Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

26-05-2026 om 12:02 Topicstarter

Dat is flink ploeteren Dorestad. Maar ook mooi! Sterkte in het ziekenhuis en veel plezier met de bbq.
Ik heb gisteren een rondje gefietst met mijn zoon, ongeveer 9 km. Ik moest er gewoon even uit. Mistte het hardlopen met de groep.

Ies

Ies

26-05-2026 om 12:12

Dat klinkt heerlijk Tuinfluiter en Dorestad!

Knap Dorestad, dat je goed voor jezelf zorgt en afstand neemt. Kan me goed voorstellen dat het lastig is wb leefstijl van familielid. 
Ik vind dat soms ook lastig, veel familieleden hier maken veel ongezonde keuzes. 
Ik zie nu dat mijn piepkleine neefje enorm veel ongezond eten wordt gegeven en dat vind ik lastig om te zien. Mijn moeder doet daar vrolijk aan mee en dan vraag ik me steeds af hoe dat kan kan, ze worstelt zelf zo met overgewicht en gezondheidsproblemen. 
Sowieso nu wat veel bezig hier met mantelzorg/ familie gedoe. Hulp wordt lastig geaccepteerd hetgeen  het nog vermoeiender en tijdrovender maakt. 
Het gaat iig  nu even ten koste van mijn beweging want mijn energie is nu beperkt door de hitte. Op mijn werk is het verschrikkelijk druk en warm. 

Hier ook niet veel energie door de hitte.
Vanochtend taart gegeten met een familielid. Vanmiddag terrasje met een vriend. Vanavond filmhuis. En nergens echt erg van genoten

Kan me voorstellen dat jullie vanwege de hitte minder energie hebben.  Ies,  ik kan me voorstellen dat je dat lastig vind van je neefje.  Ik vind het voor mijn familielid die verstandelijke beperking lastig,  er zijn nu 8 kiezen getrokken.  De tandarts heeft aangegeven dat implantaten en klikgebit geen opties zijn omdat familielid hele slechte hygiëne heeft. Daarnaast is er sprake van metabole resistentie.  Nog 1x een te hoog HbA1c waarde en er is sprake van diabetes. En ik heb wel verregaande volmachten.  Ik voel me verantwoordelijk.  

Wij gingen na afloop Umcg naar het zwembad.  Het was erg druk, er was een basisschool.  We zijn eerst naar huis gegaan en zijn om 17.30 gaan zwemmen.  Het zwembad is dan altijd bijna leeg. 26 baantjes gezwommen,  ik ben nog moe van gisteren.  Eega deed 60 baantjes.  En wat gezellig was de reuring van de jeugd.  Morgen een dag zonder beweging.  Morgenavond overleg over mijn schoonmoeder.  Daar gaat nu de mantelzorg zeer toenemen.  Het overleg is gelukkig bij ons thuis.  Wij zullen zorgen voor het eten,  men komt na het werk bij ons. 

Ies

Ies

27-05-2026 om 23:05

Vandaag is het wel gelukt om te gaan zwemmen. En ach, ik wil weer veel te veel en ben veel te negatief Het frustreert me dan dat het me niet gelukt is om 2x te zwemmen deze week. Ik wil echt te snel. Tot voor kort lukte 1x per week vaak helemaal niet. Dat lukt de laatste tijd goed en soms lukt het dan 2x pw.
Vandaag ook nog gelukt een kleine wandeling te maken, dat was weer lang geleden. Een half uurtje maar, maar was erg lekker. Net te warm (in de zon) maar door een briesje net te doen.
Ik wandel altijd ook wel met bejaarde hond maar dat stelt, zeker met dit weer, nauwelijks wat voor.

Dorestad, ik snap dat je je verantwoordelijk voelt, maar wat kun je doen? Een ongezonde levensstijl is helaas veel te veel de norm. 

Ik had gister een goede dag.
Lekker naar het filmhuis en ‘s avonds een zeilwedstrijdje die ik won.
Vandaag iets onrustig hoofd.
‘s ochtends een beetje rondgehangen thuis. Uiteindelijk op pad gegaan voor een zeeduikje. En nu naar het theater. Mijn beweging valt mij wat tegen en hoop ik in de nieuwe maand weer op te pakken. 

Ies, ik vind elke week 1x zwemmen al erg knap. Doe ik je niet na.

Weet je,  een ongezonde leefstijl/eetstijl van andere mensen: daar ben ik niet verantwoordelijk voor.  Maar dit familielid wel. Niveau van kind van 10-12. Maar wel flinke gezondheidsissues.  Hoge RR, waarschijnlijk na volgende labsessie DM type II. Aneurysma aorta.  8 getrokken kiezen enz. 
Ze moest mo voor controle naar cardioloog.  Dit werd verzet,  nu gaat ze morgen high tea doen op locatie.  Ik gun haar echt heel veel maar deze locatie kan ze bijvoorbeeld niet blijven wanneer de zorgzwaarte gaat toenemen.  Lastig!

Ik ben er vandaag geweest.  Dus een zitdag.  
Mo bootcamp.  Niet een echt actieve week qua bewegen.  Wel qua sociale dingen. 

ik ben er nog!
Heb even onder een steen in de vorm van een dekentje op de bank gelegen.

Qua werk gaat het nu weer normaal,  dus gewoon heel druk. Fijn is wel dat ern collega er uit is gezet. Zijn we wel met iemand minder maar omdat deze persoon eigenlijk al niets deed en vooral dingen liet escaleren is het op zich niet drukker want nu ontstaan de brandjes niet. 

Voor dat grote project heb ik een leuke blijk van waardering gekregen. 

Maar qua voeding en beweging ben ik volledig van het pad geraakt.

Maar vandaag voor het eerst in 2,5 maand naar de sportschool geweest. Zit weer in fase 1 van ern frozen shoulder en nu mis ik mijn pt. Ik gun haar haar verlof maar ik mis haar wel.

Ik heb mijn chalange van 100 films binnen een jaar in een bioscoop gehaald, binnen 11 maanden zelfs. 

Ik probeer weer back on track te komen.

Ies

Ies

01-06-2026 om 00:44

Fijn dat je er weer bent Ysenda! Beterschap met je schouder. 
Dorestad, ik vind 1x pw zwemmen ook wel wat, en het kost me genoeg om het georganiseerd te krijgen. Maar het is voor mij momenteel de makkelijkste manier om aan voldoende matig intensieve beweging te komen. Ik beweeg wel redelijk wat maar dat is vrijwel altijd licht intensief. 
Zeker met het warme weer, wandelen op flink tempo lukt dan vaak niet. 
De afgelopen 2 weken dan ook niet aan mijn streven (de aanbevolen hoeveelheid) gekomen. 
Ook qua eten de mist in gegaan. Combi van teveel stressoren, te weinig eten mee naar werk, ondraaglijke hitte en op de verkeerde momenten op de verkeerde plekken zijn 
Nuja, op naar een betere maand op dit vlak. 

Hier een weekendje naar de Waddeneilanden gezeild, was heerlijk.

Voor juni geldt dat ik wil proberen elke dag minstens 30 min te wandelen. Elke dag even lezen. Minderen in telefoon, vooral sochtends tijdens de opstart van m’n dag. Focussen op voldoende drinken en goede voeding. En misschien lukt het me om weer 1x pw wat baantjes zwemmen op te gaan pakken? Dat zou mooi meegenomen zijn

Ies

Ies

01-06-2026 om 23:31

Oh dat klinkt heerlijk Trail je weekend! 
Hier een stressvolle en emotionele dag. Wel goed voor mijn beweging! Gaan zwemmen maar we waren laat en mijn gezelschap had niet zo’n puf dus maar een half uurtje geweest. Daarna thuis al mijn emoties eruit gedanst. Deed goed! Heb morgen vast spierpijn. Het liefst had ik ook flink mee geblèrd maar er lag al iemand te slapen hier. 
Ook weer gezond gegeten vandaag. 

Ninoea

Ninoea

02-06-2026 om 03:59 Topicstarter

Ik wil het zwemmen ook weer opoakken; maar vind dat wel een stap. Zaterdag deed ik mee aan een trailrun van 11 km en die ging heel belabberd. Ik denk door de hitte. Veel gewandeld maar kwam niet goed in de wedstrijd. Bleef maar verzuren en moe zijn. Heel raar. Mentaal liep ik prima. Dat was wel fijn! 
Zondagochtend heb ik proefgewandeld door de training die ik gisterenavond gaf. Dat deed ik samen met mijn man. Was fijn. Training gisteren ging lekker. Ik liep nu weer prima en had nergens last van. Heb zo’n 9 km gelopen. 
Binnenkort komt de mudrun met de jongens eraan. Zin in! 

Die mud run klinkt erg leuk Ninoea vergeet vooral niet om een foto na afloop te maken.

Ik ga nog genieten van de laatste drie vakantie dagen in Barcelona. We hebben heel veel gelopen, gezwommen of eigenlijk in het water gedobberd en gedanst. Wat teveel gegeten, toetjes eet ik normaal nooit maar aan boord waren ze zo ontzettend lekker dat ik ze niet kon weerstaan, en gedronken. Vandaag en morgen hebben we ook nog goede restaurants gereserveerd. 
Vanaf vrijdag ga ik weer gewoon normaal gezond eten en dat vind ik ook wel fijn. De eerste golfronde staat al geboekt voor zondag.

de laatste dagen gaat het goed, ik merk dat er minder stress is, dan is de neiging tot snaaien er ook gewoon niet.

Mijn doelen voor juni: 

• gezond eten volhouden
  • Minimaal 300 beweeg minuten in minimaal 2 sessies bij elkaar sprokkelen 
  • Elke dag een half uur lezen

Hoe ga ik dat doen: 

• eten per halve week vooruit plannen
  • Bewegen inplannen, lange lunchpauze inplannen
  • Eerder naar bed, langere lunch pauze bij slecht weer

De leuke dingen voor juni:

• 2 of meer keer per week naar de film
  • Mijn interrail voor september uitwerken
  • Hopelijk een training in Berlijn 

Ik hoorde van mijn sportieve vrienden dat de runs in het weekend moeizaam verliepen vanwege de warmte. En vooral de hoge luchtvochtigheid. Mijn eetpatroon ontspoort vooral als ik moe ben. Daar ga ik weer wat beter op letten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.