Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

lientje69 schreef op 14-03-2024 om 21:50:

Dorestad, ik vind dat echt veel aan lopen en sport dat jij doet zeg!
En misschien heeft je PT wel gelijk. Ik ga het zien. Het afgelopen half jaar ging goed ondanks dat ik alles hier in huis heb. Maar ik zeg ook eerlijk, ik ontzeg me niet alles. Mijn ervaring na jaren proberen af te vallen heeft me inmiddels geleerd dat als ik streng ga lijnen en mezelf niet af en toe wat lekkers gun, ik het sowieso niet volhou. Tot nu toe gaat het goed. Ongeveer een kilo per maand. Afgelopen 2 weken opeens 1,5 kilo. Waarschijnlijk doet de vakantie en rust / geen stress van werk/ huishouden/ mantelzorg me juist goed.

Ik heb er ook de tijd voor Lientje69,  nu ik niet meer werk.  Even een nieuwsgierige vraag: ben je in overleg gestopt met je medicijnen tegen hoge bloeddruk? Jij gaat echt als een speer,  dit moet je toch kunnen merken aan je kleding? Ik ontzeg mij ook zeker niet alles,  integendeel.  Maar ik neem nooit chips bijv (vind ik heerlijk)maar ik bak zelf veel en haal dingen vers zonder toevoegingen (wederom: ik heb tijd). Elke dag eet ik wel wat lekkers.  

Het schijnt steeds duidelijker te worden dat stress (cortisol) een negatieve invloed kan hebben op gewicht.  Van daaruit geredeneerd is jouw gewichtsverlies in de vakantie best verklaarbaar.  Ik weet wel dat, hoe leuk ik mijn werk ook vond en hoe zeer ik dat mis,  er wel veel meer rust en minder stress en gedoe er in mijn leven is nu ik niet meer werk. 

lientje69 schreef op 14-03-2024 om 21:50:

Dorestad, ik vind dat echt veel aan lopen en sport dat jij doet zeg!
En misschien heeft je PT wel gelijk. Ik ga het zien. Het afgelopen half jaar ging goed ondanks dat ik alles hier in huis heb. Maar ik zeg ook eerlijk, ik ontzeg me niet alles. Mijn ervaring na jaren proberen af te vallen heeft me inmiddels geleerd dat als ik streng ga lijnen en mezelf niet af en toe wat lekkers gun, ik het sowieso niet volhou. Tot nu toe gaat het goed. Ongeveer een kilo per maand. Afgelopen 2 weken opeens 1,5 kilo. Waarschijnlijk doet de vakantie en rust / geen stress van werk/ huishouden/ mantelzorg me juist goed.

Mijn PT zegt hetzelfde.  Trainen tot falen om spieren te kweken. En je kunt wel elke dag trainen maar dan steeds een specifieke spiergroep.

Ysenda schreef op 14-03-2024 om 22:55:

[..]

Mijn PT zegt hetzelfde. Trainen tot falen om spieren te kweken. En je kunt wel elke dag trainen maar dan steeds een specifieke spiergroep.

Precies Ysenda,  ik deed het op die manier elke dag maar nu het voorjaar er is wil ik het in 3 dagen doen.  Van falen word je sterker (mits rust en voeding ook meegenomen worden in het plaatje)

Ies

Ies

15-03-2024 om 06:26

Hier ook geen (ongezond) lekkers in huis. 
Ik kan het best goed laten staan, als ik, zoals nu, redelijk gezond eet. Maar er zijn toch altijd zwakke momenten. En als het er niet is, is dat wel lekker makkelijk vind ik. 
En een beetje snoepen vind ik veel lastiger dan helemaal niet, dus doe ik het nu niet. (dat is nu iig het plan) 
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd wel, anders wordt het sociaal gezien wel erg onhandig. 

Ja , ik ben in overleg met de arts  met meerdere medicijnen  gestopt. Het was wel mijn idee. Want ik had gelezen / gehoord dat dat ook nog wel eens de oorzaak van niet  kunnen  afvallen  kon zijn. En na écht  alles geprobeerd  te hebben jarenlang, was ik behoorlijk  wanhopig. De arts stelde een GBP voor maar dat wil ik echt niet. 
Ik ben inmiddels  van kledingmaat  46 naar 44 gegaan ja.

alhambra

alhambra

15-03-2024 om 08:53 Topicstarter

Gezien de weinige kcals die je at Lientje, moest het wel zoiets zijn.

Ik heb een slechte nacht gehad. Veel pijn in mijn buik. Net met moeite mijn kinderen naar school gebracht. Ik zou nog een paar uurtjes thuiswerken maar ik duik zo mijn bed in. Voorlopig moet ik niet aan eten denken en ga ik het zo lang mogelijk uitstellen. Ik drink alleen wat thee.

Vanochtend had ik mijn eerste krachtbootcamp. We werkten met elastieken. Soms echt wel even zoeken of ik de oefening goed uitvoerde. Gelukkig lette de docent goed op en gaf ze goede aanwijzingen. Fijn om in de buitenlucht te doen en ik denk een goede aanvulling voor mijn stappen in een gezonde leefstijl. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-03-2024 om 10:44

ik ben net even bij de gezonde Febo langs geweest. In dorp verderop hebben ze, net als bij de Febo, automaten staan waar je snackkomkommers, tomaatjes, bio-sapjes en jam kunt kopen. Nog even en dan ook aardbeien. Lekkere snackkomkommers en tomaatjes gehaald. En bij het bedrijf ernaast asperges. Niet voor mezelf, maar voor werk en collega. 

Alhambra, wat vervelend... Wat de bloemkool betreft, daar heb ik ook altijd last van. Voel me dan echt kilo's zwaarder en mijn buik zwelt op.

Hier weer gewogen vanmorgen na weer een goeie week: 71,5! Dus een daling eindelijk. Fijn! 

Wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg! 
Zodirect voor het eerst naar de sportschool om mijn knie soepeler te maken. Dit de komende 4 weken volhouden, op de hometrainer. Dan herbeoordeling of de knie satbiel genoeg is, of dat er een operatie moet volgen. 

Fijn weekend allemaal!

Friezinnetje schreef op 15-03-2024 om 10:44:

ik ben net even bij de gezonde Febo langs geweest. In dorp verderop hebben ze, net als bij de Febo, automaten staan waar je snackkomkommers, tomaatjes, bio-sapjes en jam kunt kopen. Nog even en dan ook aardbeien. Lekkere snackkomkommers en tomaatjes gehaald. En bij het bedrijf ernaast asperges. Niet voor mezelf, maar voor werk en collega.

Wat een leuk concept!

De schilders zijn al een drie kwartier weg en zo lang zit ik ook al in mijn sportkleding dus ik ga nu maar eens echt op pad. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-03-2024 om 11:41

Dolfje schreef op 15-03-2024 om 11:30:

[..]

Wat een leuk concept!

De schilders zijn al een drie kwartier weg en zo lang zit ik ook al in mijn sportkleding dus ik ga nu maar eens echt op pad.

ja, en omdat het niet vervoerd wordt, is het langer houdbaar, en goedkoper dan in de super. Ben nu in de auto geweest, maar als het wat mooier weer is, dan ook vaak even op de fiets er naar toe

Goedemorgen! Ik heb een productieve ochtend. Het is net half acht geweest en ik heb het avondeten al in de slowcooker zitten. Ik zit nu met een kop koffie achter het forum en dek dadelijk de tafel voor het ontbijt. Na het ontbijt lekker even wandelen. 

alhambra

alhambra

16-03-2024 om 08:14 Topicstarter

Ik heb vannacht goed geslapen en de pijn is bijna helemaal weg. Nog wel een opgeblazen buik dus ik loop met open broeken.

Gisterenavond gewogen en minder dan ooit sinds 1 jan dit jaar. Het komt natuurlijk omdat ik gisteren nauwelijks gegeten had. 

Vandaag gaan we klussen dus beweging genoeg!

Fijn dat je goed hebt geslapen en het ergste achter de rug is. Hopelijk ook snel dat opgeblazen gevoel kwijt. Succes met klussen! 

alhambra

alhambra

16-03-2024 om 08:27 Topicstarter

Jij een goed vervolg van je al succesvol gestarte dag!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.