Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Bailey26
11-04-2024 om 19:58
alhambra schreef op 11-04-2024 om 19:16:
Wat goed dat het jullie lukt om op een calorietekort te hebben en te houden!
Door de eetmeter weer ik dat ik naar 1700kcal zou kunnen als ik stop met onnodige dingen. Dat volhouden vind ik erg moeilijk.
Misschien hoef je niet perse te stoppen met die onnodige dingen maar op een andere manier in je schema passen.
Als ik bijvoorbeeld weet dat ik ga borrelen dan eet ik soms een boterham minder en wat minder koolhydraten bij het avondeten. Op die manier hou ik ruimte in mijn totaal om wat hapjes te nemen. En als ik dan toch te veel hapjes heb genomen dan is dat maar zo. Morgen weer een dag. Het leven moet ook leuk blijven..
Venusss
11-04-2024 om 20:24
Voorbeeld dagmenu van mij:
Ontbijt
Fage 0% yoghurt 250 gr 135 kcal
Blauwe bessen 30 gr 16 kcal
Aalbessen 40 gr 14 kcal
Holie Crunchy muesli Raisin 2 eetlepels 81 kcal
Koffie 1 kopje 1 kcal
Samen 247 kcal
Lunch
Volkoren boterham 4 sneetjes 328 kcal (bewaar er vaak 1 als later extra tussendoortje)
Becel light halvarine voor 4 snee 65 kcal
Kaas 30+ voorgesneden plak 92 kcal
Smeerkaas light voor 1 snee 21 kcal
Paturain light voor 1 snee 26 kcal
Samen 532 kcal
Diner
Krieltjesschotel met tomatensaus en ei:
https://www.keukenliefde.nl/krieltjesschotel-met-tomatensaus-en-ei/
Ik maak hem een beetje anders, doe maar 1 ei p.p. en doe geen gerookte kipfilet maar gewone kipfilet, 100 gr p.p.
466 kcal 1 portie
Tussendoortjes:
Mandarijn 28 kcal
Maiswafel 2 stuks 54 kcal
Smeerkaas light op maiswafel 22 kcal
Optimel yoghurt Griekse stijl kers 250 gr 135 kcal
Limonadesiroop light AH 1 glas 2 kcal
Wortels 4 stuks 26 kcal
Water+thee 0 kcal
Samen 267 kcal
Alles samen: 1510 kcal.
Ik probeer rond die 1500 te blijven elke dag, dat is mijn BMR. Soms is het wat minder of meer, uitschieters van 1200 tot 1700. Ik val gemiddeld 2 kg per maand af, ik zondig vrijwel niet. Soms sta ik een tijdje stil en dan val ik na een tijdje toch weer af.
Sport niet (ja, moet wel eigenlijk), wel een beroep waarbij ik veel loop ![]()
Ohja en ik gebruik betablockers, die hebben wel wat (negatieve) invloed op afvallen.
alhambra
11-04-2024 om 21:21
Mijn man heeft een roeitrainer gekocht. Ik was tegen want ik wist dat hij weinig zou gaan. Dat lijkt nu ook te gebeuren.
Ik ben zelf even geweest. 20 minuutjes rustig aan en ik heb een gedeelte van een serie gezien. Best leuk eigenlijk!
Ysenda
11-04-2024 om 22:04
ik heb nu 2 goede dagen gehad. Op naar dag 3.
En dan hopen dat ik de goede lijn weer te pakken heb.
alhambra
11-04-2024 om 22:08
Ysenda schreef op 11-04-2024 om 22:04:
ik heb nu 2 goede dagen gehad. Op naar dag 3.
En dan hopen dat ik de goede lijn weer te pakken heb.
Top!
Dorestad
11-04-2024 om 22:12
5 jaar geleden heb ik in het ziekenhuis een indirecte calorimetrie gehad. Mijn BMR was laag, minder dan 1150 kcal per dag. Niet zo gek, ik was tot 14 jaar geleden obees en tijdens mijn jaren van overgewicht heb ik veel diëten gedaan. Mijn stofwisseling was dus niet meer goed. Ik moet dus nogal wat doen en laten om mijn gewicht van 60 tot 62 kg te behouden. Naast de verstoorde stofwisseling zorgt de medicatie tegen trigeminusneuralgie voor een extra hongergevoel. Ook mijn leeftijd (57) en dus de overgang achter de rug hebbend zijn niet echt gunstig. Ik heb echt alle aanleg en talent om die 40 kg die ik kwijt ben er weer aan te eten, ik lust werkelijk alles. Het is een grote angst van mij om weer zo dik te worden. Dus ik moet echt elke dag steeds opnieuw keuzes maken, verleidingen weerstaan. Dat doe ik door nooit maar dan ook nooit drinken met calorieën te nemen, door nooit chips in huis te hebben (echt, ik vind chips zo lekker), door bijna nooit voor 16 uur te eten, door zo weinig mogelijk ultra processed food te eten en door elke dag minstens 1000 kcal te verbranden met wandelen( elke maand minstens 200 km) en 3 x per week krachttraining en 1x per week beweegcirkel
Vandaag bestond mijn beweging uit 16 km wandelen en een uur beweegcirkel (cardio, evenwicht en lichte krachttraining)
Omdat ik over 2 weken een week ga wandelen in Zuid Limburg en daarbij flink vlaai wil eten plus een paar keer uit eten ga zit ik nu in een calorietekort. Eerst van te voren 2 kilo afvallen in plaats van na de vakantie. Ik houd sinds december mijn eten bij omdat ik sinds die tijd serieus krachttraining doe (ik haat het)
Vandaag at ik:
Een soepje van 200 g courgette, half ui, 150 gr knolselderij, lavas, rozemarijn, tijm, wat kruiden
Vervolgens 200 gram regenboogwortelen en 500 gram bloemkool uit de oven. Met diverse specerijen. 100 gram lamsshoarma met 20 gram knoflooksaus die ik zelf maakte van 15 g yoghurt, 5 gram mayo, knoflook en bieslook
Een dessert van 250 g skyr met 100 g zomerfruit (uit zo'n diepvrieszak) met 40 g havermout en 10 gram chiazaad. Tenslotte nog een kleine niet al te rijpe banaan.
1134 calorieën. 130 g koolhydraten. 77 g eiwitten. 28 g vetten
Ik had eigenlijk nog een eiwitshake moeten nemen maar ik zit plof...
Laatst heb ik 1 vreetdag gehad omdat ik een hele dag in het ziekenhuis bij mijn vader was.
Ik heb toen 4 appelmeisjes gegeten en een stuk appeltaart. Die dag zat ik op 1300 calorieën maar waren verhoudingen Kh, eiwitten en vetten heel anders.
Venusss
11-04-2024 om 22:42
Als iemand nog linkjes heeft naar lekkere recepten onder/rond de 500kcal hou ik me trouwens aanbevolen
Amandelbloesem
12-04-2024 om 10:02
Wat fijn om een aantal eetlijstjes te zien, dat geeft goed vergelijkingsmateriaal.
Ik ben niet heel goed bezig geweest, heb een blessure opgelopen dus beweging zat er even niet in, en koken ook niet echt. Dus ik heb vrij crap gegeten en de weegschaal laat het zien ook. Vandaag en gister kon ik het wel weer oppakken gelukkig, iig qua eten, en bewegen lukt ook al weer aardig.
Best handig om eens een lijstje te maken van recepten van 500 cal of minder, dan kan ik het er makkelijk bijpakken als ik inspiratieloos ben qua eten plannen.
- Shakshuka https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1196843/shakshuka-met-platbrood. Andere recepten voor shakshuka kun je inspiratie vinden voor meer/andere groente en kruiden, en toast van volkoren brood ipv platbrood werkt ook
- Vegetarische nasi https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R633346/vegetarische-nasi als begin. Beter met Indonesische kruiden (gember, korianderzaad, komijnzaad om mee te beginnen), ook best aardig met zilvervliesrijst en is ideaal voor verdwaalde groenten opmaken
- Tom kha kai (https://www.koolhydraatarmrecept.nl/tom-kha-thaise-kokossoep/)
- Spaanse maaltijdsoep met chorizo (https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187877/spaanse-maaltijdsoep-met-chorizo) Ik heb liever bonen dan kikkererwten, en er kunnen heel wat andere groenten in naast/in plaats van paprika.
- Geroosterde aubergines van Ottolengi (https://www.wijnenlijn.nl/geroosterde-aubergine-met-ansjovis-dressing/) Ik wil zeggen met wat kip ernaast, maar ik eet het eigenlijk net zo lief zonder.
- En zonder linkjes:
- Pangasiusfilet met citroenschijfjes, boontjes/snijboon/sugersnaps en zilvervliesrijst
- Falafel met volkoren pita, wat sambal, rauwkost (komkommer, paprika, geraspte wortel, tomaat) met tzatziki van komkommer+Griekse yoghurt+knoflook
- Tomaten/wortel/paprikasoep, met ballen of broodje ernaast.
- Salade met kip. Bijvoorbeeld sla, kip gojuchan uit de airfryer en rauwkost.
Dorestad
12-04-2024 om 12:30
ik vind jullie lijstjes ook erg leuk om te lezen. Een inspirerend draadje. Ik heb net 6 km gelopen vanuit huis, langs het water, door het bos, bij de vistrap langs. Veulens. Weilanden vol paardebloemen. Ik zit nu op een terras met verse gemberthee. Onderweg naar de markt. Met ontzettend veel tegenzin in beweging gekomen maar wat knap ik ervan op.
Ninoea
12-04-2024 om 13:10
Als ik jouw situatie lees @dorestad ben ik heel dankbaar dat mijn stofwisseling doet wat hij moet doen. Wat een lastige situatie voor je en wat knap van je dat je daar mee omgaat zoals je dat doet. Die 200 km zijn een makkie voor jou gezien je doel van 1000 kcal per dag met wandelen. Ik vind het wel heftig om te lezen dat je het trainen haat, het klinkt als een enorm offer. Ervaar je dat ook zo? Ook voor de rest van de keuzes die je maakt qua voeding en wandelen?
Ik kan gerust wat hoger in de calorieën zitten zonder dat dat direct meteen doortikt in mijn omvang en gewicht. Ik vind ook heel veel heel erg lekker en heb ook fiks overgewicht gehad (nog niet obees) maar durfde niet continu te lijnen. Ik heb wel een paar keer een dieet gevolgd maar ik ervoer dat ik daarna weer aankwam en was bang voor het jojo effect en ook bang voor wat jij - helaas!! - doormaakt dat je stofwisseling op slot gaat. De mijne heeft een tijdje op een plateau gezeten jaren terug, maar toen ik heel intensief gezonder ging leven qua voeding en beweging en structuur is dat ten goede gekeerd. Dat was rond 2009 en veel van de gewoontes uit die tijd heb ik nog steeds (maar wel milder).
Nu laatst een tijdje de eetmeter bijgehouden en ontdekte toen dat ik te laag in eiwitten calcium en fruit zat. Dat er extra bij gaan nemen en dus niet in de plaats van iets. Wel intensiever gaan bewegen.
Eerst veel meer de focus op aantal stappen en nu (Watch helpt daar enorm mee) daarnaast focus op de intensiteit. Daarnaast ook begonnen met de bootcamp die op kracht en cardio zit en goed doorwerkt. Ik ben fiks actiever geworden en dat doet wel echt goed.
Vandaag was de bootcamp echt enorm intensief. Echt heel erg tof. We deden oefeningen met de kettlebell en al mijn spieren zijn pap nu. Ik moest daarna nog naar huis fietsen en dat was echt loodzwaar.
Dolfje
12-04-2024 om 13:45
Ik ging vanmorgen op de koffie ergens met vriendinnen. Half uur op de fiets heen en terug, mocht dus appeltaart
.
Heb verder een " rustdag" ingelast als in niet sporten maar vanavond waarschijnlijk wel nog even wandelen want ben zo ontzettend moe. Was om 6 uur al klaarwakker.
Morgen gaan we naar een concert maar zijn wel van plan morgenvroeg eerst naar de sportschool te gaan.
alhambra
12-04-2024 om 14:13
Ik ben met manlief de stad in gegaan. Lekker gewandeld en daarna geluncht op het terras. Ik heb een pokebowl-salade genomen. Lekker maar ik had aan het einde niet hetzelfde volle gevoel als bij de 4 boterhammen die ik normaal gesproken eet bij de lunch.
Ninoea
12-04-2024 om 14:31
Lekker en gezellig, appeltaart en poke bowl. Ik had na de bootcamp en het fietsen een belangrijke afspraak, dus snel even gedoucht en daar naartoe gesjeesd met de auto. Daarna thuis geluncht en een klein rondje gelopen met onze oudste zoon. Nu even met de kinderen een ijsje halen. Althans; zij een ijsje, ik niet. Mijn lijf is nog steeds pap.
Happyapple
12-04-2024 om 15:39
Hier vanochtend flink gewandeld en geluncht met brood met kipfilet en verder ook nog niet gesnoept vandaag. Nu zit ik bij de sport van mijn kind te wachten. Zag alleen dat mijn fitbit nu leeg is
dus die moet zometeen thuis aan de lader.
Bailey26
12-04-2024 om 16:29
Mijn enige passende spijkerbroek is niet meer. Heb er nog wel een paar een maat kleiner maar die pas ik al een hele tijd niet meer. Toch maar mijn moed verzameld en eentje aangetrokken. Kreeg hem niet alleen over mijn kont maar ook nog dicht
. Nu mag die alleen nog wat losser zitten maar dit is wel een beloning hoor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.