Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Moirmel
06-03-2024 om 09:18
Ysenda schreef op 06-03-2024 om 09:05:
ik vind rijst juist meer werk. Eerst spoelen, dan een kwartier koken, nog even laten staan. Duurt net zo lang of langer dan aardappeltjes schillen, 10 minuutjes koken en kruiden.
Wat is het nut van rijst spoelen?
Rijst vind ik net sneller. Een kop rijst, twee koppen water en vervolgens soms wat roeren tot het vocht is opgenomen.
Ysenda
06-03-2024 om 09:22
Moirmel schreef op 06-03-2024 om 09:18:
[..]
Wat is het nut van rijst spoelen?
Rijst vind ik net sneller. Een kop rijst, twee koppen water en vervolgens soms wat roeren tot het vocht is opgenomen.
Dan plakt het minder omdat je het losse zetmeel weg spoelt.
Dorestad
06-03-2024 om 09:30
wij eten de gekookte aardappelen vaak omgeschild. Ze komen uit groentetuin ouders, dus gifvrij. En schillen is lastig voor mij.
Ipv (volkoren)pasta eten wij meestal naakte haver of naakte gerst. Dit vanwege voedingsstoffen (o.a.betaglucan waaruit onze darmen boterzuur kunnen maken.). Wel 30 minuten koken dus ik kook altijd een kilo of 5 tegelijkertijd en vries dat in portie of 20 in.
Venusss
06-03-2024 om 12:01
Dorestad schreef op 06-03-2024 om 09:30:
wij eten de gekookte aardappelen vaak omgeschild. Ze komen uit groentetuin ouders, dus gifvrij. En schillen is lastig voor mij.
Ipv (volkoren)pasta eten wij meestal naakte haver of naakte gerst. Dit vanwege voedingsstoffen (o.a.betaglucan waaruit onze darmen boterzuur kunnen maken.). Wel 30 minuten koken dus ik kook altijd een kilo of 5 tegelijkertijd en vries dat in portie of 20 in.
Interessant! Ik ben nu even aan het lezen via google, gerst heeft inderdaad veel gezondheidsvoordelen. Hoe is de smaak en structuur, is het wennen of gaat het gemakkelijk door voor "ongeveer rijst"?
alhambra
06-03-2024 om 13:01
Wij koken rijst niet volgens het boekje en laten het ook niet staan. Hierdoor levert het ons wel tijdswinst op.
Vanochtend mijn kleinere ontbijt op. Had om 11uur weer flinke trek. Uitgezongen tot 12 uur. Na mijn lunch nog steeds veel trek dus tomaatjes genomen en ook een plak ontbijtkoek.
Ik ben benieuwd hoe ik verder de dag doorkom.
Dorestad
06-03-2024 om 13:26
Venusss schreef op 06-03-2024 om 12:01:
[..]
Interessant! Ik ben nu even aan het lezen via google, gerst heeft inderdaad veel gezondheidsvoordelen. Hoe is de smaak en structuur, is het wennen of gaat het gemakkelijk door voor "ongeveer rijst"?
De smaak is licht nootachtig. Structuur: aardige bite, een fiks uit de kluiten gewassen rijstkorrel. Persoonlijk houd ik van basmati rijst maar ik kies voor haver of gerst vanwege gezondheid (ik wil niet meer obees worden, dat betekent elke dag bewuste keuzes maken en blijvend kunnen afzien. In mijn geval is dat blijvend afzien nu ruim 14 jaar bezig)
Ysenda
06-03-2024 om 13:43
Dorestad schreef op 06-03-2024 om 13:26:
[..]
De smaak is licht nootachtig. Structuur: aardige bite, een fiks uit de kluiten gewassen rijstkorrel. Persoonlijk houd ik van basmati rijst maar ik kies voor haver of gerst vanwege gezondheid (ik wil niet meer obees worden, dat betekent elke dag bewuste keuzes maken en blijvend kunnen afzien. In mijn geval is dat blijvend afzien nu ruim 14 jaar bezig)
respect Dorestad, want dat is echt heel lang en er is geen eindpunt natuurlijk dat maakt het helemaal een prestatie.
Venusss
06-03-2024 om 14:53
Dorestad schreef op 06-03-2024 om 13:26:
[..]
Ik ga het eens proberen. Ruim 14 jaar is lang!
alhambra
06-03-2024 om 15:13
Ysenda schreef op 06-03-2024 om 13:43:
[..]
respect Dorestad, want dat is echt heel lang en er is geen eindpunt natuurlijk dat maakt het helemaal een prestatie.
Inderdaad!
Dorestad
06-03-2024 om 20:38
dank jullie wel voor jullie reacties. Ik reageer later uitgebreider hier weer
alhambra
06-03-2024 om 20:55
ik ben blij dat mijn man minder zooi heeft gekocht. Als het er niet is dan kunnen we het ook niet eten.
Ik heb bij het opstaan wel meer trek omdat ik de avond ervoor minder heb gegeten. Misschien toch mijn ontbijt weer wat vergroten.
FaithfulDuck87
06-03-2024 om 21:13
na mijn uitspatting van dit weekend, ben ik de hele week weer goed bezig. Valt me op, dat ik 's avonds ook minder snaai-honger heb. Soms een bakje kwark en ik heb vanavond een paar maiscrackers gehad met wat eiersalade die ik gemaakt heb. Meer kwark en beetje mayo. Morgen weer even op de weegschaal en vrijdag weer naar diëtiste
Moirmel
06-03-2024 om 21:56
Dorestad schreef op 06-03-2024 om 20:38:
dank jullie wel voor jullie reacties. Ik reageer later uitgebreider hier weer
Doen, want ik verwacht nog te horen hoe de tong gelukt is.
Ysenda
06-03-2024 om 22:04
het was een goede dag vandaag. Vanmorgen lekker hardgelopen en net met zoon samen getraind bij de sportschool. Meestal als we samen gaan trainen we niet samen maar nu wel.
Ook eten gaat al de hele week best goed. Ik probeer nu het calorie tekort niet te groot te laten zijn wat soms betekend dat ik vlak voor ik ga slapen nog boterhammen pindakaas of ern bak kwark naar binnen sta te schuiven.
Ies
07-03-2024 om 08:43
Hier gaat het ook goed!
Kwestie van focus vasthouden…ben ik niet zo goed in
Gaan uiteten en achteraf bedacht ik dan weer dat ik betere keuzes had kunnen maken die wrs net zo lekker waren geweest.
Maar verder lukt het wel redelijk wat ik me zo bedacht had.
Ik tel geen cal oid, doe het meer op gevoel. (intuïtief?) Wil vooral gezonder eten en net als in eerdere periodes merk ik dat dat niet zo moeilijk is, mits ik ook echt van (bijna) alle ongezonde dingen afblijf.
Hier ook nooit aardappels overigens, een heel enkele keer gebakken. Hier momenteel simpel en saai: vooral pasta’s, rijst of gewoon wat brood bij maaltijd. Alles wel zvm volkoren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.