Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dorestad
03-04-2024 om 21:17
Ninoea schreef op 03-04-2024 om 20:41:
Wat naar @lientje dat je je zo voelt.
Wees vooral lief voor jezelf.
Fijn dat je zoveel hebt kunnen wandelen @dolfje. Goed idee om dat op die manier op de woensdag op te lossen.
Ik heb vandaag allemaal kleine beetjes beweging gedaan. Ik heb een nieuwe app op mijn telefoon ‘seven’ en heb daar een workout van gedaan van (je raadt het al) 7 minuten. Ik heb die 2x achter elkaar gedaan. Ik heb 5 min touwtje gesprongen (5 x 50 keer met steeds ongeveer 20 a 30 sec rust ertussen) heb de kinderen wandelen uit school gehaald en heb een paar boodschappen met de fiets gedaan. Vervolgens samen met mijn man nog even samen in de buurt een rondje gelopen en meteen wat dingen over de kinderen doorgesproken. Al met al 775 actieve kcal, bijna 14000 stappen en ook nog 8 trappen gelopen (ja die eeuwige was zorgt er wel voor dat ik naar boven moet). Kortom, goed dagje qua beweging.
Qua eten ook goed. We aten prei mosterd soep met een salade van volkoren bulgur en wat groenten erbij en volkoren desem brood. Dadelijk nog even een bakje met kwark voor de extra eiwitten.
Ik vind het echt waar zo ontzettend knap wat jij op een dag presteert. Dat touwtje springen lijkt me onwijs zwaar. Dank je wel voor doorgeven merk, ik ga dat touw aanschaffen voor mijn eega.
Moirmel
03-04-2024 om 22:46
Ergens is het fijn om te lezen dat ik niet de enige was die het moeilijk had om zijn ritme te bewaren tijdens het paasweekend.
Zelf nog altijd bezig met rustig op te bouwen. Tijdens het hardlopen merk ik vooral mijn knieën dus voorlopig drijf ik de afstand niet op tot dat vlot en zonder pijn gaat.
Recent ook een stappenteller gekocht en ondertussen gemerkt dat ik op een rustdag nog steeds ruim 7000 stappen haal, dus ik ga het doel daarbij wat hoger leggen.
RoosOpJeHoed
04-04-2024 om 09:10
Sterkte Lientje
Fijn dat je de stress er niet aan(vr)eet, maar het is natuurlijk helemaal niet fijn ze zo te voelen.
Ik had drie dagen niet gesport en dat merk ik direct. Vanmorgen maar begonnen met yoga en toen nog een rondje NL in Beweging. Ik heb binnenkort tentamen en ben mij aan het buigen over een onderzoeksverslag dat ik af moet ronden. Geeft veel stress en dat is te voelen in mijn spieren. Dit weekend mijn weerstandsbanden maar eens uitproberen. Ik voel er een beetje weerstand
tegen, want geen zin in spierpijn 
Ninoea
04-04-2024 om 12:02
@dorestad ik ben goed in een tijd lang heel fanatiek ergens mee bezig zijn, het vasthouden vind ik moeilijker maar lukt de laatste jaren wel. Daarmee zet ik kleinere stappen, wat ook logisch is, die wel heel belangrijk zijn want ik wil het doorlopend blijven doen. Ik zit nu echt in zo’n experimenteer fase van uitbouwen en ondervinden wat werkt.
Op dat vasthouden heb ik me de afgelopen jaren gefocust. Na de geboorte van onze jongste dochter had ik erg veel last van mijn heupen en bekken en lukte sporten niet meer. Daarvoor liep ik regelmatig hard en bokste ik. Hoewel ik ook jaren van lange kantoordagen met weinig beweging en structuur en veel cappuccino’s en andere calorierijke snacks tot me nam door een honger klop.
Ik heb jarenlang alleen maar gewandeld en niet getraind en was tevreden met veel stappen zonder op intensiteit te letten. Ik ben in 2022 van zo’n 6000 gemiddeld per dag naar zo’n 8800 per dag gegaan in 2023 en zit nu boven de 10.000 per dag. Doordat ik sinds een tijdje een smartwatch heb wordt nu ook de intensiteit van de activiteiten beter bijgehouden en dat zet me aan tot anders doen. Ik had al een tijdje dat mijn conditie niet toenam en ik bleef steken op een niveau plus wat kracht verlies waardoor ik de conclusie trok dat ik cardio nodig heb om conditie verder uit te bouwen en krachttraining voor de spieren. Die ben ik dus; naast het wandelen, gaan toevoegen en daarmee ben ik nu aan het experimenteren.
Ik doe nu (als het beschikbaar is) twee keer per week krachtbootcamp. Dat is HIT-achtig van opzet. Met planken, opdrukken, en andere oefeningen met eigen gewicht of elastieken en dergelijke; maar ook rennen van de ene plek naar de andere.
Afgelopen week kon ik dat niet doen en heb dus touwtje gesprongen en twee keer een workout volgens de app Seven gedaan.
Ik merk dat de cardio goed doet want mijn wandel tempo schiet nu eindelijk omhoog en ik heb ook het idee dat mijn uithoudingsvermogen stijgt. Qua kilo’s weet ik het niet. Ik heb geen weegschaal en mijn kleding is onvoldoende graadmeter om dat duidelijk te krijgen. Als ik in de spiegel kijk zie ik wel wat veranderingen. Soms gaan die veranderingen ook wat ongelijk op en heb ik opeens dat ik aan de linkerkant smaller ben dan de rechterkant puur doordat er daar wat is weggegaan. Raar lijf! 🤣
Ik heb vandaag een pijntje bij mijn rechterknie. Iets lager, aan de zijkant van binnen. Ik denk dat ik iets teveel ervan heb gevraagd. Vandaag dus niet touwtje springen en dat soort dingen. Wel wandelen.
@moister je schrijft over pijn in de knieën bij hardlopen. Ik zou daar zeker mee uitkijken. Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, maar vooral omdat je niet een blessure wil krijgen. Ik was vorig jaar weer begonnen met hardlopen bij een atletiekvereniging. Ik dacht ik doe het niet zelf zodat iemand me goed in de gaten houdt qua houding en dergelijke. Maar dat laatste viel dus tegen en ik had heel snel een blessure te pakken aan 1 of andere pees bij mijn knie. Wandelen geeft ook al veel voordeel en aangezien jij die doden tocht wil gaan doen is het niet verkeerd om dat flink uit te bouwen. Dan heb je wel de activiteit maar niet de impact op je knie.
Fijn dat je een stappenteller hebt. Het precies weten helpt mij enorm om door te zetten, hopelijk werkt dat voor jou ook zo
Moirmel
04-04-2024 om 12:40
@Ninoea:
Je bent goed bezig.
Voor mijn knieën let ik inderdaad op. Heb ervaring met blessures en dat is gewoon kut.
Bailey26
04-04-2024 om 17:38
Moirmel schreef op 04-04-2024 om 12:40:
@Ninoea:
Je bent goed bezig.
Voor mijn knieën let ik inderdaad op. Heb ervaring met blessures en dat is gewoon kut.
Heb je inmiddels nieuwe schoenen? Dat kan ook al heel erg helpen.
Hier gaat het sporten wel lekker. Begin een beetje mn draai te vinden in de sportschool. Herken ook steeds meer gezichten, er komt ook meer gezelligheid.
Eten is nog wel een puzzel. Merk dat het nog niet automatisch gaat waardoor ik maaltijden oversla en op een later moment enorme trek krijg en dan voor de snelle opties kies (koek, chips, kaas enz en daar ook niet echt maat bij hou).
Gisteren na het sporten wel braaf mn yoghurt met appel gegeten met dit topic in mn achterhoofd.
Ninoea
04-04-2024 om 20:00
Bailey26 schreef op 04-04-2024 om 17:38:
[..]
Heb je inmiddels nieuwe schoenen? Dat kan ook al heel erg helpen.
Hier gaat het sporten wel lekker. Begin een beetje mn draai te vinden in de sportschool. Herken ook steeds meer gezichten, er komt ook meer gezelligheid.
Eten is nog wel een puzzel. Merk dat het nog niet automatisch gaat waardoor ik maaltijden oversla en op een later moment enorme trek krijg en dan voor de snelle opties kies (koek, chips, kaas enz en daar ook niet echt maat bij hou).
Gisteren na het sporten wel braaf mn yoghurt met appel gegeten met dit topic in mn achterhoofd.
Wat mij geholpen heeft om te automatiseren om te eten is om wekkertjes te zetten en van te voren te bedenken wat ik wil eten en het daar alvast voor klaarmaken als dat kan en het echt alvast opschrijven zodat je een plan hebt. En al eten voordat je honger krijgt.
En ook voor dat inplannen een wekkertje zetten.
Een acitivitytracker zodat je kan afvinken kan ook helpen het voor jezelf extra ‘waarde’ te geven.
Wat betreft de koek, chips en kaas helpt het hier het beste om dat maar matig in huis te hebben. Of een moment te hebben dat je jezelf iets echt lekkers gunt waar je dan ook echt van geniet. Voor mij is dat bijv de peper&zout ribbelchips van de Lidl of koffie met carrotcake bij een brasserie hier in de buurt liefst met leuk gezelschap verwikkelt in een mooi gesprek.
Heel tof om te lezen dat je je draai met sporten en de sportschool begint te vinden. Dat is al heel wat. Het is ook goed om je te realiseren dat je (meestal) niet alles tegelijkertijd kunt aanpakken hè; dat je dit sporten doet en je draai begint te vinden is al een heel mooie stap. En zodra dat echt ritme is geworden is wellicht die vervolgstap met voeding ook wel weer makkelijker.
Happyapple
04-04-2024 om 21:40
Hier vanmiddag een beetje de mist ingegaan qua lunch. Ik had te weinig van mijn 'normale' lunch van waldkorn brood of bruine bolletjes in huis en ik had daarom van de week al een keer 2 kaiserbroodjes op en een keer het tarwebrood van de rest van het gezin als lunch gegeten, maar daar hadden we ook niet meer genoeg van in huis, dus ik had 2 meerzadenbroodjes gehaald bij de AH. Bleken die krengen 340 calorieën per stuk te zijn, wat dus bijna gelijk is aan 3 bruine bolletjes of 4 boterhammen
Gelukkig kwam ik er na 1 broodje achter, maar ik zat daar dus eigenlijk niet vol genoeg van voor de hele middag. Die koop ik dus nooit meer 
Ninoea
04-04-2024 om 22:20
Vandaag heb ik het bij kleine functionele wandelingetjes en fietstochtjes gehouden. Naar school en weer terug wandelen, naar de winkel en weer terug. Dat soort dingen. Ik had veel regeldingen voor onze oudste die ik allemaal online moest afhandelen. Dus ook vrij veel gezeten. Ook nog een kwartier gesprek gehad met onze jongste dochter en haar juffen. Na het avondeten heb ik nog even een rondje van drie kwartier gedaan met mijn man en hem bijgepraat over alle regeldingen en het kwartiergesprek. Al met al nog zo’n 14.500 stappen gezet in totaal, in rustig tempo. Geen last meer van mijn knie, wel een rauwe keel. Ik heb het gevoel een virusje te pakken te hebben.
Dolfje
04-04-2024 om 22:25
Ninoea schreef op 04-04-2024 om 22:20:
Vandaag heb ik het bij kleine functionele wandelingetjes en fietstochtjes gehouden.
Ja ik ook, eigenlijk niks extra's bewogen maar ik heb ook al de hele dag last van koppijn en van mijn darmen. Morgen vrij en hopelijk weer fit.
Blondie5
05-04-2024 om 09:27
Dames, wie praat mij weer uit de put? Pffffff ik heb me vanmorgen weer gewogen en was weer 72,3. Hetzelfde als een maand geleden..... Ik heb weer een prima week gehad, ook met IF en heb me met Pasen echt niet zo laten gaan. Hoe kan dit nou? Ik heb echt het gevoel dat ik goed bezig ben, maar de weegschaal gaat gewoon weer omhoog. Wat is dit ontzettend ontmoedigend zeg, man man man

Ik weet dat ik niet echt kan sporten vanwege mijn knie, maar aan het einde van de dag heb ik toch vaak rond de 4000 stappen gelopen (kan weer redelijk lopen, alleen nog niet echt actief wandelen. Fietsen lukt helaas nog niet). Echt actief bewegen is het niet, maar ik zit ook echt niet de hele dag met mijn luie r**t op de bank.....
Misschien moet mijn calorie-inname per dag dan nog meer naar beneden? Ik weet het echt niet meer......
Bailey26
05-04-2024 om 09:46
Ninoea bedankt voor je tips! Een wekkertje zetten is op werkdagen niet mogelijk. Ik heb geen vaste pauzes. Daardoor vergeet ik nogal eens tussen de afspraken door te eten. Of ik heb wel tijd om even wat te eten maar ligt mn eten nog in de koelkast op kantoor.
Maar ik kan er thuis wel mee oefenen!
En een vast moment in de week inplannen om iets heel lekkers te snoepen is ook een goed idee.
Blondie ik weet natuurlijk niet wat je calorie inname nu is maar als deze al weinig is dan zou ik die niet verder verlagen.
Is op dit moment afvallen een realistisch doel gezien je knie? Of is op gewicht blijven op dit moment het meest haalbaar? En al het gewicht die je eventueel alsnog kwijt raakt is mooi meegenomen?
Ik vind het namelijk ook een hele prestatie om op gewicht te blijven. Je hebt de paasdagen achter de rug en kan weinig bewegen. En toch is het je gelukt om op gewicht te blijven!
Dolfje
05-04-2024 om 09:54
Bailey26 schreef op 05-04-2024 om 09:46:
Ik vind het namelijk ook een hele prestatie om op gewicht te blijven. Je hebt de paasdagen achter de rug en kan weinig bewegen. En toch is het je gelukt om op gewicht te blijven!
Ja dat vind ik ook.
Ik zit al 2 uur met mijn sportkleding aan, heb bewust even gewacht met gaan want vind het voor 10 uur veel te druk in de sportschool. Maar moet zo wel gaan want vanmiddag wordt er het een en ander bezorgd en anders moet ik daar weer achteraan.
alhambra
05-04-2024 om 10:39
Wat balen Blondie! Op gewicht blijven is inderdaad een prestatie. Hoe logisch ook, verlies niet de moed. Je bent nu de paadjes aan het leggen voor een verbeterde levensstijl. Doet moet erin slijten en daar werk je nu ook aan.
Ninoea
05-04-2024 om 11:15
Blondie ik denk dat je te streng bent voor jezelf. Je bent op gewicht gebleven en niet aangekomen terwijl je een blessure hebt, minder actief kunt zijn dat je wilt en er waren ook nog eens feestdagen. Het is je gelukt het IF vol te houden en niet teveel te eten met de feestdagen. Je hebt waarschijnlijk een mooie basis gelegd om als je straks weer actiever kunt zijn wel wat af te vallen. Het gaat niet alleen om dat cijfer op die weegschaal (al is die soms verdomd (de)motiverend) maar vooral ook om het doorzetten van die levensstijl en dat doe jij nu je met die blessure zit juist heel goed. Oftewel: schouderklopje, goed bezig! Juist als het tegenzit doorgaan is lastig en je doet het!!!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.