Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Bijzondere opmerking van die psycholoog Damoontje, die is immers geen voedingsdeskundige en die doet het bovendien zelf ook!

Vandaag weer een inval les gegeven, mijn collega instructeur is nog steeds geblesseerd. Het heet officieel Circle mobility maar het lijkt zoveel op yoga dat ik er geen problemen mee had om het over te nemen. Dit was de tweede keer, leuke groep en ze waren ook blij met mij. Ook al doe ik het natuurlijk nét even anders (meer yoga flow). Ik zag ook al een paar de overstap maken naar de yogales, omdat ze niet wisten dat yoga ook ‘zo’ kon zijn. Yoga heeft een slecht imago. Ik moet er toch eens een andere naam voor gaan bedenken!

Oei wat naar Dorestad! Ik fiets zelf inderdaad ook met helm.

Best lastig nog rust Damoontje. Hoop dat het je goed doet.

Ik werd uit het niets doodziek gisteravond dus van dat huishouden is niks terecht gekomen. Vandaag gaat het wel weer. Heb een echte weekenddag. Vanochtend een kort bezoekje aan een klein museumpje gebracht. Wil nu ca 6 km gaan wandelen,bewust even niet te ver. En als er nog energie is vanavond met een paar vrienden ergens wat eten. Maar misschien heb ik dan wel nog een dutje nodig vooraf. Het gaat in ieder geval geen lange avond worden. Voel dat mijn lichaam nog bijkomt van gister. 

Damoontje schreef op 18-09-2026 om 10:59:

Wat een leuke verhalen allemaal.

Hier een dagje rust. Mijn psycholoog adviseerde me met klem om een dag helemaal niets te doen en in t weekend alleen 1 klus thuis op te pakken die niet kan wachten, verder ook niets.

Slaan jullie wel eens een maaltijd over? Soms als ik echt geen trek heb sla ik ontbijt of lunch over. Soms probeer ik toch iets te eten, een cracker of boterham.

Damoontje schreef op 18-09-2026 om 10:59:

Wat een leuke verhalen allemaal.

Hier een dagje rust. Mijn psycholoog adviseerde me met klem om een dag helemaal niets te doen en in t weekend alleen 1 klus thuis op te pakken die niet kan wachten, verder ook niets.

Slaan jullie wel eens een maaltijd over? Soms als ik echt geen trek heb sla ik ontbijt of lunch over. Soms probeer ik toch iets te eten, een cracker of boterham.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met een orthomoleculaire therapeut. Zijn methode volgt de manier waarop de oermens leefde. Dat houdt in dat je zo veel mogelijk zuivere voeding eet zonder toevoegingen en dergelijke. Veel eiwit en weinig koolhydraten. Meer beweging hoort er natuurlijk ook bij want de oermens moest alles te voet doen. 

En daar heb ik ook geleerd dat het prima is om te eten naar behoefte. Een maaltijd overslaan is helemaal niet erg. De oermens kon ook niet drie keer per dag eten. Daarnaast moesten ze moeite doen om een maaltijd op tafel te krijgen. Daarom is het weer goed om voor je gaat eten een wandeling te maken of te sporten.

Dit is natuurlijk niet doorslaggevend maar gewoon een van de vele manieren van leven. Helaas is het bij mij in het slop geraakt na een ingreepje waarna ik lang rust moest houden en ben ik weer terug bij af. Maar ik hoop de focus op een dag weer echt terug te hebben.

ToetieToover schreef op 18-09-2026 om 11:54:

Bijzondere opmerking van die psycholoog Damoontje, die is immers geen voedingsdeskundige en die doet het bovendien zelf ook!

Zij is wel een goede psycholoog, maar misschien dat ze op dit vlak idd een beetje teveel haar eigen ervaring meeneemt. 

Het gaat haar vooral om structuur vasthouden, wat goed is voor mij. Vaste etenstijden. Ik bedoelde ook niet dat ik dagenlang niet eet. Soms even geen trek en dan ga ik het er niet in proppen. Ik heb met mijn prikkelbare darm ook wel eens diarree-aanvallen en dan heb ik even geen behoefte aan eten. Een paar uur later krijg ik vanzelf weer trek. 

Ik denk dat mijn psycholoog met een dagje niks doen ook niet een dagje forummen bedoeld heeft, haha. Maar anders ga ik malen de hele dag. Er zijn veel luchtige huis- tuin- en keuken onderwerpen dus dat is wel leuk. 

Hoop dat iedereen lekker geniet van het nazomer-weer. Ik vind het buiten prachtig nu het zo groen is. Ik zie ook veel mooie najaarsbloeiers. Heerlijk wandel- of fietsweer. 

Ies

Ies

18-09-2026 om 16:44

Ik geniet ook intens van het weer.
Gefietst naar zwembad en wat stukjes omgefietst om mooier te fietsen, heerlijk. Zwemmen ging vandaag wel goed, 50 baantjes. Normaal doe ik er 30 of 40.
Ik probeer me borstcrawl eigen te maken en dat vind ik erg moeilijk. Ik kom op de een of andere manier steeds in de knoei met mijn ademhaling. Ik heb wel wat lichte copd, misschien speelt dat mee. (Jarenlang stevig gerookt
Trail ik hoop dat er niets ernstigs is met je gezondheid. 

Lekker zeg! Zwem je buiten of binnen? 
Hier is het buitenbad helaas alweer dicht. Ook zo'n prachtige plek met veel bomen. Het fijnst vind ik om te zwemmen met lichte regen of net voor of na een bui, soms is er dan helemaal niemand. 

Ik ben tijdens mijn 'dagje niks' helaas best vaak gebeld en één telefoontje was ook met vervelend nieuws dus ik ben niet zo ontspannen als ik gehoopt had. Telefoon staat nu even uit. Gelukkig wordt er morgen en zondag goed weer verwacht, hopelijk twee ontspannen dagen voor de boeg. 

Ninoea

Ninoea

18-09-2026 om 18:14 Topicstarter

Ik kwam niet goed in het ritme van buiten zwemmen en heb het abonnement ook niet goed benut. Volgend jaar neem ik geen abonnement. Ik vind het wel heel lekker, maar het ertoe zetten lukt me niet goed. Het buitenzwembad is hier juist fantastisch!! 
Ik deed vandaag kettelbelltraining. Ik volg al een tijdje hetzelfde schema maar wel opbouwend in aantal reps en na verloop van tijd/opgebouwde kracht steeds verzwaard. Ik heb hetzelfde schema nu weer gedaan maar de volgorde van de oefeningen andersom gedaan plus de verzwaring doorgevoerd. Dat geeft toch weer een andere impuls. 
Morgen staat een rustige duurloop op het programma. 

Ies

Ies

18-09-2026 om 19:13

Bij ons is het buitenzwembad helaas ook al dicht. Ik vind binnen zwemmen ook wel ok maar buiten zo veel fijner. 
Heb dit jaar ook niet zoveel buiten gezwommen, ben nu vast van plan dat volgend jaar meer te gaan doen. Zeker nu ik weet dat ik het bij iets frisser weer ook trek 
Wat goed dat je je telefoon hebt uitgezet Damoontje. 
Krachttraining staat al lang op mijn lijstje maar het lukt me nog niet om het structureel in te plannen. 

Ik ben weer thuis mijn vakantie was heerlijk, mooi weer gehad en veel gewandeld in een prachtige omgeving. Ben nu wel gaar van de autorit laatste stuk in Nederland hadden we veel file.
Vanavond gelijk weer gezond gekookt met veel groenten en vis. Ben nog druk met uitpakken en wassen en dat zal morgen ook nog wel zo zijn. Heb wel weer zin om lekker gezond te koken. Morgen vooral klussen in en rondom huis en boodschappen doen, zondag staat een rondje golf gepland en daar heb ik ook echt zin in.

Ninoea

Ninoea

18-09-2026 om 21:37 Topicstarter

Ies schreef op 18-09-2026 om 16:44:

Ik geniet ook intens van het weer.
Gefietst naar zwembad en wat stukjes omgefietst om mooier te fietsen, heerlijk. Zwemmen ging vandaag wel goed, 50 baantjes. Normaal doe ik er 30 of 40.
Ik probeer me borstcrawl eigen te maken en dat vind ik erg moeilijk. Ik kom op de een of andere manier steeds in de knoei met mijn ademhaling. Ik heb wel wat lichte copd, misschien speelt dat mee. (Jarenlang stevig gerookt
Trail ik hoop dat er niets ernstigs is met je gezondheid.

Een tijdje geleden deed ik een borstcrawlcursus dat was erg fijn om het te leren. Ik had de slag nooit geleerd dus voor mij was alles nieuw, maar er waren er ook die de cursus gebruikten om het op te frissen en hun slag te verbeteren. De ademhaling kwam er uitgebreid aan de orde. Het hielp ook om in een ritme te komen. Wellicht heb jij iets dergelijks ook in je woonplaats? 

Hier toch thuisgebleven ipv gaan eten vanavond. Wel jammer.  Jullie zwemverhalen inspireren mij. 

Ies

Ies

18-09-2026 om 22:45

Ninoea, lijkt me wel fijn, heb ik al vaker aan gedacht. Heb het wel ooit geleerd denk ik want heb m’n diploma’s 
Maar dat is mogelijk voor over een poos. Nu absoluut geen tijd. Ik wil heel veel maar tijd is momenteel echt een ding. Ik vind het al heel knap van mezelf dat ik het wekelijkse zwemmen nu best goed erin heb. Het is me jaren niet gelukt om te sporten. Dat zwemmen (samen met een ouder) doe ik nu al jaren maar in drukke weken sloeg ik vaak over, dat is de laatste maanden nog maar weinig voorgekomen. 
Nu zet ik in om die 2e x zwemmen erin te krijgen. Dat lukt me steeds vaker! 
Een cursus oid is voor mij ook lastig omdat ik zeer onregelmatig werk, kan me dus niet vastleggen. Die 2e x zwemmen doe ik dan ook in een zwembad met ruime openingstijden, waarbij het niet uitmaakt hoe laat ik ga, ideaal. Het zwemmen met mijn ouder is wel op bepaalde tijden, maar er zijn genoeg verschillende opties om uit te kiezen dus we kijken steeds wat uitkomt met mijn diensten. En ik moet de auto dan hebben, dus het kost wel wat gepuzzel en georganiseer steeds, want vriend heeft de auto ook vaak nodig op steeds wisselende dagen. Soms gaat er ook bijv een kind van me mee en dat mag ik dan ook allemaal afstemmen je moet er wat voor over hebben ppffft. Soms ben ik er al moe van en dan heb ik nog niet eens gezwommen 

Ik kan ook alleen schoolslag zwemmen. Ik merk mijn rug en nek veel baat hebben bij die slag, het voelt altijd heerlijk los als ik een half uur gezwommen heb. Leuk om jullie ervaringen te lezen met het leren van borstcrawl. 
Dit jaar ging ik in juni pas kijken naar een abonnement. Het hele systeem is veranderd, voorheen kon je met 1 abonnement bij meerdere baden zwemmen. Ik kon zowel bij had bad in het dorp van mijn ouders terecht als bij één in mijn eigen buurt als één in de buurt van mijn werk. Helaas hebben ze dat afgeschaft. (alles buitenbaden)

Een abonnement kost tegen de 100 euro en ik heb besloten dat niet te doen. Dat zou ik er niet meer uit gehaald hebben in de zomermaanden met al die schreeuwende kinderen in t bad. 

We hebben ook een mooi binnenbad. Heb met een vriend van mij afgesproken regelmatig te gaan zwemmen. We zijn nu 1 x geweest, het begin is er  

Vandaag is het hier minder mooi weer dan gisteren, maar nog steeds prima voor een stuk wandelen of fietsen. 

Ik ben vanochtend naar een beeldentuin hier in de buurt geweest. Stond al lang op m’n lijstje. Daarna in bed een film gekeken. Gun ik mijzelf vrijwel nooit overdag. ‘s avonds uiteten geweest. Was veel lawaai en had het even zwaar, maar uiteindelijk heerlijk gegeten. Beweging had ik wel wat meer gewild, maar het weer was er niet echt naar. Werd onrustig van die wind. 

Gisteren ruim 50 kilometer gefietst.  Over De Passerelle van Caestert gelopen,  de splinternieuwe hangbrug.  12 km gelopen.  Ik was erg moe. 
Vandaag hadden we het toe aan een dag rust. Alle dagen zijn we hier zo actief geweest,  vandaag even niet. Vanmiddag een dutje van 20 minuten gedaan.  En voor het eerst in de sauna geweest die in deze vakantiewoning zit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.