Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
RoosOpJeHoed
27-03-2024 om 09:33
HappyApple, wat al gezegd wordt hier, je hebt idd meer honger als je heel moe bent. En ja, tuurlijk heeft je man gelijk dat je discipline moet hebben. Maar op dagen dat je het echt niet trekt is het beter wat minder streng te zijn. Probeer je maaltijden dan wat over de dag te verdelen, als dat past in je dagelijkse activiteiten. Ik split bijvoorbeeld mijn lunch. Normaal eet ik drie boterhammen rond 12/12.30. Op moeilijke dagen eet ik er twee om 11 uur en één rond 14 uur. Probeer ook dingen te eten die verzadigend zijn, zoals een volkoren cracker, noten of kwark (eiwitten verteren langzaam). Overigens kan ik op dit soort dagen 5 kilo havermout met noten eten, 6 boterhammen en dan nóg honger hebben. En dan geef ik soms gewoon toe aan de hongerklop door een minizakje chips te eten of een blokje chocola. Zolang je dat binnen proporties houdt is er m.i. weinig mis met zo nu en dan je lijf even geven waar het om vraagt (snelle suikers en vetten).
Mijn motto is nog altijd: balans is de sleutel. Ik voel me soms net een goeroe, maar bij mij werkt het (ik denk dat ik dat wel mag zeggen na ruim 30 kilo gewichtsverlies).
Gisteren had ik de hele dag zin om ongegeneerd een rol chocoladekoekjes op te eten, zoals ik dat vroeger zonder nadenken deed (en dus 'ineens' 125 kilo woog). Uiteindelijk heb ik drie koekjes gegeten en ik voelde me daar goed bij. Gewoon omdat het een bewuste keuze was. Soms 'moet' het gewoon, want de tijd van de maand en inderdaad, ook mijn hoofd staat al op standje zomertijd, why?
Moirmel
27-03-2024 om 10:00
Ninoea schreef op 26-03-2024 om 09:41:
Tof dat je 1km hebt hardgelopen @Moirmel. Hoe ging het? Je was toch naar 114 kg gestegen?
...
Je hebt gelijk, was het compleet vergeten. Net gewogen en zit aan 112 kg, wat ongeveer ongeveer 22kg meer is dan toen ik vier jaar geleden stopte met werken. Medicatie zit er voor een deel tussen maar het stilzitten helpt natuurlijk niet.
Het lopen ging vlot. Denk eigenlijk dat ik mijn doelen momenteel te laag leg want met 1km hardlopen begon ik nog niet te zweten noch was ik buiten adem, maar misschien is het beter zo want ik wel echt mijn knieën niet te zwaar belasten.
Op dit moment zijn de sit-ups en het touwtjespringen het lastigste. Voor het eerste zit mijn buik in de weg en met het tweede klungel ik met het ritme.
Moet wel zeggen dat ik niet zoveel belang hecht aan het bmi (misschien iemand een betere meetmethode?). Ben redelijk zwaar gebouwd (schouderbreedte 53 cm, schouderomtrek 140 cm) en toen ik op mijn lichtste woog zou ik een bmi hebben van 21 terwijl ik op dat moment heel mager was.
Happyapple
27-03-2024 om 10:01
Thanks, fijn om hier weer even die bevestiging te lezen! Ik wist het wel ongeveer van die hormonen etc, maar man weigert me te geloven, dus dan is het gewoon bloedirritant als ik weer zo'n discipline opmerking te horen krijg.
En inderdaad hier ook nog de tijd van de maand en migraine, wat mij triggert om vanalles door elkaar te eten, dus wat dat betreft heb ik het gisteren nog wel prima gedaan gelukkig met alleen een biscuitje en een paar dropjes extra.
Mijn lunch splitsen doe ik inderdaad ook meestal al op het werk. Alleen net keek ik om 9.30 al op de klok of ik mijn banaan al 'mocht' maar ik heb toch eerst nog maar een kop thee genomen.
Dolfje
27-03-2024 om 10:05
Mijn man kan zich ook veel makkelijker aan netjes eten houden dan ik, lijkt alsof hij sowieso nooit honger /trek heeft en ik altijd.
Maar er was vanmorgen weer 8 ons af en ik ben al naar de Egym geweest. Dadelijk even douchen en vast eten voor vanavond voorbereiden voor ik ga werken.
Happyapple
27-03-2024 om 10:15
Ja mijn man ook inderdaad Dolfje. Plus hij is gewoon een stuk langer dan ik, dus hij 'kan' qua verbranding sowieso al meer eten zonder aan te komen.
En super goed dat je weer 8 ons kwijt bent!
Ik woog vanochtend nog hetzelfde als zaterdag helaas, maar ja, eigenlijk moet ik ook niet zo ongeduldig zijn en me maar 1x per week wegen haha.
Happyapple
27-03-2024 om 10:28
Ninoea schreef op 27-03-2024 om 09:20:
Er is dus duidelijk een relatie tussen slaaptekort en snaaigedrag.
Ik ben vaak ook vroeg wakker of tussendoor een tijdje wakker in de nacht, maar ik heb geen slaaptekort. In totaal heb ik doorgaans voldoende slaap en ik heb dat issue met meer eten dus eigenlijk ook niet of nauwelijks op dagen met een korte nachtrust. Ik denk dat daar dus een relatie zit, tussen echt wat tekort komen qua slaap en die hormonen of gewoon af en toe minder slapen.
Hoewel ook gewoontes een rol spelen.
Vervelend dat jullie echte slaapproblemen hebben. Ik heb daar geen echte adviezen voor. Behalve dan dat je kunt proberen het snaaien te voorkomen door te zorgen voor meerdere gezonde vullende porties eten per dag. Dan kom je wel tegemoet aan de wens aan eten, maar is het gewoon gezond. Die gewoonte heb ik sinds een jaar of tien en is enorm helpend.
In de tijd dat ik nog in een ongezonde dynamiek zat met voeding koos ik op dat soort momenten voor cappuccino bijvoorbeeld en dat maakte de behoefte aan snaaien alleen maar groter.
Geen idee hoe dat zit qua slaaptekort of incidenteel een kortere nacht. Ik ga zelf nu vaak net iets te laat slapen, omdat de kinderen dan vrij laat slapen en ik nog even iets 'voor mezelf' wil doen. En als ik dan om 5.15u alweer wakker wordt, is het al snel een korte nacht he. Dat is ook niet dagelijks gelukkig. Maar de afgelopen jaren hebben de kinderen ons ook wel geregeld uit onze slaap gehouden, dus het kan zomaar dat ik toch structureel wel iets aan slaap tekort kom, wat ik nog niet helemaal ingehaald heb. 
En wat je zegt over die snaaibehoefte klopt ook zeker hoor, maar zeker bij een opkomende migraine aanval is die drang bij mij (nog?) sterker dan mijn discipline daarin.
Dorestad
27-03-2024 om 10:59
Moirmel, BMI wordt nog heel vaak gebruikt. Maar kijk bijvoorbeeld naar Rico Verhoeven: 1 bonk spieren, vitaal. Maar volgens BMI obees.
Visceraal vet. Buikomvang. Dat zijn dingen die meer kunnen zeggen.
De vele eieren op pootjes bijvoorbeeld, dunne benen en daarboven een dikke buik, hebben meestal meer ongezond vet tussen de organen terwijl BMI best aardig kan zijn. Insulineresistentie ligt bij mensen met een dikke buik op de loer.
Daarnaast heb je ook nog de TOFI's: thin outside, fat inside.
alhambra
27-03-2024 om 15:04
Zoveel stress vannacht en overdag. Normaal zou ik dan gaan snaaien maar ik heb nauwelijks trek. Mijn stresslevel is nu aan het dalen gelukkig. Vanavond ga ik vroeg naar bed. Ok bij te slapen en om te voorkomen dat ik ga snaaien.
alhambra
27-03-2024 om 21:13
Het is gelukt. Tot 20:45 thuisgewerkt en nu in bed met gepoetste tanden. Niets gegeten na mijn avondeten.
Ninoea
27-03-2024 om 21:36
Wat vervelend dat je zo’n stressvolle nacht en dag achter de rug hebt, @alhambra. Ik hoop dat je het - wat ook de oorzaak was - achter je kunt laten en ontspannen kunt slapen.
Bailey26
28-03-2024 om 07:57
Gisteren de eerste weging gehad na de start in de sportschool. Weegschaal gaf - 2.3 kilo aan dus daar ben ik super blij mee. Moet wel zeggen dat de tijd van de maand nu gunstiger was dan tijdens het wegen aan de start. Benieuwd wat de weegschaal over 2 weken laat zien. Krijg dan weer een uitgebreide weging.
Ninoea
28-03-2024 om 08:42
Wat fijn dat je 2,3 kg eraf hebt @bailey26!
BMI is gewoon één van de indicatoren die iets zegt over je lichaam en die is inderdaad niet zaligmakend. Ik twijfel nog steeds over aanschaf van zo’n slimme weegschaal. Ik lees heel wisselende ervaringen erover en twijfel vooral over betrouwbaarheid en consistentie van de data.
@dorestad eens met wat je schrijft. Ik heb alleen wat moeite met ‘eieren op pootjes’. Het komt denigrerend bij mij binnen. De omschrijving alleen (dunne beken, dikke buik) was wat mij betreft duidelijk genoeg. Hoe gaat het met je nieuwe krachttrainingsschema dat de pt voor je heeft opgesteld? Bevalt dat? Ik meen me te herinneren dat je minder vaak wilt trainen maar dan wel full body?
Gisteren had ik een dag die echt anders dan anders was. Een oom van me is overleden en daar was gisteren de uitvaart van. Aansluitend aan de uitvaart was er een lunch met etagères met broodjes en hartige en zoete hapjes. Ik heb een broodje en twee kleine hartige hapjes genomen.
Later op de dag nog even kort gewandeld en veel in het huishouden gedaan. We hadden geen zin in koken en zijn met de kinderen uit eten gegaan en heb een flink bord met spareribs en gebakken aardappelen en wat groente gegeten. Ik had mijn calorieën- en bewegingsdoel nog niet behaald en had geen zin om naar buiten te gaan de miezerregen in dus heb ik mijn springtouw erbij gepakt en heb tien minuten in hoog tempo touwtje gesproken. Interval van steeds 80 keer springen, halve minuut op adem komen.
Mijn stapoendoel lukt dit jaar goed. Bijna dagelijks boven de 10.000 en gemiddeld per dag zit ik iets hoger. Morgen en maandag geen bootcamp, dat is volgende week vrijdag weer.
Dolfje
28-03-2024 om 08:48
Ik was gisteren zo moe dus niet meer gaan wandelen. Toen bedacht ik me vannacht om straks naar het werk te gaan wandelen maar dat gaat niet want moet iets meenemen en dat is nogal onhandig. Nu bedacht om dan maar iets eerder weg te gaan en via een omweg te gaan fietsen. Tijdens de pauze ga ik ook wel even naar buiten als het tenminste droog is.
Man gaat vanavond naar de sportschool maar ik vind ik de avond sporten echt niet fijn maar wandel dan wel ff mee.
Morgen komt weer de schilder en ik moet thuis blijven voor een pakket maar hoop dan wel ff nog voor het eten naar de sportschool te kunnen gaan want zaterdag werken en dan komt er ook niks van.
Amandelbloesem
28-03-2024 om 09:02
Mijn motivatie is een beetje kwijt. Om de een of andere reden wil ik paprikachips. Ik gok zo dat het met de tijd van de maand te maken heeft.
Qua goeie dingen: Ik heb extra bewogen (en nu heb ik spierpijn). Gister heb ik groentesoep gemaakt, en de AH is weer binnen, met vers brood en bananen, dus vandaag gaat het goed gaan.
Slim idee trouwens, dat thuis touwtjesspringen. Toch nog even iets doen op een dag dat het niet gaat.
Dolfje
28-03-2024 om 09:41
Mijn springtouw ligt ook al weken klaar om te gaan gebruiken maar ik heb sinds een tijdje weer last van mijn voet dus dat nog niet gedaan. Gisteren nieuwe schoenen gekocht met lekkere dikke zolen dus hopelijk trekt het weer weg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.