fijn dat de tompouce goed smaakte, hier net ook één op van de bakker, was heerlijk!
Dorestad en PhilDunphy, welke smartwatch hebben jullie?
Auwereel, sommige weegschalen zijn kwaadaardig. Was mijn oude ook, die 'herkende' je en deed niet eens de moeite te wegen, binnen 1 seconde een gewicht, of gaf je er 3 kilo bij, gewoon... zomaar. Zonder gekheid: ik heb deze 'slimme weegschaal' ingeruild voor een weegschaal zonder poespas en die is wel lief.
alhambra
27-04-2024 om 10:13
Ha ha, een sadistische weegschaal. Mijn fantasie gaat er meteen mee aan de haal.
Het schermpje toont gemene ogen en hij lacht er kwaadaardig bij.
Ysenda
27-04-2024 om 10:22
RoosOpJeHoed schreef op 27-04-2024 om 10:03:
[..]
Ik heb eens naar deze gekeken, maar is deze niet zwaar aan je arm? Tijdje terug een Samsung Smart Watch geprobeerd en die deed pijn aan mijn pols (de enige plek op mijn lijf waar ik geen vet heb
) vanwege de zware kast. Ik had altijd een FitBit, maar zoek eigenlijk iets anders.
Nee, ik had hiervoor iets vergelijkbaars van formaat als de fitbit dus wilde ook weer dat formaat maar die is er niet meer bij Garmin.
Maar nu ik deze een paar maanden om heb kan ik zeggen dat het qua comfort hetzelfde is, voor mij zelfs beter want ik reageer niet op dit bandje. Dus eindelijk geen plek op mijn pols meer die lijkt op een brandwond.
Ik draag 'm dag en nacht maar niet onder de douche al kun je er ook mee zwemmen. Meestal vrij los, bij het sporten wat strakker maat ik ben echt erg tevreden.
Ik heb deze, dat is echt een dames model.
Ysenda
27-04-2024 om 12:03
geen tompouce, maar de apparatuur bij de basicfit is ook oranje telt dat ook?
Dolfje
27-04-2024 om 12:48
Ysenda schreef op 27-04-2024 om 12:03:
geen tompouce, maar de apparatuur bij de basicfit is ook oranje telt dat ook?
Dat is beter
Ik lig lam op de bank want te laat naar bed, ga dadelijk douchen en als het droog blijft toch ff richting de stad ( niet het centrum). Anders blijf ik zo lam.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.