Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Moirmel schreef op 22-03-2024 om 08:13:

[..]

Omdat ik weet dat mijn lijf dit kan.

100 km wandelen in een sessie is inderdaad een fors doel. Fijn dat je denkt dat dit voor jou haalbaar is. Doe je de training alleen of wandel je samen met iemand? 

Gisteren uit eten geweest. Eten was lekker maar niet echt gezond (veel sausjes over het eten). Wel een gezellige avond gehad en dat is ook belangrijk.

Volgende week gaan we wegen. Ben benieuwd of ik een daling te zien krijg. Het sporten gaat wel goed alleen heb moeite met het voedingsplan en mij hier aan te houden. 

100 km is veel. Ik Googlede er eens op, want mijn eerste gedachte was meteen “hoeveel uur moet je dan wel niet achter elkaar lopen?” en zag dat het in België een ding is “de dodentocht” waaraan je ook kunt deelnemen? 
Whatever works om lekker fit te worden/blijven. Werkt dat voor jou? Steeds een groot doel om aan de gang te gaan/blijven? Ik focus vooral op doorgaan. Daar zit mijn grootste uitdaging, dat ik niet weer afhaak. 
Vanochtend weer kracht  bootcamp gedaan. Spieren hebben behoorlijk op hun donder gekregen. Het was weer compleet anders dan de vorige keer. 

Hier heb je de Kennedymars dat is 80 km dat lijkt me al ontzettend zwaar. Wat zeg ik de maximale afstand van de vierdaagse lijkt me al niet te doen. Het lijkt me wel heel gaaf trouwens die sfeer en alles er omheen.

Al even niet meegeschreven hier, wel zo nu en dan meegelezen. Ik ben sinds 16 januari 4 kilo afgevallen, dus op de goede weg. Ik start nagenoeg iedere ochtend met een rondje yoga en wat lichte oefeningen, beetje in de trant van Nederland in beweging. Daarnaast een paar keer per week een hiit, step-workout of workout met dumbbells. Alles nog op beginnersniveau, babysteps zijn prima.

Toevallig heb ik vandeweek onze 'slimme' weegschaal de deur uit gedaan. Dat ding gaf nooit normale waarden aan en van die zogenaamde lichaamsmetingen geloofde ik helemaal niks. Nu staat er een hele simpele die alleen mijn gewicht meet, prima.

Wat fijn dat je 4kg kwijt bent, @roosopjehoed. 
Vanochtend heb ik samen met mijn oudste dochter een rondje gelopen van 6km. Ik wandelend, zij op de skates. Vanmiddag met onze jongste stad de stad in geweest om haar te trakteren op bubbletea, dat was een grote wens van haar (en leek lekkerder dan dat ze het vond) en meteen schoenen enzo voor haar geshopt. Erheen gefietst en dan nog het nodige geslenterd in de stad. 
Ik voel de training van gisteren nog wel. Dus vind het wel best voor vandaag. Ik zit op zo’n 12.000 stappen en heb gezond gegeten en niet gesnoept. 

pff wat een weekend, totaal onverwacht nacht in hotel en vandaag alle stress er uit gegeten. 
Dat was geen verstandige keuze.
Hele week niet gesport en nauwelijks bewogen. 
En na 2 weken verlof het gevoel of ik zwaar aan vakantie toe ben terwijl ik morgen weer moet beginnen.
Te beginnen bij de tandarts. 

alhambra

alhambra

24-03-2024 om 22:11 Topicstarter

Je kunt het Ysenda, morgen weer nieuwe ronden nieuwe kansen. De tandarts gaat ook weer voorbij.

Hier een slecht eetweekend gehad. Wel een belangrijke deadline gehaald. Nu wat meer rust dus ik denk dat ik mezelf weer zal kunnen herpakken.

alhambra schreef op 24-03-2024 om 22:11:

Hier een slecht eetweekend gehad. 

Ik ook en vandaag amper bewogen.

Morgen laat ik de fiets op het werk staan en loop ik naar huis. Dinsdag met man voor werk eerst naar de tandarts en dan zet hij mij daar weer af. En weer ff flink water drinken.

Herkenbaar, hier ook te weinig beweging vandaag.  Qua eten heb ik me nog redelijk in kunnen houden, ondanks ongesteldheid, maar het is toch zonde.  Hopelijk morgen weer beter.  

Vandaag voor het eerst sinds 2 1/2 maand flink gezondigd, friet en een hamburger gegeten. Wel heel bewust voor gekozen, ik vierde mijn verjaardag en stond mezelf een uitspatting toe  
Wegen doe ik pas over een week! Ik sta al even stil qua afvallen, dus ben wel benieuwd.

Alleen  gisteravond  te veel gegeten  aan calorieën  want we waren uit eten. Redelijk  gezonde keuzes gemaakt, maar wel te veel. En ijs met slagroom  toe ( dat hoort voor mij bij uit eten) 
Ik ga de eetmeter eens invullen, kijken hoeveel het nu precies  is geweest. Vandaag  maar weer  netjes.

Edit: gedaan. Ff ruim 2100 calorieën.  600 te veel. Is overheen te komen  voor een dagje.

alhambra

alhambra

25-03-2024 om 10:00 Topicstarter

Ik voel me vandaag zeer gemotiveerd, mede door het zonnetje!

citroentje schreef op 21-03-2024 om 15:10:

[..]

Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen. Ik ben nu 87 kg en dat is voor mij een bmi van 27. Bij 83 kg is mijn bmi 25 en van dat gewicht moet ik dus uitgaan als ik mijn eiwitbehoefte bereken. Gediplomeerde Hbo-dietiste, dus ik ga er vanuit dat ze gelijk heeft. Ik ben vegetarier en sport 3 keer per week en mag dan 0.8 per kilo x 83 rekenen. Met een gewicht onder de 25 bmi geldt gewoon je weegschaal-gewicht. Het zijn richtlijnen he, geen wetten

Dit vind ik wel interessant, hiervoor kom ik even uit de meeleesstand. De leefstijlcoach van mijn GLI-traject heeft het juist over ca. 1 gram eiwit per kilo (huidig) lichaamsgewicht. Wat ik over het algemeen lees is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht (en 1,2 voor vegetariërs, 1,4 voor veganisten) (voor mensen die al op gezond gewicht zijn?).

Met deze berekening kom je toch op hele andere cijfers en wordt het binnen krijgen van voldoende eiwit opeens een stuk haalbaarder. 

Ik ga het andersom zeggen. Omdenken noemen ze dat geloof ik. Ik heb een supergoed weekend gehad. Ik heb genoten van een verjaardag, en van het bijbehorende eten. Qua calorieën en beweging was het dus niet oke, maar: ik zie verbetering. Mijn maag meldt eerder dat ie vol zit en ik luister er beter naar.

Ironisch genoeg zat eiwit wel een keer vol in het groen volgens het voedingscentrum. Normaal zit ie op of onder het randje. Maar dankzij jullie (en wat verder gegoogel in wetenschappelijke studies) weet ik nu dat er verschillende manieren zijn om dat te berekenen. Het voedingscentrum pakt een manier die minder rekening houdt met significant overgewicht. Dus nu maak ik me er minder zorgen om en geloof ik het wel als ik in de buurt kom van het groene balkje. En als het goed is gaat het steeds makkelijker worden ook.

Amandelbloesem schreef op 25-03-2024 om 12:36:

Ik ga het andersom zeggen. Omdenken noemen ze dat geloof ik. Ik heb een supergoed weekend gehad. Ik heb genoten van een verjaardag, en van het bijbehorende eten. Qua calorieën en beweging was het dus niet oke, maar: ik zie verbetering. Mijn maag meldt eerder dat ie vol zit en ik luister er beter naar.

Heel goed!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.